Försvaret väljer Yamaha

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
Luftkyld, RWU-gaffel och twindämpare såklart...
Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:


 
Verkar vara ungefär samma data som på tidigare kronhojar.
En fördel att slippa oljeblandad soppa.
Kul med startmotor.
 
Detta handlar naturligtvis inte om att köpa den snabbaste endurohojen, utan om att köpa en genuint bra och mångsidig hoj av relativt enkel konstruktion, trots att många av kraven i kravspecen är moderna. Det säljande företagets förmåga till reservdelsförsörjning under lång tid har sannolikt vägt tungt.
 
Verkar ungefär samma kravspec som på Monark Blue Arrow från 1954. Hyfsad vikt, inte speciellt mycket effekt. Lite bättre framkomlighet i terräng. Ingen aning hur den är med skidor. Och hur är den med passagerare? Ungefär samma marschfart.
Det man vill ha som ordonnans är en driftsäker inte alltför tung, lättstartad hoj som är lätt att serva.
 
Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:


Det här skapar ändå en gnutta hopp inför framtiden!
Känns mycket tryggt :tummenupp
 
Och hur är den med passagerare?
Jag tror faktiskt att jag hellre skulle köra en gammal 258. Framför allt pga vad jag förväntar mig från fjädringen på en offroadhoj som XT.

En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.
 
En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.

:tummenupp Då blir det ju en helt annan maskin.
 
En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.
Svenskbyggd stötdämpare , från IKEA då alltså 😃
 
Jag vet inte vad det är, men tål inte att se någon köra sönder en fin Busa på det där sättet även om han betalat den själv.

Samtidigt är det en smutta intressant....Men, nej! Det är inte kreativt att bygga störtbåge på en Busa. Tävlar man i något är det väl en viss skillnad...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top