Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Muggen skrev:Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?
Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar![]()
PacMan skrev:Lite extra luft i bakdäcket kanske kan va en idé. Annars kanske det blir tillplattat på ett ställe. Har hört att även hojar som står på båda hjulen kan få platta däck under vintern.
Sist jag hörde nåt från en däckstillverkare (för 2 veckor sedan) behöver man inte för däckens skull palla upp hojen. Man trycker bara 1/2-1 kilo extra med luft...men man kan ju ha andra skäl att palla upp den.mange86 skrev:Därför man alltid ska palla upp cykeln under vinterförvaringen.
PacMan skrev:En del anser att man ska ha tanken full på vintern, för att den inte ska rosta inuti. Vad säger ni om det?
Bensinen har en hållbarhetstid på 3-mån....sen ar det bara tillsatser kvar.
Tillsatserna fäller ut sig på munstyckena och bildar kristaller som tills sist täpper igen dom och småkanalerna i förgasarna så att du tills sist inte får igång hojen alternativt går den som skit på våren.
Sista tanken på hösten blandar man i "Förgasarrengöring"...kör upp så mycket det bara går av soppan.
Töm tanken...låt tanklocket vara öppet, lägg en trasa över, så att all bensin dunstar, Töm förgasarna, rostar gör det bara om det finns vatten kvar i tanken, och det följer med ut när du tömmer den.
Sen har du inga problem på våren när du vill ha igång den igen.
Se svar nedan på fråga om vinterföring från Shell!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.
Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
KentW
Muggen skrev:Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?
Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar![]()
Nisse Hult skrev:Du måste nog lufta systemen noga till våren så mitt tips är att passa på och tömma denna å fylla fräch DOT5 i vår!


Det var väl iofs inte jag som sa så.tassen skrev:... Förgasar dränering för att som Robban C sägerså, hans ord är lag...
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |