Vad gäller ang positionsljus

Kayastromdahl

Medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 2009
Hej, har en Honda CBR600 1997 som är pågående ombygge till cafe racer och har en annan framlampa, detta har inget positionsljus utan snarare två stycken ”varselljus” som är uppdelade i två delar på strålkastaren, vad är reglerna gällande positionsljus på MC, är det är krav på alla, oavsett årsmodell och isåfall får det kombineras med halvljus eller ej?
Skulle jag kunna använda de ”varselljus” jag har som positionsljus, har inte riktigt förstått skillnaden mellan dom.
Mvh
 
Hej, har en Honda CBR600 1997 som är pågående ombygge till cafe racer och har en annan framlampa, detta har inget positionsljus utan snarare två stycken ”varselljus” som är uppdelade i två delar på strålkastaren, vad är reglerna gällande positionsljus på MC, är det är krav på alla, oavsett årsmodell och isåfall får det kombineras med halvljus eller ej?
Skulle jag kunna använda de ”varselljus” jag har som positionsljus, har inte riktigt förstått skillnaden mellan dom.
Mvh

1997 = innan helfordonsgodkännandet = inget krav på positionsljus.

Den nya lampans "varselljus" är högst troligt inte godkänt som DRL. Du kan alltså varken lagligt eller för din egen hälsas skull köra med det ljuset tänt i stället för halvljus.

Å andra sidan kan besiktningsmannen bedöma ljusstyrkan som för stark att tillåtas kunna lysa samtidigt som halvljuset. Du behöver alltså koppla på ett sådant sätt att ditt "varselljus" automatiskt släcks när du tänder halvljuset.

Å tredje sidan är MC-besiktning en bedömningssport som typ simhopp eller dressyr - YMMW helt enkelt.
 
1997 = innan helfordonsgodkännandet = inget krav på positionsljus.

Den nya lampans "varselljus" är högst troligt inte godkänt som DRL. Du kan alltså varken lagligt eller för din egen hälsas skull köra med det ljuset tänt i stället för halvljus.

Å andra sidan kan besiktningsmannen bedöma ljusstyrkan som för stark att tillåtas kunna lysa samtidigt som halvljuset. Du behöver alltså koppla på ett sådant sätt att ditt "varselljus" automatiskt släcks när du tänder halvljuset.

Å tredje sidan är MC-besiktning en bedömningssport som typ simhopp eller dressyr - YMMW helt enkelt.
Tack för bra svar, så skippar jag nog varselljuet helt och hoppas på det bästa! :)
 
Brorsan fick ett "Positionsljus 2x" på sin 750GSXR -91'a och enligt en pdf (blad 37, sida 31) från en transportstyrelsen så ska det ju inte behövas.

Posljus.jpg

Nån som har en susning och nåt man kan visa bilprovaren?
Mina har ju alltid gått igenom utan posljus, 86 och 91, och brorsans har ju också klarat sig hittills.

Läste på nån gammal text från tragikverket att posljus inte behövs på 1975 och tidigare.
 
Brorsan fick ett "Positionsljus 2x" på sin 750GSXR -91'a och enligt en pdf (blad 37, sida 31) från en transportstyrelsen så ska det ju inte behövas.

View attachment 498956

Nån som har en susning och nåt man kan visa bilprovaren?
Mina har ju alltid gått igenom utan posljus, 86 och 91, och brorsans har ju också klarat sig hittills.

Läste på nån gammal text från tragikverket att posljus inte behövs på 1975 och tidigare.


Skulle tro att brorsan fastnat i vinkelvolten "finns det på hojen skall det lysa".

Troligen hade det gått igenom utan anmärkning om glödlamporna var utplockade.

Ja, det är lite fjantigt.

Han kan ju alltid säga att "jag har tagit bort lamporna och lagt lustgasen på den kretsen istället" för att kolla om det blir bättre stämning...
 
Skulle tro att brorsan fastnat i vinkelvolten "finns det på hojen skall det lysa".

Troligen hade det gått igenom utan anmärkning om glödlamporna var utplockade.

Ja, det är lite fjantigt.

Han kan ju alltid säga att "jag har tagit bort lamporna och lagt lustgasen på den kretsen istället" för att kolla om det blir bättre stämning...
Ingen lampa i den lösa sockeln som ligger försynt undanstoppad under mätarklustret. Jag sa åt han att åka till besstationen och visa vad som står. Återkommer med resultat senare.

Edit: Han har bytt till 90'ans frontkåpa för att den är snyggare.
 
Ingen lampa i den lösa sockeln som ligger försynt undanstoppad under mätarklustret. Jag sa åt han att åka till besstationen och visa vad som står. Återkommer med resultat senare.

Edit: Han har bytt till 90'ans frontkåpa för att den är snyggare.


Ja, då ser det verkligen ut som stationen gjort ett fel.
 
Brorsans "2x" är struken, bessnubben sa att han hade gjort/kollat fel, posljusregeln gäller för MC med minst 3 hjul.
De på stationen tyckte att brorsan hade varit duktig och hittat texten:
Posljus.jpg

Så om ni får nedslag på posljus med tvåhjulig MC så visa ovanstående bild och säg att de inte kan sitt jobb! ;)

Tack till interättryttare för stöd och synpunkter. :hej
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top