Första körlektionen, hur kändes det och saker angående det?

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Fan har aldrig haft så mycket adrenalin rush i min kropp, på en o samma gång!:banana

Mc är nåt för mig :D Är förälskad :Bugar


Men kändes som min lärare inte brydda sig om mig, fick inte den uppmärksamheten jag tycker jag bode få då körlektionen inte är billiga :(
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Säger bara.

Farsta Trafikskola , 3timmar 1200kr .. snuskbilligt..
mycket fri träning, man får åka runt o köra det man känner att man behöver träna på.

Man får exakt den hjälp man behöver, gubben som håller i det är riktigt skön.

Han tar dig ut på bulten och de delar de kör upp på om du bokar uppkörning söder om stan, kommer inte ihåg vad uppkörningsplatsen hette
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jag minns knappt :D
Det var 1990... Kostade 250:- för en timme, det minns jag. Sen var det sjukt kul :)
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Tack för tippset, uppskattas mycket! :D
o ja det är jävligt billigt också :eek: 400 kr i timmen, rena kappet, men just nu har jag redan betalt för 10 letkioner :( så jag måste ta dem.
Man får see efter dessa lektioner om man ska ta mer lektioner i skolan! annars så åker jag till körkortexpressen i västerås och tar den där!!
END!!
 

nitell

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Järfälla
Hoj
BMW G650 XMoto -07
Förhoppningsvis tänkte läraren att första lektionen mest handlar om få lite känsla för vad MC-åkning handlar om, och att det inte är så mycket annan information du klarar av att ta in då.

Blir det inte bättre nästa lektion så ta upp det med läraren!

PS.
CBR1000 från år 2000? que?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag kände samma sak med min första lektion och andra. Så jag sket i körskolan här hemma och har nu bokat in mig på en 4 dagars intensiv i Hallstahammar med uppkörning på 4e dagen.
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Blir det inte bättre nästa lektion så ta upp det med läraren!

PS.
CBR1000 från år 2000? que?

Vad ska man, säga så att han inte blir irreterad och skiter i mig fullständigt, sen är det kört :(

om du menar om jag vill köpa en cbr1000, så har jag inte råd för fösäkringen :( hade tänkte mig en model under 96 då den klassas nåt annat så jag får bättre premie :)
Tack för du frågade :D
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Vad ska man, säga så att han inte blir irreterad och skiter i mig fullständigt, sen är det kört :(

om du menar om jag vill köpa en cbr1000, så har jag inte råd för fösäkringen :( hade tänkte mig en model under 96 då den klassas nåt annat så jag får bättre premie :)
Tack för du frågade :D

Han menade nog att det inte finns någon cbr1000 från det året. Eller menar du att du har 2000 st cbr1000? give me one?:D
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Jag kände samma sak med min första lektion och andra. Så jag sket i körskolan här hemma och har nu bokat in mig på en 4 dagars intensiv i Hallstahammar med uppkörning på 4e dagen.

Jo det skulle jag också göra, men har inte erfarenheten av mc åkande, och så har jag inte tid då jag en kurs till slutet av denna månad :(

Ps: vad har du för mc erfaranheter, vilken skola var det på så slippar nån prova den!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tack för tippset, uppskattas mycket! :D
o ja det är jävligt billigt också :eek: 400 kr i timmen, rena kappet, men just nu har jag redan betalt för 10 letkioner :( så jag måste ta dem.
Man får see efter dessa lektioner om man ska ta mer lektioner i skolan! annars så åker jag till körkortexpressen i västerås och tar den där!!
END!!

Bara för att du betalt för tio så skall du inte bara svälja skiten om det är skit helt enkelt.

Är man missnöjd så får man reklamera!
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Han menade nog att det inte finns någon cbr1000 från det året. Eller menar du att du har 2000 st cbr1000? give me one?:D

Wuahhahahah så klart, man blir ju ass-rik av att jobba på donken och plugga kumvux :yoparty det är bara att komma o ta för dig, :rofl

jo man önskar att det va så, men tyvär :(:(
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Farsta är grymma. 99% av tiden sitter du på mcn och lär dig hög/låg-farten alt kör gocart-banan :D Huddinge testade jag innan där var det körning 10 minuter sen snack 30 osv...kasst.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Din körskolelärare driver ett företag med vinstintresse..vad var det för uppmärksamhet du inte fick, påtala att det inte kändes bra.

Tänk på att du inte är i skolan längre eller en föräldrar som puschar på och säger "vad bra, vad duktig du är" om det är ömhetsbevis du saknar..:vaTänk isåfall, hör jag inget så gör jag rätt och gör jag fel så får jag garanterat höra det...för dig är det en stor dag givetsvis, men för läraren kanske det bara är ännu en tråkig dag på jobbet..
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Farsta är grymma. 99% av tiden sitter du på mcn och lär dig hög/låg-farten alt kör gocart-banan :D Huddinge testade jag innan där var det körning 10 minuter sen snack 30 osv...kasst.

Om man säger så, så åkte vi (2 lärare, 4 elever) till bannan som va mindre än 100 meter ifrån skolan, så körde jag hela tiden, men jag fick bara lära mig åka på "växling grejen", sen sa han ge den lite kraft med gasen, så jag gjorde det,dså säger han att jag ger för mycket :(. efter stunds av övande så sa han att jag får prova mig på andras växel :D det va skönt :)

en fråga, är 2 växel som bilens, då man svänger med den osv?

Din körskolelärare driver ett företag med vinstintresse..vad var det för uppmärksamhet du inte fick, påtala att det inte kändes bra.

Tänk på att du inte är i skolan längre eller en föräldrar som puschar på och säger "vad bra, vad duktig du är" om det är ömhetsbevis du saknar..:vaTänk isåfall, hör jag inget så gör jag rätt och gör jag fel så får jag garanterat höra det...för dig är det en stor dag givetsvis, men för läraren kanske det bara är ännu en tråkig dag på jobbet..

:bow för infon :)

Det va första gången jag åkte mc i hela mitt liv, så kanske jag hade för mig att man skulle få mer feedback, det enda han sa till mig va att imorn tränar vi att på att växla upp :)
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Fan har aldrig haft så mycket adrenalin rush i min kropp, på en o samma gång!:banana

Mc är nåt för mig :D Är förälskad :Bugar


Men kändes som min lärare inte brydda sig om mig, fick inte den uppmärksamheten jag tycker jag bode få då körlektionen inte är billiga :(

Gött för dig! Kommer ihåg att det var samma för mig (fast billigare 1995 förstås :glömdet) jag var också i extas när jag körde min första lektion. En vinkel på det hela är väl att du ju skall öva teknik, och första lektionen är ju rätt basic... så det kanske inte fanns mycket att feedbacka på? Tycker du skall ge honom ett par tillfällen till, men redan nu kan du ju be honom sammanfatta ett par-tre punkter som du skall tänka på nästa till nästa lektion. Har stött på ett antal trafikskolelärare som inte är så pedagogiska, så man får hjälpa dom på traven lite.. eller byta, om inget annat hjälper. Lycka till med träning och kortet! :yoparty
 

email

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Farsta trafik skola e bäst man får köra hela tiden och man lär sig as mycket snabbt jag tror jag tog 10 lektioner innan jag klara kortet:yoparty
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
När jag tog min första mc lektion (bilkortet fixat drygt 1 månad innan), så visste jag inte om MC var något att satsa på för mig, efter den lektionen så visste jag att det var helt rätt val :D Att åka MC är verkligen skitkul, även då man övningskör!
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Säger bara.

Farsta Trafikskola , 3timmar 1200kr .. snuskbilligt..
mycket fri träning, man får åka runt o köra det man känner att man behöver träna på.

Man får exakt den hjälp man behöver, gubben som håller i det är riktigt skön.

Han tar dig ut på bulten och de delar de kör upp på om du bokar uppkörning söder om stan, kommer inte ihåg vad uppkörningsplatsen hette

Kan bara instämma med det.
Tullinge körde man ju upp på. :banana

/Johan
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag vet inte om det räknas för det var inte en lektion på körskola men i onsdags var jag för första gången och körde tung MC med en kompis. Det blev att öva dragläge, växling till tvåan och dra på, krypkörning slalom och zick-zack och som avslutning lite bromsövning. Första halvtimmen hade jag ett sånt flin att jag fick ont i ansiktet :hihi

Mina reflektioner från min "lektion" var dessa:
*En hoj är lättare än jag trodde att ta emot när den vill trilla
*Det kommer ta mycket övning att bli bra på krypningen
*ABS är trevligt
*Jag vill ha kort och hoj nu, nyss, för flera år sen!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top