Förslag på motorcyklar för långa önskas!

Bara för att sticka in med ngt annorlunda så sitter jag ok på en triumph sprint 05. Jag e 190 å hojen har la en 130 kusar med lite sporttouringinriktning, kan ju vara ngt å börja med om du vill sporta men även köra lite längre sträckor. Antagligen stor risk sådär första året.
 
Bara för att sticka in med ngt annorlunda så sitter jag ok på en triumph sprint 05. Jag e 190 å hojen har la en 130 kusar med lite sporttouringinriktning, kan ju vara ngt å börja med om du vill sporta men även köra lite längre sträckor. Antagligen stor risk sådär första året.

Trevligt med nya infallsvinklar!
Hur är kvalitén på Triumph?
Varför jag undrar är för att jag har hört alltifrån katastrof till fantastisk!
Berätta gärna mer om cykeln!

Någon som kan nämna något om Triumph Daytona?
Ser jäkligt läcker ut iaf!
 
Last edited:
Trevligt med nya infallsvinklar!
Hur är kvalitén på Triumph?
Varför jag undrar är för att jag har hört alltifrån katastrof till fantastisk!
Berätta gärna mer om cykeln!

Någon som kan nämna något om Triumph Daytona?
Ser jäkligt läcker ut iaf!

Numera ska det va bra kvalle på trajjorna, jag har då inte haft några probs me' min -04:a, den funkar oxå utmärkt till oss lite längre, är själv 188cm, dock inte snyggaste hojen av dom som nämnts..
Motorrad hade väl ett 5000-milatest på Sprint:en, vilket den vann..:tummenupp
 
Superduken är väl knappast det bekvämaste alternativet på gatan, men det beror väl lite på vad du tänkt att göra med hojen också.. CBR beror på årsmodell; är inte toklång (186), men sitter kanon på min 954 med lite flyttade fotpinnar. 08:an får jag inte plats på, ser ut som en clown som fått en minimoppe fastklämd mellan skinkorna typ. Upplever R1:or som överlag rymligare, Gixxern har skarpare knävinkel. ZX9:an ganska rymlig, ZX10:an mindre.

SD:n är väl kanske inte bekvämast eftersom hojar som Honda GL1800 och BMW R1200RT också finns att välja på, men den överraskade mig positivt man sitter helt enkelt väldigt bekvämt på den. På 954 sitter jag inte bra överhuvudtaget, upplever det som att fotpinnarna sitter för långt fram, men det skiljer ju naturligtvis mycket från person till person.
 
Av sporthojarna har jag hittills funnit att Aprilia Mille gör minst ont att sitta på för mig. (Den som är 198 och påstår att man sitter bra på en sporthoj har bara sagt det så många gånger att han övertygat sig själv) :tungan

Äventyrshojarna funkar ofta riktigt bra för långa, men nu var det ju "sporttouring" du skrev. Och just inom det segmentet har jag själv (hittills) inte hittat något bättre än Blackbirden för en tvåmetersperson, och vill alltså slå ännu ett slag för den.

Bildbevis: Så här ser en fet 198-centimetersgubbe (undertecknad) ut på en sådan.

Edit: Angående Triumph Sprint så tar knäna i kåporna om man är riktigt lång... hade blivit en sådan annars, grymt trevlig hoj. Knäna tar som synes inte i på blackbirden, trots att jag sitter långt fram.
 

Bifogat

  • DSC_0059.jpg
    DSC_0059.jpg
    84.8 KB · Visningar: 72
Last edited:
Av sporthojarna har jag hittills funnit att Aprilia Mille gör minst ont att sitta på för mig. (Den som är 198 och påstår att man sitter bra på en sporthoj har bara sagt det så många gånger att han övertygat sig själv) :tungan

Äventyrshojarna funkar ofta riktigt bra för långa, men nu var det ju "sporttouring" du skrev. Och just inom det segmentet har jag själv (hittills) inte hittat något bättre än Blackbirden för en tvåmetersperson, och vill alltså slå ännu ett slag för den.

Bildbevis: Så här ser en fet 198-centimetersgubbe (undertecknad) ut på en sådan.

Edit: Angående Triumph Sprint så tar knäna i kåporna om man är riktigt lång... hade blivit en sådan annars, grymt trevlig hoj. Knäna tar som synes inte i på blackbirden, trots att jag sitter långt fram.

Ja, den ser onekligen klockren ut!
Bara att börja spara då och finna ett lämpligt objekt.
Kan bli en spännande resa.
Tack för att du delgav mig dina erfarenheter! (Bildbevis är alltid bildbevis) :yoparty
 
Tja. TDM funkar utmärkt till lite längre personer.
Jag är 185 cm och skulle lätt sitta bekvämt även med några cm till.
Kortare personer får nog problem att nå ner till marken vid rödljusen.

Fördelarna som jag ser det är.
Bekväm körställning så man kan köra långt utan att bli trött.
Lättsvängd.
Pigg i måttliga farter (snabbare än en vässad gixxer 600 upp till 100). Inga problem att hänga med ganska sportiga hojar efter kurviga vägar.
Billig försäkring. (4600 hel/hel för mig, 35 år i Uppsala)
Låg bränslekostnad (0,5 vid ganska inspirerad körning och neråt 0,4 vid lugn touringkörning med full packning)
Grymt skön motor enligt mig.

Nackdelarna.
Växellådan upplevs som lite "klonkig" i början (Man vänjer sig vid att växla bestämt)
Sittdynan är lite i hårdaste laget så man kan få lite träsmak vid etapper på 40 mil. (Är man kanslig kan man ju lägga på en geldyna eller liknande men det är inte så farligt)
Kåpan lyfter vinden så att man får lite turbulens runt hjälmen med original kåpglas. (Rekommenderas byte till Variotouring Kåpglas.)

Jag är inne på min tredje säsong och har väl funderat på att byta upp mig men tydligen så kollar jag bara efter nyare TDM och då känns det omotiverat.

Det är taget!
Kanske blir en billig "övningshoj" till att börja med för att sedan slå till på en blackbird! Jag uppskattar verkligen allas ventilationer inom ämnet!

Det uppstår nu ytterligare en fråga; Förslag på lättkörd och prisvärd övningscykel för långa?! :va

Där skulle jag definitivt säga att TDM klassar in.
Man sitter bra. Lätt att hantera och ganska liten vändradie.
skulle jag få göra om körprovet skulle jag välja en TDM.
Enligt min körskolelärare så skulle han hellre köra på en TDM än den GSX 750 som körskolan hade. (Som respons på mitt svar när han undrade vilken hoj jag tänkte köpa).
 
Last edited:
blablabla, mellanmjölk, blablabla, jag skriver alltid så långt att folk slutar läsa efter första stycket, etc

Är inte det största problemet med en tdm och dess likar, att de är egentligen inte bra på något? Möjligtvis är dess största styrka att den är relativt bekväm att toura/pendla på?

Hojkörning handlar verkligen inte om det för mig i alla fall - det är bara rå upplevelse och känslor det handlar om. :)

Man handlar inte båge med förnuftet, jag vidhåller detta, vill man plåga sig i det svenska vädret med jobbpendling, då är fortfarande bilen etta, och kollektivtrafiken 2:a. :fakta
 
Tja. TDM funkar utmärkt till lite längre personer... etc...

Som före detta ägare även till en TDM kan jag bara instämma. Men jag vet inte om jag vill klassa den som "sporttouring" riktigt... mer åt asfaltsorienterad adventure då, och den kommer lite till korta effektmässigt i jämförelsen med en ren sporttourer.

Men lättmanövrerad till tusen är den, och visst sitter man som en kung på den! Du glömde nämna som plus att även passageraren sitter bra på en TDM.
 
Last edited:
Tja. TDM funkar utmärkt till lite längre personer.
Jag är 185 cm och skulle lätt sitta bekvämt även med några cm till.
Kortare personer får nog problem att nå ner till marken vid rödljusen.

Fördelarna som jag ser det är.
Bekväm körställning så man kan köra långt utan att bli trött.
Lättsvängd.
Pigg i måttliga farter (snabbare än en vässad gixxer 600 upp till 100). Inga problem att hänga med ganska sportiga hojar efter kurviga vägar.
Billig försäkring. (4600 hel/hel för mig, 35 år i Uppsala)
Låg bränslekostnad (0,5 vid ganska inspirerad körning och neråt 0,4 vid lugn touringkörning med full packning)
Grymt skön motor enligt mig.

Nackdelarna.
Växellådan upplevs som lite "klonkig" i början (Man vänjer sig vid att växla bestämt)
Sittdynan är lite i hårdaste laget så man kan få lite träsmak vid etapper på 40 mil. (Är man kanslig kan man ju lägga på en geldyna eller liknande men det är inte så farligt)
Kåpan lyfter vinden så att man får lite turbulens runt hjälmen med original kåpglas. (Rekommenderas byte till Variotouring Kåpglas.)

Jag är inne på min tredje säsong och har väl funderat på att byta upp mig men tydligen så kollar jag bara efter nyare TDM och då känns det omotiverat.



Där skulle jag definitivt säga att TDM klassar in.
Man sitter bra. Lätt att hantera och ganska liten vändradie.
skulle jag få göra om körprovet skulle jag välja en TDM.
Enligt min körskolelärare så skulle han hellre köra på en TDM än den GSX 750 som körskolan hade. (Som respons på mitt svar när han undrade vilken hoj jag tänkte köpa).

Tack för en ypperlig beskrivning av motorcykeln! Jag tar absolut detta till mig i jakten! Det är fantastiskt vad mycket olika infallsvinklar folk har och därmed olika förslag på cykel!

Hoppas verkligen att denna tråd har utrymme för fler diskussioner/infallsvinklar som kan nyansera debatten ytterligare!

/ Christian
 
Är inte det största problemet med en tdm och dess likar, att de är egentligen inte bra på något? Möjligtvis är dess största styrka att den är relativt bekväm att toura/pendla på?

Hojkörning handlar verkligen inte om det för mig i alla fall - det är bara rå upplevelse och känslor det handlar om. :)

Man handlar inte båge med förnuftet, jag vidhåller detta, vill man plåga sig i det svenska vädret med jobbpendling, då är fortfarande bilen etta, och kollektivtrafiken 2:a. :fakta

Visst är det så att det handlar om en kompromiss liksom dom flesta hojar är kompromisser på det ena eller andra sättet.
Den har ett rejält underläge effektmässigt jämfört med en sporthoj så börjar det gå lite fortare hänger man inte med. Samtidigt är den inte i närheten av lika bekväm som en riktig tourer.
För mig är den dock utmärkt då jag vill ha en hoj som är lättsvängd och som går att köra inspirerat efter kurviga vägar men jag vill fortfarande ha en viss komfort och packförmåga så jag kan ta den på långstyrning.

Allt handlar om prioriteringar och jag har full förståelse för dom som endast kör nöjeskörning i närområdet. Då är en sporthoj säkerligen lite roligare men mina prioriteringar ser inte ut så.

Jag skulle aldrig orka köra dom körningar jag gör idag på en sporthoj. Dom är helt enkelt inte gjorda för att köra några längre sträckor. Dessutom är försäkringspremien inte i paritet med körglädjen. På merparten av dom vägar jag kör när jag nöjeskör så är inte en sporthoj någon större fördel vad gäller möjlighet att köra fort men försäkringen är mångdubbelt dyrare. Jag skulle med andra ord få betala mångdubbelt mer för samma nöje och det känns inte riktigt motiverat.

Fascinerande att du orkade svara trots att du tydligen hade problem med så många ord efter varandra.:tungan

Som före detta ägare även till en TDM kan jag bara instämma. Men jag vet inte om jag vill klassa den som "sporttouring" riktigt... mer åt asfaltsorienterad adventure då, och den kommer lite till korta effektmässigt i jämförelsen med en ren sporttourer.

Men lättmanövrerad till tusen är den, och visst sitter man som en kung på den! Du glömde nämna som plus att även passageraren sitter bra på en TDM.

Ja. Jag har ju faktiskt inte suttit bakpå min hoj som passagerare och dom som jag skjutsat har inte så mycket att jämföra med då dom inte åkt så mycket bakpå andra hojar.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top