Hur är alla sporthojar försäkrade?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Måste tänka på blodtrycket...
Har ventilerat detta flera ggr här i försäkringsgruppen...
Försäkringsbolagen har försökt pungslå en på flera sätt vid det här laget...

R1 -07 som ägts av gubbjäveln i den lilla staden sen -07 utan några olycksfall, ändå tycks han ses som en tacksam kassako utan annat fokus än på själva hojen.

De båda XTna försöker f-bolagen vilt att underträffa varandra i premie genom veritabel brevbombning av postlådan...

Har dock för närvarande ändå (nåja) en rimlig premie på ~6500:- hel/hel hos trygghansa..

Paradoxalt är dock att vill jag försäkra ytterligare en exakt likadan R1 till så smäller de på 2000kr extra för den(!!?)

Är det bara jag (som kör en icke önskvärd hoj) som känner sej provocerad när Foppas reklam för Svedea rullar på dumburken?

Sveriges bästa MC-försäkring:
-"....... Så vad väntar du på? Byt till Svedea du med"...

-"Men va fan i helvete, jag vill ju det men de vill ju inte ha min hoj".....
100000090000 kr för en jävla trafikförsäkring, skulle du betala det Foppa?
Nä, du lär väl inte behöva betala alls, du får väl betalt..

Ggggggvrrr..... suck: Så, nu mår jag bra igen (som Svullo sa) :)

Screenshot_20230408_115014_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Måste tänka på blodtrycket...
Har ventilerat detta flera ggr här i försäkringsgruppen...
Försäkringsbolagen har försökt pungslå en på flera sätt vid det här laget...

R1 -07 som ägts av gubbjäveln i den lilla staden sen -07 utan några olycksfall, ändå tycks han ses som en tacksam kassako utan annat fokus än på själva hojen.

De båda XTna försöker f-bolagen vilt att underträffa varandra i premie genom veritabel brevbombning av postlådan...

Har dock för närvarande ändå (nåja) en rimlig premie på ~6500:- hel/hel hos trygghansa..

Paradoxalt är dock att vill jag försäkra ytterligare en exakt likadan R1 till så smäller de på 2000kr extra för den(!!?)

Är det bara jag (som kör en icke önskvärd hoj) som känner sej provocerad när Foppas reklam för Svedea rullar på dumburken?

Sveriges bästa MC-försäkring:
-"....... Så vad väntar du på? Byt till Svedea du med"...

-"Men va fan i helvete, jag vill ju det men de vill ju inte ha min hoj".....
100000090000 kr för en jävla trafikförsäkring, skulle du betala det Foppa?
Nä, du lär väl inte behöva betala alls, du får väl betalt..

Ggggggvrrr..... suck: Så, nu mår jag bra igen (som Svullo sa) :)

View attachment 482799
Svedea är billiga för rätt målgrupp inte annars men så är dom flesta bolag , dom är 300% dyrare än det jag har på min gamla grusskorv xr650r men den är grisbillig där jag har den 60:-mån hel/hel ?hade aldrig haft hel annars då leksaker rullat på trafik eller halv oftast
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men har du märkesförsäkring? Den som följer med om man köper en nyare hoj från ÅF?
De brukar ha kampanjer nämligen.
För mycket pengar för mig att köpa en så pass ny hoj dyr tyvärr.
Får troligen gå ned i storlek då jag byter Hondan till nyare modell. Tuono 660 ligger klart bättre till i pris. Min är en 2009 så det har ändå hänt en hel del i teknologin...
Nej ingen märkesförsäkring eller kampanj.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Fördelen med sporthojspremier är att steget upp till TFF inte blir så stort... :glömdet
Inte en helt dum idé.
En Panigale V4 kommer kosta mer än 5-6000/månad i trafik på mig.
TFF kostar 200 kr per dag. Man ställer på hojen kanske 2-3 gånger per vecka = 2400 kr i månaden.
Någon som vet om man får göra så? Det är en avställningsbar trafikförsäkring som är lika dyr som en icke avställningsbar traditionell försäkring på de mest extrema premierna för mig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte en helt dum idé.
En Panigale V4 kommer kosta mer än 5-6000/månad i trafik på mig.
TFF kostar 200 kr per dag. Man ställer på hojen kanske 2-3 gånger per vecka = 2400 kr i månaden.
Någon som vet om man får göra så? Det är en avställningsbar trafikförsäkring som är lika dyr som en icke avställningsbar traditionell försäkring på de mest extrema premierna för mig.
Visst får man göra så.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Inte en helt dum idé.
En Panigale V4 kommer kosta mer än 5-6000/månad i trafik på mig.
TFF kostar 200 kr per dag. Man ställer på hojen kanske 2-3 gånger per vecka = 2400 kr i månaden.
Någon som vet om man får göra så? Det är en avställningsbar trafikförsäkring som är lika dyr som en icke avställningsbar traditionell försäkring på de mest extrema premierna för mig.
Du får ställa av/på men gör du det väldigt ofta så kommer förmodligen ditt försäkringsbolag att kontakta dig då du missbrukar deras avställningsbara försäkring.
Ring och hör om du får ställa av/på flera gånger i veckan eller i månaden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får ställa av/på men gör du det väldigt ofta så kommer förmodligen ditt försäkringsbolag att kontakta dig då du missbrukar deras avställningsbara försäkring.
Ring och hör om du får ställa av/på flera gånger i veckan eller i månaden.
Har man bara trafik kan man ju som ovan bara använda TFF, de bryr sig inte.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fast TFF är inte ett försäkringsbolag.TFF träder in när du ställer på fordonet utan en tecknad försäkring.
Lär ju fungera ett år, sen när TFF ringer och frågar varför du inte köper försäkring på din hoj, och du säger att TFF är billigare än någon försäkring du kan hitta, så lär de ju justera sina avgifter inför nästa år :p
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är ingen försäkringsexpert men att använda TFF som försäkring tror jag inte är så bra.
Så länge man inte råkar ut för att vara vållande till olycka kan det kanske fungera ..

TFF är ju en retroaktiv avgift så vet inte om det är så men man bör nog ta reda på att om man skadar någon annan, ett annat fordon eller bara rammar en vägskylt undrar jag om inte TFF kan kräva dej på ersättning för deras kostnader...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inte en helt dum idé.
En Panigale V4 kommer kosta mer än 5-6000/månad i trafik på mig.
TFF kostar 200 kr per dag. Man ställer på hojen kanske 2-3 gånger per vecka = 2400 kr i månaden.
Någon som vet om man får göra så? Det är en avställningsbar trafikförsäkring som är lika dyr som en icke avställningsbar traditionell försäkring på de mest extrema premierna för mig.
Varför köper man en sak som man inte har råd med? Det ligger ju redan en vurpad brunnen panigale v4 på Blocket för 160k endast trafik försäkrad.

Förra hösten var det en BMW 1200/1250 som var cracha endast trafik ute på blocket för 20k

Det blir fort jätte dyrt om det händer o med fränare hojar händer det mer saker därför är också försäkringarna dyrare på dessa.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Varför köper man en sak som man inte har råd med? Det ligger ju redan en vurpad brunnen panigale v4 på Blocket för 160k endast trafik försäkrad.

Förra hösten var det en BMW 1200/1250 som var cracha endast trafik ute på blocket för 20k

Det blir fort jätte dyrt om det händer o med fränare hojar händer det mer saker därför är också försäkringarna dyrare på dessa.
Behöver nödvändigtvis inte innebära att man inte har råd utan att det i längden blir billigare att inte helförsäkra.

Men ja, det är hutlöst dyrt och jag ser inte hur det kan vara värt kostnaden när man kan köpa en rolig hoj (typ SV650, street triple) för 1/10 av inköpspris och gratis försäkring i jämförelse.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Behöver nödvändigtvis inte innebära att man inte har råd utan att det i längden blir billigare att inte helförsäkra.

Men ja, det är hutlöst dyrt och jag ser inte hur det kan vara värt kostnaden när man kan köpa en rolig hoj (typ SV650, street triple) för 1/10 av inköpspris och gratis försäkring i jämförelse.
Det gäller säkert alla lambo Ferrari osv osv kan tänka att alla twinn trippel V8 speed båtar också är dyra att försäkra.

Ser bara på mitt hus när det var nytt kostade det 5k om året då utan att ha avräkning för åren. Idag kostar det 7k o allt är 23 år gammalt, men händer det något i ett badrum eller tak så räknas åren av o jag betalar själv.

Igentligen borde man inte ha försäkring på kåken nu mera.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är ingen försäkringsexpert men att använda TFF som försäkring tror jag inte är så bra.
Så länge man inte råkar ut för att vara vållande till olycka kan det kanske fungera ..

TFF är ju en retroaktiv avgift så vet inte om det är så men man bör nog ta reda på att om man skadar någon annan, ett annat fordon eller bara rammar en vägskylt undrar jag om inte TFF kan kräva dej på ersättning för deras kostnader...

Ja TFF ser ju till att tredje part får ersättning, det är inget frikort för dig som vållat olyckan eftersom du gjort sig skyldig till lagbrott iom framförandet av oförsäkrat trafikförsäkringspliktigt fordon.

Vill man leva resten av sitt liv på absolut existensminimum är det ett jättebra sätt att börja med en rejäl skuld hos TFF!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det gäller säkert alla lambo Ferrari osv osv kan tänka att alla twinn trippel V8 speed båtar också är dyra att försäkra.

Ser bara på mitt hus när det var nytt kostade det 5k om året då utan att ha avräkning för åren. Idag kostar det 7k o allt är 23 år gammalt, men händer det något i ett badrum eller tak så räknas åren av o jag betalar själv.

Igentligen borde man inte ha försäkring på kåken nu mera.

Du får åldersavdrag på ytskikt osv men resten står normalt FB för om du har en fullvärdesförsäkring. Att inte ha hemförsäkring är definitivt hål i huvudet. :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ser bara på mitt hus när det var nytt kostade det 5k om året då utan att ha avräkning för åren. Idag kostar det 7k o allt är 23 år gammalt, men händer det något i ett badrum eller tak så räknas åren av o jag betalar själv.

Igentligen borde man inte ha försäkring på kåken nu mera.
Om huset står där i 70 år betalar du 500 000:- till försäkringsbolaget. Materialkostnaden för ett likadant nytt är under 2 000 000:- Har man råd med större utgifter ibland är så lite försäkringar som möjligt ett vinnande koncept.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant att läsa hur man resonerar 2023 angående försäkringar av sporthojar.

För 20 år sedan var problematiken densamma om man var ung och ville ha en sporthoj och det ville man på den tiden. För egen del valde jag en av och påställningabar försäkring. Redan då drygt 3300 kr/månad, men en bråkdel när man ställt av den. Det är bara att fundera på hur man tänker använda sporthojen. Är det regelbundet eller mer sällan. Kanske samband med bandagar och så. Det senare är det ju ingen större sak att betala några tusen i månaden under en kort tid av året i ett land där säsongen är kort. Kör man regelbundet kan man ju skaffa en naken hoj och välja en året runt försäkring. Så gick mina tankar då som nu om jag skulle köpa motorcykel.

Såhär drygt 20 år senare kan man lika väl ha en året runt försäkring på en sporthoj av årgång tidigt 2000 tal eller låta den stå påställd året runt med en av och påställningsbar försäkring. Samma sak gällde på 80- 90 tals hojar tidigt 2000 tal. Många äldre medlemmar då rekommenderade en äldre hoj av det skälet. Men det var få som tog det rådet på den tiden. Det var en R1 eller Gixxer 1000cc som gällde.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top