Första 1000cc standard på +200hp?

jag tror de kommer öka hästantalet lite.. blir väl suzuki eller kawa som blir först med 200 hästar på veven.. tycker deras motorer har bredast kolvar.. ja tror att att sådan motor skulle hålla bättre, än en som blir tvingad att varva så fruktansvärt...

jag hade själv nöjt mig med 120 hästar på hjulet.. tycker min hoj har för mycket som det är. wheela är tråkigt, ge mig isr-bromsar runt om (bugar åt ravetrancer) :yoparty och någon bra fjädring me.. öhlins som standard? ta ner vikten lite kanske.. det hade blivit en så mycket roligare hoj att köra.... :kär
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag tror de kommer öka hästantalet lite.. blir väl suzuki eller kawa som blir först med 200 hästar på veven.. tycker deras motorer har bredast kolvar.. ja tror att att sådan motor skulle hålla bättre, än en som blir tvingad att varva så fruktansvärt...

En hoj med "breda" kolvar antar jag du menar är en hoj med storrt borr och kort slag. Den motorn varvar ju mer än en med liten borr och stort slag.

Sedan har inte "bredheten" på kolvarna att göra med tillverkaren.
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag tror de kommer öka hästantalet lite.. blir väl suzuki eller kawa som blir först med 200 hästar på veven.. tycker deras motorer har bredast kolvar.. ja tror att att sådan motor skulle hålla bättre, än en som blir tvingad att varva så fruktansvärt...

jag hade själv nöjt mig med 120 hästar på hjulet.. tycker min hoj har för mycket som det är. wheela är tråkigt, ge mig isr-bromsar runt om (bugar åt ravetrancer) :yoparty och någon bra fjädring me.. öhlins som standard? ta ner vikten lite kanske.. det hade blivit en så mycket roligare hoj att köra.... :kär

Öhlins är inget självändamål. Bättre att börja med att ställa in originalgrejerna optimalt. Det är inte många som har gjort.

//jaG
 
Nästan enda sättet att påtagligt öka effekten ur given motorstorlek utan att ge avkall på div andra parametrar (ex vis ljudnivå) är att öka varvtalet och då måste motorn ha kort slag för att inte hoppa i bitar. Med kort slag följer givetvis större diamater på kolvarna om man ska bibehålla volymen.
 
Kawapeter skrev:
Tackar !!!!
Svart är jäkligt snyggt oxå!! :yoparty
Hur långt har du kört??

Svart är grymt men jag blir sugen på en blå nu. Jag har kört 175 mil sedan i slutet av maj. Den skrämmer skiten ur mig. :eek: :skrämd
 
En 1000-kubiksmotor på 200 hästar blir ju inte direkt underhållsfri eller billig i service. Iofs går utvecklingen framåt här också.
 
Suzuki bredast kolvar?
Det lär vara nys, eftersom alla hojarna ligger i samma kubikklass och slag och borr avgör kubiken.
Suzuki 1000 av idag är långslagigare än alla konkurrenter och bör därför ha minst borrning.
Vilken som är kortslagigast kan jag inet på rak arm, kawan eller r1an förmodligen.
 
Goodstuff skrev:
En hoj med "breda" kolvar antar jag du menar är en hoj med storrt borr och kort slag. Den motorn varvar ju mer än en med liten borr och stort slag.

Sedan har inte "bredheten" på kolvarna att göra med tillverkaren.

hehe.. klart ja menar större cylindervolym... måndags-klubben igår.. det ekar fortfarande i huvvet!! :fyllisar

hehe.. men kolla på hur olika tillverkare gör motorerna.. kawa o sukka brukade göra bredare kolvar faktikst!! iaf för några år sen... fast nu kanske bara de är nått ja fått för mig... :7peta
 
Goodstuff skrev:
En 1000-kubiksmotor på 200 hästar blir ju inte direkt underhållsfri eller billig i service. Iofs går utvecklingen framåt här också.

Ser man det så så ska en gammal CBR600 från 92 servas var 600e mil medans yamaha R1 2004 ska servas var 1000e mil, så visst borde det gå.

Den som lever får se... :D

//jaG
 
"Bredare" kolvar? Du menar att de har större borrning och kortare slag än sina konkurrenter?
 
Asylum_Nakaza skrev:
hehe.. men kolla på hur olika tillverkare gör motorerna.. kawa o sukka brukade göra bredare kolvar faktikst!! iaf för några år sen... fast nu kanske bara de är nått ja fått för mig... :7peta
som sagt det stämmer inte på Suzuki just nu, den har längst slag och följdaktlingen minst borrning.
 
Marcus skrev:
Jag hade hellre sett en 4-500kubiks fyrtaktmotormotor på 100 hästar i ett 250-räser-liknande chassie med runt 120 kilos torrvikt. Det hade blivit en banhoj av rang :yoparty . Men den hade nog inte sålt så bra dessvärre, speciellt inte här i Sverige. Jag hade köpt den iaf.

Bygg den då om du vill ha...
 
Bingo skrev:
Men va fan, Ugluk, sitter du och är vrång och sur på nattkvisten och ska ge igen för alla orättvisor tillvaron har utsatt dig för :confused: :D

Jag förstår inte ens vad han skriver. Om jag bara visste vad han menade kanske man skulle kunna komma med ett svar. Det enda jag har snappat upp är att karln tycker att jag är ett Moppefucko. Egentligen så vet jag faktiskt inte vad ett moppefucko e heller. Men man kör moped då eller ? :va Ordet känns iaf negativt laddat. :(
 
RoLLER skrev:
Jag förstår inte ens vad han skriver. Om jag bara visste vad han menade kanske man skulle kunna komma med ett svar. Det enda jag har snappat upp är att karln tycker att jag är ett Moppefucko. Egentligen så vet jag faktiskt inte vad ett moppefucko e heller. Men man kör moped då eller ? :va Ordet känns iaf negativt laddat. :(

Är du gammal medlem på SH och vet inte vad ett moppefucko är?

Man skriver mycket onödigt skit om saker man inte vet något om. Man ska helst stava fel och tycka att neon är fräckt.. man ska avguda gåstrajjder...
Man startar även onödiga trådar.

Om du är en? Det bestämmer du väl själv?

//jaG
 
Bingo skrev:
Men va fan, Ugluk, sitter du och är vrång och sur på nattkvisten och ska ge igen för alla orättvisor tillvaron har utsatt dig för :confused: :D
Så är det nog, och jag lovar att bättra mig.. :Bugar

Sorry RoLLER-kaLLE, ber om ursäkt för påhoppet! :hej
 
RoLLER skrev:
Jag förstår inte ens vad han skriver. Om jag bara visste vad han menade kanske man skulle kunna komma med ett svar. Det enda jag har snappat upp är att karln tycker att jag är ett Moppefucko. Egentligen så vet jag faktiskt inte vad ett moppefucko e heller. Men man kör moped då eller ? :va Ordet känns iaf negativt laddat. :(
gråt inte mer, du kan komma ur det här.
 
Zeb_Macahan skrev:
2000 hade R1 152 (?) hästkrafter. Året efter kom GSXR1000 med 160 som senare blev 164 (utan ramair). En ökning på ca 10 hästar.

Under skiftet 2003-2004 har alla tillverkare valt att ange ursprungseffekten med ramair inkluderat, vilket har ökat effekten med massor på pappret. I själva verket skiljer det fortfarande inte så mycket mellan en R1000 och en ZX10R i bänken.

Om man nu ser att suzuki lyckas öka effekten med ca 15 hästar jämfört med dagens gamla harv :rolleyes: (som ju är en lätt vidarutveckling av 01an), vilket inte alls är omöjligt med tanke på suzukis förmåga att bygga motorer, så hamnar effekten på ca 164+15=180 hästkrafter. Plussar dom sedan på ramairsystemets effektvinst så puffar dom upp effekten till minst 190 (gissar jag) pappershästar. Har dom lyckats med trimmningen av "oöverladdad motor" ännu bättre så är det ingen total omöjlghet att den lämnar 200 blankt med ramair. Däremot gissar jag på att det inte blir mer än 185 utan, men det är väl mer än vad någon behöver eller?

Hoppas bara att dom har kvar en riktig ljuddämpare (eller sätter dit en dämpad megafon a´la motoGP) och fortsätter att designa hojar som inte ser ut som R1or...

//jaG


Jag vill påpeka än en gång att det inte är något problem att bygga en 1000cc med 200 hästar, vilket i den grymma verkligheten säkert inte är mer än 170 på hjulet, det kan alla. Det är alltså inte trimningskunskaperna som avgör (där Suzuki i såfall verkar ha en del att lära :rolleyes: ) utan vem som kan få ut denna effekt med rimliga serviceintervall, avgasutsläpp, ljudnivå och förbrukning. Men det var kanske det du menade?
 
Zeb_Macahan skrev:
Det är som utvecklingen inom datorer: det går bara fortare och fortare..//jaG
Stämmer men det finns en stor skillnad: Datorn står still så att gå från 1 GHz till 2 GHz är inte så farligt :hihi

Har också hört rykten om 190 HK i R1000 -05 men vad det betyder i riktig kraft är, som så många påpekat, något helt annat. Loosers som jag kommer garanterat att dregla om det står 190 HK i annonserna och fan vet om jag inte köper en isf, den kommer ju att gå upp på slangen hur fint som helst :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top