försäkring

chrilla skrev:
Har för mig att försäkringar kan gälla för samtliga i ett hushåll eller nåt i den stilen, men det är ens eget fulla ansvar att kolla upp exakt vad som gäller.

Ska självfallet inte gälla om man lurats.

.."Samtliga" i ett hushåll innefattar sambo/makar. I alla fall i de försäkringar som Länsförsäkringar har.

Kolla upp detta noga, få det skriftligt. Skulle jag klota med killens hoj så gäller dubbel självrisk, sedan struntar de i om det är jag eller han som kör mest.

(Har haft mycket kontakt med Länsförsäkringar ang diskution/samarbete vad gäller bankörning)

Last edited:
Edvardsson skrev:
Men självklart är mcen Registrerad och ägd av min pappa! Men jag sa till försäkringbolaget att jag ska köra den och det är egentligen min. Det spelade ingen roll.

Klart du kan välja försäkring? (börjar undra om du själv har mc)
Info jag fått av Trygg & hansa där min hoj är försäkrad:
En MC ska försäkras av ägaren. Om det kommer till försäkringsbolagets kännedom att den huvudsakliga användaren av MC:n inte är ägaren betalas ingen ersättning ut vid olycka.

Det du har anses alltså som skenörsäkring!!
Gör om! Gör rätt! :mattias

vad kostar det förresten att försäkra moppen i sverige? för att få hämta in en skattefritt till finland måste den vara försäkrad i 12 mån (helförsäkring, alla omständigheter).

här i finland kostar min K5 ca 1900e per år utan avställningstid med sk. 70% bonus på helförsäkringen och 20% bonus på trafikförsäkringen. har ni bonussystem överhuvudtaget?

Rätt eller fel?

Rätt eller fel?

Om man är uppmärksam så skrev Edvardsson såhär:

Jag har min R1 -98 på min pappa 54 år bor i mindre stad, och betalar 1700:- avställd per år. Påställd kostar den trafikförsäkring 4800:-/år

det är på folksam. Försäkringen gäller på mig med då.

Far står som registrerad ägare trots att hojen är min.

Som jag ser det nu så gör väl killen inget större fel eller så har jag fel för mig kanske.HOJEN ÄR SOMSAGT BARA TRAFIKFÖRSÄKRAD.
Visst även det kan på sätt o viss vara fel om man ska dra det längre så är trafikförsäkringen dyrare för en yngre person och händer det då nåt så har man undanhållit bolaget den dyrare trafikförsäkringen som de skulle tjänat på o vips blir det mer förlust för dem att ersätta personskador osv.

Men sen kan man vända på det med,hur gör ni om ni skulle vilja låna mors/fars eller flickvännens bil och den är trafik eller övrigt helförsäkrad och ni inte bor på samma bostadsadress?

Som sagt rätt eller fel för mig :confused:

R1 racer skrev:
Rätt eller fel?

Jag har min R1 -98 på min pappa 54 år bor i mindre stad, och betalar 1700:- avställd per år. Påställd kostar den trafikförsäkring 4800:-/år

Som jag ser det nu så gör väl killen inget större fel eller så har jag fel för mig kanske.HOJEN ÄR SOMSAGT BARA TRAFIKFÖRSÄKRAD.
Visst även det kan på sätt o viss vara fel om man ska dra det längre så är trafikförsäkringen dyrare för en yngre person och händer det då nåt så har man undanhållit bolaget den dyrare trafikförsäkringen som de skulle tjänat på o vips blir det mer förlust för dem att ersätta personskador osv.

Men sen kan man vända på det med,hur gör ni om ni skulle vilja låna mors/fars eller flickvännens bil och den är trafik eller övrigt helförsäkrad och ni inte bor på samma bostadsadress?

Det felet han gör är att han betalar för lite så jag får betala mer.

Är det HANS hoj så ska den stå skriven på honom. Om det nu hade varit hans farsans hoj så hade allt varit rätt, men nu är det inte de och det har han själv skrivit. Dessutom som sagt bryter han mot lagen genom att skriva den på sin farsa när det är han som äger den.

Man kan utgå ifrån att försäkringsbolaget varje gång en ung kille kör omkull på en R1 som står skriven på en 50-årig gubbe som är hans farsa så kommer dom att undersöka saken. Hur många 50-åringar äger R1 och har en mc-intresserad son som har körkort och antagligen pengar men ingen hoj???

R1 racer skrev:
Rätt eller fel?

Det är den som har det huvudsakliga ekonomiska intresset som skall försäkra fordonet (ägaren).

Felet han gör är att hans pappa äger och står som försäkrad men är inte den huvudsakliga brukaren av hojen. Att den sen "bara" är trafikförsäkrad är väl ingen ursäkt för att skenförsäkra. En invaliditetsskada för en ung person kan kosta f-bolaget ohyggligt mycket pengar.

Klart man lånar farsans bil någon gång per år och eg bör man kolla villkoren innan man ger sig iväg. Men jag är iaf inte den som använder bilen mest. Det är varken tanken eller vad som sker i praktiken.

Det han har gjort är fel och det är tyvärr väldigt svårt för f-bolagen att bevisa. Man försöker från bolagens sida att komma åt skenförsäkrandet och det man hittills kunnat göra är att införa begränsningar i villkoren ang vilka som får använda fordonet (ofta bara personer skrivna på samma adress som fordonsägaren)

Last edited:
Kevorkian skrev:
Det är den som har det huvudsakliga ekonomiska intresset som skall försäkra fordonet (ägaren).

Felet han gör är att hans pappa äger och står som försäkrad men är inte den huvudsakliga brukaren av hojen. Att den sen "bara" är trafikförsäkrad är väl ingen ursäkt för att skenförsäkra. En invaliditetsskada för en ung person kan kosta f-bolaget ohyggligt mycket pengar.

Klart man lånar farsans bil någon gång per år och eg bör man kolla villkoren innan man ger sig iväg. Men jag är iaf inte den som använder bilen mest. Det är varken tanken eller vad som sker i praktiken.

Det han har gjort är fel och det är tyvärr väldigt svårt för f-bolagen att bevisa. Man försöker från bolagens sida att komma åt skenförsäkrandet och det man hittills kunnat göra är att införa begränsningar i villkoren ang vilka som får använda fordonet (ofta bara personer skrivna på samma adress som fordonsägaren)

beror nog på vilket Fbolag man har. BilsportoMC tkr att det är helt okej att min fassa står på försäkringen även om det är jag som kör, sålänge vi bor i samma hushåll.

2fast4hjo skrev:
.."Samtliga" i ett hushåll innefattar sambo/makar. I alla fall i de försäkringar som Länsförsäkringar har.

Kolla upp detta noga, få det skriftligt. Skulle jag klota med killens hoj så gäller dubbel självrisk, sedan struntar de i om det är jag eller han som kör mest.

(Har haft mycket kontakt med Länsförsäkringar ang diskution/samarbete vad gäller bankörning)

Tack för info!

Gäller alltså inte mig, jag försäkrar mycket billigt på mig själv. :tummenupp

Skit i och försäkra det är ju billigast :7peta

HanneZ skrev:
Det felet han gör är att han betalar för lite så jag får betala mer.

Är det HANS hoj så ska den stå skriven på honom. Om det nu hade varit hans farsans hoj så hade allt varit rätt, men nu är det inte de och det har han själv skrivit. Dessutom som sagt bryter han mot lagen genom att skriva den på sin farsa när det är han som äger den.

Man kan utgå ifrån att försäkringsbolaget varje gång en ung kille kör omkull på en R1 som står skriven på en 50-årig gubbe som är hans farsa så kommer dom att undersöka saken. Hur många 50-åringar äger R1 och har en mc-intresserad son som har körkort och antagligen pengar men ingen hoj???

Maverick skrev:
Ehh.. min fru jobbar som skadereglerare på folksam.. dom godtar inga skenförsäkringar!! Den som köpt fordonet skall oxå stå som registrerad ägare o försäkringstagare. Misstänker man skenförsäkring så begär man kontoutdrag osv för fastställa vem som e den egentligen äger fordonet. Däremot om man bor på samma adress så brukar dom inte bryr sig, då man anser att det e ett gemensamt ekonomisk intresse inom ett hushåll o därför få man skriva fordonet på vem som helst inom hushållet.

Får ett försäkringsbolag under några omständligheter neka att betala ut på trafikförsäkringen? Jag har fått för mig att den ska gälla oavsett vem som kör eller äger fordonet. Är det inte så?

Och nej, min hoj är inte skenförsäkrad. :)

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back