Förståelse av insprutning

Enkelt sagt kan man väl säga att en spridare är stängd och trycksatt med bensin, sen öppnar den en viss tid som sprutet bestämmer och släpper ut en viss mängd bränsle, hur mycket beror på hur stor cylindervolym spridaren har. Detta görs oftare ju mer bränsle motorn kräver.

Kan man säga så eller är jag ute och cyklar helt?

Rätt förutom att volymen i spridaren har inget med saken att göra, du menar nog flödet.

Det görs dessutom inte oftare utan längre ju mer bränsle motorn kräver. Normalt är det en puls per insugstakt fast det finns system som delar upp pulstiden som behövs i två eller ännu flera pulser.
 
Det görs dessutom inte oftare utan längre ju mer bränsle motorn kräver. Normalt är det en puls per insugstakt fast det finns system som delar upp pulstiden som behövs i två eller ännu flera pulser.

Just det, det är väl öppningstiderna man justerar när man mappar?
 
Kan nån berätta för mig vad jag gör så galet fel hära:

Givet:
Kubik: 750cc
Antal cylindrar: 4st
max varv: 12 000 r/m
Optimalt mix (bränsle luft) : 1:14.1

Bränsle per varv: Kubik/cylindrar/optimalt per varv = 750cc/4/14.1/r=13.29 cc/r

Därefter vid max varv: 13.29cc/r * 12 000 r/m = 160 000 cc/m

Vilket är helt åt skogen jämfört med sprutarna som ligger 1000 gånger lägre kubik per minut. :va
 
Kan nån berätta för mig vad jag gör så galet fel hära:

Givet:
Kubik: 750cc
Antal cylindrar: 4st
max varv: 12 000 r/m
Optimalt mix (bränsle luft) : 1:14.1

Bränsle per varv: Kubik/cylindrar/optimalt per varv = 750cc/4/14.1/r=13.29 cc/r

Därefter vid max varv: 13.29cc/r * 12 000 r/m = 160 000 cc/m

Vilket är helt åt skogen jämfört med sprutarna som ligger 1000 gånger lägre kubik per minut. :va
Till att börja med är det 14:1 efter VIKT, inte volym. Sen lär du väl dela varven med två också eftersom det är fyrtakt.
 
Det blir lite skillnad om man räknar på volym istället för vikt :)

Stoich ligger på ca 8.200:1 istället för 14,7:1 - alltså för en liter bensin går det åt ca 8,2 kubikmeter luft.
 
Last edited:
Det blir lite skillnad om man räknar på vikt :)

Stoich ligger på ca 8.200:1 istället för 14.7:1 - alltså för en liter bensin går det åt ca 8.2 kubikmeter luft.

Gott, där var mina tusen. Visst det fanns fina formler för detta i pdf Jörgen la ut tidigare men tänkte att man skulle med egen logik kunna få ut det. Hur som helst, tack.
 
Gott, där var mina tusen. Visst det fanns fina formler för detta i pdf Jörgen la ut tidigare men tänkte att man skulle med egen logik kunna få ut det. Hur som helst, tack.

Om du vill förstå hur Sporti räknade om så är densiteten för luft ungefär 1.2 kg/m3 vid atmosfärstryck. Densiteten för bensin är ungefär 745g/dm3
 
Last edited:
Om du vill förstå hur Sporti räknade om så är densiteten för luft ungefär 1.2 kg/m3 vid atmosfärstryck. Densiteten för bensin är ungefär 745g/dm3

Då blir det 9.100:1 istället för 8.200:1 som jag hade antecknat från okänd källa. Du har säkert rätt och mina siffror är förmodligen tagna vid någon given höjd och temperatur IRL så de är kanske inte fel heller egentligen. Det visar lite på problemet med att försöka räkna efter volym: Det varierar mycket beroende på temperatur och tryck.
 
Då blir det 9.100:1 istället för 8.200:1 som jag hade antecknat från okänd källa. Du har säkert rätt och mina siffror är förmodligen tagna vid någon given höjd och temperatur IRL så de är kanske inte fel heller egentligen. Det visar lite på problemet med att försöka räkna efter volym: Det varierar mycket beroende på temperatur och tryck.

Fast man kör ju å andra sidan inte 14:1 på fullgas på en motorcykelmotor, då smälter den :gnissla
12.5:1 är mer safe på full muff, och kanske 13.5:1 upptill 40% trottel för att få bra bränsleekonomi.

Mina densitetssiffror var dessutom lite ungefärliga och ur huvudet.
 
Last edited:
Sant. Den anteckning jag hade var egentligen att "soppa har ca 560 ggr högre densitet än luft". Så om man vill räkna på 13:1 och få en hum om volymförhållandet så kan man räkna 13x560 vilket ger 7.280:1
 
En liten kommentar bara - många av de nyare sporthojarna verkar gilla A/F runt 13 och kanske till och med något över för att gå bäst på 100% trottel. Men som Du skriver - bättre ligga lite på "fet sida" än för mager soppablandning...

...12.5:1 är mer safe på full muff, och kanske 13.5:1 upptill 40% trottel för att få bra bränsleekonomi...
 
Kan nån berätta för mig vad jag gör så galet fel hära:

Givet:
Kubik: 750cc
Antal cylindrar: 4st
max varv: 12 000 r/m
Optimalt mix (bränsle luft) : 1:14.1

Bränsle per varv: Kubik/cylindrar/optimalt per varv = 750cc/4/14.1/r=13.29 cc/r

Därefter vid max varv: 13.29cc/r * 12 000 r/m = 160 000 cc/m

Vilket är helt åt skogen jämfört med sprutarna som ligger 1000 gånger lägre kubik per minut. :va

Motorns cylindervolym är också ointressant. Det är effektutaget som har betydelse.

Det är väl egentligen utryckt på annan sätt ovan, men... när man behöver mest soppa så har man kortast tid på sig att fylla insuget med bränslet som behövs.
12000rpm -> 200 varv/sec 4-t(varannat varv) 100 cykler/sekund.
1/100 sekund har man på sig till nästa dusch med bränsle ska fram.
Då vill man bara ha spridaren öppen max ca 90% av tiden för kylningen skull.
På tomgång så blir följdaktligen öppningen av spridaren ännu kortare tid. Då behöver cylindren bränsle 1/10 sekund, men bara en bråkdel av den mängden som krävs på max varv. DÅ gäller det att hålla tungan rätt i munennen för att få rätt blandning.

Mats
 
Antagandet med långsam respons hos personbil stämmer inte. När bilmotorn inte lastas går den i tomgångsregleringsmode och då ligger det en kraftig filtrering på gaspedalen, ibland kombinerat med ett sänkt maxvarv. Plockar man bort denna så svarar även en sur bilmotor bra på gasen då man korvkioskvarvar.

När motorn lastas vid körning ser responsen helt annorlunda ut.

Jag vet inte vad du virrar om MEN det finns en fundamental skillnad mellan en bil och en motorcykel vad det gäller tillgång till kraft/effekt/vrid. En motorcykel är BEROENDE av ett kontrollerat effekt uttag/kontroll pga balansen på fordonet styrs av din kunskap att hantera gasrullen. Därför lär du inte hitta nån luftmängdmätare eller liknande på en hoj, för lång access tid.

Om du har en "modern" bil så nästa gång du sitter i den så ge fullgas på TOMGÅNG, bara en tap inte tokgas, så kommer du märka hur långsamt det systemet är...........troligtvis är det lååångt efter dina rörelser med högerfoten....

/J
 
En liten kommentar bara - många av de nyare sporthojarna verkar gilla A/F runt 13 och kanske till och med något över för att gå bäst på 100% trottel. Men som Du skriver - bättre ligga lite på "fet sida" än för mager soppablandning...

Jo jag vet, men jag ville skriva ngt som inte kan ställa till det för ngn.
Better safe than sorry. :gnissla
I min motor är tex över 13 på full trottel för magert.
 
Mmm, jag ville bara göra noteringen för ordningens skull, då folk med "moderna högvarviga sporthojsmotorer" kanske inte känner igen rekommendationen om dom t ex tittar i sina egna bänkpapper:)

En kompis med en krigare (Warrior 1700) har samma erfarenhet som Du, ska det bli att åka med där vill motorn ha 12.5 - 12.7. Enda sättet att vara riktigt säker är att ta in hojen på bänk (eller kolla med någon annan som redan gjort det) för att veta vilket optimalt A/F som gäller för aktuell motortyp. Det behöver ju inte bli så dyrt, särskilt inte om man har tillgång till bredbandslambda och därigenom kan förbereda mappen lite.

Då lägger man mappen på t. ex 12.7, sedan är det bara att magra ut/feta på med t ex 5% åt gången när man är uppe på bänken till dess man hittar effekttoppen. Det brukar i alla fall funka för oss.

Ytterligare en erfarenhet att hålla i minnet - om än man vill vara "miljömässig" och/eller snål och hitta en mapp som ger bästa bränsleekonomi funkar det enligt min erfarenhet inte alls bra att släppa A/F över 14 ens för väldigt låga trottelöppningar, hojen blir ryckig och funkar inte alls bra. Så Din rekommendation på 13.5 kan nog vara relevant i hela det lägre registret för att vara säker på en vettig motorgång.

...I min motor är tex över 13 på full trottel för magert.
 
Back
Top