Första hoj med ABS, 2000+?

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Hej

Håller på att ta mitt MC kort och har börjat fundera på vilken hoj jag ska köpa... Så här kommer ännu en "vilken MC ska jag köpa?" Kan tilläggas att jag läst stickyn ang. detta ämne.

Har ett grundläggande krav på den:
* ABS bromsar

Och följande önskemål
* 600-800cc
* Se ut som en sporthoj
* Snygg (Se ovan :P)
* Gå under sport touring eller touring klassen vid försäkring
* Under 12000 kr om året i helförsäkring som tillåter bankörning när kurserna hålls av SMC (OBS: Ingen racing, bara typ 'Kurv & bromskurs')
* Ska gå att sätta på några väskor för långfärd (inga jätteväskor dock)
* Något upprätt körställning (dvs inte ligga ner helt hela tiden), men lite ligga gör inte så mkt... (Hoppas ni förstår vad jag menar)
* Helst inte alldeles för mkt problem/saker som går sönder med hojen hela tiden, bor i lägenhet så har begränsat med tillfälle att mecka..

Jag antar de kraven gör mig till en "poser", men det kan jag leva med :)

Som bakgrund kan nämnas att jag kommer vara 25 år när jag tagit kortet och bor i Karlskrona. Budget är 50-100k och köper helst en några år gammal hoj istället för ny (intalat mig att det blir billigare...)

Jag har funderat på BMW F800S/ST och Honda VFR800. Sen angående definitionen av snygg.... VFR800 är snygg från sidan, men inte framifrån.
F800 är snygg, förutom den "avkapade" kåpan vid framgaffeln.

ZX-9R är snygg, och YZF-6R är SNYGG ;)

Några tips?
 
Vilken BMW med F i beteckningen ser ut som en sporthoj???

Gällande försäkring bör du kolla det mot regnummer med ett antal bolag innan du ens tänker dina köptankar klart. Tjejen (tog kortet i fjol) skulle få betala 19k för samma hoj som jag skulle ge 2100 för. Just pga antal körkortsår i första hand.. Och du har dessutom inga bröst vilket i försäkringsbolagens ögon ses som förmildrande omständlighet.

Honda Firestorm?

25-åring med 0 körkortsår på en VTR som ska få helförsäkring under 12k / år??? Glömma det
 
Last edited:
Jag vet att du är ute efter 600cc-800cc, men med tanke på din budget så får du en riktigt fin Honda Blackbird som passar in närmst exakt på din beskrivning (önskemål) av mc. Kanon hoj som är både snygg och duger till det mesta. Sen att den har över 150 ponnysar gör ju inte saken värre! :tummenupp
 
Du har redan enligt min mening hitta de som motsvarar dina önskemål. Har provkört båda och det är stor skillnad. Tror du kommer fastna för
f800s. Bra välbalanserad hoj samtidigt som den är lätt och billigare i försäkring. Lägg till ett par AC Schnitzer kåpor så kanske du har den hoj du vill ha. Sittställning tycker jag var grymt bra. Enda frågetecknet är accet i motorn enligt mig.
Viffern är väldigt smidig för sin storlek och har bra bromsar men den är stor och tung. Kände mig inte helt 100 på den på en go-kart bana. Men för motorväg och landsväg är den perfekt.

//Dafe
 
Vilken BMW med F i beteckningen ser ut som en sporthoj???

Gällande försäkring bör du kolla det mot regnummer med ett antal bolag innan du ens tänker dina köptankar klart. Tjejen (tog kortet i fjol) skulle få betala 19k för samma hoj som jag skulle ge 2100 för. Just pga antal körkortsår i första hand.. Och du har dessutom inga bröst vilket i försäkringsbolagens ögon ses som förmildrande omständlighet.



25-åring med 0 körkortsår på en VTR som ska få helförsäkring under 12k / år??? Glömma det

Hondas märkesförsäkring hos IF... då landar det på ca 11k/år helförsäkrat.
 
Jao.. okej... BMW F800S/ST ser kanske inte direkt ut som en sporthoj... .... jag kanske ska ändra mig till "Ska inte vara naken" :)

VFR800 (sport touring 1) går på runt 13000 på IF för mig... lite i blodigaste laget kanske, men har iofs bilen där, så man kanske kan förhandla lite.
 
Last edited:
Jo.... den är så satans snygg att det kan vara värt 16000 om året (eller 12000 om den är äldre än 4 år? om jag tolkar IF's lilla pdf fil rätt).. trafikzon 2.

Några fler alternativ?

Jag misstänker nästan att den är bättre som andra hoj... vill överleva ett tag också... (inte för att jag är den som gasar på som en galning, men ....)

Varför är ABS ett krav?

ABS är ett krav för att jag helt enkelt är lite feg och nybörjare på det här :)

Intalat mig att det är bättre att ha ABS om man skulle panikbromsa (och göra fel) än att inte ha ABS...

Pratat en hel del med de som håller i riskutbildning steg2 här i Karlskrona och de säger att de provade utan ABS och det funkade knappt, men med ABS så var det inga problem.... så... säkerhet, inbillad eller inte :)
 
Last edited:
Hondas märkesförsäkring hos IF... då landar det på ca 11k/år helförsäkrat.

Ganska stort spann dock om man ser till mc-ålder och vilken trafikzon man bor i...då får man från 5549:- till 17939(!!!) för en Firestorm som 25åring. Hamnar man på en hyfsad premie verkar det dock vara ett bra val. :)

Edit: Fast det föll ju på ABS insåg jag lite försent...
 
ABS är ett krav för att jag helt enkelt är lite feg och nybörjare på det här :)

Intalat mig att det är bättre att ha ABS om man skulle panikbromsa (och göra fel) än att inte ha ABS...

Pratat en hel del med de som håller i riskutbildning steg2 här i Karlskrona och de säger att de provade utan ABS och det funkade knappt, men med ABS så var det inga problem.... så... säkerhet, inbillad eller inte :)

Inte för att säga emot ABS, men man få ju lära sig att bromsa! :tummenupp
 
Inte för att säga emot ABS, men man få ju lära sig att bromsa! :tummenupp

Jo, det är klart... men jag är inte säker på att jag hade gjort rätt i en paniksituation, och om en liten dator kan fixa så det inte blir total katastrof av det så är det bra...

en F800S med AC Schnitzer helt klart.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_F800s_AC_Schnitzer_26723420.htm?ca=11&w=3

Finns bara en på Blocket men du kan alltid köpa kåpan i efterhand.

Jag tror jag måste hålla med... den är rätt snygg :)

Någon som har några andra lite mer ovanliga "inte standard" tips?
 
Last edited:
Inte för att säga emot ABS, men man få ju lära sig att bromsa! :tummenupp

Tycker också att man ska lära sig bromsa men hade jag varit TS hade jag kikat lite åt Suzuki gsx650f. Har en själv som jag är nöjd med.

Ser med lite vilja ut lite som en sporthoj. Dock inte den extrema liggvinkeln över tanken utan mer upprätt. Lite mer hästar hade inte skadat men trots allt är jag nöjd med min. Vettig försäkring. Jag betalade förra året 3000kr för halvförsäkring då Suzuki bjöd på vagnskadan första året och jag gissar jag hamnar runt 6500 för hel detta året.
HAr haft kortet sen sent 2008 och är 28 år.
Jag har en 08:a utan Abs men har för mig att jag sett att 09:an i alla fall har det. Ligger runt 65k upp till 90k.
 
Att ni ska klaga på ABS, vid blött väglag så är det som natt och dag att bromsa hårt. Enligt tester så är ABS-bromsar bättre även vid torrt väglag och då är man vid tester medveten vart man ska bromsa (gynnar hojen utan ABS), det är man inte ute i trafiken.

Även mitt krav vid hojbyte nästa gång är ABS..
 
Triumph Sprint ST 1050. Bra försäkrning med IF märkesförsäkrning.
Skönt 3 cylindrig motor.
 
Ang "Lära sig bromsa"

Jag tror man lär sig bromsa bättre på en hoj med ABS än utan av den enkla anledningen att med ABS får du veta när det släpper.

Det får du aldrig annars veta för folk vågar inte klämma på bromsen. Detta gäller även dom som förespråkar att lära sig bromsa "på riktigt"

I tävlingssammanhang skulle jag helst inte se ABS eller traction control av den enkla anledningen att det blir för enkelt/enklare. Fusk.
 
Last edited:
Ang. "AC Schnitzer" kåporna... någon som har ett ca-pris? Har googlat runder lite, men... inte hittat mycket.
 
Ganska stort spann dock om man ser till mc-ålder och vilken trafikzon man bor i...då får man från 5549:- till 17939(!!!) för en Firestorm som 25åring. Hamnar man på en hyfsad premie verkar det dock vara ett bra val. :)

Edit: Fast det föll ju på ABS insåg jag lite försent...

Jovisst, fast så många nya VTR finns det ju inte så de flesta är 4år eller äldre vilket gör prisspannet lite lägre. :)

Men den faller på ABS och sen kanske inte en skakig twin på 1000cc något att rekommendera till någon som är nybörjare och vill ha ABS för att de är osäkra... :gnissla
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top