Försäkringar på bana

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7489.pdf/$FILE/S7489.pdf

Sidan 14, kapitel 5

Finns inget i Folksams villkor som säger att trafikförsäkringen inte gäller på tävlingsbana.

Har du kanske blandat ihop det med vagnskadeförsäkringen?

Hej!

Enligt Trafikskadelagens 1 § så gäller inte trafikförsäkringen
vid bankörning (tävling, träning för tävling, övningskörning
uppvisning eller liknande ändamål) på inhägnat tävlingsområde.

Vi har även i villkoren för vagnskadeförsäkringen lagt till detta sedan
några år tillbaka.

Endast vid kurser arrangerade av SMC görs undantag från denna regel -
förutsatt att motorcykeln då är försäkrad i Folksam. Detta hänger samman med
att vi tidigare haft ett samarbete med SMC, där vi hanterade deras försäkring.

Så svaret på din fråga är att din trafikförsäkring gäller inte vid kurser
genom LMS, utifrån trafikskadelagen.

Med vänliga hälsningar

Peter Jälmevik

Tolkar jag annorlunda :)

Edit i din text
Trafikförsäkringen gäller för skador
i följd av trafik med den försäkrademotorcykeln
till exempel för personskador
och skador på annans egendom
utanför motorcykeln.

Bana tolkar inte jag som trafik

Edit #2
Din text sida 8
Vi betalar inte skada som hänt under
tävling, träning, uppvisning, övningskörning
eller liknande användning
av motorcykeln inom inhägnat
tävlingsområde
samt annat avlyst
område eller väg avsett för sådan
användning eller som hänt under
hastighetskörning med motorcykeln
såsom till exempel streetrace eller
bankörning.

Last edited:
Kan man ta en sådan separat hos skandia eller har ni fler försäkringar i samma bolag.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7489.pdf/$FILE/S7489.pdf

Sidan 14, kapitel 5

Finns inget i Folksams villkor som säger att trafikförsäkringen inte gäller på tävlingsbana.

Har du kanske blandat ihop det med vagnskadeförsäkringen?

FOLKSAM:s text:
5. De bestämmelser som gäller för trafikförsäkringen
finns i trafikskadelagen (TSL).

** Det är viktigt du läser TSL, se nedan..
- Sedan är det en klassisk diskussion hur allt detta tolkas, som genom åren har diskuterats i mängder av tråder här.

- ex. en kille kör med sin snöscooter in på en crossbana. Han gasser på och kör över ett hopp vart han går omkull och skadas illa. Hans trafikförsäkringsbolag, anser att han har åkt enligt TSL §1, och i rätten vinner försäkringsbolaget. Jag menar att detta fall är två -tre år gammalt.
Det är mycket kostsamt att bryta ryggen och bli invalidiserat!

' TSL Trafikskadelagens 1 § så gäller inte trafikförsäkringen
vid bankörning (tävling, träning för tävling, övningskörning
uppvisning eller liknande ändamål) på inhägnat tävlingsområde.

Hur kan SMC garantera att trafikförsäkringen gäller på SMC AK kurser. Eftersom giltigheten styrs av lagstiftning i TSL, där är det ju oklart om försäkringen gäller på bana. Det är viktigt i och med att förarskyddet är en del av trafikförsäkringen.

Vagnskadedelen blir betydligt enklare eftersom det är ett affärsavtal mellan FB och MC ägaren.

Ett följt möjligt senario är att en person med skenförsäkring eller ingen försäkring kör på någon på banan utan våldslöshet. Då kommer förmodligen FB att kräva honom på pengar som han inte kan/vill betala. Han kommer då att hävda att TSL inte var tillämplig eftersom det kan "rädda" hans ekonomi.

Last edited:
Ersättningstak??? Basvillkor???:va

Minns inte!:) Vill minnas att någon sa "Det är bra villkor!!!":)

Återkommer i detta!:)

Det brukar ofta vara väldigt bra villkor i försäkringen man kan teckna genom facket, men det gäller att vara medveten om hur bra och hur stora belopp en bruten rygg innebär.

Samtidigt är det smart att ha spanat in om den brutna ryggen ger något om man befann sig i en racesituation samtidigt... :fakta

Återkom med info. Vilket fack är du med i?

Jag har följt diskussionen under en längre tid avseende försäkringsskydd och bolagen har vänt bankörningen ryggen..

Det enda rätta är att se till att man har en bra personskyddsförsäkring som innefattar farliga sporter.

Hur kan SMC garantera att trafikförsäkringen gäller på SMC AK kurser. Eftersom giltigheten styrs av lagstiftning i TSL, där är det ju oklart om försäkringen gäller på bana. Det är viktigt i och med att förarskyddet är en del av trafikförsäkringen.

Vagnskadedelen blir betydligt enklare eftersom det är ett affärsavtal mellan FB och MC ägaren.

Ett följt möjligt senario är att en person med skenförsäkring eller ingen försäkring kör på någon på banan utan våldslöshet. Då kommer förmodligen FB att kräva honom på pengar som han inte kan betala. Han kommer då att hävda att TSL inte var tillämplig eftersom det kan "rädda" hans ekonomi.

Den har jag också funderat på. Har nämligen fått kryptiska svar från FB när jag ställt frågan. Anledningen var att jag ville veta om de tolkar TSL annorlunda om det är en annan förening/banarrangör och inte SMC. Det normala svaret brukar vara "det beror på" alt. "det kan jag inte svara på i nuläget". Gissar att alla bolag väntar på en prejudicerande dom i frågan.

Jag har följt diskussionen under en längre tid avseende försäkringsskydd och bolagen har vänt bankörningen ryggen..

Det enda rätta är att se till att man har en bra personskyddsförsäkring som innefattar farliga sporter.

Kan bara hålla med.
Se till att vara skyddad som person och räkna med att det blir dyrt att slänga hojen i backen

Det räcker inte att se till att olycksfallsförsäkringen gäller farliga sporter. Läs igenom era villkor väldigt noga och ställ hellre en fråga för mycket till någon högre upp i hierarkin på försäkringsbolaget. Helst någon som har ansvar för produkterna. Kan vara värdefullt den dagen det händer något. Jag kollade upp mina försäkringar i höstas efter att ha läst en formulering i villkoren som jag inte tyckte lät bra ur min synvinkel och kan med facit i hand vara glad att inget hänt under de tidigare åren. En olycksförsäkring jag förutsatte gälla även bankörning gjorde inte det. Lyckligtvis hade jag ytterligare en olycksfallsförsäkring och den såg ut att täcka även bankörning. Deras produktansvarige kunde inte ge mig något annat besked. Gällande det andra bolaget avsåg jag kontakta dem igen. Tydligen kan man diskutera saken med dem och få försäkringen skräddarsydd mot en högre premie givetvis. Om det även innefattade bandagar har jag inte tagit reda på än.

Det räcker inte att se till att olycksfallsförsäkringen gäller farliga sporter. Läs igenom era villkor väldigt noga och ställ hellre en fråga för mycket till någon högre upp i hierarkin på försäkringsbolaget. Helst någon som har ansvar för produkterna. Kan vara värdefullt den dagen det händer något. Jag kollade upp mina försäkringar i höstas efter att ha läst en formulering i villkoren som jag inte tyckte lät bra ur min synvinkel och kan med facit i hand vara glad att inget hänt under de tidigare åren. En olycksförsäkring jag förutsatte gälla även bankörning gjorde inte det. Lyckligtvis hade jag ytterligare en olycksfallsförsäkring och den såg ut att täcka även bankörning. Deras produktansvarige kunde inte ge mig något annat besked. Gällande det andra bolaget avsåg jag kontakta dem igen. Tydligen kan man diskutera saken med dem och få försäkringen skräddarsydd mot en högre premie givetvis. Om det även innefattade bandagar har jag inte tagit reda på än.

Skandia skriver väldigt utförligt vad som gäller, därför rekommenderar jag alltid dom till oss "amatörer" i sporten.

Skandia skriver väldigt utförligt vad som gäller, därför rekommenderar jag alltid dom till oss "amatörer" i sporten.

Skandia var ett av de bolagen jag där jag har olycksfallsförsäkring som gäller vid bankörning. Kan också rekommendera dem.

Folksams olycksfallsförsäkring täcker inte bankörning normalt sett, men där kan man tydligen ta en diskussion och mot premie höjning och få särskilda villkor inskrivna. Har inte tagit upp frågan om bankörning med dem då personen i fråga var på semester. Saken hamnade därmed på is.

IFs olycksfallförsäkring täcker inte bankörning.

Det brukar ofta vara väldigt bra villkor i försäkringen man kan teckna genom facket, men det gäller att vara medveten om hur bra och hur stora belopp en bruten rygg innebär.

Samtidigt är det smart att ha spanat in om den brutna ryggen ger något om man befann sig i en racesituation samtidigt... :fakta

Återkom med info. Vilket fack är du med i?

Som fd. försäkringsrådgivare som suttit och grottat och jämfört i åtskilliga timmar måste jag säga att det brukar vara skandalöst dåliga villkor i fackets försäkringar.

Lägger man som många vill (och jag) dessutom på själva fackavgiften fördelat på de "förmåner" man får så är det skandaldyrt.

...

Som det skrivs på SMC:s hemsida:
"SMC har därför kontaktat samtliga försäkringsbolag om hur försäkringen gäller under våra fortbildningar. Svaret är entydigt; motorcykelförsäkringen gäller i samband med fortbildning som genomförs och är godkänd av SMC. Det gäller även kurser som genomförs på inhägnat tävlingsområde som arrangeras och är godkända av SMC."

Sedan listas dom bolag som SMC har kontaktat och det listas vilka moment (trafik, del kasko, kasko..) som täcks.

SMC garanterar inte att försäkringen täckar - men, talar om vad som ingår i föreningens avatal med f-bolagen. Är man det minsta tveksam, bör man självfallet kontakte sitt försäkringsbolag.

I praxis har alla som haft behov av täckning vid skada på SMC kurs fått sina ersättningar. Vid dom flesta skador har bolagen kontakt med SMC som har dokumentation såsom, besiktning, skaderapport, etc..
Om det begåes lagbrott eller övertramp på annat i försäkringsavtalet, ger följerna sig själv.

Det bästa tror jag hade varit ett tydligt besked att trafikförsäkringen INTE gäller vid bankörning. Då slipper man mycket av dom här diskussionerna. Bankörning är ingen körning i trafik. "Trafiken" på banan styrs av helt andra regler än på gatan.

På sikt är det bättre att försäkringen som skyddar förarana vid olyckor på banan är någon form av kolektiv olycksfallsförsäkring som SMC tecknar med något försäkringsbolag. Den kan då gälla oavsett reg eller o regget. Körkort eller "övningskörning". Allt så länge det är frågan om lärarledd utbildning på bana.

Skall istället trafikförsäkringen gälla på bana. Då måste det vara lika oavsett arrangör. Då måste det istället finnas en tydlig kravspec. på vilka villkor den arangören skall uppfylla för giltighet oavsett om det är SMC eller LMS eller Racingworld som arrangerer. Det kan gälla krav på antal instruktörer och övningsupplägg m.m.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman