Försäkrings jävlar! Ny klassindelning fr.om nästa år!

Jas-95 skrev:
23-26 Juni: MotoGp i Assen
22-25 Juli: MC-dagarna i Västervik
21 Augusti: Knutters i Kisa
18 September: 2 veckors dykning i Karibien
18 November: Rammstein i globen

20 december: Könsbyte

/ JB

Förra årets nyårslöfte eller?

Kongo skrev:
Är 34....fyller "rettifem" i januari.. Vill fan inte bli äldre än så! :rolleyes:

men "rettifem" är ganska bra att vara, just om man vill försäkra mc hos Folksam. Vid den åldern har man enligt dem blivit torr bakom öronen, och då blir försäkringen billigare.
Om du är rädd för en större premiehöjning till nästa säsong, borde du ringa dem när du har fyllt trettifem och begära premie på en +35:a. (Tecknas bara årsvis, så det spelar liksom ingen roll att det råkar vara januari när du ringer. Då slipper du dessutom den hutlösa garageförsäkringen.) Det bör bli ordentligt mycket billigare än att invänta premiehöjningen i mars/april.

det är en tidsfråga innan de svenska försäkringsbolagen kommer att gå under.
Vi är ju med i EU och jag har hört ryktas om att utländska bolag är på gång att etablera sig i sverige inom kort. Det kommer innebära mycket lägre premier så de bolag som höjer nu är de bolag som kommer att gå under först :tummenupp det finns ingen rimlig anledning att tex. ta ut 25000kr/år i trafikförsäkring eftersom det troligaste är att den som kör i inte gör någon åverkan på nå'n annan än sig själv och sin hoj. Dessa ockerpriser kan orimligen vara marknadsmässigt satta, jag tippar på olaglig kartellbildning eller ren ocker och det är olagligt i båda fallen. Skulle inte förvåna mig om den där pundaren stockholmssnuten som uttalade sig i somras är inblandad, vill inte låta pessimistisk men Sverige är inte ett demokratiskt land, inget i sossarnas historia tyder på det, och det är vi svenskar somalltid gör som överheten säger som får betala för att vi är så dumma och aldrig gör uppror.

Gustav1 skrev:
Ja det är väl bara att byta hoj?
Om man gillar att köra motorcykel, vill säga.
Det är ju just det... Har man en gång kört R-hoj så vill man inte ha något annat! så vad ska man byta till? äldre hoj? spelar ju nästan ingen roll blir ju snordyrt iallafall! Nä och Retard känns inge' kul heller...Kan lika gärna köpa cab & cross

Kongo skrev:
Det är ju just det... Har man en gång kört R-hoj så vill man inte ha något annat! så vad ska man byta till? äldre hoj? spelar ju nästan ingen roll blir ju snordyrt iallafall! Nä och Retard känns inge' kul heller...Kan lika gärna köpa cab & cross

Vet inte, provat offroad?

Peno skrev:
men "rettifem" är ganska bra att vara, just om man vill försäkra mc hos Folksam. Det bör bli ordentligt mycket billigare än att invänta premiehöjningen i mars/april.
Sååå , äntligen lite gota nuheter för en kuppe på rettifem! Rettan lär bli såld när som helst nu! Mailen går varm och jag snackade med folk på Lelles(Den står till försäljning där) och de sa att det är flera stycken som redan börjat snacka finansiering...

Tror ändå jag säljer nu, väntar jag ett år till så är hojen ett år äldre+ att då har redan de nya försäkringsreglerna trätt i kraft, kanske inte får ut så mycket då!Skänka bort den så folk har råd med försäkringseländet!

Sen får man se vad det has råd med... Dt50 eller R1-05... :rolleyes:

#Olsson# skrev:
Om man ringer runt i europa o kollar försäkringar kanske? Det borde ju finnas alternativ.

En intresant frågeställning... Måste man ha svenska bolag att försäkra våra svenskreggade hojjar?
Vad gäller flygplan är det valfritt, bara den är försäkrad.
Min tanke är att nu när vi är med i EU på gott och ont, varför kan jag inte regga min hoj i något annat medlemsland inom EU, men det kanske är ett nerköp likförbannat.
Funderar mest på principen.
mvh

[PlastRaket] skrev:
det är en tidsfråga innan de svenska försäkringsbolagen kommer att gå under.
Vi är ju med i EU och jag har hört ryktas om att utländska bolag är på gång att etablera sig i sverige inom kort. Det kommer innebära mycket lägre premier så de bolag som höjer nu är de bolag som kommer att gå under först :tummenupp det finns ingen rimlig anledning att tex. ta ut 25000kr/år i trafikförsäkring eftersom det troligaste är att den som kör i inte gör någon åverkan på nå'n annan än sig själv och sin hoj. Dessa ockerpriser kan orimligen vara marknadsmässigt satta, jag tippar på olaglig kartellbildning eller ren ocker och det är olagligt i båda fallen. Skulle inte förvåna mig om den där pundaren stockholmssnuten som uttalade sig i somras är inblandad, vill inte låta pessimistisk men Sverige är inte ett demokratiskt land, inget i sossarnas historia tyder på det, och det är vi svenskar somalltid gör som överheten säger som får betala för att vi är så dumma och aldrig gör uppror.

Det kostar rätt mycket för bolaget även om det bara är du själv som blir invalid.

X-Expert skrev:
En intresant frågeställning... Måste man ha svenska bolag att försäkra våra svenskreggade hojjar?
Vad gäller flygplan är det valfritt, bara den är försäkrad.
Min tanke är att nu när vi är med i EU på gott och ont, varför kan jag inte regga min hoj i något annat medlemsland inom EU, men det kanske är ett nerköp likförbannat.
Funderar mest på principen.
mvh

Jag har dålig koll men det finns ju extremt starka lagar för "öppen" "fri" handel etc. Sedan finns det såklart undantag på en massa olika områden. Frågan kanske är - vill ett utlänkskt bolag sälja till en utlänsk-reggad hoj? Är de skyldiga att sälja en föräkring om man vill köpa?

Jävlar, är det här ett skämmt eller...fy fan vilka svin, dom tror att dom kan pumpa alla på pengar......... :4skrika :huvet

jag tycker vi gör såhär...nästa år så försäkrar ingen av oss....utan betalar in 2000 till SH så får Swedie dela ut mekjobben till olika mekare här, och ta av "2ooo" kassan.... :rolleyes:

Miss_Orchidee skrev:
Jävlar, är det här ett skämmt eller...fy fan vilka svin, dom tror att dom kan pumpa alla på pengar......... :4skrika :huvet

jag tycker vi gör såhär...nästa år så försäkrar ingen av oss....utan betalar in 2000 till SH så får Swedie dela ut mekjobben till olika mekare här, och ta av "2ooo" kassan.... :rolleyes:
Dom pengarna lär ta slut snabbt....

Kongo skrev:
:4skrika Nu kanske alla ens planer går i stöpet med ny hoj! , ringde till Folksam som är för mig den billigaste jag hittat, och Kollade varför min hoj skulle kosta 474 kr/mån i avställningsförsäkring! Fick bara svaret att det är uträknat på stöldbegärlighet, var man bor osv..

Sen berättade han att jag inte BEHÖVDE ha den, MEN om jag tog bort den så skulle jag komma in i den nya klassindelningen direkt när jag tecknade om, d.v.s KLASS 11!!! :mad:
De ska alltså dela upp hojarna i 11 klasser och alla vi med sporthojar kommer upp i en ÄNNU enligt honom mycket dyrare klass! Halvförsäkring runt 20-25 papp om året spekulerade han i :3freak ...
vad en helförsäkring kommer att kosta vågar man fan inte tänka på!

Yamaha DT50 kanske blir något man har råd att försäkra....

Billigt?
Har 650:- i garageförsäkring!
och 1600:- i månaden halvf för min gamla -99 : )
Låter som en billig försäkring för en sprillans :hihi

Jävla kötthuven

Kan man inte åtala dom jävlarna för kartellbildning då? Kostnaderna är ju helt orimliga om detta nu kommer slå ut med ökningar på 60-100% i försäkring.

är det här tunga fakta eller är det spekulationer, finns det nån säker källa till det här? Hyfs kul att låna för att köpa hoj och sen så får man inte råd att köra den och så dyker priserna som satan så man får några korvören för den, låter lite elakt. Nån förvarning borde man fått?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra