Förstår en del som tycker illa om mc nu!

Grejen är ju att folk som beter sig på det viset nog knappast tänker om bara för att folk skäller ut dem. Det enda som biter är nog en saftig vurpa eller kanske indraget körkort. Och då drabbar det genast alla oss andra också.

Att folk i volvo kör som idioter föringar ju inte mc-idiotens inverkan på synen på motorcyklister.
Fin mening va? :)
Du har helt rätt, att personens beteende gör folk upprörda på motorcyklister som grupp. Jag är bara uppgiven i frågan att vi (motorcyklister) ska sanera oss själva, det är en hopplös uppgift. Det finns idioter med helt felaktiga beteende. Några av dessa idioter väljer att köra motorcykel. Personen är säkert idiot i första hand och motorcyklist i andra hand - motorcykeln är inte fördummande. Beteendet går säkert igen i personens uppträdande på jobbet och i kön på ICA etc. Hur ska vi orka ta tag i det när han/hon sätter sig på hojen?
Har man provat att prata någon till rätta så vet man också att i den riktiga världen så bemöts man sällan av ett:
"Jo, du har rätt, jag förstår att mitt beteende varit felaktigt. Det ska aldrig upprepas." i sådan här fall.

2822273 Du har helt rätt, att personens beteende gör folk upprörda på motorcyklister som grupp. Jag är bara uppgiven i frågan att vi (motorcyklister) ska sanera oss själva, det är en hopplös uppgift. Det finns idioter med helt felaktiga beteende. Några av dessa idioter väljer att köra motorcykel. Personen är säkert idiot i första hand och motorcyklist i andra hand - motorcykeln är inte fördummande. Beteendet går säkert igen i personens uppträdande på jobbet och i kön på ICA etc. Hur ska vi orka ta tag i det när han/hon sätter sig på hojen?
Har man provat att prata någon till rätta så vet man också att i den riktiga världen så bemöts man sällan av ett:
"Jo, du har rätt, jag förstår att mitt beteende varit felaktigt. Det ska aldrig upprepas." i sådan här fall.
Couldn´t agree more. :tummenupp

Om du menar att jag ska skilja på mc-förare och som du skriver idiot så kan jag bara säga att jag har inte lust att kalla någon för idiot.

Han var/är en mc-förare, satt på sin mc och därav skrev jag mc-förare.
Jag kan tycka att han körde idiotiskt men jag tänker inte kalla honom för idiot i mitt inlägg.

/Liwa1
Du var där och såg det, inte jag. Att kalla han/hon för idiot är kanske för starkt. Jag generalliserade bara, jag vill inte grupperas ihop med alla olika människor bara för att de råkar sitta på motorcykel. Min f-premie är mer än nog tillhörighet till 'gruppen'. I liknande situationer upprörs jag över personens agerande inte över att det är en motorcyklist.

Jag har inte för vana att kalla folk idioter. Det ligger inte för mig som person. Så enkelt är det.

Ska läsa och se om jag skrev att han hade dålig kontroll eller uppsikt, har för mig jag skrev att det var vad jag tyckte. Tror jag skrev att det "såg ut som han inte hade koll"

Om föraren skulle bli upprörd för hur jag beskrev hans körning efter hur han faktiskt körde så borde han kanske inte kört som han gjorde. Varför skulle föraren bli upprörd, han körde ju så som passade honom. Man får väl stå för det man gjort. I hans ögon kanske det här var okej och i mina inte. Det är ju det som är poängen bland annat. Att bilister inte tycker om mc-förare efter sett denna förare medans andra kan tycka annat, att det var tufft, coolt osv.

När du skrev om hur du inte ville kalla personen i fråga för idiot kom jag bara genast att tänka på en sak som min kollega sa: Du kan säga nästan vad som helst till större delen av befolkningen utan någon större reaktion men säger du till någon att han/hon inte kan köra så blir det ett jävla liv!

Mao. ville jag bara få fram att han/hon hade säkert tagit det hårdare att någon inte trodde att han/hon inte hade kontroll än en "jävla idiot" anmärking..

(I övr. var det inte menat som ngt påhopp på dig eller det faktum att du reagerade, bara för att förtydliga!)

Mænniskor (chefer också =)) ser oftast bara alla dåliga saker som hænder æven om man gjort många bra saker innan.
Typ om det finns 100 mc-åkare och 99 av dem ær "bra" och den sista gubben ær "dålig" så kommer bara han att synas før alla andra i Sverige/værlden.

Trist att det finns røtægg som førstør før andra nær situationen redan ær som den ær før en mc-åkare =(

Det är inte varken MC-folk eller motorcyklarna i sig man ska ge skulden.
Det är enbart dåliga trafikanters fel, det har inte med fordonen att göra.

Det är inte varken MC-folk eller motorcyklarna i sig man ska ge skulden.
Det är enbart dåliga trafikanters fel, det har inte med fordonen att göra.

Precis!!!
Bilister precis samma sak men då med bilen.

Jobbar som resande säljare och lägger x antal 1000 mil varje år.
Bilister tränger sig före, kör om på djävligt märkliga ställen, tänker inte på underlag/väderlek.

Vet inte hur många gånger man fått möte på smal väg med 2 filer och tvingats ner i diket mer eller mindre för att mötande MÅSTE om framförvarande bil.

Fått möte på avfart på motorväg.
Fått möte på bro mm mm listan kan göras RIKTIGT LÅNG!!

För ett par år sedan var jag på väg från Jönköping till västerås och det råder blixthalka när jag blir omkörd av en riktig idiot.
Snö slasket skvätter och tvingar ner mig i väggrenen.
Killen/tjejen kör säkert 120 när alla andra kör 50 på motorvägen.
När jag kommer till Örebro ligger samma bil på taket och både brandmän och ambulanspersonal står och tittar på bilen.
Dom var med andra ord ganska körda.

Så att skylla på MC och en individ är lika lågt som GLOCALNET.

/Dimman

Det finns och kommer alltid att finnas människor med bristande självdiciplin och som är korta i roten och inte tänker före de handlar TYVÄRR.
Så att enbart skylla på oss som kör mc är helt fel men jag har förståelse för de som är arga oss som kör mc.. Samma är det ju att folk irriterar sig på de som kör lite vråkigare bilar.. De har säkert råkat ut för folk som betett sig illa och lägger ihop det med "värstingar kör alltid värstinbilar" o drar alla över en kant ..

Tur att inte alla är värstingar och idioter .. Tur att det finns de som tänker före de handlar !

Det är kanske tur det. Alla uppfattningar och förslag är inte vettiga. Det är inget 'påhitt' att människor tror att andra utsätter sig för högre risker än vad man själv gör. Den som försöker "prata någon till rätta" har säkert goda motiv -- men kanske lika ofta borde den med 'pekpinne' förändra sig själv i stället. Skillnaden mellan dem som försöker "prata någon till rätta" och dem som inte gör det -- är ibland att de som "håller käft" fattar att åsikterna går isär. Varför ska man följa rekommendationerna från en person, som inte ens förstår att åsikterna om vad som är bäst -- går isär?

En klassiker är folk som orerar över andras höga hastigheter eller våldsamma körningar. Att inläggen skrivs från sjuksängen och att man är nykraschad -- tycks av någon anledning vara irrelevant.

Det är skitskoj att kryssa fram sådär :D

Kryssa ditt arsle ner hit då din mupp... Där uppe blir du inte långlivad så som du kör...

Här nere kryssar du mellan hästskiten och betorna, inte stenhårda bilar...

Visst kör man som en idiot ibland, men mycket bra skrivet :tummenupp
Man ska välja sina dum stunder bättre än rusningstid...

Last edited:
Det är kanske tur det. Alla uppfattningar och förslag är inte vettiga. Det är inget 'påhitt' att människor tror att andra utsätter sig för högre risker än vad man själv gör. Den som försöker "prata någon till rätta" har säkert goda motiv -- men kanske lika ofta borde den med 'pekpinne' förändra sig själv i stället. Skillnaden mellan dem som försöker "prata någon till rätta" och dem som inte gör det -- är ibland att de som "håller käft" fattar att åsikterna går isär. Varför ska man följa rekommendationerna från en person, som inte ens förstår att åsikterna om vad som är bäst -- går isär?

En klassiker är folk som orerar över andras höga hastigheter eller våldsamma körningar. Att inläggen skrivs från sjuksängen och att man är nykraschad -- tycks av någon anledning vara irrelevant.
"kan hända det retar en del, men i så fall är det deras eget fel"...

I ovanstående fall, hur tycker du Liwa1 skulle "förändrat sig själv i stället" :va

Det finns ett regelverk att falla tillbaka på när åsikterna går i sär, lagen. När åsikterna går isär bör man falla tillbaka på det. Som t.ex. när idioten genade med fullt blås med sin 125a genom området med förbud mot fordonstrafik och där mina barn lekte. Att hans åsikt var att det var OK spelade inte mig någon roll alls.

Men kring trafikgalningar gäller i allmänhet att det inte personens föräldrar, trafiklärare eller trafikpoliser lyckats lära personen kan inte jag heller lära den personen.

lillan är en rejält härdad fru, som både sett och gjort mkt. så även jag:rolleyes: liknande körning tillämpar väldigt många både lillan och jag lillan har dock mognat lite mer än många av oss andra och mer eller mindre övergett gatan för att kunna göra något av det roligaste som finns på lite säkrare sätt ........ bana..... fler och fler går samma väg.
största anledningen till dessa beslut är oftast att folk inser att det är för roligt att åka hoj och inte värt risken att göra det på gatan.
när våren kommer påminner mc-klanen starkt om et knippe kalvar som släppts ut efter vintern...........
själv blev första "gatåkat" för i år av i onsdags, med en utalad målsättning att ta det lungt..... jo tjena vad det höll länge:rolleyes:
våren är lurig vägarna förädiska, billister som inte vet om att vi finns på gatanredan.... och många piloter som vill mer än förutsättningarna tillåter, mao. ta det lungt använd skallen sommare ska vara lång och trevlig:tummenupp
ola

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...