försäkring

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
kollade försäkring på en R6 och R1 nu, 6100 resp. 6600 trafik/helår 19år och bor i en byhåla.
Kollade samtidigt på Farsan 52år 8900 resp 9300 trafik/helår. :D
något snett med det här antar jag eller är det möjligt?
Trygghansa btw.

Jag har min R1 -98 på min pappa 54 år bor i mindre stad, och betalar 1700:- avställd per år. Påställd kostar den trafikförsäkring 4800:-/år

det är på folksam. Försäkringen gäller på mig med då.

Messiah skrev:
kollade försäkring på en R6 och R1 nu, 6100 resp. 6600 trafik/helår 19år och bor i en byhåla.
Kollade samtidigt på Farsan 52år 8900 resp 9300 trafik/helår. :D
något snett med det här antar jag eller är det möjligt?
Trygghansa btw.
Tror inte jag förstår frågan riktigt? Är det för dyrt tycker du? :confused:

Bara och teckna och se glad ut om man får det billigare än farsgubben... :tummenupp

Last edited:
Edvardsson skrev:
Jag har min R1 -98 på min pappa 54 år bor i mindre stad, och betalar 1700:- avställd per år. Påställd kostar den trafikförsäkring 4800:-/år

Hoppas du inte får nån ersättning när du klotar den..

Tjoffe skrev:

Varför? Om de tecknat en försäkring som ska gälla för båda är det väl rimligt att man blir ersatt om nåt händer?

Edvardsson skrev:

Det är ju inte ens billigt, nästan samma som jag får betala på mig själv!

Edvardsson skrev:

Hörrö du där Super Räcer. Du får nog ta o kolla upp vad som gäller i _verkligheten_ och inte bara från en försäljare som säger precis allt vad du vill höra.

chrilla skrev:
Varför? Om de tecknat en försäkring som ska gälla för båda är det väl rimligt att man blir ersatt om nåt händer?

Absolut, men gissningvis har dom inte varit öppna med hur det egentligen ligger till när de skaffade försäkring och därmed inte fått rätt premie. Lurar man sig till lägre premie ska man väl ändå inte få ut något?

HanneZ skrev:
Hörrö du där Super Räcer. Du får nog ta o kolla upp vad som gäller i _verkligheten_ och inte bara från en försäljare som säger precis allt vad du vill höra.

Tja igen!

Detta är vad jag betalar.. Ingen försäljare som sagt. Dom sa till och med att det skulle kosta 4400:-/år. Så dom ljög lite dom. Men det är väl vanligt har jag hört. Har haft denna försäkring i ett halvår nu tycker den är bra.

Självförsäkring ligger på 1200:- vem som än kör. Detta är som sagt på mitt kontrakt ingen som bara sagt.

Vem sa det inte var billigt? Billigaste jag hittat. Var kan man få billigare så fall?
Skulle vara toppen :=)

HanneZ skrev:
Absolut, men gissningvis har dom inte varit öppna med hur det egentligen ligger till när de skaffade försäkring och därmed inte fått rätt premie. Lurar man sig till lägre premie ska man väl ändå inte få ut något?

Har för mig att försäkringar kan gälla för samtliga i ett hushåll eller nåt i den stilen, men det är ens eget fulla ansvar att kolla upp exakt vad som gäller.

Ska självfallet inte gälla om man lurats.

chrilla skrev:

Hur många gånger ska man behöva förklara detta på det här forumet?

Den som har störst ekonmiskt intresse och nyttjar hojen som sin ska ha försäkringen på sig. Varför ska jag subventionera den här killen genom att betala snordyr premie? Nu vet jag inte hur pass mycket erfarenhet han har men är man noob och kör en R1 kommer man att gå omkull.

Han kommer att få problem med bolaget vid en eventuell olycka. Det är inte försäljarna hos bolagen som glatt säger både det ena och det andra bara dom får sälja en försäkring till dig, som sen avgör om du ska få ersättning för en olycka eller inte. Det kallas skenförsäkring.

HanneZ skrev:

Folksam har tre olika typer av MC-försäkring:

Basförsäkring: Öppen för alla
Året runt: Föraren ska vara försäkringstagaren eller person som är skriven och bosatt på samma adress som försäkringstagaren
35-års försäkring: För alla över 35 år, skriven och bosatt på samma adress som försäkringstagaren.

Har han tecknat tex en basförsäkring så är det inga probs vad jag förstår.

Måste lägga till att trafikförsäkring ger en inga pengar om man kvadar hojen. Utan bara betalar den du krokar meds ädla delar =)

Så klart jag får ju inte ut något om jag "klotar" den....

Edvardsson skrev:
Tja igen!

Detta är vad jag betalar.. Ingen försäljare som sagt. Dom sa till och med att det skulle kosta 4400:-/år. Så dom ljög lite dom. Men det är väl vanligt har jag hört. Har haft denna försäkring i ett halvår nu tycker den är bra.

Självförsäkring ligger på 1200:- vem som än kör. Detta är som sagt på mitt kontrakt ingen som bara sagt.

Vem sa det inte var billigt? Billigaste jag hittat. Var kan man få billigare så fall?
Skulle vara toppen :=)
Jag menade inte att försäljaren ljög om priset. Självklart gäller försäkringen vem som än kör, det står antagligen i lagen t.o.m. Men när DU kör omkull så kommer dom börja skruva på sig och ev. påstå att hojen är skenförsäkrad, och då hoppas jag inte att du får ett enda öre.

Kevorkian skrev:
Folksam har tre olika typer av MC-försäkring:

Basförsäkring: Öppen för alla
Året runt: Föraren ska vara försäkringstagaren eller person som är skriven och bosatt på samma adress som försäkringstagaren
35-års försäkring: För alla över 35 år, skriven och bosatt på samma adress som försäkringstagaren.

Har han tecknat tex en basförsäkring så är det inga probs vad jag förstår.
Ja, det där betyder inte att man får "ställa" en motorcykel på en som inte äger den för att få en lägre premie.

HanneZ skrev:
Jag menade inte att försäljaren ljög om priset. Självklart gäller försäkringen vem som än kör, det står antagligen i lagen t.o.m. Men när DU kör omkull så kommer dom börja skruva på sig och ev. påstå att hojen är skenförsäkrad, och då hoppas jag inte att du får ett enda öre.
"och då HOPPAS jag inte att du får ett enda öre."

Oj vad arga och sura vi var idag....

Tjoffe skrev:

På sätt o viss ser det ut som alla tänker/tror,skenförsäkring.
Dock finns det bolag som godkänner att det står på förälder osv om man bor i samma hushåll.
Hur det är i detta fallet vet jag inte.
Tycker dock om man inte bor i samma hushåll att det bör kollas upp vad som verkligen gäller när olyckan är framme om nu bolaget godkännt det så vore det även skönt att det är dokumenterat på papper.

Själv alltid haft och stått för mina försäkringar själv.Hade dock frågan uppe hos mitt tidigare bolag ca 7 år sen när man var yngre (24 då) och då bodde jag än hemma.
Hur det skulle bli att ha hojen försäkrad på farsgubben i samma hushåll men att båda fick rätten att köra hojen.
Skumt nog skulle det bli dyrare än vad det blev att ha hojen på mig själv.
Någon skenförsäkring var inte på tal eller aktuellt,det hade annars varit klart billigast på farsgubben men då hade jag inte haft rätten till laglig ersättning
om jag trots allt vurpat hojen.

Och till dom som skenförsäkrar,visst kan det gå vägen men ni kan oxå stå där med svansen mellan benen att få ut någon ersättning.
Är liksom olyckan framme och man hamnar på sjukan,hojen skrotad då är det klart att bolaget kommer att nysta i det hela.
Du kommer att får vård osv men bli förmodligen utan ersättning för hoj och utrustning.

Last edited:
HanneZ skrev:

Ja, det där betyder inte att man får "ställa" en motorcykel på en som inte äger den för att få en lägre premie.

Helt sant. Tänkte inte på det...

Edvardsson skrev:

Närå, ungefär lika sura som vanligt. Jag hoppas att du inte får ett öre för det är mina ören du lurar till dig.

Edvardsson skrev:
HanneZ skrev:

Jag tror inte HanneZ är varken arg eller sur, den här diskussionen har snurrat ett par varv här.

Det är inte skador på hojen som är dyra i sammanhanget utan skador på dig!

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back