Försäkrings jävlar! Ny klassindelning fr.om nästa år!

#Olsson# skrev:
Om man ringer runt i europa o kollar försäkringar kanske? Det borde ju finnas alternativ.

Och om du sparar ett par tusen, men skrotar. Sedan tycker ditt Honoluliska bolag att du kan komma upp på lokalkontoret och visa ditt trasiga skinnställ så skall de givetvis ersätta det. Sedan kommer vi till hojjen. Jaså, du får inte röra den innan en representant kommit och tittat på den? - Bra, de har en tjänsteresa till sverige inbokad i september. Vill du ringa till dem så har de telefontid kl 02:00 - 10:00 och du betalar endast för utlandssamtal.

Det finns i mina ögon vissa poänger med att anlita något av de svenska f-bolagen.

Man kan välja billigare hoj och åka för knappt 1600 sek/år helförsäkrat men det är frivilligt. :huvet
Pengar kan användas till annat än "bara" mc!
:Bugar

Jag ringde precis o snackade med folksam och dom hade inte fått någon information om några nya vikt/effekt klasser.

Miss_Orchidee skrev:
jag tycker vi gör såhär...nästa år så försäkrar ingen av oss....utan betalar in 2000 till SH så får Swedie dela ut mekjobben till olika mekare här, och ta av "2ooo" kassan.... :rolleyes:

Tråkigt om någon skulle bli invalid eller liknande, då tömmer man HELA kassa på tiondelar :död

AluminiumHead skrev:
Det du syftar på är något helt annat, ALLA motorcyklar är i fordonsklass 13.

Man gör en uppdelning enligt:

Fordonsklass/Fordon
13/Motorcykel
15/Offroad
14/EU-moped (klass I)
19/Moped (klass II)
11/Oregistrerad motorcykel

Aha,Man lär sig nått nytt varje dag.. :Bugar

ReDan skrev:
Billigt?
Har 650:- i garageförsäkring!
och 1600:- i månaden halvf för min gamla -99 : )
Låter som en billig försäkring för en sprillans :hihi

48:- mån i garageförsäkring under vintern
345:- mån /hel

Jag börjar nästan skämmas att jag deltar i försäkringspremiesnacket. Men jag tror ålder och val av hoj har stor inflytande på försäkringspremie. Har kört hoj sedan 125:a tiden och är nästan död nu, typ
Frågeställningen om försäkringspremiens "höjd" är ändå något jag tar till mig. Jag har kollat med flera och det är nog lika slumpmässigt som trisslotter.
När jag ringt runt har det hänt att jag sagt; "jaha, då kan vi väl anse att detta samtalet som avslutat då"

Vi betalar för de kostnader vi orsakar plus att försäkringsbolaget ska göra lite vinst. Mao har vi som kollektiv oss själva att skylla för att det är så jävla dyrt. Under sommarmånaderna läser man ju dagligen om stulna hojar och vurpor här på SH.

Själv kör jag bara med trafik vilket skyddar mig och allt jag orsakar men inte skador på hojen. Man tar det lite lugnar då!

Till den som skrev att man kunde få ner kostnaden genom att köra en FZR från 87, visst man kan köra Amazon också men det är inte så kul när det är dags att bromsa och svänga.

goodspeed skrev:
Och om du sparar ett par tusen, men skrotar. Sedan tycker ditt Honoluliska bolag att du kan komma upp på lokalkontoret och visa ditt trasiga skinnställ så skall de givetvis ersätta det. Sedan kommer vi till hojjen. Jaså, du får inte röra den innan en representant kommit och tittat på den? - Bra, de har en tjänsteresa till sverige inbokad i september. Vill du ringa till dem så har de telefontid kl 02:00 - 10:00 och du betalar endast för utlandssamtal.

Det finns i mina ögon vissa poänger med att anlita något av de svenska f-bolagen.

Absolut. Men jag planerar och förutsätter ett antal normalår. D v s vurpfritt och utan konstigheter. Hålla på och trasla med försäkringsbolag har jag ingen erfarenhet av så jag ser inte det som ett problem. Och då handlar allt bara om att betala räkningarna.

goodspeed skrev:

Är Honolulu en del av EU? Välj dina exempel med bättre omsorg. Men jag håller med i att det finns en poäng med svenska bolag. Men kan http://www.balticinkasso.com/ skicka representanter till Sverige på 12 timmar kan nog något försäkringsbolag också göra det.
Jag skiter i om personen heter Kolja eller Igor, bara han gör sitt jobb.

HanneZ skrev:
Jag ringde precis o snackade med folksam och dom hade inte fått någon information om några nya vikt/effekt klasser.
Helt fantastiskt, det var ju Folksam JAG ringde... vet inte om det göller vikt/effekt men det låter ju troligt med tanke på det han berättade.
Han sa att han skulle vara schysst och informera mig om vad som var på G...

Men va' fan, inte så konstigt när man kan ringa till SAMMA bolag tre ggr och få tre olika premieofferter.... :3freak

snaijk skrev:
Vad kostar det att åka fast utan försäkring?
:hihi
kostar nog ingenting att åka fast utan förasäkring. men att äga en påställd mc utan att han en försäkring..........hmmmm inte skulle jag vilja öppna det brevet som kommer från trafikförsäkringsföreningen efter två/tre månader

Kongo skrev:
De ska alltså dela upp hojarna i 11 klasser och alla vi med sporthojar kommer upp i en ÄNNU enligt honom mycket dyrare klass! Halvförsäkring runt 20-25 papp om året spekulerade han i :3freak ...
vad en helförsäkring kommer att kosta vågar man fan inte tänka på!

Har försäkring hos Folkskam sedan närmare ett år, och redan i nov 2003, då jag tecknade försäkringen, pratade Folkskam om att dom numera har 11-15 klasser, uppdelade efter olika "risker" utifrån tex hk, vikt på hoj, årsmodell, antal hojar i aktuell kategori som blir olycksdrabbade mm

Kan bara säga att "dom" gör rätt... Som det var förr, så hamnade jag med min gamla sura VTR med 110 hk, i samma försäkringsklass som en ny R1, vad har en ny R1 eller Gixxer1000, 160 hk och x antal mindre kg i vikt än tex en VTR... ? (dvs klass 7 var förr nästan alla med en smula hk, och nu tar bolagen tag i att dela upp det lite mer!)

Inte mer än rätt att splitta upp gamla klass 7 i ytterligare klasser, har med min gamla surhög till hoj, inte lust att sponsra mer hormonstinna R1 osv. Bara slänga in "värstinghojarna" i sin egen klass, och låta dessa betala vad den lilla gruppen kostar i försäkringsvärlden!

/B

benkar skrev:
Har försäkring hos Folkskam sedan närmare ett år, och redan i nov 2003, då jag tecknade försäkringen, pratade Folkskam om att dom numera har 11-15 klasser, uppdelade efter olika "risker" utifrån tex hk, vikt på hoj, årsmodell, antal hojar i aktuell kategori som blir olycksdrabbade mm

Snipp...
/B

Visst resonerar du rätt benkar men jag tror itne att du kommer att få lägre premie för det. Däremot kommer andra med värre hojar att få högre premier.

Victor skrev:
Visst resonerar du rätt benkar men jag tror itne att du kommer att få lägre premie för det. Däremot kommer andra med värre hojar att få högre premier.

Jo... Hos tex Folkskam, är läget för mig, då vi pratar Helförsäkring/Årsförsäkring, enligt följande...:

Jag, och min sura gamla VTR -99 , kostar 14.000 kr/år att hel(års-försäkra) Tar jag och skaffar mig tex en Mille R -99 kostar det 16.000 kr. Tar jag mig an en Mille R -01 kostar det 19.000 kr/år Och slår jag på stort och skaffar mig en Mille RSV -03 kostar det 32.000 kr/år.

Ser tyvärr ut som om vi med mer "moderata" hojar kommer få premiehöjningar som vi kanske klarar av, medans det i "extrem-segmentet" kommer bli ohållbara premier om man är ung och boende i Tokholm, G-Borg osv. Trist :-(

/B

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...