Långfärdshoj för två - Tips

Sablar

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2018
Hoj
Yamaha Fz8-s
Jag kör i dagsläget en Fz8-S, som jag är mycket nöjd med. Sambon är inte fullt lika nöjd med den. Hon sitter inte speciellt bekvämt. Jag kollar därför på att köpa en till eller byta ut den nuvarande hojen.

Jag ämnar att köra 90% asfalt, 10% grus.
Jag skulle vilja åka Sverige runt.

Krav
ABS
Kunna åka två bekvämt
Kunna ha 2 sidoväskor samt toppbox.

Jag har därför kollat på följande varianter i senare årsmodeller, 2016 och framåt. Bättre begagnade, dock ej fabriksnya.

Honda Africa Twin 1000/1100
Yamaha Tracer 900
BMW 800-850
Triumph 800-900

Tycker ni att det är någon modell som jag missat och borde tänka på också?

Hur skulle ni välja? Dela gärna med er av egna erfarenheter.

Följande är inte aktuella

BMW 1200 eller motsvarande
KTM är helt uteslutet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Triumph scrambler 1200. Men det kanske stupar på toppbox?

Vad gäller väskor är jag frälst av Kriega.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
BMW 1150.... ?

De flesta klarar ju av 10% grus. Vill du ha roligt på grus och passagerare så är ju African svårslagen om man räknar bort KTM och BMW.
Multistradan finns ju iofs. Samma med V-Strom eller stora Versys eller Super Tenere. Alla dessa klarar av grus och kan framföras bra med passagerare.
 

Sablar

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2018
Hoj
Yamaha Fz8-s
Triumph scrambler 1200. Men det kanske stupar på toppbox?

Vad gäller väskor är jag frälst av Kriega.
Intressant hoj, men verkar inte finnas tillbehör i form av väskor som täcker våran färd. Tror nog att det är en roligare hoj att ha, när man är själv om man jämför med mina alternativ.

Varför gillar du Kriega?
Jag kommer nog köra hårda väskor. Har mjuka i dagsläget men då de inte går att låsa ordentligt så ger det inte mig samma lugn jag skulle önska.

Kommer inhandla följande väska, tack för tipset.
"Kriega Overlander-S OS-6 Adventure Luggage Baggage". Just för att den verkar smidig. Kan användas på alla hojar i framtiden.

BMW 1150.... ?

De flesta klarar ju av 10% grus. Vill du ha roligt på grus och passagerare så är ju African svårslagen om man räknar bort KTM och BMW.
Multistradan finns ju iofs. Samma med V-Strom eller stora Versys eller Super Tenere. Alla dessa klarar av grus och kan framföras bra med passagerare.

Vilken av BMW 1150 tänker du?

V-Storm och Super Tenere kommer jag provköra.
DL1050XT kändes väldigt prisvärd. Även om Suzuki inte är någon favorit så kan jag nog leva med det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Just DL1050XT verkar mycket prisvärd.
Annars verkar det svårt att hitta några negativa omdömen om Yamaha Tracer 900.
Multistrada 950 är dyr med trevlig.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@Sablar

Det är främst modulariteten hos Kriega jag fallit för. Jag har 2x10, 1x20 och 2x5- liters väskor i US-serien. Tajt som fasen när remmar är spända.

Att de inte är låsbara gör inte mig något då jag inte semestrar utan har fasta mål hos släkt/vänner på en dagsturs avstånd. Lämnar inte hojen utom uppsikt vid stopp längs vägen.

På bilden sitter de på passagerarsadeln, i och för sig. På tanken sitter en Givi i deras tank-lock serie. Så för dig går de nog bort.



download_20210614_081810.jpg
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har en tjej som faktiskt vill åka med dig på hojen, och som har uppfattningar och idéer kring hur hon vill sitta...?

Då skall hon bestämma!

Pröva lite olika hojar enligt förslagen ovan, och låt henne ha utslagsrösten.

Och, inget är roligare än att byta hoj igen, och igen och igen.
Ju mer man kör desto bättre kan man speca sin nästa hoj.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Gör inte som jag. Inför denna säsong öppnade jag plånboken ordentligt för att köpa en Multistrada 1260. Då min sambo med glädje åkte på min Hypermotard innan så tänkte jag att det här blir full pott hemma!

Glad I hågen kommer jag hem med hojen och hon hoppar upp för en provtur.

Oj jävlars vad sur hon blev bara efter ett par km. Hon verkligen avskyr den. Blev inga turer denna sommar och hon är fortfarande förbannad.

Som sagt. Låt henne provsitta noggrannt innan köp.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nu så var inte BMW GS aktuellt vad jag förstår.
Men för att inte verka bakåtsträvande så tycker jag du ändå ska provköra.
De hojar du nämner har för lite kubik för full packning
och passagerare.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har kört en Tracer 900 i 4 säsonger lite i Europa och Norge med tjejen bak. Totalt ca 3000 mil.

Funkat bra men nu när jag har bytt till en Multistrada 950 märker jag hur den kommer göra sig bättre, goare sadel och lite rejälare hoj generellt.

Låter som du prioriterar bekvämlighet över sportighet och då hade jag tittat bort från Tracern. Fantastisk hoj det också dock.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Gör inte som jag. Inför denna säsong öppnade jag plånboken ordentligt för att köpa en Multistrada 1260. Då min sambo med glädje åkte på min Hypermotard innan så tänkte jag att det här blir full pott hemma!

Glad I hågen kommer jag hem med hojen och hon hoppar upp för en provtur.

Oj jävlars vad sur hon blev bara efter ett par km. Hon verkligen avskyr den. Blev inga turer denna sommar och hon är fortfarande förbannad.

Som sagt. Låt henne provsitta noggrannt innan köp.
Man älskar ändå sin partner ? här lägger du ut många kronor och har henne ändå i åtanke och hon hatar den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Testa olika hojar, låt frugan avgöra om det är viktigt att hon gillar det. Det blir roligare för dig då, även om du själv gillar en annan hoj lite bättre egentligen.

Kika absolut närmare på FJR1300; troligen gillar frugan den bäst och det är en riktigt trevlig hoj för de flesta förhållanden. Grus är inga problem så länge det känns bekvämt med landsvägsdäck.

Övriga hojar är bra men kräver lite mer aktiv hantering av vänsterfot och -hand när du kör med pax och last. På en FJR märker du inte av det.
 

Sablar

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2018
Hoj
Yamaha Fz8-s
Jag har kört en Tracer 900 i 4 säsonger lite i Europa och Norge med tjejen bak. Totalt ca 3000 mil.

Funkat bra men nu när jag har bytt till en Multistrada 950 märker jag hur den kommer göra sig bättre, goare sadel och lite rejälare hoj generellt.

Låter som du prioriterar bekvämlighet över sportighet och då hade jag tittat bort från Tracern. Fantastisk hoj det också dock.
Du får gärna utveckla fördelar och nackdelar med Tracern, du har ändå 3000 mil bakom en sådan.

Jag tackar såklart alla er övriga för input, även om jag inte svarar er specifikt, så har jag givetvis begrundat era svar.

Just FJR1300 tror jag att hon hade varit mest nöjd med, men jag kan inte riktigt förlika mig med en sådan. Jag är inte där än, även om det kanske är den mest lämpade hojen för mig.

BMW R1200 GS har jag redan provkört, underbar hoj. Men jag tycker den är alldeles för dyr. Den landar in runt 200 000 kr, medans de jag själv listat ligger runt 100 till 150 tusen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade en 2011 africa twin riktigt bra och bekväm robust cykel att åka på.
Efter den hade jag en 2014 Z1000SX väldigt roligt och rapp cykel men ändå bekväm att åka på men tror inte bra att skjutsa långt med.
Nu har jag en H2-SX plus den är jag nöjd med men har bara åkt själv på den
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du får gärna utveckla fördelar och nackdelar med Tracern, du har ändå 3000 mil bakom en sådan.

Jag tackar såklart alla er övriga för input, även om jag inte svarar er specifikt, så har jag givetvis begrundat era svar.

Just FJR1300 tror jag att hon hade varit mest nöjd med, men jag kan inte riktigt förlika mig med en sådan. Jag är inte där än, även om det kanske är den mest lämpade hojen för mig.

BMW R1200 GS har jag redan provkört, underbar hoj. Men jag tycker den är alldeles för dyr. Den landar in runt 200 000 kr, medans de jag själv listat ligger runt 100 till 150 tusen.
Måste det vara nytt? Titta på forumets Doolar hans BMW har gått över 7000mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Måste det vara nytt? Titta på forumets Doolar hans BMW har gått över 7000mil.

Samtliga mina BMW boxer har gått över 8000 mil, som längst dryga 17.000 mil. Jag skulle inte bry mig om milen på en MC, huvudsaken är att den är servad.

1200GS är en fantastisk hoj men om man inte vill köpa begagnat eller ändå inte behöver eller vill åt mixen av egenskaperna så finns ju billigare hojar.

Även om jag själv kör 1200GSA så vidhåller jag att få hojar är bättre eller mer prisvärda än FJR1300 med tanke på vad man får.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Just FJR1300 tror jag att hon hade varit mest nöjd med, men jag kan inte riktigt förlika mig med en sådan. Jag är inte där än, även om det kanske är den mest lämpade hojen för mig.
Man tror lätt att FJR är en stor och tung koloss, men den är betydligt smidigare i verkligheten. Jag hade inga problem att hänga på sporthojar på lagom krokig landsväg, och som BrooklynS skrev, du märker inte om du hänger på skjuts och alla väskor, motorn levererar och chassit tar hand om det. Och kommer det en skur spöregn så skjuter du bara upp rutan lite med knappen på styret och sitter snustorr ändå :tummenupp

Nu vet jag inte vilka preferenser du har, men FJR och GS har ju dessutom kardan, dvs till vardags helt underhållsfritt. Och att byta olja i den med några års mellanrum är fortfarande så mycket enklare än att smörja kedja, tvätta bakfälg mm, eller för den delen, byta kedja och drev.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top