Vad gäller ang positionsljus

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Hej, har en Honda CBR600 1997 som är pågående ombygge till cafe racer och har en annan framlampa, detta har inget positionsljus utan snarare två stycken ”varselljus” som är uppdelade i två delar på strålkastaren, vad är reglerna gällande positionsljus på MC, är det är krav på alla, oavsett årsmodell och isåfall får det kombineras med halvljus eller ej?
Skulle jag kunna använda de ”varselljus” jag har som positionsljus, har inte riktigt förstått skillnaden mellan dom.
Mvh
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej, har en Honda CBR600 1997 som är pågående ombygge till cafe racer och har en annan framlampa, detta har inget positionsljus utan snarare två stycken ”varselljus” som är uppdelade i två delar på strålkastaren, vad är reglerna gällande positionsljus på MC, är det är krav på alla, oavsett årsmodell och isåfall får det kombineras med halvljus eller ej?
Skulle jag kunna använda de ”varselljus” jag har som positionsljus, har inte riktigt förstått skillnaden mellan dom.
Mvh

1997 = innan helfordonsgodkännandet = inget krav på positionsljus.

Den nya lampans "varselljus" är högst troligt inte godkänt som DRL. Du kan alltså varken lagligt eller för din egen hälsas skull köra med det ljuset tänt i stället för halvljus.

Å andra sidan kan besiktningsmannen bedöma ljusstyrkan som för stark att tillåtas kunna lysa samtidigt som halvljuset. Du behöver alltså koppla på ett sådant sätt att ditt "varselljus" automatiskt släcks när du tänder halvljuset.

Å tredje sidan är MC-besiktning en bedömningssport som typ simhopp eller dressyr - YMMW helt enkelt.
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
1997 = innan helfordonsgodkännandet = inget krav på positionsljus.

Den nya lampans "varselljus" är högst troligt inte godkänt som DRL. Du kan alltså varken lagligt eller för din egen hälsas skull köra med det ljuset tänt i stället för halvljus.

Å andra sidan kan besiktningsmannen bedöma ljusstyrkan som för stark att tillåtas kunna lysa samtidigt som halvljuset. Du behöver alltså koppla på ett sådant sätt att ditt "varselljus" automatiskt släcks när du tänder halvljuset.

Å tredje sidan är MC-besiktning en bedömningssport som typ simhopp eller dressyr - YMMW helt enkelt.
Tack för bra svar, så skippar jag nog varselljuet helt och hoppas på det bästa! :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top