Förslag på motorcyklar för långa önskas!

Ingen MAN över 185cm kan åka mindre än 1000cc hoj!

Haha, ja då var den saken klar :-)

Ninja 636 -04 är enooorm. Jag är 190 och trivs även skitbra på min gsxr 750 -97.

Kawa 636 ser ju jäkligt intressant ut, rimlig i pris med!
Tack!

Har inte gjort det själv, vet bara att det finns/går... då jag funderat på att höja mina eftersom de tar i marken. Men min hoj är inte den lättaste att hitta den typen av delar till och så blir det lite för mycket pengar/arbete att lägga på en hoj som ska säljas nästa år.

Här är ett exempel från bikeshop, finns under racing parts på sidan.
Vet inte exakt vilka modeller de finns till, men det är ju bara att maila dem.
VA_fot1,5.jpg

Kan flyttas på plattan du ser till vänster i bilden för att få önskad position.

Ok, Tack - jag skall bära med mig denna idé inför framtiden!

jag är 190cm och har haft en cbr600.

Den är för liten och var inte bekväm, jag rekommenderar därför inte att du skaffar en sån.

Strålande - precis detta jag behöver veta!
Visst... man kan provsitta i butik, men jäkligt bra att förhöra sig bland folk som har kört hojarna och vet hur de är i "körande position".

Last edited:
Lite över 190, sitter som en kung på 1098/1198.

Faktum är att det är få bågar man haft problem med - har testat japsarna (sporthojarna) och det är rymligt, ninjan och gixxern är rena touringbussarna.

Duccarna är direkt osköna som transportmedel dock... :hihi

/J

Mitt tips är också Fazer 1000. Är 193 och satt som en kung på den hojen. Sen att det är en väldigt rolig hoj med många kvaliter skadar ju inte.

Tack Sportbike och KGA

Jag vet inte om jag tycker Fazern är snygg eller ful....den är ganska Semi :-)
From 05 och framåt ser de dock rätt trevliga ut - ett bra och prisvärt alternativ!

Någon som kan berätta varför jag skall välja en Yamaha Fazer?

Tack alla som engagerar sig i denna fråga!

Tack Sportbike och KGA

Jag vet inte om jag tycker Fazern är snygg eller ful....den är ganska Semi :-)
From 05 och framåt ser de dock rätt trevliga ut - ett bra och prisvärt alternativ!

Någon som kan berätta varför jag skall välja en Yamaha Fazer?

Tack alla som engagerar sig i denna fråga!

Bra hoj,143 hästar tror jag,rymlig och bekväm även för två.
Vettig försäkringspremie,låga driftskostnader.

Lite över 190, sitter som en kung på 1098/1198.

Faktum är att det är få bågar man haft problem med - har testat japsarna (sporthojarna) och det är rymligt, ninjan och gixxern är rena touringbussarna.

Duccarna är direkt osköna som transportmedel dock... :hihi

/J

Jag har nyligen provsatt en kompis Honda Hornet 600. Jag måste dock säga att den absolut var ett gränsfall, speciellt vid rörelser med fötterna som riskerar att blir något påfrestande efter ett tag men tanke på att de sitter så nära sadeln.

Därav min "oro" och vilja att hitta en så bekväm hoj som möjligt.

Jag har nyligen provsatt en kompis Honda Hornet 600. Jag måste dock säga att den absolut var ett gränsfall, speciellt vid rörelser med fötterna som riskerar att blir något påfrestande efter ett tag men tanke på att de sitter så nära sadeln.

Därav min "oro" och vilja att hitta en så bekväm hoj som möjligt.

Ja...nej...nu provade jag ju de intressanta knarrarna. :hihi Horneten är så långt från sådant man kommer. :fakta ;)

Honda Cbr 600 F satt jag även bra på, men 600 RR (nyare modellen) är.. ja.. minimal. R6 är heller inget att fundera på.

Det är taget!:banana

Ja...nej...nu provade jag ju de intressanta knarrarna. :hihi Horneten är så långt från sådant man kommer. :fakta ;)

Haha, jag skall bära det med mig (dock utan att föra dina ord vidare om Hornetet till min kompis) :)

Hur är Duccarna att äga - servicekostnader, reparationsbehov, försäkring etc?

Last edited:
Hur är Duccarna att äga - servicekostnader, reparationsbehov, försäkring etc?

Försäkringen är sansad, reparationsbehoven på de äldre verkar vara...blandat... :D och servicekostnaden marginellt mer än japsarna, men inget groteskt, 10 lock och uppåt för en stor service är extremfall, och sådana startar rykten, och vips kostar det flEsk!!!1! att serva ducati.

...riktigt så är inte sanningen. :)

Vill minnas en stor service med remmar, olja och ventilspel låg runt 5-6' på rätt ställe på en 1098a.

Ducce är inget man handlar med sunt förnuft och praktisk mellanmjölks-svenne-tänk, det är bara känslor det handlar om (även om det är den absolut hårigaste bågen jag provat hittills vad gäller brutal känsla).

/J

Haha, eller är jag en person som ogillar brunnar vars djup är så oändliga att du aldrig får se röken av det mynt du en gång tappat :-)

:D

En fazer 1000 är nog en ovettigt genomtänkt lagommoppe, men frågan är om man tycker den är så kul den dagen man provar något styggare? :)

Superduken då, motardstukade prylar är ju rymliga (satt ruskigt bra på hypermotarden) - och den är stygg, busig, har attityd och kostar lagom att försäkra. :)

/J

Jag är 196cm lång och den hoj med bäst sittställning hittills har varit KTM Superduke, den var helt perfekt. Kör en FZ1 idag och den funkar med men SD:n var bäst. Tycker inte att R1 eller CBR fungerar, man klarar helt enkelt inte gömma sin lekamen från fartvinden samt att benen lätt krampar om man rör sig fel.

Försäkringen är sansad, reparationsbehoven på de äldre verkar vara...blandat... :D och servicekostnaden marginellt mer än japsarna, men inget groteskt, 10 lock och uppåt för en stor service är extremfall, och sådana startar rykten, och vips kostar det flEsk!!!1! att serva ducati.

...riktigt så är inte sanningen. :)

Vill minnas en stor service med remmar, olja och ventilspel låg runt 5-6' på rätt ställe på en 1098a.

Ducce är inget man handlar med sunt förnuft och praktisk mellanmjölks-svenne-tänk, det är bara känslor det handlar om (även om det är den absolut hårigaste bågen jag provat hittills vad gäller brutal känsla).

/J

Jag gillar ditt tugg!
Låg bakom en Ducati monster häromdagen, och den ljudupplevelsen går i det närmaste till världshistorien under kategorin " ljudande stimulans"!
Vill man vara fin får man lida pin antar jag :-)

Just det,en Hypermotard ska du ju ha.
Att jag inte tänkte på det.

Jag är 196cm lång och den hoj med bäst sittställning hittills har varit KTM Superduke, den var helt perfekt. Kör en FZ1 idag och den funkar med men SD:n var bäst. Tycker inte att R1 eller CBR fungerar, man klarar helt enkelt inte gömma sin lekamen från fartvinden samt att benen lätt krampar om man rör sig fel.

Strålande - Superduken är ju dessutom fantastisk i sitt formspråk!
Det där med krampande lemmar är ganska vanligt som lång individ och det vill jag gärna undvika!

Tack för dina ventileringar och förslag!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT