Nej, så enkelt funkar det inte alls.
Det gjorde det för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, så enkelt funkar det inte alls.
Varför måste hojen låta så jävla mycket? Känner du dig ballare om du stör flera? Tror du djuren skiter i att gå upp vägen bara för dig hoj brölar?
Orginal och slipon skiljer inte mycket i ljud på höga varv men utanför McD kanske.
Till skillnad från alla moral kärringar, så tycker jag om när saker och ting (Bil och Mc) låter.
Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj som bullrar...
Är dom som tvunget måste åka med öppna system så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som låter mycket för att känna sig tuffa? Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!
Men hallå, inte huvudsyftet så klart - som en del av njutningen. Industrin har fattat detta, de lägger ned mängder med energi&pengar för att få fordon att låta rätt - och på det så är tillbehörsmarknaden gigantisk. Tror nog att du också kan fatta det när du inte sitter och moralpredikar med öronpropparna i.Vem åker hoj med huvudsyftet att låta så mycket som möjligt? Skitlarvigt.
Dags att byta hoj! http://www.electricmotorsport.com/store/ems_electric_motorcycles.phpJag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!
Vem åker hoj med huvudsyftet att låta så mycket som möjligt? Skitlarvigt.
Öppna megafondämpare till radfyror är inte njutning, det är rent oljud.Men hallå, inte huvudsyftet så klart - som en del av njutningen. Industrin har fattat detta, de lägger ned mängder med energi&pengar för att få fordon att låta rätt - och på det så är tillbehörsmarknaden gigantisk. Tror nog att du också kan fatta det när du inte sitter och moralpredikar med öronpropparna i.
Dags att byta hoj! http://www.electricmotorsport.com/store/ems_electric_motorcycles.php![]()
Det gjorde det för mig.
Okej
Tycker det är lite löjligt det där med mätningar, kör själv cross och där stoppar de strumpor och fyller ljuddämparen med en massa skit bara för att klara testerna sen när de väl är race så låter det bra mkt högre.
Då drar vi det igen:
Ljud är energi. Enligt fysikens lagar (som inte ens du kan bryta) kan energi aldrig förstöras. Den kan omvandlas eller ledas om. Man kan alltså inte "slå sönder" ljudvågor.
Fundera en stund över hur en originalljuddämpare är konstruerad. Stor, flera kammare för att omvandla energin till värme, osv. Om det hade varit så enkelt att man kan ta ett tomt rör och montera några skruvar i det, tror du inte att fabrikanter av ljuddämpare/mc-fabrikanter hade tillverkat ljuddämpare just på det viset? Alla mc-tillverkare vill tillverka sina hojar så billigt som möjligt med bibehållen kvalité, detta skulle ju vara ett lysande tillfälle att spara in både vikt och pengar för hojtillverkare! Men dom tar inte detta lysande tillfälle, utan stryper sina motorer nåt enormt med stora tunga burkar istället!?
Om man lägger ironin åt sidan så kan jag garantera dej att du inte har minskat ljudet ett skit med hjälp av några skruvar bak i röret. Du har antagligen mätt vid ett aningen annat varvtal, på ett annat avstånd eller i en annan vinkel än du gjorde på första mätningen. Det finns en hel hög med parametrar att ta hänsyn till vid ljudmätning. Gör man liiite fel på endast en av dessa parametrar blir mätningen helt värdelös. Som i all mätning handlar det om repeterbarhet i mätningen. Kan man inte få samma resultat flera gånger efter varandra med samma förutsättningar har man helt enkelt misslyckats med mätningen.
//Stefan, ljudhitler på Anderstorp Raceway, som sett samtliga varianter på skruvar i röret, colaburkar, svinto, tvättsvampar, etc.
Och det leder ju till att........
Ja, just det! Det leder till att grannarna klagar och ni får restriktioner för när ni får använda eran crossbana! Så jävla löjligt är det med bullermätningar![]()
Det som händer när man minskar tvärsnittsarean i ljuddämparmynningen på tex ett slipon med tex en db-killer eller ett kors är att man får reflektion mot dessa ytor. Den andel av stötvågorna som reflekteras måste alltså in i ljudämparburken igen, varvid absorptionsljudämparen med sin perfplåt och ull ytterligare reducerar energin innan ludvogorna når mynningen igen. Men det är ju riktigt att själva db-killern eller trådkorset (eller vad nu förträngningen består av) inte dämpar ljudet i sig. Iaf om de inte består av absorbent.
Tack! Var kanske lite otydlig på den punkten. I teorin skulle man kunna få en minskning med hjälp av skruvar, men då får man montera så många att det stoppar flödet markant. Trådkors gör med sin minskning av arean ingenting, i praktiken.
Det är väl exakt det som diskutteras här: Att SBP numera kollar vad hojen är godkänd för. Det finns alltså inget "gatlegalt" tillbehörssystem om det inte låter som orginalsystemet eller lägre.Vanliga utbytessystem av titan/kolfiber som är gatlegala låter alldeles utmärkt. Men det var ju inte det vi diskuterade här, eller hur?
Det där är väl ändå väldigt subjektivt ändå? Ljudtrycket är även om det är logaritmiskt och viktat i frekvensband inte ekvivalent med upplevt obehag. 102dB James Hatfield upplevs som för lågt men 100 dB Carolina Gynning är på tok för högt för mig om du förstår min poäng?Frågar man en ICKE motorcyklist om vad som är OK ljudnivå så är 100db ganska OK för dom flesta. Men börjar det låta uppåt 102 och däröver så tycker dom flesta att det är för mycket.
102db, som är tillåtet på lite äldre hojar i alla fall, är ganska generöst egentligen.
Skiljer det inte mycket i höga varv???? Du har ju aldrig kört med ett slipon det märks ju... Sen bara för att du vill styla för fjortisarna vid mcd betyder inte de att alla andra gör de...![]()
Ah, så du är sådan: Du trimmade mopeden när du var 15, drack öl när du var 16 och körde med Acrapovic som 22-åring.Jag har kört Acra helsystem, bos bulton, egenöppnad wr burk, gpr slipon. Allt på fullvarv och snabbt.
Nu har jag orginal och R1an och är ganska nöjd. Jag har väl växt upp.
...Nu har jag orginal och R1an och är ganska nöjd. Jag har väl växt upp.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |