Försvaret väljer Yamaha

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
Luftkyld, RWU-gaffel och twindämpare såklart...
Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:


 
Verkar vara ungefär samma data som på tidigare kronhojar.
En fördel att slippa oljeblandad soppa.
Kul med startmotor.
 
Detta handlar naturligtvis inte om att köpa den snabbaste endurohojen, utan om att köpa en genuint bra och mångsidig hoj av relativt enkel konstruktion, trots att många av kraven i kravspecen är moderna. Det säljande företagets förmåga till reservdelsförsörjning under lång tid har sannolikt vägt tungt.
 
Verkar ungefär samma kravspec som på Monark Blue Arrow från 1954. Hyfsad vikt, inte speciellt mycket effekt. Lite bättre framkomlighet i terräng. Ingen aning hur den är med skidor. Och hur är den med passagerare? Ungefär samma marschfart.
Det man vill ha som ordonnans är en driftsäker inte alltför tung, lättstartad hoj som är lätt att serva.
 
Kronan har i alla fall vett att välja ett pålitligt japanskt märke där kvalitet och långsiktig reservdelsförsörjning kan garanteras:


Det här skapar ändå en gnutta hopp inför framtiden!
Känns mycket tryggt :tummenupp
 
Och hur är den med passagerare?
Jag tror faktiskt att jag hellre skulle köra en gammal 258. Framför allt pga vad jag förväntar mig från fjädringen på en offroadhoj som XT.

En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.
 
En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.

:tummenupp Då blir det ju en helt annan maskin.
 
En fågel har viskat i mitt öra att hojen avsedd för svenska försvaret kommer att ha lite värre fjädring än den XT som just nu säljs på vissa marknader. Den kommer t.ex. att ha en synnerligen svenskbyggd stötdämpare. Med hydraulförspännare, för att snabbt kunna ställa om hojen för olika laster.
Svenskbyggd stötdämpare , från IKEA då alltså 😃
 
Jag vet inte vad det är, men tål inte att se någon köra sönder en fin Busa på det där sättet även om han betalat den själv.

Samtidigt är det en smutta intressant....Men, nej! Det är inte kreativt att bygga störtbåge på en Busa. Tävlar man i något är det väl en viss skillnad...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top