F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!

Jo jag kan hålla med om att många regler är konstiga men de måste ha kommit fram på ett sätt. Du tror inte att andelen motorcyklister har bidragit till hårdare bestämmelser när säkert 7 av 10 skaffar ett annat rykrör än använder orig!

Orkar man inte montera på orig eller modda dämparen på 2år så nja då får man ta smällen tyvärr.

jag skulle åka tillbaka dit med raka rör på varvbrytet..lägga en fet fuckyouburnout..åste man åka besiktat nu också menar nu ??:va

Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj som bullrar...
Är dom som tvunget måste åka med öppna system så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som låter mycket för att känna sig tuffa? Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!

Ajaj.....

En KTM-motard med hela kittet på blir inte roligare än en EU-moppe.

Är dom som tvunget måste åka med öppna system så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som låter mycket för att känna sig tuffa? Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!

ljud e väl en sida av myntet..stil och utseende ett annat.

dagens hojar har ju pipor som skulle få silja line färjan att kantra..
det e ju det första som ryker på en ny hoj..org pipan..

Vadå nya regler? Det här har gällt hur länge som helst ju :va

Till skillnad från alla moral kärringar, så tycker jag om när saker och ting (Bil och Mc) låter.

Jag tror moralkärringarna gillar ljudet också, det blir man ju aldrig för gammal för,,,,,,,,,,,,, men som du säkert vet så finns det alltid en myndighet för allt och de tycker inte som vi,,,,,,,,,,, därför så åker man inte till bilprovningen med fel ljuddämpare om man är lite rutinerad.

För några år sedan skulle det sitta stänklapp på alla hojar och den skulle fan nästan slicka backen, på den tiden i Katrineholm fanns en stänklapp som alla hade vid besiktning som en liten tyst och fin protest, lite långnäsa till de som betämmer på ett kul sätt.

SR's artikel är publicerad fredag 24 april 2009, vilket kanske inte är väldigt gammalt men trots allt inte rykande färskt.

Jo men SR har noll koll som vanligt.....

Regeln har funnits sedan millenieskiftet men det är först nu SBP har fått nya riktlinjer...

Har aldrig fattat vitsen med att låta mer än man behöver - agget mot motorcyklister är stort nog som det är.

Hade man fått 30 extra hästar hade jag möjligen förstått det men med de 5 extra som man ev. kan få, så är pinan värre att behöva sitta med öronproppar.

Jag har alltid haft original och kan smyga iväg på morgonen utan att grannarna klagar. Dessutom låter det inte som jag kommer i 200Km/h på 50-sträckorna...

Jag tror mycket av gnället på att motorcyklister åker för fort kommer från just det faktumet att vi låter jävligt mycket.

Vill man ha uppmärksamhet så kan man jacka en neongrön Kawa, den finns som original och man slipper pynta 8 papp för nya acror och lägga deg på ombesiktningar...

Jag har personligen inget emot slipons, eller dess ljud, men förstår inte grejjen med dem!

Hahaha jo du har fattat helt rätt, men man måste ju skriva av sig någonstans.
Saken är att det har funkat nu i 3-4 år, aldrig nån problem när de mätte. Men nu har de sänkt det med 10Db. Fan min original pipa vart stulen för jag vet inte hur länge sen.......
Men men jag är bara grinig och less. Puss

Jag har en insats i mitt slipon som jag tar ut genom att släppa på en liiiiten liten skruv. Med insatsen i låter motorn knappt nånting, utan insatsen brakar det på fint när jag vrider på gasen. Du anar ju i vilket utförande jag besiktigar hojen... ;)

Last edited:
När jag fick ett litet nedslag på 111 dBA på 6500 rpm och gränsen är 103/7300 för min gamla hoj så flina besgubben bara och undrade om jag inte hade en besdämpare. Jag föreslog att de skulle ha en att hyra ut men det var tyvärr mot några regler, samma som att sälja varningstrianglar, SBP får inte bedriva affärsverksamhet. :va

Igår var jag tillbaka med ny rostfri stålull och då lät det bara 107 dBA så hem och sätta på besdämpen och fick 85 dBA, nån gammal Hondadämpare stor som ett hus. 3 besgubbar kom och snackade medans efterkontrollen pågick och de var också "knuttar", en av dem har också en gammal GSXR typ min så han ville låna min dämp till hans besiktning :D

(jag ville veta hur mycket V&H pipan lät så att man ligga på rätt varvtal förbi nån storörad polis, därav inte bytet innan och en nyköpt gammal hoj vet man ju med sig att det blir arbetsorder på)

Rissne är en bra station, fö har jag och en polare fixat ett bakhjulslagerglapp på lyften när de upptäckte ett "litet" glapp, han gick bort till ett par polare efter att han hade pekat på ett verktygsskåp :yoparty:yoparty sen var det klart och han fortsatte kontrollen :Bugar

Bara att anpassa sig till reglerna när det påpekas såna där uppenbara grejer, på bilen har man ju inte de bredaste fälgarna och annat som det kan gnällas på, även SBPsnubbarna kan ju kollade och de vill gärna ha sitt jobb kvar. Kom ihåg hur det gick för Qvarnis Porsche och den fejkade besiktningen.

Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj fortare än hastighetsgränsen...
Är dom som tvunget måste åka fort så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som går fortare än 110 för att känna sig tuffa?
Jag hade gärna åkt moped om den möjligheten hade funnits!

eller
Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj som inte är helt orginal, bakskärm, skylthållare, orginalblinkers och varningsdekal på tanken kvar...
Är dom som tvunget måste modifiera sin hoj så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste köpa nya delar att sätta på den för att känna sig tuffa?
Jag hade gärna åkt orginal om den möjligheten hade funnits!

eller kanske
Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj på ett hjul...
Är dom som tvunget måste på ett hjul så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som går att göra wheelie och stoppies med för att känna sig tuffa?
Jag hade gärna åkt trike om den möjligheten hade funnits!

Nä vänta - jag vet! Folk tycker så klart att dessa aktiviteter är roligt. Jag tror att även riktiga män kan finna något av ovanstående roligt utan att de behöver motivera det med att de kompenserar något gentemot någon annan. Dessutom: Det finns de som kör elhoj, moped, trike och orginal - så möjligheterna verkar faktiskt finnas :gnissla

Last edited:
Ett av årets bästa och roligaste inlägg! From nu är du min nya idol! Förutom det har du helt rätt. Nu är det tom extrakontroller kring Nürburgring och andra utsatta ställen. Rent etiskt är det tveksamt men Sverige är, jämförelsevis, liberalt.

Att uppskatta Chronic och hans lysande retorik gör en själv ( läs: dig själv ) till en bra människa med rätt uppfattad livssyn. Kan bara gratulera, själv rodnar jag litegrann och sållar dig till massan av övriga beundrare som ger sig till känna dygnet runt.

:krama

välj station utan mätinstrument...
ja körde med mina eftermarknads system (Acra) med db-killers och det va inte några problem.
han körde en sväng och sa inget om ljudet...
Finns nån sida på nätet som ja kikade på för att se vilka som hade instrument för att mäta och inte.. hittar ja den igen så ska ja posta den här..
LÅNGT ifrån alla som har det.

Det jag tyckte var poängen med denna tråd från början var att inte palla lägga 15 minuter för att byta till originaldämpare innan besiktningen....o sen gnälla när det sket sig!

Det är intressant hur många moralmuppar som stör sig på ljudet just men gärna kör i 200...hur tänkte ni där...?

Jag gillar ljudet av hojjar och även min egen hoj, därför har jag högljudda slipons. Dock kan tom jag med tummen nästan mitt i näven byta till original inför besiktningen. Jag klarar det faktiskt helt själv dessutom! På cirka 15minuter! :D

Rissne är en bra station, MELLANSNACK. Kom ihåg hur det gick för Qvarnis Porsche och den fejkade besiktningen.

På Rissne fick jag åka hem igen pga att det fuktade lätt på ena innerbenet, fuck them.

Gick väl bra för hans Porsche på besiktningen?

På Rissne fick jag åka hem igen pga att det fuktade lätt på ena innerbenet, fuck them.

Gick väl bra för hans Porsche på besiktningen?

Nja den gick igenom men killen som besiktade fick gå & besiktningen drogs tillbaka tror jag.

Ang killarna i Rissne så är de helt reko som gärna hjälper till istället för att tvärneka. Saknas det en skruv eller saxsprint är det inte helt omöjligt att de rotar fram en. :)

Vaddå? Ett helsystem ger ju 15 hk, ett K&N-filter 5 hk och en PCIII:a 10 hk. Det är ju bara att bulta på och njuta av 30 hk extra! :fucko

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT