Förvara hoj lodrätt under vintern.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?

Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar :va
 
Muggen skrev:
Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?

Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar :va

Lite extra luft i bakdäcket kanske kan va en idé. Annars kanske det blir tillplattat på ett ställe. Har hört att även hojar som står på båda hjulen kan få platta däck under vintern.
 
PacMan skrev:
Lite extra luft i bakdäcket kanske kan va en idé. Annars kanske det blir tillplattat på ett ställe. Har hört att även hojar som står på båda hjulen kan få platta däck under vintern.


Därför man alltid ska palla upp cykeln under vinterförvaringen.
 
mange86 skrev:
Därför man alltid ska palla upp cykeln under vinterförvaringen.
Sist jag hörde nåt från en däckstillverkare (för 2 veckor sedan) behöver man inte för däckens skull palla upp hojen. Man trycker bara 1/2-1 kilo extra med luft...men man kan ju ha andra skäl att palla upp den.

Edit: Missförstod första inlägget lite grand, töm ur olja och bensin (glöm inte förgasarna) och plocka ur batteriet. Kolla att kylarvätska inte rinner ut nånstans.
Du behöver inte nödvändigtvis palla upp den enligt resonemang ovan.
 
Last edited:
En del anser att man ska ha tanken full på vintern, för att den inte ska rosta inuti. Vad säger ni om det?

Jag brukar i alla fall tanka min full när jag ställer in den, men det blir ju lite svårt i Muggens fall.
 
Det är väl inte för däckens skull man pallar upp? :va

Jag trodde det var för fjädringens skull...
 
Bensintanken..=..TOM!

PacMan skrev:
En del anser att man ska ha tanken full på vintern, för att den inte ska rosta inuti. Vad säger ni om det?

Bensinen har en hållbarhetstid på 3-mån....sen ar det bara tillsatser kvar.
Tillsatserna fäller ut sig på munstyckena och bildar kristaller som tills sist täpper igen dom och småkanalerna i förgasarna så att du tills sist inte får igång hojen alternativt går den som skit på våren.

Sista tanken på hösten blandar man i "Förgasarrengöring"...kör upp så mycket det bara går av soppan.
Töm tanken...låt tanklocket vara öppet, lägg en trasa över, så att all bensin dunstar, Töm förgasarna, rostar gör det bara om det finns vatten kvar i tanken, och det följer med ut när du tömmer den.

Sen har du inga problem på våren när du vill ha igång den igen.

Se svar nedan på fråga om vinterföring från Shell!

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
KentW
 
Töm tanken och häll i en skvätt olja. På med locket och Skaka, Skaka så det blir en oljefilm på väggarna i tanken. Då borde det klara sig..

Vad gäller Bensin och kvalité är jag skeptisk till att soppan blir dålig av att den står över vintern. Jag har haft bilar som stått i tre år och startat med samma soppa som den fick innan uppställning. Utan varken soppa i förgasaren eller startgas utan något slag... Hojen står fulltankad över vintern med lite K-sprit i för att undvika rent vatten i tanken. Men det är klart. Jag har insprutning på hojen. Det kanske inte är lika känsligt som förgasare.
 
3-5 månader, då är det ju inga problem. Längre än 5 månader behöver den sällan stå på vinterförvaring. :)
 
Jag har också slagit igång bilar/hojar på lastgammal soppa, ibland på soppa så gammal att den inte ens luktar normalt. Inga problem. Däremot har jag råkar ut för ärg i munstycken under vinterförvaring med tillhörande startsvårigheter. I detta fallet rensade jag fuggarna och startade sen på samma soppa utan problem. Tror alltså (Shell får tycka vad dom vill för min del) att faran snarast ligger i fukten.
Jag tänkte nog testa att slå i några procent 2-t olja i soppan sista kvällen i höst, det borde förhindra ärg/rost (hoppas jag).
 
Står den i "varmgarage" borde det inte vara problem med soppa kvar i tanken.
Jag har aldrig tömt tanken inför vintern och aldrig haft problem med att starta upp den på våren i heller..
 
Jag har ALLTID, varje vinter bara ställt hojen med soppa i och utan att ta ur batteriet. sen har den stått hela vintern för att sedan ack som ett fjun starta så lätt och gå hur bra som helst inga platta däck heller.
 
Muggen skrev:
Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?

Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar :va

Tänk på bromsoljan som är frätande den kan läcka ut ur behållaren!!
Du måste nog lufta systemen noga till våren så mitt tips är att passa på och tömma denna å fylla fräch DOT5 i vår!

Oljan i motorn spelar inger roll om nu inte du har en vevhusvetilation placerad långt bak så att oljan rinner ut här.

Kan bara inte fatta att Ni är så rädda om tanken (visst det är bra!) ska man inte köra motorn under några månader skall man ta bort tändstiften och peta i en matsked olja i varje cylinder och dra runt och sedan stoppa tillbaka stiften!!! Visst det går att skita i detta men om du inte tror att rost påverkar loppen å kolvringar..OK det rostar inte så mycket inomhus med nästan noll i luftfuktighet osv men varför chansa??
PS för flyg är detta obligatoriskt om inte motorn skall startas inom 3 veckor!

Har du trångt eller är garagehyran per m2 :D
Nisse
 
Jag har en polare som vinterförvarade en Opel Kapitän på samma vis. Upphissad med nosen i taket och bakstammen mot massa madrasser på golvet. Den var dock utan puffra och låda. Så en hoj ska väl gå.
 
Ah fan, de var mkt skit o tänka på ändå där :arsele
Hon skall stå i mitt rum under vintern, hade inte tagit så mkt plats bara om den stod lodrätt :gnissla

Måste säga de, tömma bromsvätskan o hela kitet låter lite väl jobbigt? Aldrig gjort sånt förut :)

Hissa upp den i taket kanske är något :rofl
 
Experter finns det alltid...

klart att shell kilen vill att vi tömmer ur soppan, då får han sälja mera...
I trettio år har jag hållt på och lekt med hojar, vet inte hur gammal experten på shell är....
varmkör hojen, byt olja plus filter, varmkör igen...
Fyll tanken med ny soppa, stäng kranen, töm förgasarn ahelt på bränsle. ställ torrt, hissa upp så att hjulen inte står på marken, plocka ur batteriet, ha ca 1,5 kg i däcken....klart.

Förgasar dränering för att som Robban C sägerså, hans ord är lag :Bugar
( kristall utfällning i munstycken,,,huvud orsak varför så många har problem på våren med att starta hojar.)

Full tank...för att jag säger så....du slipper kondens med rostangrepp som följd..

Men du gör som du vill...det här har funkat i alla år...... :7peta
 
tassen skrev:
... Förgasar dränering för att som Robban C sägerså, hans ord är lag :Bugar ...
Det var väl iofs inte jag som sa så.
Men det var jag som inte tömde fuggarna på min förra FZR i vintras och alltså åkte på att rensa fuggarna någon stressig kväll innan jag skulle SBP:a. Då hade fuggarna stått med soppa i några år. Och tanken halvfull några år. I kallförråd som ibland kan bli lite fuktigt.
Kan nämna att med lagom igensatta huvudmunstycken blir förbränningen så varm vid 3-5000 rpm att grenrören börjar glöda ända ner till exupventilen. Liite magert gick den.

Därför tänkte jag satsa på lite 2-t olja i soppan nästa vinter för att förebygga ärg etc. Vad tror ni?
tassen, har du nånsin testat det?

För övrigt är det väl så här med Shellsnubben (förutom att han vill sälja) att han inte vill ta ansvar för de råd han ger. Alltså ger han endast de råd som är absolut säkrast och absolut mest vedertaget. (kanske väl medveten om att vissa andra varianter också oftast fungerar.)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top