Första hojen tips och råd önskas.

anders1978

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2017
Hoj
ingen
Har titta runt lite på nätet och fastnat för BMW RS modellerna.

Jag är 190 lång fick mitt kort i oktober förra året så det blir som sagt första säsongen.

Så skulle behöva lite tips och råd från er som är mer erfarna.

Har som sagt först snö in mig på en BMW 800 RS Adventur .

Men vid prat med vissa säljare så tycker de man ska överväga en 1200 RS.

Vad säger ni?
Är BMW RS en bra första hoj?

Har titta på årsmodeller från 07 och framåt.

Hur är BMW RS modellen nått man behöver kolla extra noga?

Som sagt alla tips är varmt välkomna.

Kommer köra 90 % asfalt och har ev planer på köra ner i Europa.

Hej!

Antar att du menar GS eftersom du pratar om Adventure...

Och ja, 1200 är att föredra framför 800 om du nu inte enbart avser att köra värre terräng och absolut vill ha 21" framhjul.

GS är bra för långbenta och framförallt så är det en multihoj som funkar till det mesta. Den mest sålda modellen i Europa under decennier, trots oblyg prissättning.

Servicehistorik är som alltid intressant, oftast ger ju allmänintrycket en hint om hur den skötts om. Annars är det inga konstigheter, långa mil behöver man inte vara rädd för och idag finns det fiffiga lösningar på det som var barnsjukdomar på sin tid.

Det finns gott om duktiga hobbymekaniker också, BMW MC-klubben är en nödvändighet av många skäl...

07 är en bra årsmodell då den saknar servobromsarna som fanns 04-06 men de bästa årsmodellerna än 2010-2012 med den nya dubbelkamsmotorn. Man går upp lite i pris (särskilt nu på våren) men varje årsmodell är faktiskt lite bättre än den föregående eftersom förändringar införs löpande i BMW-s modellserier, inte enbart vid generationsskiften.

Kan vara värt att notera att 800GS är en helt annan modell än 1200GS. 800an är alltså ingen "mindre version av storebror" eller liknande, som man ibland hör. 1200an är en betydligt mer påkostad modell med mycket mer av den teknik som BMW gjort sig kända för.

Därmed inte sagt att 800an är en direkt sämre modell. Större framhjul, ökad markfrigång, samt lägre vikt men högre sadelhöjd. Dessutom en mer konventionell körupplevelse då den saknar 1200ans duo/paralever.

800an upplevs i basversionen ofta som både rapp och mycket bränslesnål. GSAn däremot är väldigt nischad, med betydligt högre vikt p g a alla skydd, större tank etc. Om man inte hade tänkt använda sin 800GS till huvudsakligen just grustouring har jag svårt att se varför man skulle välja en sådan jämfört med basvarianten.

Kvaliteten är bra, men en del barnsjukdomar har funnits. Skötts de väl verkar hojen kunna gå precis hur långt som helst.

Jag skulle rekommendera en provkörning om du är osäker, framförallt om det gäller nyare modell då priset kan vara skapligt. Om jag själv skulle bortse från prisskillnad skulle jag ta 1200 GS alla dagar i veckan i det fall asfaltkörning är aktuellt.

Jag har endast provkört de två olika modellerna, men var direkt såld på 1200 GS. Framförallt p.g.a. skillnad mellan motorerna och hur de upplevs i relation till varandra.

Är man färdigvuxen är både 800GS och 1200GS utmärkta hojar. 800an funkar nog bättre som förstahoj. Trevlig motor, sjukt bränslesnål, överskådliga servicekostnader, rimliga begagnatpriser och billig försäkring.

När du kört den ett år eller två och blivit sjukt förtjust i konceptet byter du till en 1200GSA som du dumpar alla dina sparpengar i :)

800 GSA är högre och längre... och har högre tyngdpunkt.

Nä det finns få anledningar att välja 800 före 1200. Och om det är så, vet man om det.

Angående 800:an, haft min i 4 år och dryga 3000 mil. (utan ett enda fel :fakta ) Har väl egentligen alltid tänkt sälja den för att skaffa en 950/990 adv, men kan inte riktigt förmå mig att göra mig av med den. Och eftersom garaget redan är knökfullt med hojar och jag vill inte sälja någon av de andra heller.... Visst gaffeln suger hästpung, och motorn är inte direkt upphetsande, men det är nåt med helheten som gör den lite gosig. Den inbjuder till bus som en mindre hoj gör.

Finns bättre gaffelgrejor till 800; enligt ägarna värda varje öre och mer därtill.

Buy quality, cry once

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...