Förbud mot Sporthojar.

Victor skrev:
Men att inte ha en giltig försäkring är inte samma sak som olovlig körning, eller hur?
Vet inte om det är den korrekta termen men man är ju skyldig att ha trafikförsäkring just för tredje part så visst är det olovligt att köra så. Trafikskadeföreningen ersätter tredje part direkt men du blir återbetalningsskyldig och det kan bli enorma belopp om någon blir invalid t ex.

Fundera på varför politiker och andra vill ha ett förbud mot sporthojar. :confused:

Om du kommer på nåt svar på den funderingen så ställ dig följande fråga. Vad kan jag göra åt det? :va :Bugar

Om du vill undvika förbud eller liknande restriktioner mot sporthojar så är det väl upp till dig att ta ditt ansvar och agera därefter så att det inte blir förbud mot sporthojar, eller...???!!!

Politikar har makt over lagar m.m. :huvet

Du har makt över gasrullen!!! :tummenupp

Ja man undrar ju varför.... :va

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93542

bsajanne skrev:
Fundera på varför politiker och andra vill ha ett förbud mot sporthojar. :confused:

Om du kommer på nåt svar på den funderingen så ställ dig följande fråga. Vad kan jag göra åt det? :va :Bugar

Om du vill undvika förbud eller liknande restriktioner mot sporthojar så är det väl upp till dig att ta ditt ansvar och agera därefter så att det inte blir förbud mot sporthojar, eller...???!!!

Politikar har makt over lagar m.m. :huvet

Du har makt över gasrullen!!! :tummenupp

Victor skrev:
Jag tror inte att jag blir ersättningsskyldig. Nån som vet säkert?
Däremot lär jag kunna snylta lite på Sveriges fina sjukvård som ni skattebetalare fixar åt mig.
Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. 2005 är återkravet högst 3940 kr. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=191

Jag förstår bara inte varför ta bort sporhojar ?
Det låter ju som att en sporthoj är ett vilddjur (vilket det är) men med egna känslor och egen vilja ? Hallå eller!
Man kan väl köra lika farligt och olagligt i en Nissan Micra... Just typen av hoj skall de väl inte ge sig på utan de som sitter bakom styret däremot!

Jag tycker personligen de kan införa minimiålder för RR hojar med ett visst effekt/vikt förhållande och att man skall ha inehavit sitt kk i minst 3-5 år
Varför jag tycker så ? För att jag själv skulle passera för att få fortsätta köra :tungan nej men ärligt så tycker jag att man inte skall kunna inhandla en R1:a när man är 20 år och fått sitt kk.

Min första riktiga hoj jag köpte när jag fick mckort var en R1 men jag körde ju som en kärring så det var ingen fara :)

SJOLLA skrev:
HUr vore det om staten lät vissa övergivna flygrakor vara öppen för frivilliga att köra på. på egen risk.en liten fundering bara :rock

En annan variant är att försöka gå ihop ett gäng och försöka hyra en bana och "leka på". Vare sig det är en fullstor bana eller Go-Kart bana spelar ingen roll.

En avskiljd stor parkeringsplats funkar också om man bara tar en diskussion med markägaren. Värt ett försök i alla fall!

Ett förbud är naturligtvis fullt möjligt och det är vi själva som påverkar om det skall bli eller ej.

Att försäkringsbolagen inte redan idag har en försäkringspremie som skrämmer bort samtliga i klass 7 (nåja, vissa har men andra inte) är endast pga. deras goda vilja och "spons" från andra försäkringsklasser. Eller hur skall man tolka beskedet från ett av de större fb. (vilket har jag glömt men uppgifterna kommer från Johan Hellström, SMC om jag minns rätt) som meddelar att de varje år, under senaste tiden, haft skadekostnader för Yamaha R1 till motsvarande kostnader av 1/3 ny R1:a. Dvs. VARJE säsong pungar detta fb. ut med pengar för skadekostnader (ej personskador) motsvarande värdet av var tredje försäkrade R1:a.

Din R1:a (fiktiv) kostar inget och inte min R1a (fiktiv) men våran kompis R1:a kostar fb. ca. 120 000 kr VARJE SÄSONG!

Med tanke på att fb. är vinsdrivande företag är det lite märkligt att de kan fortsätta. Så någon stans tar de ju intäkter från för att täcka detta stora hål.

Det enda att göra, för oss knuttar, är att försöka bli bättre på att hålla oss på hjulen! Dvs. vi själva kan påverka mycket!

Mvh!
// Niklas

No1 skrev:
Fasiken, då är det du som e denna där Ghosten Raidern eftersom att du verkar veta allt om dom filmerna... :tummenupp

:corn

Patrik,
SWT Racing...

Han åsyftade nog innehållet i de två första filmerna som onekligen kan diskutteras utifrån sitt existensberättigande, eller?

// Niklas

vi måste lära oss att vi ska hållas oss på hjulen det är inte så jävla kul att skrapa upp en kille i samma ålder från vär kanten lr börja operera på nåfon som ligger där som en grönsak sjkhus kosnaderna är sky höga ett operations lag kostar ungefär 5000 kr för 3 min räkna ut vad det kostar att reparera en kille med många ben brott iså där 4-8 timmar det är mycket av det som kostar...

Racercukel skrev:
Vad tror ni här inne om det, kommer dom verkligen kunna förbjuda Sporthojarna? Man är ju själv lite orolig för det, att dom ska plocka bort ens största intresse.

Mavve skrev:
Personskador är alltid alltid alltid täckta i trafiken. Kör hur du vill och på vem du vill, men kör du på bilar kan det nog bli dyrt ja.
Någons ev. rehabilitering får du aldrig betala....

Vad jag menade är om man kör helt oförsäkrat och är vållande, då åker man väl på att betala allt själv? :va

Kan inte tänka mig att ett totalförbud är genomförbart. till att börja med...Vad kommer räknas som en sporthoj?? :corn snarare kan jag tänka mig en framtida begränsning typ toppfart och/eller effekt. brrrr hemska tanke.

Mögel skrev:
När du säger köra ifrån polisen så tycker inte jag att dom e bättre själva körde inne i gbg i dag och så kommer en mc polis bakom mig och han körde fan inte lagligt körde om alla bilar och mig utan blå ljus eller nått sånt.. Polisen=moppefucko!!!!

Tja de är många som inte vet om att polis, brandkår och ambulans inte behöver ha blåljusen i gång när dom har bråtom..
Har dom en anledning till att behöva ta sig snabbt från A till B är de upp till föraren att själv välja om de behövs.. De är en risk i sig att sätta igång blåljusen för de drar till sig mycket uppmärksamhet o vissa kan ren panik för att inte va i vägen för de uttryckande fordonen osaka en olycka...
MEN de är alltid föraren som är ansvarig om något skulle hända.. Med eller utan blåljus!

Så ingen ska va så snabb på att dömma..

Poliser är bra att ha! Så länge dom inte stoppar mig när jag bryter mot alla regler som finns när jag kör hoj... :fyllisar

danne_boy69 skrev:
Tja de är många som inte vet om att polis, brandkår och ambulans inte behöver ha blåljusen i gång när dom har bråtom..
Har dom en anledning till att behöva ta sig snabbt från A till B är de upp till föraren att själv välja om de behövs.. De är en risk i sig att sätta igång blåljusen för de drar till sig mycket uppmärksamhet o vissa kan ren panik för att inte va i vägen för de uttryckande fordonen osaka en olycka...
MEN de är alltid föraren som är ansvarig om något skulle hända.. Med eller utan blåljus!

Så ingen ska va så snabb på att dömma..

Poliser är bra att ha! Så länge dom inte stoppar mig när jag bryter mot alla regler som finns när jag kör hoj... :fyllisar

Jag tycker fortfarand att det e fel när det e mycke trafik att inte ha på ljuset.. Jag blev överaskad när jag kung mögel blir omkörd. :)

Hoztic skrev:
Vad jag menade är om man kör helt oförsäkrat och är vållande, då åker man väl på att betala allt själv? :va

Inte personskador...

Jag vet vad du menade.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP