förnedrad och irriterad

svar

ha ha,här hade det visst hänt lite sen igår kväll.Men de flesta verkar ha missat att jag INTE försöker höja upp hd till skyarna,tvärtom.Jag förstår helt o hållet erat resonemang ur sporthojssynpunkt.Det jag opponerade mig emot var ju att en person som själv äger en hoj som sjunker i värde så fort man stoppar nyckeln i låset kallar oss som köpt en hd för GRUNDLURADE.Sen får ju alla skämta o tycka hur man vill om hd.Personligen så delade jag er uppfattning under hela min ungdom oxå.fy fan vicken gubbhoj,skulle aldrig ens sitta på sån skit sa man.Men naturligtvis hade jag ju trimmad sukka själv,o hade aldrig kört den hojtyp jag nedvärderade så hårt.Men nu råkar det ju va så att jag blivit gubbe själv o börjat omvärdera mitt leverne,blev lite tråkigt att ligga gipsad sommar efter sommar.Jag har alltid gasat max med allt som har motor,och hd:n har behandlats likadant,men det tar ju lixom stopp vid 200 o då har man sedan länge insett att det inte är rätt hoj för den körstilen.Nog för att den går VIBRATIONSFRITT o är stark som en lastbil,men det är helt enkelt inte kul på den hojen,inget man lägger ner i kurvorna direkt.Så det är därför jag har skaffat mig en ktm lc-4 supermotard och en gsx-750 att leka med när andan faller på.Men det verkar ju som att vissa aldrig kollar under avataren o ser att man faktiskt fuskar på med lite fartåk oxå.Tydligen måste man va 55 o ha fula fransjackor om man äger en hd.Själv brukar jag ha nån gosig tröja o vanliga brallor oavsett vad jag sitter på.För mig är det inte så noga vad jag kör för hoj,men jag väljer ju inte att ta ut hd:n om jag känner för att slanga o busa,hoppas jag har fått nån att inse att ALLA som åker hd inte höjer märket till skyarna o rackar ner på alla riskokare.Här finns det en som inte gör det iaf.GE MIG EN GAMMAL TRAJA SÅ SKA JAG NOG FÅ UPP GAFFELN I LUFTEN PÅ DEN OXÅ. mvh//jacke SLANGKUNG he he

svar

Glömde ju en sak.Du pejo,ber verkligen om ursäkt för mitt vårdslösa skrivsätt.Hoppas det inte orsakat nåt lidande för dig,ska verkligen försöka att anstränga mig med punkter o komman.Det var ju possitivt att du kallade mig för människa iaf,fast jag äger en hd menar jag. p.s såg att det finns en massa trådar där folk skrivit med fel fraseringar o punkter o skit,du kanske borde rätta dom lite oxå innan dom skämmer ut sig med d.s mvh//jacke

HåDe =Håll i Dig!

wonderwizard skrev:
Så här är det..
jag jobbar ihop med en kille som hela sitt liv varit i kontakt med Harley Davidsson och pratar inte om annat.

nu är jag ju helt till mig och upphetsad över att jag ska köpa SPORTHOJ i vår..

och han bara kommer med irriterande glåpord.

Har NI/DU några bra nedlåtande ord för HD ?

skriv gärna ... han ska nog få i morrn :D

Många bra svar på den här tråden men jag har hela tiden trott att folk körde HD för att inte magen fick plats på en riktig båge.
Stark bakåtlutad och med armar och ben brett isär, rymmer ju en rejäl kagge. Lägg sedan till tatueringar, flint mitt uppepå och en hästsvans i nacken - ja då hittar ni defintivt en åkare som skulle svimma av överansträngning innan han ens hunnit fram till bågen i en klassisk Le Mansstart.

De allra flesta HD-åkare är bara så patetiska.

:lol

Hmmm.. hur svarar man på ett bra sätt här då?

Jo. Jag lider inte mer än nån annan av taskig avstavning... men om du vill att folk ska läsa det du skriver (för det är läsvärt), då borde du anstränga dig bara en aning mer, för det gör texten så mycket mer läsvärd. Det är upp till dig.

Man åker vad man vill. Du är priviligierad att kunna köra flera olika motorcyklar, alla utvecklade för olika ändamål. Grattis.
(däremot fattar jag inte hur man kan åka på nån hoj utan ordentliga skyddskläder, men det är ju upp till var och en).

Man behöver inte heller leva upp till stereotypa bilder av olika förare beroende på fordonets beskaffenhet... det viktiga är att kläderna är funktionella och gjorda för att motsvara det krav som ställs på dom beroende på fordonets beskaffenhet. Sålunda är skinnväst inte så praktiskt om man klotar, oavsett om det är snöskoter, offradhoj eller glidare.

Angående HD's värdebeständighet: Ja, ur en ekonomisk synvinkel så är HD ett bra köp eftersom andrahandsvärdet är bra, och försäkringen låg.

Det jag opponerar mig mot är att ett fordon som HD ska kosta uppemot 150-200 papp, när det rent tekniskt inte är mer avancerat en än Volvo Amazon. Man har inte precis riskerat firman för att utveckla en ny motor...

Hur kan man då ta så mycket betalt för dom? Som du sa själv, generalagenten håller upp priserna genom att inte tillfredställa marknadens krav på tilldelning. Sen *tror* jag att HD har skapat sig en myt tack vare väldigt bra marknadsföring.

Men jag köper/åker inte markandsföring, det är inte den som får min hoj att snurra. Dessutom är jag intresserad av teknisk utveckling - därför har bär det mig emot att betala det *jag* uppfattar som överpris (när man jämför pris/teknisk prestanda och utveckling).

Däremot finns det ju andra glidare, som är prisatta enligt vad som verkar vara andra kriterier, och som ligger mycket bättre i pris. Då kan man börja tala om rim och reson. En hoj som jag tror är oerhört mycket mer prisvärd än en HD är nog URAL.. ungefär samma fart/prestanda-upplevelse som en hd, fast utan en sterotyp bild skapad genom marknadsföring.

Ride on...

//P

ktmjacke skrev:
Glömde ju en sak.Du pejo,ber verkligen om ursäkt för mitt vårdslösa skrivsätt.Hoppas det inte orsakat nåt lidande för dig,ska verkligen försöka att anstränga mig med punkter o komman.Det var ju possitivt att du kallade mig för människa iaf,fast jag äger en hd menar jag. p.s såg att det finns en massa trådar där folk skrivit med fel fraseringar o punkter o skit,du kanske borde rätta dom lite oxå innan dom skämmer ut sig med d.s mvh//jacke

svar

Busafreak skrev:
Många bra svar på den här tråden men jag har hela tiden trott att folk körde HD för att inte magen fick plats på en riktig båge.
Stark bakåtlutad och med armar och ben brett isär, rymmer ju en rejäl kagge. Lägg sedan till tatueringar, flint mitt uppepå och en hästsvans i nacken - ja då hittar ni defintivt en åkare som skulle svimma av överansträngning innan han ens hunnit fram till bågen i en klassisk Le Mansstart.

De allra flesta HD-åkare är bara så patetiska.

:lol
men en fet o tatuerad japsåkare e helt ok alltså då?Snacka om konstiga fördomar.Vi kan ju träffas så får du se om det stämmer,fast då får du väl lägga till"slår hårt" i listan oxå.

Pejo skrev:

Det jag opponerar mig mot är att ett fordon som HD ska kosta uppemot 150-200 papp, när det rent tekniskt inte är mer avancerat en än Volvo Amazon. Man har inte precis riskerat firman för att utveckla en ny motor...

//P

Man mäter väl inte värdet av en HD i vilket tekniskt underverk det är. Jag har själv tex. en Rolex klocka som kostar massor men en Casio för 1.000:- har 100 tekniska funktioner som jag saknar, ändå skulle jag aldrig köpa en Casio klocka (försök förklara detta för någon som inte förstår :gnissla ) Märklig jämförelse men du kanske förstår vad jag menar.

svar

Pejo skrev:

Jo. Jag lider inte mer än nån annan av taskig avstavning... men om du vill att folk ska läsa det du skriver (för det är läsvärt), då borde du anstränga dig bara en aning mer, för det gör texten så mycket mer läsvärd. Det är upp till dig.

Man åker vad man vill. Du är priviligierad att kunna köra flera olika motorcyklar, alla utvecklade för olika ändamål. Grattis.
(däremot fattar jag inte hur man kan åka på nån hoj utan ordentliga skyddskläder, men det är ju upp till var och en).

Man behöver inte heller leva upp till stereotypa bilder av olika förare beroende på fordonets beskaffenhet... det viktiga är att kläderna är funktionella och gjorda för att motsvara det krav som ställs på dom beroende på fordonets beskaffenhet. Sålunda är skinnväst inte så praktiskt om man klotar, oavsett om det är snöskoter, offradhoj eller glidare.

Angående HD's värdebeständighet: Ja, ur en ekonomisk synvinkel så är HD ett bra köp eftersom andrahandsvärdet är bra, och försäkringen låg.

Hur kan man då ta så mycket betalt för dom? Som du sa själv, generalagenten håller upp priserna genom att inte tillfredställa marknadens krav på tilldelning. Sen *tror* jag att HD har skapat sig en myt tack vare väldigt bra marknadsföring.

Men jag köper/åker inte markandsföring, det är inte den som får min hoj att snurra. Dessutom är jag intresserad av teknisk utveckling - därför har bär det mig emot att betala det *jag* uppfattar som överpris (när man jämför pris/teknisk prestanda och utveckling).

Däremot finns det ju andra glidare, som är prisatta enligt vad som verkar vara andra kriterier, och som ligger mycket bättre i pris. Då kan man börja tala om rim och reson. En hoj som jag tror är oerhört mycket mer prisvärd än en HD är nog URAL.. ungefär samma fart/prestanda-upplevelse som en hd, fast utan en sterotyp bild skapad genom marknadsföring.

Ride on...

//P
Tja igen!Jo som busafreak skriver så är det ju så att jag är för fet för att komma i ett skinnställ*ler*Nä allvarligt talat så är jag helt enkelt en slarver,har vurpat så många ggr o ändå aldrig lärt mig.Sen va det de där med priser o skit.Samma fenomen i klädbranchen,levisjeans är kanske inte bättre än ett par 200-kronorsjeans,men pga reklam o myter så kan dom ta 900 spänn för sina.Hd har ju åkt snålskjuts på en GAMMAL myt om att det är "bad boys" o gangsters som åker hd.Så är det ju inte i verkligheten,men det finns ju en jäla massa wannabees som köper en halv butik med tröjor o skit som det står hd på,tatuerar en hd-logga i pannan,skaffar löshästsvans o börjar hänga på nån bikerbar 7 dar i veckan.Sån är inte jag.Jag gled in på en hd-butik för att kolla på en buell som jag var grymt sugen på.Men efter en kort provsittning insåg jag att jag aldrig skulle kunna köra mer än en km i taget utan att stanna o vila på den hojen.Lite bister så tänkte jag att jag kunde kolla runt lite på hd-skrotet o få mig ett gott skratt.Sagt o gjort.En halvtimme senare hade jag beställt en night train*asg*.Inte för att den var ball.Inte för att jag vill bli ha-medlem.Inte för att bridga på byn.Nää,det var helt enkelt för att jag har brutit nacken o krossat en ryggkota i en SPORTHOJSVURPA en gång i tiden.Har fått svårare o svårare att knöla mig ner på en modern raket med åren.Klarar en lagom lång lekrunda,men sen är det stopp.Går ju iofs bra om man står på sadeln o sträcker på sig*ler*På denna hoj kunde jag sitta som i soffan där hemma,o med handen på hjärtat kan jag säga att den axar bättre på dom 2 första påsarna än man kan tro.Har lyckats få en o annan att inse det faktiskt.Hd har ju som du vet både abs-bromsar o launchcontrol.Omöjligt att låsa framhjulet,och vid "raska starter" är det bara att hålla lagom gas o dumpa kopplingen,spinner eller hjular aldrig*he he*Kan meddela att jag har sålt -01:an o faktiskt beställt en -04:a som kommer i februari.Skulle gärna köpt mig en r1:a o haft 50 papp över att trimma för.Men efter en kort provtur på polarns så insåg jag att jag skulle gasa ihjäl mig efter max en säsong,helvete va det gick.Hann ju knappt växla mellan resen.Ruggigt kul,men som sagt,ja ÄR en gubbe,som dessutom har 5 barn att tänka på.Så tyvärr kan jag meddela alla ungtuppar som funderar på hur det är att bli äldre,tyvärr så blir man gubbig i sitt tankesätt vad det gäller liv o död,tyvärr så gör man vissa omvärderingar vad det gäller både hojar o bilar.Men man känner sig iaf ung ännu(alltid nåt). mvh//jacke p.s skulle det inte se ännu värre ut om alla gamla "fransgubbar" på 50 o uppåt åkte omkring på rettor o gixxrar o puttrade????d.s

svar

IO skrev:
Man mäter väl inte värdet av en HD i vilket tekniskt underverk det är. Jag har själv tex. en Rolex klocka som kostar massor men en Casio för 1.000:- har 100 tekniska funktioner som jag saknar, ändå skulle jag aldrig köpa en Casio klocka (försök förklara detta för någon som inte förstår :gnissla ) Märklig jämförelse men du kanske förstår vad jag menar.
präxis vad jag försökte förklara med ett kilometerlångt inlägg*he he*

John Holmes skrev:
Precis min åsikt, alla kör vad dom vill.
Ibland har man ju t.om svårt att se fördelen med att ligga ihopvikt i fosterställning på en beplastad scudmissil i 200 blås.

Fast dom där engelska jävla hojjarna har jag förbannat svårt för, där är det verkligen läge för ett förbud.

Hoppla. Ett litet påhopp på engelska hojar också

"Inte som alla andra"

Äsch va faan nu fattar jag!! Jävlars va korkad jag varit, pew, fan det tog tid innan poletten rasade ner.

Jag ska nog fan sälja gixxern och skaffa en sån däring HD, kanske en sportster, så kan man knattra fram i landskapet och bara njuta.

Du har rätt, jag har haft fel. Så är det. Ibland ska man va storsint också.
ktmjacke skrev:
Tja igen!Jo som busafreak skriver så är det ju så att jag är för fet för att komma i ett skinnställ*ler*Nä allvarligt talat så är jag helt enkelt en slarver,har vurpat så många ggr o ändå aldrig lärt mig.Sen va det de där med priser o skit.Samma fenomen i klädbranchen,levisjeans är kanske inte bättre än ett par 200-kronorsjeans,men pga reklam o myter så kan dom ta 900 spänn för sina.Hd har ju åkt snålskjuts på en GAMMAL myt om att det är "bad boys" o gangsters som åker hd.Så .
.
.
.
.

Last edited:
Det är lönlöst tat på ett forum för sporthojsvänliga börja förespråka customhojar.
Kör gärna grejorna men håll ideérna på forumen för sådana vidunder, jag tänker inte komma in där och berätta om sporthojar.
Don efter person, sånt är det.

svar

Men silwer,har du oxå missat att jag inte är nån customförespråkare?Jag ÄGER en customhoj som jag åker på ibland.Ska sanningen fram så åker jag till 90% på min ktm,vilken jag inte klassar som en sporthoj heller förvisso.Hur kommer det sig att bmw-hojar klassar in som sporthoj egentligen?Deras värsta modeller går ju inte direkt hej o håbra heller,dessutom betingar dom ju ett kraftigt överpris i så fall med.Nämn orden motorcykel o bmw för en hojåkare så törs jag lova att han i första hand tänker på en touringhoj.Om jag ställer upp i en stege på en dragracingtävling med min hd så blir ju det en sporthoj oxå va???????*he he*nä skämt åsido så gillar jag inte det här hackandet.Vart ska såna som åker flera olika typer av hojjar ta vägen då?jag gillar detta forum o tänker stanna här iaf.Denna tråden startades av en snubbe som blivit trackad av en typisk hd-clicha till människa.När tråden vände till att bli osaklig o rena påhopp på andra hojkategorier än r1 o gixxrar så la jag in ett veto ur min synvinkel.Trodde jag hade värdefull info att komma med då jag som tvestjärt kan ge FAKTA i ämnen istället för uråldriga fördomar.Men men,va är väl en bal på slottet?...om inte....p.s har möjlighet att genom jobbet få ett antal friplåtar till mässan i älvsjö,tänkte höra om nån ville ha,men ni måste isåfall va helt medvetna om att det kan förekomma andra hojar än racers där.Fula customs o tourers o skit.d.s

svar

Pejo skrev:
Äsch va faan nu fattar jag!! Jävlars va korkad jag varit, pew, fan det tog tid innan poletten rasade ner.

Jag ska nog fan sälja gixxern och skaffa en sån däring HD, kanske en sportster, så kan man knattra fram i landskapet och bara njuta.

Du har rätt, jag har haft fel. Så är det. Ibland ska man va storsint också.
Ha ha ha,asg.Ja det är riktigt.Men då kan jag meddela att det inom hd-kretsar finns ett annat roligt fenomen.Det anses nämligen inte som riktigt hd att åka sportster,kärringmodell vettu.*asg igen*.Alltså finns det feta gubblosers som åker riktig gräsklippare,o så finns det loser losers som åker sportster. sug på den karamellen du,pest eller kolera?

ktmjacke skrev:
Men silwer,har du oxå missat att jag inte är nån customförespråkare?Jag ÄGER en customhoj som jag åker på ibland.Ska sanningen fram så åker jag till 90% på min ktm,vilken jag inte klassar som en sporthoj heller förvisso.Hur kommer det sig att bmw-hojar klassar in som sporthoj egentligen?Deras värsta modeller går ju inte direkt hej o håbra heller,dessutom betingar dom ju ett kraftigt överpris i så fall med.Nämn orden motorcykel o bmw för en hojåkare så törs jag lova att han i första hand tänker på en touringhoj.Om jag ställer upp i en stege på en dragracingtävling med min hd så blir ju det en sporthoj oxå va???????*he he*nä skämt åsido så gillar jag inte det här hackandet.Vart ska såna som åker flera olika typer av hojjar ta vägen då?jag gillar detta forum o tänker stanna här iaf.Denna tråden startades av en snubbe som blivit trackad av en typisk hd-clicha till människa.När tråden vände till att bli osaklig o rena påhopp på andra hojkategorier än r1 o gixxrar så la jag in ett veto ur min synvinkel.Trodde jag hade värdefull info att komma med då jag som tvestjärt kan ge FAKTA i ämnen istället för uråldriga fördomar.Men men,va är väl en bal på slottet?...om inte....p.s har möjlighet att genom jobbet få ett antal friplåtar till mässan i älvsjö,tänkte höra om nån ville ha,men ni måste isåfall va helt medvetna om att det kan förekomma andra hojar än racers där.Fula customs o tourers o skit.d.s

Vi överlever nog.
Var står det att vi betraktar BMW som sporthojar?
Du kanske ska tänka på att allt i tråden inet är 100% blodigt allvar, olika märkesgrupper retas, o än mer om det är olika hojtyper.

Jag vill ha biljett till mcmässan =)

Jag bor också i Huddinge :D

Och som sagt har jag inte kritiserat HarleyDavidson, däremot har jag genom åren konstaterat att majoriteten av dess förare verkar ha tveksam inställning till oss andra... Nu säger jag inte att du är det, du har ju fan både motard & sporthoj...

Tycker det är lite trist, dom kan ju besvara en hälsning då och då... Vissa gör det, men de flesta skiter fullständigt i det hur mycket man än vinkar med handen... :( Det är tråkigt....

Last edited:
svar

Silwer skrev:
Vi överlever nog.
Var står det att vi betraktar BMW som sporthojar?
Du kanske ska tänka på att allt i tråden inet är 100% blodigt allvar, olika märkesgrupper retas, o än mer om det är olika hojtyper.
Hej! jo att dom flesta gillar att driva med varandra tycker jag bara är kul,men "skämt" utan poäng eller mening uppfattas ofta som rena påhopp,vissa inlägg på den här tråden t.ex verkar ju va skrivet av folk som får utslag om man inte åker vrålvässad japs på slangen hela tiden.Hur kommer man fram till att det bara är feta gubbar med liten pille som åker hd?Jag kan inte annat än ruska på huvudet åt såna människor.Men som vanligt har dom ju rätt till sin åsikt.Vad det gäller bmw så menade jag bara att det finns ju några här på sidan som åker bmw,o dom verkar inte bli anklagade på samma vis som när ordet harley dyker upp.Och alla dessa små 400 o dyl är ju inte direkt sportiga heller(men det e inget fel med det).Själv törs jag säga att jag troligtvis åker skjortan av dom flesta på denna sida om man har likadana hojjar(skryt)då jag har lång erfarenhet av sporthojar.Tror inte det är så många av dessa nykläckta fjunisar med en nerdrevad r1:a som kan föreställa sig hur jobbigt det var att lära sig wheela femman ut på en -84 gsx 1100 ef.Förvisso trimmad,men med dagens mått slö.I dag är det ju bara att vrida på rullen så är man i det blå.Skulle gärna varit 20 igen i dagsläget med det material som finns nu.Men det jag vill ha sagt är att jag är en sporthojsfantast som råkade nämna att jag även äger en hd,o helt plötsligt var man halvhängd för det.Dessutom råkar jag va tatuerad,men det va jag innan jag köpte hd:n oxå.Har varit mitt andra intresse hela mitt vuxna liv.Ingen sten kastad från mitt håll i allafall,gillar alla som kör hoj. sick my duck :yoparty

svar

Zana skrev:
Jag vill ha biljett till mcmässan =)

Jag bor också i Huddinge :D

Och som sagt har jag inte kritiserat HarleyDavidson, däremot har jag genom åren konstaterat att majoriteten av dess förare verkar ha tveksam inställning till oss andra... Nu säger jag inte att du är det, du har ju fan både motard & sporthoj...

Tycker det är lite trist, dom kan ju besvara en hälsning då och då... Vissa gör det, men de flesta skiter fullständigt i det hur mycket man än vinkar med handen... :( Det är tråkigt....
Håller med dig,det känns ju lite löjligt när man morsar o dom låter näven hänga där utan minsta rörelse tebax.Får faktiskt mest vink tebax från japsåkare,inte ens hd-folket hejar ju här nere i stockholm.Tror det beror på all häftig "klubbmentalitet".Uppe i norr hejar ju t.o.m mc-snutarna tebax.Ska börja montera upp lite plasmaskärmar till veckan,då kommer jag få biljetter o passerkort.Vart i huddinge bor du då?

ktmjacke skrev:
Tror inte det är så många av dessa nykläckta fjunisar med en nerdrevad r1:a som kan föreställa sig hur jobbigt det var att lära sig wheela femman ut på en -84 gsx 1100 ef.Förvisso trimmad,men med dagens mått slö.I dag är det ju bara att vrida på rullen så är man i det blå.

Det är en merit skull jag säga, en sån hoj väger väl minst 260kg, jag har kört nån och visst är de starka men inte särkilt villiga att uiila på växlarna.
Jag vill minnas att den helst spann med det smala bakdäcket om man provocerade (däcken var ju inet direkt breda på den tiden)

Folk har väl olika syn på vad man vill ha ut av en hoj vad man ska ha den till osv. HD är ju mkt kult och skinn o såna prylar. Enklaste sättet är väl och ställa sig lite frågor om hojen tex Är den snabb? Kan jag ta en start med den? Går det åka på bakhjulet med den? Har den schysst Vikt/effekt förhållande? svarar man nej på allt det så är det ju ingen hoj för mig i alla fall... :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...