Tja. TDM funkar utmärkt till lite längre personer.
Jag är 185 cm och skulle lätt sitta bekvämt även med några cm till.
Kortare personer får nog problem att nå ner till marken vid rödljusen.
Fördelarna som jag ser det är.
Bekväm körställning så man kan köra långt utan att bli trött.
Lättsvängd.
Pigg i måttliga farter (snabbare än en vässad gixxer 600 upp till 100). Inga problem att hänga med ganska sportiga hojar efter kurviga vägar.
Billig försäkring. (4600 hel/hel för mig, 35 år i Uppsala)
Låg bränslekostnad (0,5 vid ganska inspirerad körning och neråt 0,4 vid lugn touringkörning med full packning)
Grymt skön motor enligt mig.
Nackdelarna.
Växellådan upplevs som lite "klonkig" i början (Man vänjer sig vid att växla bestämt)
Sittdynan är lite i hårdaste laget så man kan få lite träsmak vid etapper på 40 mil. (Är man kanslig kan man ju lägga på en geldyna eller liknande men det är inte så farligt)
Kåpan lyfter vinden så att man får lite turbulens runt hjälmen med original kåpglas. (Rekommenderas byte till Variotouring Kåpglas.)
Jag är inne på min tredje säsong och har väl funderat på att byta upp mig men tydligen så kollar jag bara efter nyare TDM och då känns det omotiverat.
Det är taget!
Kanske blir en billig "övningshoj" till att börja med för att sedan slå till på en blackbird! Jag uppskattar verkligen allas ventilationer inom ämnet!
Det uppstår nu ytterligare en fråga; Förslag på lättkörd och prisvärd övningscykel för långa?!
Där skulle jag definitivt säga att TDM klassar in.
Man sitter bra. Lätt att hantera och ganska liten vändradie.
skulle jag få göra om körprovet skulle jag välja en TDM.
Enligt min körskolelärare så skulle han hellre köra på en TDM än den GSX 750 som körskolan hade. (Som respons på mitt svar när han undrade vilken hoj jag tänkte köpa).