Försäljningstrick? Formel1-bensin?

Det är tydligen rätt populärt i tyskland då det fanns typ på alla mackar... Jag höll på dö av skratt tills jag såg att det faktiskt var någon som tankade det... :3freak

Bilen min (Audi S4 Biturbo) går jävligt dårlig med V-Power.
Jeg vil si at det er et trick...

Fan det där tankade jag med i tyskland. Kan ha vart inbillning men jag tyckte hon gick bättre med den soppan. Formel-1 soppa.. Mums!

Räcker ju att någon metod är densamma för att de ska kunna uttrycka sig så. Om sen Johnny, Conny, Tonny, Sonny, och Ronny från SVedala tror att det är F1-soppa så är ju det bra för Shell!

nån som vet vad f1-bilarna kör på för oktan? :va

Harom fått igång det innan 10 september skulle jag kunna ta hem en dunk och bänka för å se om det blir någon skillnad i effekt sådär direkt. (ja man ska bestycka å hålla på, men hur många gör det bara för att man byter soppa till nånting häftigare på en vanlig mack?)

Min TRX 850 gjorde 10 km/h mer i toppfart på V-power sommaren -04 på autobahn.

Märkte bara skillnad vid höga farter.

//Peter

På en bil som man är rädd om kolvarna på tex och vill ha lite högre marginal till spikningarna så är det ju perfekt med högre oktan. Men i en vanlig hoj/bil vette fan om det gör någon märkbar skillnad även om det borde ändra förbränningsförhållande något?

Manne skrev:
nån som vet vad f1-bilarna kör på för oktan? :va

Specifications

By the end of the 1970s, regulations provided for the use of high-octane gasoline, on sale in France, Italy, Germany and England. Gasoline with RON 101 available at European gas stations was used, with tolerance of up to RON 102. When this kind of gasoline was no longer for sale, the team suppliers were allowed to prepare special fuels for the category. They, therefore, became more elaborate and differed widely from commercial gasoline.

At the end of the 1980s the RON 102 restraint continued, and restrictions were now applied to oxygen and nitrogen content (2% in both cases). As time went by, new restraints were established and others, such as steam pressure, density, benzene and lead content, were added. In 1992, the FIA decided that it could be illegal for a substance found in Formula 1 fuel to be missing from commercial gasoline.

Today for Formula 1, FIA adopts the same guidelines adopted by the European Parliament for commercial gasoline in Europe.

As mentioned before, race fuels in F1 must have the same components as consumer fuels. It is the proportion of the different components that make all the difference. Because of that limitation, the available hydrocarbons can be categorized in two main categories:

* Saturated: In this case, molecules contain enough hydrogen atoms to saturate the carbon atoms.
o Paraffin (straight chains with simple links): High molecular weight alkane hydrocarbons with the general formula CnH2n+2, where n is between 22 and 27. The name is derived from Latin para+affinis meaning here "lacking affinity". It is mostly found as a white, odorless, tasteless, waxy solid, with a melting point between 47°C and 65°C. It is insoluble in water, but soluble in benzene. Paraffin is unaffected by most common chemical reagents but oxidizes readily.
o Naphthenic (closed chains with simple links): These have excellent low temperature properties, mainly used in lubricants.
* Non-saturated: In this case, the molecules do not contain enough hydrogen atoms to saturate the carbon atoms.
o Aromatics (closed chain, with double and simple alternating links, that is benzene nucleus): These are so called because of their perfumed smell. The main aromatics are benzene, toluene and the xylenes.
o Diolefins or Dienes (straight chains with two double links).
o Acetylene (straight chains with triple link): Acetylenes are part of the alkynes

Normal
fueln.gif

F1
fuelf1.gif

Last edited:
Är det billigare än/samma pris som vanlig 95 oktan? Om inte, varför ska jag då köpa det om det bara ger mig 10 km/h högre toppfart?

Ett sätt att tjäna mer pengar. Annars hade man väl lanserat en bensinersättning?

den v-power'n vi har i norge er 95 oktan. effektøkningen og reduksjonen av forbruket påstås å komme gjennom renere motor/ventiler. det er jo bare vanlig 95 som er tilsatt rensende additiver.

I trimmade motorer för race kan det ju vara en ide. tex 440 snöskotrarna där är 98oktan på gränsen ibland.. men inte ids man ju tanka i en vanlig motor... dyrt redan som det är! :(

Den bensinen finns här nere i frankrike oxå. Har testat den lite, men kan inte säga att jag märker jättestor skillnad.

Men en kompis som var nere o hälsade på mig (med hoj) Han kom generellt ca 4 mil längre på varje tank. Då var det vanlig körning på Autobahn.

Thundercat skrev:
...

Kommer någon att tanka detta? :va
Gissa! Det säljs dietkakor som är gjorda av sågspån. Folk blir friska som nötkärnor av sockerpiller. Jodå, det kommer nog att säljas mängder av "F1-bensin" till människor som tycker den är jättebra utan att ha en aning om verkligheten. Visst kan man säga att det är ett försäljningstrick men hur mycket marknadsföring är inte det? På samma sätt kan man säga att det är en onödig produkt, men hur många sådana finns det inte redan? Om de som tankar tycker F1-bensinen är bra och blir glada av att använda den så allt väl. Nöjd tillverkare, nöjda återförsäljare och nöjda kunder. Sen levede de lyckliga i alla sina dagar.

BillS skrev:
Fan det där tankade jag med i tyskland. Kan ha vart inbillning men jag tyckte hon gick bättre med den soppan. Formel-1 soppa.. Mums!
I Sverige blandas etanol i soppan.
Kanske därför man upplever en effektökning på tysk bensin.

kanske ett sätt att höja priset lite.. stod ju att den skulle kosta 50öre mer än 98 oktan som den skulle ersätta

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!