Förvara hoj lodrätt under vintern.

Flera jag känner däribland jag brukar aldrig tappa ur oljan. Varannan vecka startar jag den. Varmkör och går igenom växlarna på depåstödet. Kräver förstås att den står någonstans där man har möjlighet till det.

Bensin i tanken

Okej, jag gjorde som så att jag ringde till OKQ8. Fick snacka med en tekniker.
Enligt honom så fäller inte bensin ut nånting, det är ok att ha bensin i tanken.

Det som händer enligt honom är: Om du har ett otätt förvaringskärl, så kan det mest lättflyktiga gaserna dunsta bort. Det kan medföra att fordonet blir svårstartat om det är kallt.

Allt detta enligt en tekniker på OKQ8, tyvärr uppfattade jag inte namnet på honom, blev vidarekopplad ett antal gånger.

EDIT: Diesel kan fälla ut paraffin och detta kan sätta igen system. Så då vet ni som kör dieselhojar. :)

EDIT 2: Glömde att nämna om kondens. Teknikern påpekade att om det finns risk för att kondens bildas, detta få med sig att vattnet samlas längst ner i tanken och hojenblir svår att få igång. Så fyll baljan max till hösten.

Last edited:
Robban_C skrev:
Det var väl iofs inte jag som sa så.
.
Därför tänkte jag satsa på lite 2-t olja i soppan nästa vinter för att förebygga ärg etc. Vad tror ni?
tassen, har du nånsin testat det?
QUOTE]
Har provat det med, men jag fyller alltid upp mina tankar om jag inte ska riva hojen under vintern.
Olja skadar inte, bara bra.
Ryker kanske lite ett tag innan man tankat upp igen....bara att köra.

Muggen skrev:
Ah fan, de var mkt skit o tänka på ändå där :arsele
Hon skall stå i mitt rum under vintern, hade inte tagit så mkt plats bara om den stod lodrätt :gnissla

Måste säga de, tömma bromsvätskan o hela kitet låter lite väl jobbigt? Aldrig gjort sånt förut :)

Hissa upp den i taket kanske är något :rofl

Hmm, hur ska du få ställt den upp i rummet då? Ska du wheela in den genom dörren? :rolleyes:

E säkert ingen fara med rost i tanken, eftersom det förmodligen är varmt och torrt där den ska stå. Bromsarna KAN du behöva lufta till våren, om själva "hålet" i botten av kärlet har fått kontakt med luften i detsamma. Det märker du nog när du känner på handtaget till våren dock.

Vinterförvaring??? Sånt behövs inte nere i skåne. Ut och kör ett par mil varje månad så slipper du alla konstiga konserveringar :D och har lite skoj :banana på köpet. Bor man däremot uppe i norra Sverige så blir de väl till att följa ovanstående råd.

Håller ni redan på att planera vinterförvaringen????

Last edited:
LameViffer skrev:
Okej, jag gjorde som så att jag ringde till OKQ8. Fick snacka med en tekniker.
Enligt honom så fäller inte bensin ut nånting, det är ok att ha bensin i tanken.

Det som händer enligt honom är: Om du har ett otätt förvaringskärl, så kan det mest lättflyktiga gaserna dunsta bort. Det kan medföra att fordonet blir svårstartat om det är kallt.

Allt detta enligt en tekniker på OKQ8, tyvärr uppfattade jag inte namnet på honom, blev vidarekopplad ett antal gånger.

EDIT: Diesel kan fälla ut paraffin och detta kan sätta igen system. Så då vet ni som kör dieselhojar. :)

EDIT 2: Glömde att nämna om kondens. Teknikern påpekade att om det finns risk för att kondens bildas, detta få med sig att vattnet samlas längst ner i tanken och hojenblir svår att få igång. Så fyll baljan max till hösten.

Otät förvaringskärl....förgasarens flottörhus har urluftning...där har ni svaret igen varför man SKA dränera förgasarna på hösten inför vinterförvaringen...

Lyssna igen...man behöver inte uppfinna hjulet varje år..... :7peta

LameViffer skrev:

Kondens bildas i tanken om temperaturen skiftar dvs när dörrarna öppnas och det kommer in kallluft utifrån OCH om det finns luft i tanken som kan fälla ut fukt på tankens insida.
1985 drabbades jag av ett rosthål i tanken på en Yamaha XJ900 -83a, den hade då stått två vintrar i ett termogarage där mina grannar öppnade dörrarna varje dag för att köra ut och in med bilarna.
Inte kul eftersom det var under en Europasemester. lagade tillfälligt med tuggumi och eltejp !!!

Diversion skrev:
Flera jag känner däribland jag brukar aldrig tappa ur oljan. Varannan vecka startar jag den. Varmkör och går igenom växlarna på depåstödet. Kräver förstås att den står någonstans där man har möjlighet till det.

Du får gärna utveckla teorien bakom det sättet att vinterförstöra en hoj.

Själv byter jag bara olja innan den ställs undan, plockar ur batteriet och pumpar upp däcken lite extra.

I min bok står det att man skall vinterförvara om man inte skall ha cykeln på mer 60 dagar, men jag kommer att starta upp, köra en liten sväng, brukar alltid vara barmark, några ggr, i dec/jan/ i februari kommer jag GARANTERAT vara igång mer eller mindre hur som helst!!(el senast mars)

andersbrink skrev:
Du får gärna utveckla teorien bakom det sättet att vinterförstöra en hoj.

Själv byter jag bara olja innan den ställs undan, plockar ur batteriet och pumpar upp däcken lite extra.

Vinterförstöra....? :va :rolleyes:
Utveckla gärna.

Muggen skrev:
Är det något jag missat när ja tänk ställa hojen på bakhjulet i form av en 12:a under vintern?

Givetvis ingen soppa i den, men ja tänkte på om oljan eller något lägger sig dumt eller nått i motorn som den inte gillar :va

Eftersom dagens R-hojar är viktoptimerade på en nästintill löjlig nivå så bör man ta sig en tänk över fälgarna.

Med flashiga lm-fälgar typ Marvic så rekommenderas det ju till och med att hojen ska stå med avlastade hjul för att inte fälgarna ska bli ovala.

Jag hade aldrig vågat ställa en hoj på ett hjul en hel vinter..... men jag är feg också.

Ok, va jag fattat det som är dessa saker värda att tänka på/förebygga
  • Fylla tanken
  • Tömma förgasarna
  • Batteriet
  • Lufttrycket i däcken
  • 2t olja i soppan o köra lite på de
  • säkert glömt något.

Hur tömmer man förgasarna? Bara att starta utan någon sopppa i tanken kan ja tänka mig?

Chrille skrev:
Jag hade aldrig vågat ställa en hoj på ett hjul en hel vinter..... men jag är feg också.

Tanken har slått mig, men palla upp den med en sån där så att den inte står på hjulet funkar väl utmärkt? Men hur tar svingen allt tryck under en lång period? klarar den de? :va

PacMan skrev:
Lite extra luft i bakdäcket kanske kan va en idé. Annars kanske det blir tillplattat på ett ställe. Har hört att även hojar som står på båda hjulen kan få platta däck under vintern.
det är samma sak med bilar som står länge.. :)

Chrille skrev:
Eftersom dagens R-hojar är viktoptimerade på en nästintill löjlig nivå så bör man ta sig en tänk över fälgarna.

Med flashiga lm-fälgar typ Marvic så rekommenderas det ju till och med att hojen ska stå med avlastade hjul för att inte fälgarna ska bli ovala.

vad man kan göra är att montera skateborad hjul på axeln för vinter förvaringen :)

Det Anders menar med vinterförstöra är att det är helt förkastligt att hålla på och starta en gång per vecka. Eftersom motorn aldrig blir ordentligt varm så resulterar det nämligen i:
*Kondens i avgassystemet.
*Kondens och/eller föroreningar i oljan.
*En massa trådar här på SH till våren på temat "Min hoj har startat utmärkt varje helg hela vintern men nu när jag ska ut och åka så startar den inte". Den som inte tror mig kan ju kolla mekforumt i våras, säkert 20 st trådar på samma tema. I stort sett alla hade gjort så och i stort sett alla hade igenslaggade stift.

Ge därför faan i att garagegasa! Hojen mår bäst av att stå still. Och därmed basta.
Möjligen lite olja i cylindrarna som nån föreslog samt dränering/fyllning/oljeinblandning i tanken (stryk de alternativ som ej önskas).

Muggen skrev:
...
Hur tömmer man förgasarna? Bara att starta utan någon sopppa i tanken kan ja tänka mig?

Tanken har slått mig, men palla upp den med en sån där så att den inte står på hjulet funkar väl utmärkt? Men hur tar svingen allt tryck under en lång period? klarar den de? :va
Fuggarna har nästan alltid dräneringspluggar i botten.

Starta inte utan soppa i tanken om du har en hoj med soppapump, vissa pumpar tar skada av att gå torra (åmtinstone om de får gå en längre tid).

Svingen klarar trycket. Fjädern säckar något på lång sikt men då pratar vi 40 bast. Se på bilar från 50-talet. Alla har säckat något och om nån köper nya fjädrar så blir bilen så hög att det ser onaturligt ut.

Nu har jag även telefontrakasserat Statoil. Snubben jag snackade med hette Björn Lindberg och han sa så här:

Det som kan hända är att de lättare gaserna dunstar om du inte har ett helt tätt kärl(han påpekade luftningshålet i hojtankar), enligt honom kan det medföra att hojen inte startar till våren. Har du ett helt slutet kärl(t .ex jeepdunk) så håller soppan i 10 år, och helt garanterat i 5-6 år.

Han påpekade att hojen skulle stå i en jämn temperatur, då slipper du kondens(hade nästan gissat det). :)

Om tanken insida är galvaniserad så kan en utfällning av zink uppstå, därför rekommenderar inte Statoil att man förvarar soppa i galvaniserade tankar.

Hmm...det finns ju fler bensinbolag, undra om man skulle fortsätta att trakassera dem...äh nån jävla måtta får det vara. :hihi

PacMan skrev:
En del anser att man ska ha tanken full på vintern, för att den inte ska rosta inuti. Vad säger ni om det?

Jag brukar i alla fall tanka min full när jag ställer in den, men det blir ju lite svårt i Muggens fall.

Antingen skall man ha en snustorr tank med en skvätt olja i som man har skakat runt, eller så kör man med full tank . Problemet är att om du tömmer tanken på soppa så se till att tömma förgasarna på bensin, du måste även blåsa rent med tryckluft. Men vem orkar göra allt detta!? .. Däcken brukar sällan bli ett problem, bara att palla upp eller att gå ner ngn gång i månaden o rulla den ett par meter o sedan tillbaks på plats.

Byta olja innan förvaring är ju att föredra.

Men som sagt vi gör ju säkert alla olika med våra skönheter .

Robban_C skrev:
Det Anders menar med vinterförstöra är att det är helt förkastligt att hålla på och starta en gång per vecka. Eftersom motorn aldrig blir ordentligt varm så resulterar det nämligen i:
*Kondens i avgassystemet.
*Kondens och/eller föroreningar i oljan.
*En massa trådar här på SH till våren på temat "Min hoj har startat utmärkt varje helg hela vintern men nu när jag ska ut och åka så startar den inte". Den som inte tror mig kan ju kolla mekforumt i våras, säkert 20 st trådar på samma tema. I stort sett alla hade gjort så och i stort sett alla hade igenslaggade stift.

Ge därför faan i att garagegasa! Hojen mår bäst av att stå still. Och därmed basta.
Möjligen lite olja i cylindrarna som nån föreslog samt dränering/fyllning/oljeinblandning i tanken (stryk de alternativ som ej önskas).

Det måste väl bero på hur länger man kör den. Och huruvida det är varm eller kallgarage. Visserligen jobbar ju spisen inte med mycket motstånd men om det vore skadligt att göra så i varmgarage så vore det ju lika illa varje gång man startar den på sommaren och varmkör, eller? Skoterägare gör så iaf. Har funkat bra med min i 20 år.

Startsvårigheter till våren beror främst på hur mycket stiften har slaggat igen. Stiften blir aldrig helt rena så länge motorn går obelastad.

Sen är det givetvis bättre om man kör motorn längre än kortare tid men varför ska man överhuvudtaget hålla på så? Finns ingen enda anledning förutom att man är gaskåt.

Det spelar ingen större roll om det är varm- eller kallgarage. Stiften behöver flera hundra grader för att brännas rent. Om det då är +18 eller -15 grader runt hojen spelar ingen roll.

Och om du tänker efter så ger kallstarterna mer slitage på puffran vare sig de sker på sommaren eller på vintern.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...