Diversion
Guest
Flera jag känner däribland jag brukar aldrig tappa ur oljan. Varannan vecka startar jag den. Varmkör och går igenom växlarna på depåstödet. Kräver förstås att den står någonstans där man har möjlighet till det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robban_C skrev:Det var väl iofs inte jag som sa så.
.
Därför tänkte jag satsa på lite 2-t olja i soppan nästa vinter för att förebygga ärg etc. Vad tror ni?
tassen, har du nånsin testat det?
QUOTE]
Har provat det med, men jag fyller alltid upp mina tankar om jag inte ska riva hojen under vintern.
Olja skadar inte, bara bra.
Ryker kanske lite ett tag innan man tankat upp igen....bara att köra.
Muggen skrev:Ah fan, de var mkt skit o tänka på ändå där![]()
Hon skall stå i mitt rum under vintern, hade inte tagit så mkt plats bara om den stod lodrätt![]()
Måste säga de, tömma bromsvätskan o hela kitet låter lite väl jobbigt? Aldrig gjort sånt förut![]()
Hissa upp den i taket kanske är något![]()
på köpet. Bor man däremot uppe i norra Sverige så blir de väl till att följa ovanstående råd.LameViffer skrev:Okej, jag gjorde som så att jag ringde till OKQ8. Fick snacka med en tekniker.
Enligt honom så fäller inte bensin ut nånting, det är ok att ha bensin i tanken.
Det som händer enligt honom är: Om du har ett otätt förvaringskärl, så kan det mest lättflyktiga gaserna dunsta bort. Det kan medföra att fordonet blir svårstartat om det är kallt.
Allt detta enligt en tekniker på OKQ8, tyvärr uppfattade jag inte namnet på honom, blev vidarekopplad ett antal gånger.
EDIT: Diesel kan fälla ut paraffin och detta kan sätta igen system. Så då vet ni som kör dieselhojar.
EDIT 2: Glömde att nämna om kondens. Teknikern påpekade att om det finns risk för att kondens bildas, detta få med sig att vattnet samlas längst ner i tanken och hojenblir svår att få igång. Så fyll baljan max till hösten.

LameViffer skrev:EDIT 2: Glömde att nämna om kondens. Teknikern påpekade att om det finns risk för att kondens bildas, detta få med sig att vattnet samlas längst ner i tanken och hojenblir svår att få igång. Så fyll baljan max till hösten.
Diversion skrev:Flera jag känner däribland jag brukar aldrig tappa ur oljan. Varannan vecka startar jag den. Varmkör och går igenom växlarna på depåstödet. Kräver förstås att den står någonstans där man har möjlighet till det.
andersbrink skrev:Du får gärna utveckla teorien bakom det sättet att vinterförstöra en hoj.
Själv byter jag bara olja innan den ställs undan, plockar ur batteriet och pumpar upp däcken lite extra.
Muggen skrev:Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?
Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar![]()
Chrille skrev:Jag hade aldrig vågat ställa en hoj på ett hjul en hel vinter..... men jag är feg också.

det är samma sak med bilar som står länge..PacMan skrev:Lite extra luft i bakdäcket kanske kan va en idé. Annars kanske det blir tillplattat på ett ställe. Har hört att även hojar som står på båda hjulen kan få platta däck under vintern.
vad man kan göra är att montera skateborad hjul på axeln för vinter förvaringenChrille skrev:Eftersom dagens R-hojar är viktoptimerade på en nästintill löjlig nivå så bör man ta sig en tänk över fälgarna.
Med flashiga lm-fälgar typ Marvic så rekommenderas det ju till och med att hojen ska stå med avlastade hjul för att inte fälgarna ska bli ovala.
Jag hade aldrig vågat ställa en hoj på ett hjul en hel vinter..... men jag är feg också.
Fuggarna har nästan alltid dräneringspluggar i botten.Muggen skrev:...
Hur tömmer man förgasarna? Bara att starta utan någon sopppa i tanken kan ja tänka mig?
Tanken har slått mig, men palla upp den med en sån där så att den inte står på hjulet funkar väl utmärkt? Men hur tar svingen allt tryck under en lång period? klarar den de?![]()

PacMan skrev:En del anser att man ska ha tanken full på vintern, för att den inte ska rosta inuti. Vad säger ni om det?
Jag brukar i alla fall tanka min full när jag ställer in den, men det blir ju lite svårt i Muggens fall.
Robban_C skrev:Det Anders menar med vinterförstöra är att det är helt förkastligt att hålla på och starta en gång per vecka. Eftersom motorn aldrig blir ordentligt varm så resulterar det nämligen i:
*Kondens i avgassystemet.
*Kondens och/eller föroreningar i oljan.
*En massa trådar här på SH till våren på temat "Min hoj har startat utmärkt varje helg hela vintern men nu när jag ska ut och åka så startar den inte". Den som inte tror mig kan ju kolla mekforumt i våras, säkert 20 st trådar på samma tema. I stort sett alla hade gjort så och i stort sett alla hade igenslaggade stift.
Ge därför faan i att garagegasa! Hojen mår bäst av att stå still. Och därmed basta.
Möjligen lite olja i cylindrarna som nån föreslog samt dränering/fyllning/oljeinblandning i tanken (stryk de alternativ som ej önskas).
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |