Förklaring till det här med förhöjd körkortsålder

DJocke

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
ktm640sm
skulle någon kunna en gång för alla förklara för mig hur det blir nu med de nya mc-reglerna?
Får man tung-mc kort automatiskt eller inte? Fattar nada.

Stört. De enda som på pappret tjänar på det här är körskolorna, men i slutändan kommer de förlora på det då snart ingen kommer att idas ta A-behörighet.

jomen faktist.. du kan väl köra upp för bil med typ en smart car, och sen direkt köra en bugatti veyron om du vill, men köra upp för 125 och sen mellanklass räcker inte för att få A efter två år..

jomen faktist.. du kan väl köra upp för bil med typ en smart car, och sen direkt köra en bugatti veyron om du vill, men köra upp för 125 och sen mellanklass räcker inte för att få A efter två år..
Nej. Bilen man kör upp med ska ha en tjänstevikt på minst 1000kg. Så Smart ForTwo går bort (osäker på hur det är med Smart ForFour). Även t.ex. Volkswagen up! och Toyota iQ är för lätta. Men det är alltså okej med en Suzuki Swift (1020kg tjänstevikt på lättaste modellen tror jag det var).

En skillnad mellan bil och mc är att ganska många 18-åringar skulle ha råd att köpa en mc som klarar av att gå i 300kmh medan ytterst få ens skulle komma i närheten av att få provköra en bil som går så fort.

Det är surt, men samtidigt ligger det något i det hela. En 18åring tar kort för mellanklass, krashar samma sommar, har inte råd att fixa hojen, tappar gnistan fullkomligt. 3 år senare vinner samma numera 21åring på triss, inser att han har behörighet för tung mc och skaffar en skithäftig r1:a...

Bara lugn snart blir det bara en gång (eller möjligen ingen). På nyheterna igår hade någon trafiksäkerhetsexpert tagit fram ett förslag på att man måste vara 25 år för att ta körkort eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän då. Undrar om experten är över eller under 25 ?

Det är tur att Biltema har billig silvertejp så man kan tejpa upp smartphonen i taket ovanför gipsvaggan vi kommer att ligga i från födseln.

Ur mamma, iväg till Biltema, tejpa upp smartphonen, lagd i gipsvagga, 80år på facebook och sen biogas för att driva molnet.

Inga ekonomiska problem, ingen miljöförstöring, inga olyckor, problem solved.

Last edited:
Och var det inte vår "hjärntrust" inne på VTI som hade varit igång igen? Man ställer sig frågan om kravet för att vara anställd där är felaktigt antal kromosomer??

Det är under all kritik, och det är farligt att acceptera att det görs skillnad på korten för olika fordonsslag. Det får hojarna att stå ut på ett negativt sätt, där man legitimerar speciallagar och allsköns galenskap.
Ska man ändra så gör det över hela registret.
Själv tog jag 125 först, sen begränsad innan jag tog till bil. Det ända positiva var komiken i att kunna köra hoj från vägverket när man kuggat på bil :rock

Men till de som hamnar i kläm med Ålder/effekt/favoritfärg: all lagstiftning kan besegras med tekniskt kunnande :banana

Fundera lite, hur är det med att regga ett amatörbyggt fordon för A2?

Last edited:
Bara lugn snart blir det bara en gång (eller möjligen ingen). På nyheterna igår hade någon trafiksäkerhetsexpert tagit fram ett förslag på att man måste vara 25 år för att ta körkort eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän då. Undrar om experten är över eller under 25 ?

Det är tur att Biltema har billig silvertejp så man kan tejpa upp smartphonen i taket ovanför gipsvaggan vi kommer att ligga i från födseln.

Ur mamma, iväg till Biltemam, tejpa upp smartphonen, lagd i gipsvagga, 80år på facebook och sen biogas för att driva molnet.

Inga ekonomiska problem, ingen miljöförstöring, inga olyckor, problem solved.

Och var det inte vår "hjärntrust" inne på VTI som hade varit igång igen? Man ställer sig frågan om kravet för att vara anställd där är felaktigt antal kromosomer??

Fast detta är taget ur sitt sammanhang som vanligt när media skall leta efter sina efterlängtade scoop.
Det handlar om en forskargrupp som fått i uppgift att ta fram vad som skulle göra att vi kan drastiskt minska olycksstatistiken, och vem kan verkligen säga att en höjd körkortsålder inte skulle påverka detta? Det räcker att läsa tidningen under en vecka så ser man ju svart på vitt att det skulle lösa en del problem.
Finns andra sätt som testats på olika platser och ett av dem är att unga inte får köra efter ett visst klockslag på kvällen och de får inte heller köra med andra unga personer i bilen... även det gör en hel del för säkerheten.

Att detta sen är saker som skulle sättas i verket finner jag inte så troligt i Sverige, något som även påpekats i lite seriösare media som tagit upp frågan, för det pekas t.ex. i samma rapport att det skulle påverka arbetslösheten negativt då många arbeten för unga kräver körkort men det är inte sånt som sensationsmedia tar upp.

Det var likadant med rapporten för ett halvår sedan när man letade efter åtgärder som skulle skapa en säkrare miljö för cyklister, ett förslag var att förbjuda trafik i stan... visst, det blir ju säkrare men det är inte möjligt att genomföra i t.ex. Sthlm.

Haken är att alla dessa människor som är involverade i "nollvisionen" hela tiden flyttar gränserna mot just det.

Inga olyckor i trafiken. Det betyder inga fordon. Det kan ingen acceptera. Men vad är då "onödig trafik"? kan man inte komma åt det eftersom folk dör av det. Jo det går!

Därmed rättfärdigas precis allt idiotiskt de kan komma på som statistiskt kan påvisas leder i "rätt riktning".

Vet inte om Ni har tagit körkort nu med "miljökörning". Något mer fullständigt idiotiskt att kugga en uppkörning på finns inte i trafiken. Skulle vi alla börja köra som de lär ut skulle staden korka igen samma eftermiddag. Min äldsta tös har precis tagit kortet och dessutom kuggat två gånger på detta påfund..

Men det skapar arbete åt körskolorna och åt trafikverkets personal:mad: Och vi får så vackert betala..

Det säkraste och mest miljövänliga är ju att förbjuda all trafik, även cykel. Vem ska man fakturera för den här utredningen? :hihi
Släng in hamburgare och Gud också så är man helgarderad.
End of rant.

Men det är synd att Sverige som är som skapt för motorism är så underutvecklat och fientligt inställt i ämnet :(

Rätta mig gärna, men det är väl så, och blir även med de nya reglerna att man kör upp 2 gånger.
En gång för A1 och en gång för A2. A2 blir automatiskt A efter 2 år eller vid 24 års ålder.
A1 - 11Kw, A2 - 35Kw eller för oss gamlingar som inte fattar detta med kw. c.a. 15 resp. 48 HK

Själv tog jag för lätt MC när jag var 16 som automatiskt gav mig rätt att köra vad jag ville vid 18. 4 lektioner och uppkörningen var en runda på stan. Uppkörningen gjordes på en Honda CB 125.
Det märkliga är att jag faktiskt lever än! :lol

Haken är att alla dessa människor som är involverade i "nollvisionen" hela tiden flyttar gränserna mot just det.

Inga olyckor i trafiken. Det betyder inga fordon. Det kan ingen acceptera. Men vad är då "onödig trafik"? kan man inte komma åt det eftersom folk dör av det. Jo det går!

Därmed rättfärdigas precis allt idiotiskt de kan komma på som statistiskt kan påvisas leder i "rätt riktning".

Vet inte om Ni har tagit körkort nu med "miljökörning". Något mer fullständigt idiotiskt att kugga en uppkörning på finns inte i trafiken. Skulle vi alla börja köra som de lär ut skulle staden korka igen samma eftermiddag. Min äldsta tös har precis tagit kortet och dessutom kuggat två gånger på detta påfund..

Men det skapar arbete åt körskolorna och åt trafikverkets personal:mad: Och vi får så vackert betala..

Fast en del i miljötänket är inte så galet faktiskt, jag har haft körkort i 18år och var nyligen på handledarkurs och har sen också läst på vad de kräver av eleverna för att de skall klara sig även på miljöfronten.
Det jag protesterar emot är just att hoppa över växlar då det blir extra påfrestning på växellådan och blir i längde bara dyrt och även mer miljöförstörande då tillverkandet av en växellåda inte räknas in i ekvationen.

Men sånt som att lära folk att motorbromsa, planera sin körning, inte starta bilen innan man fått på sig bältet osv kan jag inte riktigt argumentera emot utan att skjuta mig själv i foten. ;)

Rätta mig gärna, men det är väl så, och blir även med de nya reglerna att man kör upp 2 gånger.
En gång för A1 och en gång för A2. A2 blir automatiskt A efter 2 år eller vid 24 års ålder.

Nej, för att uppgradera ett A2 till ett A krävs ett nytt körprov. Den som går långa vägen måste alltså göra totalt 3 körprov i sin karriär. Detta faktum har fler remissinstanser invänt emot, dock resultatlöst.

Fast en del i miljötänket är inte så galet faktiskt, jag har haft körkort i 18år och var nyligen på handledarkurs och har sen också läst på vad de kräver av eleverna för att de skall klara sig även på miljöfronten.
Det jag protesterar emot är just att hoppa över växlar då det blir extra påfrestning på växellådan och blir i längde bara dyrt och även mer miljöförstörande då tillverkandet av en växellåda inte räknas in i ekvationen.

Men sånt som att lära folk att motorbromsa, planera sin körning, inte starta bilen innan man fått på sig bältet osv kan jag inte riktigt argumentera emot utan att skjuta mig själv i foten. ;)

Nu har jag aldrig fått någon utbildning i miljökörning, och kör på rätt mycket attack så fort det svänger lite, men blir lite nyfiken på hur det skadar växellådan att hoppa över växlar och om det är något speciellt sätt de gör det på?
Jag lägger nästan aldrig i 4an på min nuvarande bil, eftersom att man kommer upp i lagom hastighet på 3an och sedan bara petar i 5an... 4an skulle bara läggas i och dubbelkopplas om man skulle använda den.
När jag växlar ner så använder jag iofs 4an när jag motorbromsar...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!