Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vilket bolag då? Att ett bolag skulle tillåta det vore väldigt konstigt då det är _olagligt_ att ställa ett fordon på någon som inte äger det.R1 racer skrev:På sätt o viss ser det ut som alla tänker/tror,skenförsäkring.
Dock finns det bolag som godkänner att det står på förälder osv om man bor i samma hushåll.
Hur det är i detta fallet vet jag inte.
Tycker dock om man inte bor i samma hushåll att det bör kollas upp vad som verkligen gäller när olyckan är framme om nu bolaget godkännt det så vore det även skönt att det dokumenterat på papper.
Själv alltid haft och stått för mina försäkringar själv.Hade dock frågan uppe hos mitt tidigare bolag ca 7 år sen när man var yngre (24 då) och då bodde jag än hemma.
Hur det skulle bli att ha hojen försäkrad på farsgubben i samma hushåll men att båda fick rätten att köra hojen.
Skumt nog skulle det bli dyrare än vad det blev att ha hojen på mig själv.
Någon skenförsäkring var inte på tal eller aktuellt,det hade annars varit klart billigast på farsgubben men då hade jag inte haft rätten till laglig ersättning
om jag trots allt vurpat hojen.
Edvardsson skrev:Alltså jag har varit på folksam när jag tog min försäkring. Snackat med dom öga mot öga. Jag får köra min och ha den på min pappa även vi inte bor på samma adress. Detta är inga problem. Tyckte med det lät konstigt men har frågat dom flera gånger och detta stämmer.
Så varför är det då fel på det? Gör jag fel bara för jag väljer den billigaste försäkringen för jag inte har råd med mer? (är student)
Man kan inte "välja" försäkring. Vem skulle isåfall välja den dyrare?Edvardsson skrev:Alltså jag har varit på folksam när jag tog min försäkring. Snackat med dom öga mot öga. Jag får köra min och ha den på min pappa även vi inte bor på samma adress. Detta är inga problem. Tyckte med det lät konstigt men har frågat dom flera gånger och detta stämmer.
Så varför är det då fel på det? Gör jag fel bara för jag väljer den billigaste försäkringen för jag inte har råd med mer? (är student)
HanneZ skrev:Vilket bolag då? Att ett bolag skulle tillåta det vore väldigt konstigt då det är _olagligt_ att ställa ett fordon på någon som inte äger det.
Tjoffe skrev:Ja du "får" det för säljaren av försäkringen du kommer dock bli nekad ersättning av handläggaren av din olycka.
Jag köper fortf. inte de där. Jag anser fortf. att bolagen _aldrig_ kommer att köpa att den står skriven på fel. Dessutom som en skrev ovan så är det direkt olagligt o det lär ju räcka för försäkringsbolaget att neka cashR1 racer skrev:Det var så iallafall år 00 när jag tecknade min hoj hos Bilsport & MC,den kunde stå på förälder om vi bodde i samma hushåll och båda hade rätt till att framföra fordonet fick jag bekräftat.Blev dock dyrare om den stod på far men båda hade rätt till att köra så valet blev att själv stolt gå och betala försäkringen.Och 11500 kr helförsäkring/helår på en R1 00:a och 24 år det klagade jag inte på.
Dock hur det ligger till idag kan jag inte svara på,det kan ha blivit ändrat.
Och en sak som är säker Bilsport & MC tar inte in sporthojar längre.
Det är väl knappast en nyhet att en säljare säger precis vad som helst för att sälja? Man kan bli lurad på dammsugare, tv, bilar och även försäkringar. Visst är det mycket lättare att köpa en tv än att få ut en ny på garanti?Kevorkian skrev:Där sätter du fingret på ett ganska stort problem tror jag. Att inte säljare och skadereglerare sitter inne med samma kunskaper. Kan ställa till med mycket problem för vanliga försäkringstagare (men även f-bolag)
Edvardsson skrev:Men självklart är mcen Registrerad och ägd av min pappa! Men jag sa till försäkringbolaget att jag ska köra den och det är egentligen min. Det spelade ingen roll.
Klart du kan välja försäkring? (börjar undra om du själv har mc)
HanneZ skrev:Jag köper fortf. inte de där. Jag anser fortf. att bolagen _aldrig_ kommer att köpa att den står skriven på fel. Dessutom som en skrev ovan så är det direkt olagligt o det lär ju räcka för försäkringsbolaget att neka cash
Ehh.. min fru jobbar som skadereglerare på folksam.. dom godtar inga skenförsäkringar!! Den som köpt fordonet skall oxå stå som registrerad ägare o försäkringstagare. Misstänker man skenförsäkring så begär man kontoutdrag osv för fastställa vem som e den egentligen äger fordonet. Däremot om man bor på samma adress så brukar dom inte bryr sig, då man anser att det e ett gemensamt ekonomisk intresse inom ett hushåll o därför få man skriva fordonet på vem som helst inom hushållet.Edvardsson skrev:Alltså jag har varit på folksam när jag tog min försäkring. Snackat med dom öga mot öga. Jag får köra min och ha den på min pappa även vi inte bor på samma adress. Detta är inga problem. Tyckte med det lät konstigt men har frågat dom flera gånger och detta stämmer.
HanneZ skrev:Du skriver ju själv att den är just din. Och det är mig jag mich etc. du lurar lika mkt som försäkringsbolaget. Så ska du ljuga får du göra det för mig med.
Jag menar att få olika premier på exakt samma försäkring.
Jo utåt sätt mot försäkringsbolaget är väl allt ok. Det går inte ens att försäkra en motorcykel som man inte äger.R1 racer skrev:Där har han på sätt o viss fått rätt kanske när det gäller lagmässigt.
Hojen är registrerad och ägd av far på alla papper och det som gäller.
Sen att hojen i verkligheten är sonens,visst det sticker i folks ögon.
Och sen hur det väl blir om olyckan (får vi inte hoppas) är framme,när skaderegleraren tittar på det och bolaget sagt något annat att det är ok för båda parter att framföra fordonet har jag ingen anning om hur det kommer ligga till i slutändan.
HanneZ skrev:Jo utåt sätt mot försäkringsbolaget är väl allt ok. Det går inte ens att försäkra en motorcykel som man inte äger.
Det sticker lite o ögonen men det som sticker ännu mer är att en del inte FATTAR vad en skenförsäkring är för något.
Jo, för den helt ovetandes är det jävla tråkit. Jag var själv helt ovetandes om allt detta för inte så jävla länge sen. Men nu är Edvardsson knappast ovetandes längre.R1 racer skrev:Sant! och det är lite tråkigt för dom som råkar ut för något och får gå hem med svansen mellan benen.
Säkrast är att ha rätt kort på bordet eller allt som är luddigt bekräftat på papper,tel,namn till vederbörande personer som lämnat uppgifter.
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |