Olycka med hojen, vad händer nu?

Trots många mil på hoj så tror jag det är svårt att rädda med en medveten räddning - kör man i regn så lutar man oftast inte särskilt mycket så den automatiska rörelsen blir (i mitt fall) räta upp, styr rakt fram - antingen får man grepp ganska omgående eller så hjälper det inte. Har räddat några sådana händelser på grusfläckar, olja? o regn.
Motmedlet är (återigen för mig) att köra med hojen mer upprätt och kompensera genom att luta överkroppen inåt när det är blött (o givetvis köra lugnare)
Stadsmiljö med många fordon gör att det blir snorhalt på vissa ställen (även i torrt väglag när värmen sätter in)

Men, den som har ett bra förslag på räddningsmetod är välkommen
Generellt sett så har man ju inte tid att medvetet reagera när det börjar vika i framänden så det är mer en fråga om att det är en reflexräddning som sker innan man ens haft tid att reagera på att det händer. Och sånt kan man bara träna genom att vara med om att det händer många, många gånger. Skulle väl vara möjligt att träna på en halkbana på hoj med kraschbur eller stödgjul som fångar när det lägger sig. Och bra personlig utrustning.
Kanske något för SMC att lägga till i repertoaren av kurser? :hihi
 
Problemet med våt vägbana är i mitt tycke att det är oerhört svårt att se var det finns glykol, oljespill etc.
Sedan är skillnaden mellan bra och dåligt grepp oftast betydligt större i väta.
Mitt tips är att köra med löjligt stora marginaler.
Skulle det ändå släppa så sitter man avslappnad och enligt min erfarenhet är bästa reaktionen att inte göra något alls och invänta att greppet återkommer. Hojen fixar det på bästa sätt om det går.
 
Jo, men jag vill nog samla på mig lite mer erfarenhet under kontrollerade former först. Lära mig hur man gör för att rädda upp situationen kanske med en instruktör. Har fått sladd en annan gång i regn när jag hade för mycket gaspådrag och det gick ju att rädda rätt lätt, bara att lätta på gasen men den här gången så var förloppet väldigt snabbt så hann liksom aldrig uppfatta något som jag kan analysera vidare när det kommer till känsla.

Hur gör man för att rädda upp när man börjar sladda på framhjulet i en kurva?

Kör du fortfarande på hojens originaldäck?

Släng dem. Fort och långt, och lägg på något som fungerar i väta - med hög andel kiseldioxid i gummiblandningen.
Michelin PR 5 är bara ett tips - det finns annat som funkar också, men Mich är ett säkert kort.

Har du redan tappat greppet är det inte mycket att göra. En mycket skillad förare kan resa upp något, leda över vikt med kroppen inåt och därefter återuppta svängen i nytt spår - men med påverkad radie. En inte lika duktig förare som försöker samma sak hamnar någonstans i tangentens riktning - antingen i mötande trafik, eller i räcket(Sverige).

Chansen att "den mycket skillade" föraren hamnar i den sitsen är dock liten.
Han eller hon plockar upp alla signalerna innan det släpper och korrigerar sin attack efter det. Sista varningen brukar vara ett litet, litet durr i styret.
It's all down hill from there.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top