En tur i Norge 2020 - tips, råd och ideer

Personligen är jag inte så mycket för att planera. Spontanåker iväg och ställer ett mål i sikte.

Nåt år packade jag på kvällen Zoomermopeden och tog sikte för en tur till Trollsigen och tillbaka(Boden-Trollstigen enkel väg 110 mil)
Hamnade dock i Aursjövägen, Geiranger, Stavanger, Lysebottn, Oslo, Stockholm, Helsingfors(båt) samt Vaalimaa(gränsen till St:Petersburg).
I Vaalimaa var jag tvungen att vända hemåt till Boden. Innan Haparanda stod jag och funderade om jag skulle upp till Nordkap också, men insåg att.....jag måste åka o jobba, så jag drog hem. Dock så åkte jag dit med moppen året efter istället.

Så, planera inte alldeles för mycket och minitiöst…..blir roligare så.

100722-3b19.jpg
 
Är man flera är det väl nästan ett tvång att planera någorlunda, flera viljor gör det svårt med spontankörning.

Jag kör ensam det ultimata spontanalternarivet men min arbetskompis kör i grupp om 4-5 pers och de trivs med det.

Okända nalkas gärna ensamma bikers men ryggar tillbaka om det är en grupp, så räkna att det blir fler samtal med ortsbefolkningen.
Gamla gränsvakter, prostituerade, bönder, hotellägare, pensionärer, andra turister och gud vet alla som man pratat med på bruten engelska eller tyska.
Det har gett mig en förståelse att allt är inte svart eller vitt.

Jag körde över dovrefjäll förbi rjukan och oslofjordstunneln, fina vägar och inte farligt med trafik.

Hoppas bara man får åka runt i sommar utan stängda gränser men det ser inte ljust ut för min majtur.

Lycka till på Norgeturen.
 
Personligen är jag inte så mycket för att planera. Spontanåker iväg och ställer ett mål i sikte.

Nåt år packade jag på kvällen Zoomermopeden och tog sikte för en tur till Trollsigen och tillbaka(Boden-Trollstigen enkel väg 110 mil)
Hamnade dock i Aursjövägen, Geiranger, Stavanger, Lysebottn, Oslo, Stockholm, Helsingfors(båt) samt Vaalimaa(gränsen till St:Petersburg).
I Vaalimaa var jag tvungen att vända hemåt till Boden. Innan Haparanda stod jag och funderade om jag skulle upp till Nordkap också, men insåg att.....jag måste åka o jobba, så jag drog hem. Dock så åkte jag dit med moppen året efter istället.

Så, planera inte alldeles för mycket och minitiöst…..blir roligare så.

100722-3b19.jpg

Haha, jag har läst om dina resor. Det är helt stört att bara råka glida iväg på en tur på flera hundra mil. Hade gärna testat göra likadant men vi är fyra pers, och då går det inte. Fyra rätt olika personer ska sägas, så det hade inte blivit bra alls :)

Men riktigt coolt!
 
Är man flera är det väl nästan ett tvång att planera någorlunda, flera viljor gör det svårt med spontankörning.

Jag kör ensam det ultimata spontanalternarivet men min arbetskompis kör i grupp om 4-5 pers och de trivs med det.

Okända nalkas gärna ensamma bikers men ryggar tillbaka om det är en grupp, så räkna att det blir fler samtal med ortsbefolkningen.
Gamla gränsvakter, prostituerade, bönder, hotellägare, pensionärer, andra turister och gud vet alla som man pratat med på bruten engelska eller tyska.
Det har gett mig en förståelse att allt är inte svart eller vitt.

Jag körde över dovrefjäll förbi rjukan och oslofjordstunneln, fina vägar och inte farligt med trafik.

Hoppas bara man får åka runt i sommar utan stängda gränser men det ser inte ljust ut för min majtur.

Lycka till på Norgeturen.

Precis, svårt när vi är flera. Känner dom såpass väl och vet att planering är ett absolut måste. Det blir aldrig riktigt som vi tänkt med vilka vägar vi tar, däremot så vill vi alla nog veta var vi ska sova. Pallar inte tält!

Tack så mycket. Hoppas vi alla kommer iväg på våra svängar!

Det är tur att Norge finns kvar även i framtiden :)

1. Åk så långt norr ut du kan och sen vänd hemåt.


Behövs inge mera än så ju :tungan

haha, jag ska vidarebefodra detta till dom äldre i gruppen!
 
Alla boenden är avbokade från deras sida och de pengar vi betalat in har vi fått tillbaka. Vi är alla inställda på att inte åka. Covid-19 kan suga ku.......
 
Inte läst hela tråden så risk för upprepning av information. Om du är orolig för att det ska bli jobbigt för högerhanden, fundera på någon av:

https://www.xlmoto.se/gashandtagsstod-hyper#?p

https://www.xlmoto.se/farthallare-booster-easy#?p

Jag har testat den första av de två, inte riktigt en farthållare men oerhört hjälpsam. Den andra har jag inte testat men nog mer av en farthållare (luffar-style).

Good luck, låter som en häftig (ansträngande) runda! :yoparty
 
Inte läst hela tråden så risk för upprepning av information. Om du är orolig för att det ska bli jobbigt för högerhanden, fundera på någon av:
https://www.xlmoto.se/gashandtagsstod-hyper#?p
https://www.xlmoto.se/farthallare-booster-easy#?p
Jag har testat den första av de två, inte riktigt en farthållare men oerhört hjälpsam. Den andra har jag inte testat men nog mer av en farthållare (luffar-style).
Good luck, låter som en häftig (ansträngande) runda! :yoparty
Jag har en av varje. Hyper hjälper lite. Booster är bättre.

Jag använde en sådan 2017 när jag nästan körde Sverige runt. Från Göteborg till Stockholm på småvägar. Sedan Norrlandskusten upp enligt modellen "undvik E4". In i landet till Kiruna och Riksgränsen, vidare till Lofoten. Söderut på norska väg 17 längs kusten till Trondheim. In i landet via Röros, söderut genom Dalsland och hem till Göteborg. Tog 13 dagar, 500 mil. Nästan Sverige runt. Fin tur, rekommenderas!

"Farthållaren" var oerhört värdefull. Främst på längre sträckor i Norrlands inland där man kan behöva vila gashanden. Det är ju stora avstånd. (En kuriositet: vid ett tillfälle när jag tittade på min GPS sade den "Om 14 mil, kör rakt fram i rondellen". Om 14 mil? Tack för förvarningen! ;) )

Sprinten på Lofoten.PNG

Fotat på Lofoten. Ett Lofoto? :)
 
Last edited:
Farthållare är helt enkelt Guds gåva till motorcykelföraren. I alla fall när man bor i Norrland. Och är över 50.
 
Uppdatering igen:
i har bokat ett par boenden uppåt Åre, så det blir fem nätter norrut istället. Alltid något! Rutt inte spikat, vi kollar på det i helgen. Blir fint!

Tips?
 
Kall-Anjan-Skalstugan-Åre men eftersom vägen går in i Norge en sväng lär det vara stängt - såvida inte ”spärren” ligger längre ned i Norge...

Kör ni grus så finns det en hel del fina vägar kring Håckrenmagasinet.


Buy quality, cry once
 
Kall-Anjan-Skalstugan-Åre men eftersom vägen går in i Norge en sväng lär det vara stängt - såvida inte ”spärren” ligger längre ned i Norge...

Kör ni grus så finns det en hel del fina vägar kring Håckrenmagasinet.


Buy quality, cry once

Tackar. Ska läsa på!
 
Kall-anjan-skalstugan-åre. De gränsövergångarna, speciellt den närmast anjan är riktigt små. Undrar om de verkligen är avspärrade/bemannade. Dessutom är man bara på norska sidan nån kilometer.

Jag har börjat köra över Älvdalen och Lillhärdal när jag åker upp till Jämtland. En rätt häftig väg, oväntat bra standard på norra halvan och fin fjällnatur. Södra halvan är lite sämre, går i skogslandet men kurvig. Norra halvan är rak, men går att köra snuskigt fort på.

Nu minns jag inte var ni utgår ifrån men från Sälen så kan ni köra upp till Ljungdalen/Ramundberget i trevlig natur. Grusväg över Flatruet mellan Funäsdalen och Ljungdalen.
Sen har jag nördat ner mig och kollat google maps satellitbilder och det ser ut som att det ska gå att köra grusväg från typ Börtnan till Ottsjö och komma ut på E14 först vid Undersåker. Rapportera om det gick ifall ni provar. :)

Norr om Årefjällen finns Vildmarksvägen. Har inte kört den men kanske kan vara kul på MC.
 
Så då var resan klar. Kom hem i måndags kväll visserligen. Sverige är fint men inte lika fint som Norge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top