Första gången jag körde riktig fyrtaktssporthoj

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag har kört en hel del olika hojar i mina dagar, men i sporthojsklassen har det bara varit diverse kvasi-sporthojar som FZ750, Fazer600 och VFR750. Annars så är jag mest van vid att köra XT600, kanske säger lite om mina referensramar.

Idag hade jag då äran att köra en Suzuki GSX-R 750, tror det var en 96:a, möjligtvis en 97:a.

Tänkte bara dela med mig mina intryck av hojen, som "sporthojsnybörjare"...

Det första som slog mig var att hojen var väldigt jobbig att handskas med i sub-styrfart. Med en XT kan man stå stilla och balansera (utan att sätta ned fötterna) medan man väntar på att ett rödljus ska slå om, medan det är väldigt jobbigt att göra små smidiga viktförflyttningar när man sitter så pass framåtlutad. Att hojen var rätt tung gjorde den bara mer svårhanterad.

Väl uppe i fart kändes den... trög. Väldigt spårsäker, men då gäller det att ha rätt spår också, hojen var svår att byta spår med mitt i en kurva. Dessutom var den hyfsat trög att få ned i kurvorna.

Bromsarna. Det satt sexkolvsok fram. De skrämde mig. Det var väldigt lätt att bromsa mjukt, bara snudda bromshandtaget, och pressade man aningen mer så blev det genast ganska hårda inbromsningar. Jag fick en känsla av att det är väldigt lätt att bromsa för hårt och låsa framhjulet. Jag tog det lungt med bromsen och planerade på att hålla en jämnare hastighet istället.

Att hålla jämn hastighet var svårare. Hojen hade på tok för mycket effekt för min förmåga och för vad som lämpade sig för vägen. Drog man på med mycket gas ut ur kurvan kom hojen snabbt upp i sådana hastigheter att det är direkt olämpligt att titta bort från vägen ned på hastighetsmätaren. Och då var jag ändå inte hela vägen upp till rödmarkeringen, utan som mest ca 9000 rpm.

Hojen kändes rätt läskig med fjädringen. Små gupp i vägen som annars inte gör så mycket gjorde mig rädd, det kändes som hojen skulle komma ur kurs. Den gjorde aldrig det, men jag fick hela tiden intrycket av att fjädringen inte svalde ojämnheter, utan ville skicka en åt andra hållet istället.

Jag märkte att jag höll mycket lägre hastighet in i kurvorna än jag brukar, men mycket högre hastighet ut ur kurvorna.

Allt som allt kändes hojen väldigt läskig. Jag var rädd för att köra den, rädd för att jag skulle råka dra på för mycket gas, komma upp i för höga hastigheter och inte kunna bromsa in vid någonting oförutsett. Men hojen VILLE köras fort, den verkade tycka att 110-130 på kurvig 70-väg var långsamt, och verkade be mig om att dra på i över 170. Inte nyttigt.

Hojen trivdes bäst i öppnare partier med längre, inte lika tvära kurvor. I knixiga S-partier kändes det obehagligt att ge gas öht inuti, så jag gasade bara på ut ur partiena.

Sammanfattning:
En sporthoj är inget jag skulle rekommendera till en nybörjare. Mycket mer svårhanterad, inte lika lätt att byta spår i kurvor (vilket man gärna vill kunna göra som nybörjare). Bromsar och motor är lätta att ta i för mycket med, vilket kan sluta illa. Hojen vill bli körd i ett sådant tempo som inte är lämpligt innan man fått rutin på körandet. Dessutom är hojen mycket svårare att köra då det svänger mycket, att bli bra på det kräver mycket mer övning än med exempelvis en offroadhoj. GSX-R:en var lättare och mindre dramatisk att hantera ju rakare vägen var, vilket säkert leder till tråkiga vägval.

Det är lättare och bekvämare att köra fort på kurvig väg med en offroad, eller en mindre extrem sporthoj, exempelvis VFR750. Håller man samma hastighet med de båda hojarna känns det långsammare men samtidigt mer nervöst med GSX-R:en.

Nej, riktiga sporthojars rätta element är bankörning, där man kan köra riktigt hårt med mindre risker. Dessutom känns vägbredd väldigt viktigt med en sådan hoj. Att åka på en kurvig, smal väg känns rätt jobbigt, men ju bredare vägen är ju mer kan vågar man ta i (antagligen därför man möter så många genande sporthojar). Bana är alltså perfekt.

Är man erfaren och kör mycket bana är sporthoj nog helt underbart. Är man nybörjare och kör enbart till vardags förstår jag inte varför man väljer en obekväm och mer svårhanterad sporthoj framför bekvämare mer lättkörda hojar som Yamaha Fazer etc. Säg inte att det är prestandan, för av det man kan utnyttja på landsväg så spelar det mindre roll om man kör GSX-R 750 eller Fazer 600.

Last edited:
Ja fy fan.

Provade en R1:a fram och tillbaka på en raksträcka tidigt i våras.
Gasade upp till trean, var som mest 9000 varv kanske. När jag tittar ner på hastighetsmätaren är jag inte helt säker om den stämmer, för den visade 149 km/h.

Jag som var van vid XT:n skulle i motsvarande gaspådrag men XT:n hinna upp till 70 km/h. Vansinne, men roligt.

Sporthoj

Kul att du fick pröva men det är alltid plats för en varning vid sådana tillfällen. Om en person sätter sig på min båge och aldrig kört något likande förr kan det i sämsta fall gå åt h-e. Vid fullt pådrag från stillastående är man uppe i 235 Km/tim på bara 400 meter. Säkrast är att "köra in sig" på starkare o starka hojar.

Jag körde Sergeants gixxer 750 idag...

Det var roligt... Jag är la hyffsat grön... Det var lite nervöst, men gick bra ändå!...

Kände igen lite av det du skrev, men inte allt!

Nåväl, bara man finner njutningen i hojkörningen och kör säkert så är vi ju olika i hojvalet!

Sammanfattningsvis, me love sergeants gsxr750 :kär

:hej

tks:

Hur var han mot RGV :n?
Jag funderar själv för att nästa säsong byta upp mig till GSXR 750 eller R6 pga mer effekt.

Gustav1 skrev:
Provade en R1:a fram och tillbaka på en raksträcka tidigt i våras.
Gasade upp till trean, var som mest 9000 varv kanske. När jag tittar ner på hastighetsmätaren är jag inte helt säker om den stämmer, för den visade 149 km/h.

En R1 gör 185 km/h på tvåan.

Sporthoj eller inte?

Tja, man vänjer sig.

I början tyckte jag att man satt illa, och det var jobbigt att hålla balansen och så, "allt" var fel...
Men nu tycker jag TLRen är bekväm som en soffa. Och jag kan stå still vid rödljus utan att sätta ner fötterna. Tycker det är lättare med TLRen än med Bullen.

Men som sagt, allt är nog en vanesak.

Men en sak har du 100% rätt i. Sporthojar käns odramatiska om man inte kör "för fort". Bullen kan var hur kul som helst på kurviga vägar i 70-80, samma vägar med Tlren är en STOR gäspning i 70-80. Då måste man upp i 150 för att de ska bli spännande.
Hade det inte varit för att jag råkar vara såld på TLRen så hade jag nog återgått till en med "vanlig" hoj som inte kräver så mycket fart för att var kul.

Det du säger stämmer säkert, men jag skulle aldrig i helvete byta tillbaka min XR mot gixxern jag har nu. Fy fan va trött och tråkig Xren var på slutet. Men så gillar jag att vara rädd också, vilket jag är rätt ofta jag kör med gixxern, men är jag rädd, kör jag också försiktigt vilket jag anser mig göra. Försiktigare än jag körde med Xren, då tänkte man "ääääh, fan, lägger jag den nu så händer det inget". Lägger man gixxern blir det massa pengar som försvinner ur plånboken.

Älskar min gixxer. :crash

Skitbra skrivet. man förstår precis hur du kände dig.... :tummenupp

/Zana

Jag har testat motard, sporthoj och touring hojar... Jag måste säga att dom har egentligen sin charm allihopa... Det är olika fordon liksom. Enorm skilnad på en supermotard och en GSXR 600... Det käns som för en nybörjare så kvittar det om det är en FZR från 89 eller en YZF R1 från 03 då föraren ändå inte kommer kunna behärsta R1an mer än 600an. Det räcker sååå väl så med en lite "klenare" sporthoj som förstahoj. Tänk på det alla som funderar på sin första sporthoj för massa tusenlappar... Det gör jag! :rodnar

Ååh det är ju det skönaste som finns när man ligger i kurva å bara kan kräma på allt vad man har å man känner lite hur bakändern börjar bli lite nervös å styret börjar fladdra lite när framhjulet nästan lättar lite. Man känner den ursinninga kraften som bara vill mer och mer ut ur kurvorna!
För att sedan kasta sig in i nästa kurva.

Sen om det är så smart att köra så på en 70-väg med skymda kurvor kan väl diskuteras.. men med långa svepande öppna kurvor som man har full sikt i.. ojoj vilken glädje
eller.. jaa som du säger.. Bana!

Jag provkörde min kompis XR600 . usch.. den kändes riktigt ostabil å vinglig.. men det är klart, jag är ju van vid R1:an
Men det är väl inte alls svårt att köra sakta med den? Man kan ju krypa under gångfart utan problem om man vill...

Fast en offroad på grusväg är ju ruskigt kul!
Men jag skulle aldrig vilja ha en å åka på landsväg med...

edit: gixxer 750.. är inte de lite trötta? :D :crash

Ytterligare ett moment som kan bidra till att den känns svårkörd är ju insprutningen (GSX-r 750 -96). Den var ju inte speciellt lyckad (på min ialla fall...). Det var en AV och PÅ känsla som gjorde det svårt att möta med gasen efter avslag smidigt, tex vid acceleration ur kurvor. Speciellt i lägre hastigheter...
På mina senare hojjar som R1 (m. fuggar) eller som min nuvarande ducce(m. insprut) fungerar detta mycket smidigare, vilket förhöjer känslan och förtroendet för hojjen betydligt.

Hyper skrev:
Ytterligare ett moment som kan bidra till att den känns svårkörd är ju insprutningen (GSX-r 750 -96). Den var ju inte speciellt lyckad (på min ialla fall...). Det var en AV och PÅ känsla som gjorde det svårt att möta med gasen efter avslag smidigt, tex vid acceleration ur kurvor. Speciellt i lägre hastigheter...
På mina senare hojjar som R1 (m. fuggar) eller som min nuvarande ducce(m. insprut) fungerar detta mycket smidigare, vilket förhöjer känslan och förtroendet för hojjen betydligt.

joo fast insprutningen kom först -98

eus skrev:
Ååh det är ju det skönaste som finns när man ligger i kurva å bara kan kräma på allt vad man har å man känner lite hur bakändern börjar bli lite nervös å styret börjar fladdra lite när framhjulet nästan lättar lite.

Det var ungefär så jag lowsidade igår...

Ta det lungt i trafiken. :)

Jag gjorde lowsiden på bana så inget hände, men hade jag gjort det på gata hade jag förmodligen fått börja leta ny hoj, efter utskrivningen från hospitalet...

Ride Safe :hej

Hyper skrev:

Min GSXR 750 -96 som jag hade var inte så lyckad heller, jag tyckte den inte var så smidig på gasen, körde man en viss hastighet & skulle gasa på lite lugnt så ryckte de till, den gick inte att smyga iväg med (nästan".

Styrningen var oxå tung, ändå jag hade pumpat upp luft i framdäcket så var den tung jobbad.

Det är tur R1 är raka motsattsen till Sukkan, Snygg, smidig, kompakt, stark & wheeliis på 1,2,3 utan koppling, fast på 3 behöver man rycka lite grann :rock :rodnar

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul