Förståelse av insprutning

Minns att vi diskuterade detta vid ett tillfälle.
Var det så att du hade märkt att V-power var stabilare tempmässigt?
Är det så att den heta laddluften på turbocyklar ställer till med detta, eller är det redan uppvärmingen av bränslet i tanken, dvs att problemet uppkommer även på sughojar?

V-Power är mycket stabilare

Tror inte det är laddluften så mycket som strålningsvärmen från motor
som ställer till det

Typiskt bilköproblem och vid extrema sommardagar ( varma då:D)

wolf1; en spridarbank är väl löst definerat som dom spridare som sitter på samma fuelrail (som någon posta en bil på förut) och som öppnar samtidigt.

Min hoj har mao en bank på fyra spridare som sprutar ner i insugen (som vanligt) och som eg är för små för att klara med toppeffekten på motorn men klarar finlir bra.

Vid ett visst varvtal där dom börjar bli för klena öppnar en andra spridarbank på fyra spridare som sprutar soppa in i lufburken istället för förse motorn med den ytterligare mängd soppa den behöver. (tror det sker vid ung 5000rpm)

Ett tag stod det tex fel i dynojets manual till powercommandern och folk kopplade in den till den övre spridarbanken med ickebefintlig mappning på lågvarv som resultat.

Intressant. Har du någon vetskap vilka hojar som använder sig av flera spridarbankar? Alla nya effekt hojar? Eller vad de nu har för lösning till problemet.

V-Power är mycket stabilare

Tror inte det är laddluften så mycket som strålningsvärmen från motor
som ställer till det

Typiskt bilköproblem och vid extrema sommardagar ( varma då:D)

Ok Tack! Puh, då har jag en tröst för mitt V-powertankande i hojen.
Eftersom V-power brukar vara den enda högoktaniga soppan som säljs på separat pistolmunstycke så tankar jag redan helst den, eftersom jag annars förmodligen får hälften 95 om jag fyller i säg 6 liter i min lilla 8½-literstank. Hojen spikar förvisso inte på 95, men eftersom jag mappat den på 98/99-oktan och har ett N-Alfa-sprut så känns det tårtigt att hälla i 95. Man vet ju aldrig när det blir rejs :D

Mmmm. Varma sommardagar... känns sjukt avlägset i denna kylan :gnissla

Last edited:
Intressant. Har du någon vetskap vilka hojar som använder sig av flera spridarbankar? Alla nya effekt hojar? Eller vad de nu har för lösning till problemet.

Avgasregler är nog den största anledningen till dubbla spridarrader

Bättre bränsle/luftblandning med små spridare ( preparation)

Används så kallade kallstartsventil (Extra insprutare) vid kallstart fortfarande eller klarar man sig utan dem nu förtiden?

Används så kallade kallstartsventil (Extra insprutare) vid kallstart fortfarande eller klarar man sig utan dem nu förtiden?

Skulle väl säga " mer utdöd än VHS kassetten":D

Fast det finns väl folk med videobanspelare fortfarande ( jag tillexempel):tungan

En föjldfråga.

Är den så kallade "gasmotorn" , "tomgångsmotorn" (vet inte riktigt vad den kallas men den brevid gasspjället) är det någon komponent som är påväg bort lika så?

Skulle väl säga " mer utdöd än VHS kassetten":D

Fast det finns väl folk med videobanspelare fortfarande ( jag tillexempel):tungan

Men det beror nog mer på att du har bevarat den från 1900talet. Inte att du var och köpte den förra veckan. :D

Likaså med insprutningmunstycket för kallstart.
Startmotor och "kallt- som- fan" information, OK säger datorn. Då får du lite mer soppa. Bara programvara, inga extra delar!

Mats

wolf1:hojar brukar inte ha tomgångsventil alls, pga av diverse faktorer funkar dom hyfsat på tomgång iaf, utan att kunna reglera tomgångluftinsläppet (vilket ju är det tomgångsventilen/motorn gör).

På nyare bilar har man ju numera ofta elektriskt styrt gasspjäll (drive-by-wire) och då kan motorkontrollern använda det för att ställa tomgången istället för en separat tomgångsventil.

så ja, på bilar på väg bort, på hojar har det i stort sett aldrig funnits.

wolf1:hojar brukar inte ha tomgångsventil alls, pga av diverse faktorer funkar dom hyfsat på tomgång iaf, utan att kunna reglera tomgångluftinsläppet (vilket ju är det tomgångsventilen/motorn gör).

På nyare bilar har man ju numera ofta elektriskt styrt gasspjäll (drive-by-wire) och då kan motorkontrollern använda det för att ställa tomgången istället för en separat tomgångsventil.

Jorå
I stort sett alla honda modeller kör med styrd tomgång

Bypass kretsar på alla 4 spjällen sköter detta ( på gott och ont)

Alla som kallstartat en 600 hornet känner väl till begreppet FÖRHÖJD tomgång:huvet

HD.s EFI har också tomgångsmotor, alltså bypass.

andersson, oj, det har gått mig förbi, nu när jag kollar i manulen finns den ju med där, en per spjäll verkar det som och nån temperaturkompensator också...

men men, men drive by wire vilket fler bilar (och säkert även hojar) kommer få i framtiden så försvinenr det ju iaf =)

andersson, oj, det har gått mig förbi, nu när jag kollar i manulen finns den ju med där, en per spjäll verkar det som och nån temperaturkompensator också...

men men, men drive by wire vilket fler bilar (och säkert även hojar) kommer få i framtiden så försvinenr det ju iaf =)

Yamaha + HD har redan:D:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...