Förslag på motorcyklar för långa önskas!

doggson

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
...
Hej!
Det är så att jag funderar på att ta MC-kort nästa vår/sommar!
Jag funderar dock på om det finns någon som kan rekommendera en trevlig cykel där benen (knäna) får plats utan att få kramp efter 5 minuters körning (är nära två meter lång). Har kollat runt lite på olika forum, men ännu inte blivit mycket klokare - skulle verkligen bli glad för svar/ förslag! Bör kanske nämnas att jag är ute efter en halvsport (touring-sport) eller möjligtvis sporthoj!

MVH / Christian

190 cm ungefär, satt bra på min förra Thundercat.. Gixxern blir jobbig när det bara är rakt fram, men vid aktiv körning fungerar den utmärkt :tummenupp

Lycka till!

190 cm ungefär, satt bra på min förra Thundercat.. Gixxern blir jobbig när det bara är rakt fram, men vid aktiv körning fungerar den utmärkt :tummenupp

Lycka till!

Tack för ditt snabba svar!
Jag är ju lite småsugen på en Gixer 750.
Har även slagit ett öga på Kawasaki ER 6n som jag tycker är jäkligt läcker för sitt pris! Någon som har erfarenhet av denna hoj?
Som sagt... är lyhörd för alla förslag!

Det går ju ofta att skaffa andra fotpinnar och upphängningssatser till dessa, för att kunna flytta dem dit man vill ha dem.

Det går ju ofta att skaffa andra fotpinnar och upphängningssatser till dessa, för att kunna flytta dem dit man vill ha dem.

Ok, låter som en spännande lösning!
Skulle du vilja utveckla detta något?
Vad behövs, pris för fotpinnarna / insatserna och kostnad etc?
Vilka cyklar går detta att göra på?
Någon som vet hur en CBR600 är att köra för långa personer?

Tack på förhand

Kan rekomendera RF900 en trevlig maskin med bra drag i.

Jag är 190 cm lång och sitter bra. Rätt kurs i inköp och billig försäkring. Dock så är det ju en gammal motorcykel.

/Fredrik

K1200 S är en rymlig och kompetent allroundhoj.

Både K1200 S och R ser ut att vara fantastiska cyklar om man är lite längre, de är dock ganska dyra i inköp :va
Övertala mig!:)

Skulle vara kul om du kunde berätta lite mer om din K1200 S (köregenskaper, försäkringskostnader, driftssäkerhet och hur den är att köra som "nybörjare")

Jag hade nämligen tänkt att köpa en hoj som jag kan ha såväl innan kortet som efter det är tage :-)

/ Christian

är ca 196+cm och sitter skit hutt på min gixxer

Hur var det du satt på din gixer? :D

Bra antar jag - tack för svar!

Last edited:
Jag är 1:90 och kan meddela att på gixxer 750 så sitter man skitilla om man är lång.

Tack på förhand

Har inte gjort det själv, vet bara att det finns/går... då jag funderat på att höja mina eftersom de tar i marken. Men min hoj är inte den lättaste att hitta den typen av delar till och så blir det lite för mycket pengar/arbete att lägga på en hoj som ska säljas nästa år.

Här är ett exempel från bikeshop, finns under racing parts på sidan.
Vet inte exakt vilka modeller de finns till, men det är ju bara att maila dem.
VA_fot1,5.jpg

Kan flyttas på plattan du ser till vänster i bilden för att få önskad position.

Last edited:
Den är sjukt snabb och stabil. Underbara bromsar (ABS). Fin fjädring särskilt med ESA som du kan ställa om med ett knapptryck. Jag betalar 6600:- hel/helår hos IF, märkesförsäkring. Vad beträffande driftsäkerhet så har jag bara hunnit drygt 1000 mil med min ännu och de har då varit helt utan problem. Är grymt nöjd med hojens allroundegenskaper. Kört ett antal bandagar med den och det funkar alldeles förträffligt likväl som touringutflykter. Tog MC-kort juni 2007, började med en Honda CBR 1000F bytte till BMW:n förra året.

Det negativa då?: Klonkig växellåda, feedback från framhjulet kunde vara bättre samt att hojen har en hög prislapp.

Både K1200 S och R ser ut att vara fantastiska cyklar om man är lite längre, de är dock ganska dyra i inköp :va
Övertala mig!:)

Skulle vara kul om du kunde berätta lite mer om din K1200 S (köregenskaper, försäkringskostnader, driftssäkerhet och hur den är att köra som "nybörjare")

Jag hade nämligen tänkt att köpa en hoj som jag kan ha såväl innan kortet som efter det är tage :-)

/ Christian

Den är sjukt snabb och stabil. Underbara bromsar (ABS). Fin fjädring särskilt med ESA som du kan ställa om med ett knapptryck. Jag betalar 6600:- hel/helår hos IF, märkesförsäkring. Vad beträffande driftsäkerhet så har jag bara hunnit drygt 1000 mil med min ännu och de har då varit helt utan problem. Är grymt nöjd med hojens allroundegenskaper. Kört ett antal bandagar med den och det funkar alldeles förträffligt likväl som touringutflykter. Tog MC-kort juni 2007, började med en Honda CBR 1000F bytte till BMW:n förra året.

Det negativa då?: Klonkig växellåda, feedback från framhjulet kunde vara bättre samt att hojen har en hög prislapp.

Tack för en målande och utförlig beskrivning!
Jag måste erkänna att jag är välldigt sugen på en sådan!

Tack på förhand

jag är 190cm och har haft en cbr600.

Den är för liten och var inte bekväm, jag rekommenderar därför inte att du skaffar en sån.

Mitt tips är också Fazer 1000. Är 193 och satt som en kung på den hojen. Sen att det är en väldigt rolig hoj med många kvaliter skadar ju inte.

Ingen MAN över 185cm kan åka mindre än 1000cc hoj!

1,93 jag har suttit bra på det mesta man kört, är mest en vanesak.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!