Förståelse av insprutning

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Gsxr 750 -96
Go Kväll.

Jag har under dagen å kvällen ängnat mig lite åt att gräva ner mig i insprutningssystem genom en massa googlandes och har till sist börjat få lite grepp inom ämnet, tills nu. :)

Nu till frågan/or. Jag förstår inte vad som sätter begränsningar på själva komponenten insprutaren för ett fordon? Är det luftflödet (kubiken) i kombination med varvtalet? Finns det ett min och/eller max för insprutaren så den hinner/klarar av att blanda ut soppan? Som t.ex vad för krav skulle passa till min hoj som ligger på 750cc och 1000rpm tomgång och 12 500 rpm max varv på insprutaren? Är det stor skillnad mellan bil och mc insprutare eller sprutas det bara in mindre på mc? :va

Hoppas ni förstår vad jag virrar om.

/Förvirrad snubbe

Jag vet inte vad du virrar om MEN det finns en fundamental skillnad mellan en bil och en motorcykel vad det gäller tillgång till kraft/effekt/vrid. En motorcykel är BEROENDE av ett kontrollerat effekt uttag/kontroll pga balansen på fordonet styrs av din kunskap att hantera gasrullen. Därför lär du inte hitta nån luftmängdmätare eller liknande på en hoj, för lång access tid.

Om du har en "modern" bil så nästa gång du sitter i den så ge fullgas på TOMGÅNG, bara en tap inte tokgas, så kommer du märka hur långsamt det systemet är...........troligtvis är det lååångt efter dina rörelser med högerfoten....

/J

Har också varit inne på det då jag håller på med en blivande turbo R1 a.
Insprutet i sig är inte så komplicerat utan det är ju styrningen som är jobbig. Det enklaste sättet är ju ett Motec system, men det kostar fläsk! Dock har du ALLA möjligheter vad det gäller mappning och övervakning. Blev erbjuden ett system till överkomlig peng av "RG500" . Finns i min byggtråd . Länk: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217151&page=2

Sedan vet jag inte om det är möjligt att bygga ett mekaniskt insprutsystem där bränslemängd styrs via en mängdmätare. Borde gå men är nog ett HELVETE att justera in på en hoj. Men som sagt, jag har inte kunskap om detta så jag överlämnar det till de som kan.

Nu till frågan/or. Jag förstår inte vad som sätter begränsningar på själva komponenten insprutaren för ett fordon?

Förstår inte riktigt hur du menar.

Är det luftflödet (kubiken) i kombination med varvtalet? Finns det ett min och/eller max för insprutaren så den hinner/klarar av att blanda ut soppan?

Insprutarna ska flöda lagom mycket så dom inte står öppen 100% av tiden på maxvarv (man brukar lägga sig på 80-90% öppentid), Man kan använda för stora spridare men då kommer ett annat problem istället - vid låga varv så blir det svår att öppna spridarna under så kort tid som det behövs.

Som t.ex vad för krav skulle passa till min hoj som ligger på 750cc och 1000rpm tomgång och 12 500 rpm max varv på insprutaren?

Suka 750 = ~100hk? då blir 4st 160cc/min nog lagomt.

Är det stor skillnad mellan bil och mc insprutare eller sprutas det bara in mindre på mc?

Bara skillnad på utförande, mängden bränsle beror på typ av bränsle och effekt.

Ta det här med en stor nypa salt men man väljer väl spridare som är såpass små att dom går på ca 90% av kapaciteten vid fullgas. Har man små spridare går det att få mer precision i dom på lägre varvtal. Så egentligen kan man sätta på 50% större spridare om man kan minska öppningstiderna med 50% (genom programerbart sprut)

För att kräma ur mer ur befintliga spridare kan man också öka bränsletrycket men då måste du också mappa om eftersom den kommer få för mycket bränsle över hela registret.

På en 6 cylindrig bil finns det nån tumregel att 100cc spridare räcker till 100hk. Alltså 600cc spridare klarar 600hk och det ska tydligen vara ganska exakt.

Men som sagt så ska du inte ta det här för fakta för jag är newbie på sånt här.

På en 6 cylindrig bil finns det nån tumregel att 100cc spridare räcker till 100hk. Alltså 600cc spridare klarar 600hk och det ska tydligen vara ganska exakt.
Men som sagt så ska du inte ta det här för fakta för jag är newbie på sånt här.

Får det till 103cc/m för 100hk och 617cc/m för 600hk så det stämmer väldigt bra. :tummenupp

Tack för svaren!

Även om jag var dålig att förklara vad jag fråga om så fick jag bra svar av er så nu blev jag lite klokare faktiskt! :krama

(Kommer säkert fråga snart igen :) )

insprutningsmunstyckena brukar kallas "spridare", använd det ordet så förstår nog flera vad du frågar. =)

Många nyare hojar med insprutning har ju dubbla spridarbankar just för att kunna få precision vid tomgång, men även leverera mycket effekt.

Enkelt sagt kan man väl säga att en spridare är stängd och trycksatt med bensin, sen öppnar den en viss tid som sprutet bestämmer och släpper ut en viss mängd bränsle, hur mycket beror på hur stor cylindervolym spridaren har. Detta görs oftare ju mer bränsle motorn kräver.

Kan man säga så eller är jag ute och cyklar helt?

Får det till 103cc/m för 100hk och 617cc/m för 600hk så det stämmer väldigt bra. :tummenupp

Kan du visa hur du räknar?

insprutningsmunstyckena brukar kallas "spridare", använd det ordet så förstår nog flera vad du frågar. =)

Många nyare hojar med insprutning har ju dubbla spridarbankar just för att kunna få precision vid tomgång, men även leverera mycket effekt.

Ok, tack för upplysningen :)

Men vad är en spridarbank då?

ulflj verkar vara offline, men normalt har man en spridare till varje cylinder, har man en till kan man köra små spridare tills dom börjar nå maxkapacitet därefter kommer en spridare till in och hjälper till. Så tror jag han menar.

Bild på fuelrail med 4st spridare till bil.

lillupp.jpg

På ena sidan pumpar bränslepumpen in soppa, på andra sidan har du en regulator som håller emot så trycket blir tex 3 bar. Alltså ligger det 3 bars tryck på bränslet som kommer spruta ur spridaren när den öppnar.

Enkelt sagt kan man väl säga att en spridare är stängd och trycksatt med bensin, sen öppnar den en viss tid som sprutet bestämmer och släpper ut en viss mängd bränsle, hur mycket beror på hur stor cylindervolym spridaren har. Detta görs oftare ju mer bränsle motorn kräver.

Kan man säga så eller är jag ute och cyklar helt?

Rätt förutom att volymen i spridaren har inget med saken att göra, du menar nog flödet.

Ok, tack för upplysningen :)

Här kan du läsa lite basics om hojsprut, hur de olika förekommande systemen är uppbyggda och deras för- och nackdelar . Förvisso en HD-sida, men de förklarar bra. Även de andra kapitlen i "Vedboden" är läsvärda om man är beginner.
http://www.rogart.se/vedboden/EFI_Rev3.pdf

Hilsen
J

Räknar? det är jag för lat för. :D
Scrolla ner lite på denna sida och lägg in siffrorna: http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size
Visseligen är siten för MS men det är nog en av dom bäst att förklara hur allt fungerar.

Huvudsidan för MegaManualen: http://www.megamanual.com/mtabcon.htm

Man brukar kalla en uppsättning/rad av spridare för en bank.

Här kan du läsa lite basics om hojsprut, hur de olika förekommande systemen är uppbyggda och deras för- och nackdelar . Förvisso en HD-sida, men de förklarar bra. Även de andra kapitlen i "Vedboden" är läsvärda om man är beginner.

Hilsen
J

Hehe, se på fan!
Sörmans pojkarna!
Kollegor från min ILS-tid, Gissa om vi hade diskussioner när man var på kurs eller konferens hos dem i Växjö :D

Hehe, se på fan!
Sörmans pojkarna!
Kollegor från min ILS-tid, Gissa om vi hade diskussioner när man var på kurs eller konferens hos dem i Växjö :D

Ja de kan det där med dokumentation helt klart. Vi tar hjälp av dom en hel del på jobbet också. Kan tänka mig att det var svårt att inte glida in på motorcyklar när du hade deras sällskap :D

Återigen, tack för alla bra svar. :tummenupp

Hilsen
J

Grymt tack, denna pdf verkar förklara allt mellan himmel och jord gällande insprut och där omkring.

Återigen, tack för alla bra svar. :tummenupp

Grymt tack, denna pdf verkar förklara allt mellan himmel och jord gällande insprut och där omkring.

Ja som du säkert sett finns där även formlerna du ville ha.
De andra kapitlen i vedboden kring tex gasväxling, avgassystem, styrgeometri etc, är också rätt läsvärda.

Sörmans är grymma på att förklara.:Bugar

/J

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8