CPMS
Medlem med medel-lem
Har inte flödet att göra med volymen då? Och hur snabba dom är.
Anmärkte mest på formuleringen "cylindervolym" på en spridare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har inte flödet att göra med volymen då? Och hur snabba dom är.
Ja de kan det där med dokumentation helt klart. Vi tar hjälp av dom en hel del på jobbet också. Kan tänka mig att det var svårt att inte glida in på motorcyklar när du hade deras sällskap![]()
Anmärkte mest på formuleringen "cylindervolym" på en spridare.
Enkelt sagt kan man väl säga att en spridare är stängd och trycksatt med bensin, sen öppnar den en viss tid som sprutet bestämmer och släpper ut en viss mängd bränsle, hur mycket beror på hur stor cylindervolym spridaren har. Detta görs oftare ju mer bränsle motorn kräver.
Kan man säga så eller är jag ute och cyklar helt?
Rätt förutom att volymen i spridaren har inget med saken att göra, du menar nog flödet.
Det görs dessutom inte oftare utan längre ju mer bränsle motorn kräver. Normalt är det en puls per insugstakt fast det finns system som delar upp pulstiden som behövs i två eller ännu flera pulser.
Till att börja med är det 14:1 efter VIKT, inte volym. Sen lär du väl dela varven med två också eftersom det är fyrtakt.Kan nån berätta för mig vad jag gör så galet fel hära:
Givet:
Kubik: 750cc
Antal cylindrar: 4st
max varv: 12 000 r/m
Optimalt mix (bränsle luft) : 1:14.1
Bränsle per varv: Kubik/cylindrar/optimalt per varv = 750cc/4/14.1/r=13.29 cc/r
Därefter vid max varv: 13.29cc/r * 12 000 r/m = 160 000 cc/m
Vilket är helt åt skogen jämfört med sprutarna som ligger 1000 gånger lägre kubik per minut.![]()
Till att börja med är det 14:1 efter VIKT, inte volym.
Sen lär du väl dela varven med två också eftersom det är fyrtakt.[/QUOTE
Sant men det delar bara med en faktor 2.
Det hade väll varit om volymförhållandet skiljer sig stort
Det blir lite skillnad om man räknar på vikt
Stoich ligger på ca 8.200:1 istället för 14.7:1 - alltså för en liter bensin går det åt ca 8.2 kubikmeter luft.
Gott, där var mina tusen. Visst det fanns fina formler för detta i pdf Jörgen la ut tidigare men tänkte att man skulle med egen logik kunna få ut det. Hur som helst, tack.
Om du vill förstå hur Sporti räknade om så är densiteten för luft ungefär 1.2 kg/m3 vid atmosfärstryck. Densiteten för bensin är ungefär 745g/dm3
Då blir det 9.100:1 istället för 8.200:1 som jag hade antecknat från okänd källa. Du har säkert rätt och mina siffror är förmodligen tagna vid någon given höjd och temperatur IRL så de är kanske inte fel heller egentligen. Det visar lite på problemet med att försöka räkna efter volym: Det varierar mycket beroende på temperatur och tryck.
...12.5:1 är mer safe på full muff, och kanske 13.5:1 upptill 40% trottel för att få bra bränsleekonomi...
Kan nån berätta för mig vad jag gör så galet fel hära:
Givet:
Kubik: 750cc
Antal cylindrar: 4st
max varv: 12 000 r/m
Optimalt mix (bränsle luft) : 1:14.1
Bränsle per varv: Kubik/cylindrar/optimalt per varv = 750cc/4/14.1/r=13.29 cc/r
Därefter vid max varv: 13.29cc/r * 12 000 r/m = 160 000 cc/m
Vilket är helt åt skogen jämfört med sprutarna som ligger 1000 gånger lägre kubik per minut.![]()
Jag vet inte vad du virrar om MEN det finns en fundamental skillnad mellan en bil och en motorcykel vad det gäller tillgång till kraft/effekt/vrid. En motorcykel är BEROENDE av ett kontrollerat effekt uttag/kontroll pga balansen på fordonet styrs av din kunskap att hantera gasrullen. Därför lär du inte hitta nån luftmängdmätare eller liknande på en hoj, för lång access tid.
Om du har en "modern" bil så nästa gång du sitter i den så ge fullgas på TOMGÅNG, bara en tap inte tokgas, så kommer du märka hur långsamt det systemet är...........troligtvis är det lååångt efter dina rörelser med högerfoten....
/J
En liten kommentar bara - många av de nyare sporthojarna verkar gilla A/F runt 13 och kanske till och med något över för att gå bäst på 100% trottel. Men som Du skriver - bättre ligga lite på "fet sida" än för mager soppablandning...
...I min motor är tex över 13 på full trottel för magert.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |