Försäkrings jävlar! Ny klassindelning fr.om nästa år!

Jocke K skrev:
Vet du hur stor höjningen är i procent jämfört med nuvarande klass 7??
Tyvärr inte, men som det lät får man nog räkna med 60-70% mer... Och det är ju vi med R hojar som drabbas... sporttourers blir väl billigare..

Kallebalik skrev:
Är det bara folksam som ska ändra klasserna eller gäller det alla bolag?
Som det lät på honom så sa han att de andra redan låg före och att dom gör likadant, jävla kartellbildning är vad det är! :4skrika

Last edited:
Kongo skrev:
Nä, inte om du STÄLLER AV, men om du väljer att inte ha någon garageförsäkring alls, DÅ räknar dom det som nytecknande... du får då samma beräkningsgrund som innan MEN om de ändrar hojens klass så åker du likt förbenat upp....

Jag skrev ju till henne att jag skulle ställa av, hon svarade att det inte påverkade. Det kan ju bero på att jag har trafik, där egendomsskydd inte ingår så det finns ingen logisk anledning till att teckna en garageförsäkring.

Markus skrev:
Jag skrev ju till henne att jag skulle ställa av, hon svarade att det inte påverkade. Det kan ju bero på att jag har trafik, där egendomsskydd inte ingår så det finns ingen logisk anledning till att teckna en garageförsäkring.
sant i ditt fall eftersom du inte har stöld...

Kongo skrev:
Tyvärr inte, men som det lät får man nog räkna med 60-70% mer... Och det är ju vi med R hojar som drabbas... sporttourers blir väl billigare..

Jag betalar ca 13 000 hel/hel för min hoj. Ska jag betala upp mot 21 000, så tycker jag att det börjar bli förmycket !! Men vad fan ska man göra, jag vill ju köra hoj.. Ett allternativ är att enbart trafikförsäkra hojen, och hoppas på att inget händer.

Kommer även trafikförsäkringen att höjas motsvarande??

Last edited:
Jocke K skrev:
Jag betalar ca 13 000 hel/hel för min hoj. Ska jag betala upp mot 21 000?
JEEZ så jävla billigt du åkt!13k hel... Det får man inte där jag bor, nä får väl flytta till voukkotjolme med närmaste granne 25 mil därifrån.

Har själv funderat på o byta till en 1000cc - men va fan ...det är bara o skita i hel och halvförsäkringar och köra trafik +57 gigantiska lås på hojen o hoppas på att man inte totalskrotar hojen... det här med helförsäkringar på sporthojar är väl snart ett minne blott.

Kongo skrev:
JEEZ så jävla billigt du åkt!13k hel... Det får man inte där jag bor, nä får väl flytta till voukkotjolme med närmaste granne 25 mil därifrån.

Ett sätt att sänka premien, är att bli äldre..

Last edited:
Går det att byta försäkringen när jag vill, eller måste jag vänta till huvudförfallodagen??
Min försäkring går ut i Maj, kan jag då säga upp den nu och teckna ny försäkring (hel/hel) på måndag och på så vis köra ett år till med nuvarande premie??

Jocke K skrev:
Du nej! Men FB vill nog att du ska bli minst 85 :gnissla .

Hur mycket betalar du ??
Har kört halvförsäkrat 956kr/mån... Nu ska jag ju då betala avställning 474/mån, HEL skulle ha kostat mig 2456kr/mån=29472kr hel/hel... Betänk då att de var det BILLIGASTE bolaget för mig :3freak

Kongo skrev:
Har kört halvförsäkrat 956kr/mån... Nu ska jag ju då betala avställning 474/mån, HEL skulle ha kostat mig 2456kr/mån=29472kr hel/hel... Betänk då att de var det BILLIGASTE bolaget för mig :3freak

Jag skulle betala ca 180kr/månad för garageförsäkring, är 33 år ung och bor i Karlskrona (Liten stad med ca 60 000 invånare).

Last edited:
Iceman1975 skrev:
Men bara 11 klasser?

Jag har ju klass 13 på min Honda nu.. :va

Det du syftar på är något helt annat, ALLA motorcyklar är i fordonsklass 13.

Man gör en uppdelning enligt:

Fordonsklass/Fordon
13/Motorcykel
15/Offroad
14/EU-moped (klass I)
19/Moped (klass II)
11/Oregistrerad motorcykel

...Passa på att köra hypersport så länge ni kan! Med dessa satans premier kommer det snart vara totalt omöjligt för oss vanliga knegare.

Och får våra torra beslutsfattare som de vill, totalförbjuds väl snart dessa hojar! :mad:

Nåja... Jag är definitivt inte säker på att jag kommer försäkra hojjen överhuvudtaget nästa år. :(

Jocke K skrev:
Jag skulle betala ca 180kr/månad för garageförsäkring, är 33 år ung och bor i Karlskrona (Liten stad med ca 60 000 invånare).

hehe...jag bor i en håla på ca 10.000 invånare och jag skulle få betala ca 500 spänn i garageförsäkring... Dock yngre än dig, men det borde ju inte spela in när jag ändå inte kan åka på den. :(

Jag avundas er alla som bor ute i landet och har typ 10k hel/hel Själv lyckades jag efter lite tjat å gnat få ner min till 15k Halv/hel...
Men det är det värt.

Men det är inte kul å läsa att vissa håller på att jävlas så förbaskat.

//TwinSucker

Ja det är väl bara att byta hoj?
Om man gillar att köra motorcykel, vill säga.

Folkskam 450 kr/mån
If 58 kr /mån
Ring runt o kolla som vanligt!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...