Försvaret väljer Yamaha

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Luftkyld, RWU-gaffel och twindämpare såklart...
Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:

Verkar vara ungefär samma data som på tidigare kronhojar.
En fördel att slippa oljeblandad soppa.
Kul med startmotor.

Detta handlar naturligtvis inte om att köpa den snabbaste endurohojen, utan om att köpa en genuint bra och mångsidig hoj av relativt enkel konstruktion, trots att många av kraven i kravspecen är moderna. Det säljande företagets förmåga till reservdelsförsörjning under lång tid har sannolikt vägt tungt.

Verkar ungefär samma kravspec som på Monark Blue Arrow från 1954. Hyfsad vikt, inte speciellt mycket effekt. Lite bättre framkomlighet i terräng. Ingen aning hur den är med skidor. Och hur är den med passagerare? Ungefär samma marschfart.
Det man vill ha som ordonnans är en driftsäker inte alltför tung, lättstartad hoj som är lätt att serva.

Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:

Det här skapar ändå en gnutta hopp inför framtiden!
Känns mycket tryggt :tummenupp

Och hur är den med passagerare?
Jag tror faktiskt att jag hellre skulle köra en gammal 258. Framför allt pga vad jag förväntar mig från fjädringen på en offroadhoj som XT.

En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.

En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.

:tummenupp Då blir det ju en helt annan maskin.

Svenskbyggd stötdämpare , från IKEA då alltså 😃

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...