Hur är alla sporthojar försäkrade?

53år 3900kr Hel Hel i Trollhättan 2018 V4 Factory. Mycket överkomligt..
Jag slog på en nu, jag landade på 4500:- inkl SMC-rabatt på Svedea.
Till det kommer sen att det ska bort 20% rabatt till och sen flerhojsrabatten.
Så, jag torde väl landa på 3100:- om året för en Touno -17.

Det är ta-mig-tusan inte mycket, med tanke på vad man får.
 
Hade min Suzuki GSXR1000 K7 halvförsäkrad för runt 400 kr/mån årsförsäkrad i TryggHansa. Är 50+
Råkade ut för en olycka förra året som demolerade hojen ganska brutalt så sålde den som reservdelshoj för 17K tror jag det va. Räknade ut att jag sparat ~30K på de 4.5 år jag ägt hojen att ha den halvförsäkrad.
Kan ha fått 45-50 Ksek för hojen om jag sålt den oskadad så det gick ung jämnt upp för mig med detta scenario
Nu har jag en Hayabusa 99 som jag betalar 2500 SEK om året helförsäkrat
 
LF mc-smart försäkring, dvs halvförsäkrad / helår 1720kr
Triumph TT600 - 01.
Hade en Zx9 1998 förra året och den var ännu billigare, ca 1100/år. Tyvärr så är det dessa typer av hojar som är ok att köra med i trafik, iaf för min plånbok.
 
Båda hojarna halvförsäkrade. Båda bilarna halvförsäkrade.
Helförsäkring skulle jag bara välja om något av fordonen var helt nytt.
 
Jag är 33 år och betalar 2000 för en R1 -98 och 3000 för en Triumph Daytona 675 -06 halvförsäkrade hos if. Får köpa en lite äldre hoj helt enkelt. Sporthojsdesign har ju bara gått utför sedan ca 2010 ändå :tummenupp Just nya R1an är ett tydligt exempel på det. Och sidokåpan och proportionerna på nyare Ducati Panigale :gnissla
 

Bifogat

  • 8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    8D3415A9-79F8-49AC-BCA6-FE6FF98E065B.jpg
    561.3 KB · Visningar: 29
  • D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    D3E7BB0F-7CFD-426B-9A07-020A542FE6F0.jpg
    720.7 KB · Visningar: 29
Har alltid kört halv och avställningsbar och det har varit hanterbart, men nu är jag så gammal att jag kör hel året runt...
 
Känns som att du betalar ett högt pris för din försäkring, riskkund?
Jag har en gammal CBR1000RR från 2006 årsförsäkring, halvförsäkrad hos If för 4000 Kr / år. 60 år och storstad utan SMC medlemskap.
Jag betalade det dubbla tidigare innan jag sa upp försäkringen hos If, ett par veckor senare fick jag erbjudande om halvering av priset.
Nej, absolut inte, inga olyckor eller skadeärenden förutom 12 år sen då nån idiot välte och repade sönder min dåvarande MC, men den kostade då inte mer än 30 - 35 000. Är 40 och bor centralt i Västerås.
 
Kul med så många svar, men jag ser ändå inte riktigt hur jag ska lösa ägandet utan att känna mig helt förnedrad.
Kan ta lite förutsättningar och exempel. Jag själv är 34 år, bor i villa på landsbygden utanför en mindre stad i Östergötland. Haft hojkort sedan 2009.

Exempel 1:
Yamaha R1 årsmodell 2020
Helförsäkring: 2700kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 6000kr/mån efter 950kr rabatt
Halvförsäkring: 1500kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3200kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2400kr/mån

Exempet 2:
Suzuki GSXR1000 årsmodell 2018
Helförsäkring: 2500kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 5500kr/mån efter 900kr rabatt
Halvförsäkring: 1400kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3000kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2200kr/mån

Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt. Sedan är min förhoppning att få till lite bankörning för skojs skull, men där får jag väl forska vidare ännu djupare ifall det finns någon försäkring som kan täcka.
Exempel 1, Halvförsäkring 1500/mån = perfekt. Det är inte mycket pengar att snacka om. Sen kör du försiktigt och ser till att inte skrota.

Skrotar du den på landsväg ska man bara vara glad om man klarar sig utan allvarliga skador, hojen kan man skita i och spara ihop nya pengar.
 
Har min R6:a hos Folksam.
Som många skriver så var en inte välkommen hos Svedea, lite synd kan man tycka, men det är väl ett enkelt sätt från deras sida att hantera det, att välja bort hojtyper som statistiskt sett kostar mycket för dom.
Betalar 650kr/år avställd, och 1500kr/mån påställd (halvförsäkring).
Eftersom jag bara använder den några enstaka dagar per år så är det en bra lösning.
 
Har min R6:a hos Folksam.
Som många skriver så var en inte välkommen hos Svedea, lite synd kan man tycka, men det är väl ett enkelt sätt från deras sida att hantera det, att välja bort hojtyper som statistiskt sett kostar mycket för dom.
Betalar 650kr/år avställd, och 1500kr/mån påställd (halvförsäkring).
Eftersom jag bara använder den några enstaka dagar per år så är det en bra lösning.
Ett tag hade de någon säljfirma som ringde varje år och frågade om man inte ville ha fler försäkringar hos dem. Jovisst! Sedan när man började rabbla upp alla fordon så blev säljaren alltid lite besviken för ingen av dem gick att försäkra.. Jag bad säljaren att hälsa cheferna att jag gärna skulle försäkra allt med dem, bara de ville ha mig som kund på dem.
 
Ett tag hade de någon säljfirma som ringde varje år och frågade om man inte ville ha fler försäkringar hos dem. Jovisst! Sedan när man började rabbla upp alla fordon så blev säljaren alltid lite besviken för ingen av dem gick att försäkra.. Jag bad säljaren att hälsa cheferna att jag gärna skulle försäkra allt med dem, bara de ville ha mig som kund på dem.
Exakt samma här. Svedea ringer varje år det är dax att förnya försäkring på min R1250GSA.
Jag säger att det låter bra och frågar vad jag får för pris på min ZX6R jag kan flytta till dom.
Där dör det samtalet.
 
Kul med så många svar, men jag ser ändå inte riktigt hur jag ska lösa ägandet utan att känna mig helt förnedrad.
Kan ta lite förutsättningar och exempel. Jag själv är 34 år, bor i villa på landsbygden utanför en mindre stad i Östergötland. Haft hojkort sedan 2009.

Exempel 1:
Yamaha R1 årsmodell 2020
Helförsäkring: 2700kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 6000kr/mån efter 950kr rabatt
Halvförsäkring: 1500kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3200kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2400kr/mån

Exempet 2:
Suzuki GSXR1000 årsmodell 2018
Helförsäkring: 2500kr/mån efter 400kr rabatt
Helförsäkring avställningsbar: 5500kr/mån efter 900kr rabatt
Halvförsäkring: 1400kr/månad
Halvförsäkring avställningsbar: 3000kr/mån
Trafikförsäkring avställningsbar: 2200kr/mån

Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt. Sedan är min förhoppning att få till lite bankörning för skojs skull, men där får jag väl forska vidare ännu djupare ifall det finns någon försäkring som kan täcka.
22 års modell R1,
Körkort sen -93 för hoj. Har aldrig använt mig av försäkringen pga olycka/ skada. Är 50+ och bor i en småstad, förvarar hojen i låst garage etc.
Högst förvånad över att inte de stora mc försäkrarna ens erbjuder nån premie.
Så, ca 2800:-/ mån när den är påställd. ( Förra säsongen i alla fall) Daglig körning, och åtminstone en första bandag är jag anmäld på i år. Skaffat crashkåpor. Märkligt att inte kunna försäkra hojen hos de jag haft förra gamla hojen hos.
Föga hjälp för dig, men skönt att se att jag inte är ensam som funderar / ?
 
Exakt samma här. Svedea ringer varje år det är dax att förnya försäkring på min R1250GSA.
Jag säger att det låter bra och frågar vad jag får för pris på min ZX6R jag kan flytta till dom.
Där dör det samtalet.
De ringde mig nyligen och jag frågade också på några reg-nummer han hittade! :crash
När han sa att det var en SuperSportHoj hänvisade jag till ett forum där tongivande medlemmar klargjort att så inte är fallet. :hihi
Och frågade om han tyckte det var lämpligt att stödja ett försäkringsbolag som inte vill försäkra alla mina fordon? :rofl
Det blev dålig stämning! :banana:fyllisar
 
Fick en glad överaskning när jag ställde på firebladen (SC57) förra veckan. IF hade sänkt priset med typ 80%. Så det blev en årsförsäkring/hel för 3200kr. Billigare än min Africa Twin. ?
Förra året tror jag att jag betalade typ 900/månad för bara trafik.
 
De ringde mig nyligen och jag frågade också på några reg-nummer han hittade! :crash
När han sa att det var en SuperSportHoj hänvisade jag till ett forum där tongivande medlemmar klargjort att så inte är fallet. :hihi
Och frågade om han tyckte det var lämpligt att stödja ett försäkringsbolag som inte vill försäkra alla mina fordon? :rofl
Det blev dålig stämning! :banana:fyllisar
Känner så igen det där, hela situationen blir pinsam då det inte känns särskilt rationellt när man borrar sej ner i fakta...
De vill ju hemskt gärna ha mina pengar och det faktum att jag under 59år använt försäkring EN gång...

Så av princip har jag hållit samma linje som du.
Det är inte bara de som ska vara nöjda.
Antingen försäkrar de allt (och det är en ansenlig del) och får mej att känna mej nöjd med hela dealen eller så kan de dra åt helvete..
 
Fick en glad överaskning när jag ställde på firebladen (SC57) förra veckan. IF hade sänkt priset med typ 80%. Så det blev en årsförsäkring/hel för 3200kr. Billigare än min Africa Twin. ?
Förra året tror jag att jag betalade typ 900/månad för bara trafik.
Tack för tipset, har faktiskt tänkt på att byta från trygg hansa som efter tillräckligt många år har börjat gå från smyghöjning till märkbara höjningar.
IF verkar ok och är nog är det enda bolag jag inte varit kund hos hittills.. ?
 
Tack för tipset, har faktiskt tänkt på att byta från trygg hansa som efter tillräckligt många år har börjat gå från smyghöjning till märkbara höjningar.
IF verkar ok och är nog är det enda bolag jag inte varit kund hos hittills.. ?
Ja, absolut värt att kolla!

Fast jag såg på försäkringsbrevet att det intevar en cbr1000rr jag hade, utan en cbr1000/? ?
FF3C68E2-7F82-4B30-A53B-76001069909E.jpeg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top