F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!

Varför måste hojen låta så jävla mycket? Känner du dig ballare om du stör flera? Tror du djuren skiter i att gå upp vägen bara för dig hoj brölar?

Orginal och slipon skiljer inte mycket i ljud på höga varv men utanför McD kanske.


Skiljer det inte mycket i höga varv???? Du har ju aldrig kört med ett slipon det märks ju... Sen bara för att du vill styla för fjortisarna vid mcd betyder inte de att alla andra gör de... :tummenner
 
Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj som bullrar...
Är dom som tvunget måste åka med öppna system så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som låter mycket för att känna sig tuffa? Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!

Men guuuudd sätt inte på ett slipon då. Jag förstår inte syftet med att åka Yamaha r1a
Är dom som tvunget måste åka med yamaha så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en r1'a för att känna sig tuffa?


Sug på den i#di#t.
 
Håller iofs med TS om att det är lite stört att de ska gå efter angiven nivå i CBR.. Ska hans hoj få låta mer än min bara för att det var så från fabrik då? Och att dämpare tappar lite verkan efter tid/slitage, vilken hänsyn tas till det?
 
Vem åker hoj med huvudsyftet att låta så mycket som möjligt? Skitlarvigt.
Men hallå, inte huvudsyftet så klart - som en del av njutningen. Industrin har fattat detta, de lägger ned mängder med energi&pengar för att få fordon att låta rätt - och på det så är tillbehörsmarknaden gigantisk. Tror nog att du också kan fatta det när du inte sitter och moralpredikar med öronpropparna i.

Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!
Dags att byta hoj! http://www.electricmotorsport.com/store/ems_electric_motorcycles.php :tummenupp
 
Last edited:
Vem åker hoj med huvudsyftet att låta så mycket som möjligt? Skitlarvigt.

Låta så mycket som möjligt vet jag inte, eller om det skulle vara huvudsyftet. Moderna hojjar låter ju som elmoppar/dammsugare i dagens läge med katalysator och extraspjäll för att hålla ljudet nere så att de låter mindre än grannens skoda.

Jag vet i alla fall att om man åker Ducce med originaldämpare på så har man antingen hål i huvet eller inte fattar att ljudet är halva upplevelsen.

"They have to pry my Termignonis from my cold dead fingers, if they wan't 'em"

Men som svar till OP, bli inte så arg på SBP, de följer bara de regler våra politiker sätter upp för miljö. Nästa gång vet du bättre, sätt dit original då du besiktar. Polisen är ett annat problem, köp ducce, gå med i klubben och gå med i bullerfonden så är det problemet också löst, åtminstone ekonomiskt ;)
 
Last edited:
Men hallå, inte huvudsyftet så klart - som en del av njutningen. Industrin har fattat detta, de lägger ned mängder med energi&pengar för att få fordon att låta rätt - och på det så är tillbehörsmarknaden gigantisk. Tror nog att du också kan fatta det när du inte sitter och moralpredikar med öronpropparna i.


Dags att byta hoj! http://www.electricmotorsport.com/store/ems_electric_motorcycles.php :tummenupp
Öppna megafondämpare till radfyror är inte njutning, det är rent oljud.

Vanliga utbytessystem av titan/kolfiber som är gatlegala låter alldeles utmärkt. Men det var ju inte det vi diskuterade här, eller hur?

Förresten skulle jag gärna ta en schysst elhoj vilken dag som helst. Om jag får några hundra nm från 0-maxvarv kan jag göra mina egna brum-brum ljud i hjälmen.
 
Last edited:
Det gjorde det för mig.

Då drar vi det igen:

Ljud är energi. Enligt fysikens lagar (som inte ens du kan bryta) kan energi aldrig förstöras. Den kan omvandlas eller ledas om. Man kan alltså inte "slå sönder" ljudvågor.

Fundera en stund över hur en originalljuddämpare är konstruerad. Stor, flera kammare för att omvandla energin till värme, osv. Om det hade varit så enkelt att man kan ta ett tomt rör och montera några skruvar i det, tror du inte att fabrikanter av ljuddämpare/mc-fabrikanter hade tillverkat ljuddämpare just på det viset? Alla mc-tillverkare vill tillverka sina hojar så billigt som möjligt med bibehållen kvalité, detta skulle ju vara ett lysande tillfälle att spara in både vikt och pengar för hojtillverkare! Men dom tar inte detta lysande tillfälle, utan stryper sina motorer nåt enormt med stora tunga burkar istället!?

Om man lägger ironin åt sidan så kan jag garantera dej att du inte har minskat ljudet ett skit med hjälp av några skruvar bak i röret. Du har antagligen mätt vid ett aningen annat varvtal, på ett annat avstånd eller i en annan vinkel än du gjorde på första mätningen. Det finns en hel hög med parametrar att ta hänsyn till vid ljudmätning. Gör man liiite fel på endast en av dessa parametrar blir mätningen helt värdelös. Som i all mätning handlar det om repeterbarhet i mätningen. Kan man inte få samma resultat flera gånger efter varandra med samma förutsättningar har man helt enkelt misslyckats med mätningen.

//Stefan, ljudhitler på Anderstorp Raceway, som sett samtliga varianter på skruvar i röret, colaburkar, svinto, tvättsvampar, etc.

Okej :tummenupp

Tycker det är lite löjligt det där med mätningar, kör själv cross och där stoppar de strumpor och fyller ljuddämparen med en massa skit bara för att klara testerna sen när de väl är race så låter det bra mkt högre.

Och det leder ju till att........

Ja, just det! Det leder till att grannarna klagar och ni får restriktioner för när ni får använda eran crossbana! Så jävla löjligt är det med bullermätningar:tummenupp
 
Last edited:
Då drar vi det igen:

Ljud är energi. Enligt fysikens lagar (som inte ens du kan bryta) kan energi aldrig förstöras. Den kan omvandlas eller ledas om. Man kan alltså inte "slå sönder" ljudvågor.

Fundera en stund över hur en originalljuddämpare är konstruerad. Stor, flera kammare för att omvandla energin till värme, osv. Om det hade varit så enkelt att man kan ta ett tomt rör och montera några skruvar i det, tror du inte att fabrikanter av ljuddämpare/mc-fabrikanter hade tillverkat ljuddämpare just på det viset? Alla mc-tillverkare vill tillverka sina hojar så billigt som möjligt med bibehållen kvalité, detta skulle ju vara ett lysande tillfälle att spara in både vikt och pengar för hojtillverkare! Men dom tar inte detta lysande tillfälle, utan stryper sina motorer nåt enormt med stora tunga burkar istället!?

Om man lägger ironin åt sidan så kan jag garantera dej att du inte har minskat ljudet ett skit med hjälp av några skruvar bak i röret. Du har antagligen mätt vid ett aningen annat varvtal, på ett annat avstånd eller i en annan vinkel än du gjorde på första mätningen. Det finns en hel hög med parametrar att ta hänsyn till vid ljudmätning. Gör man liiite fel på endast en av dessa parametrar blir mätningen helt värdelös. Som i all mätning handlar det om repeterbarhet i mätningen. Kan man inte få samma resultat flera gånger efter varandra med samma förutsättningar har man helt enkelt misslyckats med mätningen.

//Stefan, ljudhitler på Anderstorp Raceway, som sett samtliga varianter på skruvar i röret, colaburkar, svinto, tvättsvampar, etc.



Och det leder ju till att........

Ja, just det! Det leder till att grannarna klagar och ni får restriktioner för när ni får använda eran crossbana! Så jävla löjligt är det med bullermätningar:tummenupp


Det som händer när man minskar tvärsnittsarean i ljuddämparmynningen på tex ett slipon med tex en db-killer eller ett kors är att man får reflektion mot dessa ytor. Den andel av stötvågorna som reflekteras måste alltså in i ljudämparburken igen, varvid absorptionsljudämparen med sin perfplåt och ull ytterligare reducerar energin innan ludvogorna når mynningen igen. Men det är ju riktigt att själva db-killern eller trådkorset (eller vad nu förträngningen består av) inte dämpar ljudet i sig. Iaf om de inte består av absorbent.
 
Det som händer när man minskar tvärsnittsarean i ljuddämparmynningen på tex ett slipon med tex en db-killer eller ett kors är att man får reflektion mot dessa ytor. Den andel av stötvågorna som reflekteras måste alltså in i ljudämparburken igen, varvid absorptionsljudämparen med sin perfplåt och ull ytterligare reducerar energin innan ludvogorna når mynningen igen. Men det är ju riktigt att själva db-killern eller trådkorset (eller vad nu förträngningen består av) inte dämpar ljudet i sig. Iaf om de inte består av absorbent.

Tack! Var kanske lite otydlig på den punkten. I teorin skulle man kunna få en minskning med hjälp av skruvar, men då får man montera så många att det stoppar flödet markant. Trådkors gör med sin minskning av arean ingenting, i praktiken.
 
HD låter, och va gött det låter också för den delen.. :)

varför skall man ha 50" platt-tv ? det finns ju 46" osv osv.. listan kan göras lång på vad man behöver och vad man har använding av.

några vill ha ljud/oljud, andra inte.. alla är vi olika !! så enkelt är det :)
 
Last edited:
Tack! Var kanske lite otydlig på den punkten. I teorin skulle man kunna få en minskning med hjälp av skruvar, men då får man montera så många att det stoppar flödet markant. Trådkors gör med sin minskning av arean ingenting, i praktiken.

En positiv grej jag upptäckt dämpar ljudet ngt efter en absorptionsljuddämpare är om man moterar koniska slutrör med minskande diameter i flödesriktningen.

Dvs sätter man säg ett 1½" slutrör efter en absorptionsljudämpare med 2½" diameter på perfplåtsröret så får man förstås en rejälminskning av ljudet tack var den reflekterande kanten. Men man får också en minskning av flödet till följd av turbulensen vid kanten.

Men jag har alltså märkt att om man ersätter 1½" slutröret med ett koniskt rör som går från säg 2" ned till 1½" så får man samma goda dämpning.Ty reflektionen lyder ju under naturlagen att "infallsvinkeln är samma som utfallsvinkeln" dvs den koniska slutröret ger bättre flöde men samma reflektion jämfört med det cylindriska slutröret med 1½" hela vägen. Detta borde tillverkare av Db-killer tänka på...
 
Last edited:
Bara å besiktiga i Tierp för där saknar dom DB-mätare, ;) Men dom lär väl skaffa det nu när reglerna skärps...
 
Frågar man en ICKE motorcyklist om vad som är OK ljudnivå så är 100db ganska OK för dom flesta. Men börjar det låta uppåt 102 och däröver så tycker dom flesta att det är för mycket.
102db, som är tillåtet på lite äldre hojar i alla fall, är ganska generöst egentligen.
Så jag har full förståelse att besiktningemannen blev fundersam på ljudnivån och plockade fram utrustningen.

Mats
 
Vanliga utbytessystem av titan/kolfiber som är gatlegala låter alldeles utmärkt. Men det var ju inte det vi diskuterade här, eller hur?
Det är väl exakt det som diskutteras här: Att SBP numera kollar vad hojen är godkänd för. Det finns alltså inget "gatlegalt" tillbehörssystem om det inte låter som orginalsystemet eller lägre.

eller hur :rolleyes:

Frågar man en ICKE motorcyklist om vad som är OK ljudnivå så är 100db ganska OK för dom flesta. Men börjar det låta uppåt 102 och däröver så tycker dom flesta att det är för mycket.
102db, som är tillåtet på lite äldre hojar i alla fall, är ganska generöst egentligen.
Det där är väl ändå väldigt subjektivt ändå? Ljudtrycket är även om det är logaritmiskt och viktat i frekvensband inte ekvivalent med upplevt obehag. 102dB James Hatfield upplevs som för lågt men 100 dB Carolina Gynning är på tok för högt för mig om du förstår min poäng?
 
Last edited:
Skiljer det inte mycket i höga varv???? Du har ju aldrig kört med ett slipon det märks ju... Sen bara för att du vill styla för fjortisarna vid mcd betyder inte de att alla andra gör de... :tummenner

Jag har kört Acra helsystem, bos bulton, egenöppnad wr burk, gpr slipon. Allt på fullvarv och snabbt.

Nu har jag orginal och R1an och är ganska nöjd. Jag har väl växt upp.
 
  • Gilla
Reaktioner: TFK
Jag har kört Acra helsystem, bos bulton, egenöppnad wr burk, gpr slipon. Allt på fullvarv och snabbt.

Nu har jag orginal och R1an och är ganska nöjd. Jag har väl växt upp.
Ah, så du är sådan: Du trimmade mopeden när du var 15, drack öl när du var 16 och körde med Acrapovic som 22-åring.
Snart sitter du gungstolen på verandan och säger åt dina barnbarn att aldrig timma mopeden, drick inte alkohol, ha inte sex innan äktenskapet och kör framför allt inte motorcykel - det är bara dumt, onödigt och farligt...

Bara för att du inte minns varför du hade tillbehörsdämpare betyder det inte att vi andra inte vet varför vi har det.
Eftersom du själv haft det, om och om och och om igen så behöver du kanske inte hacka på oss som har?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top