Förbjudet att förvara MC i garage

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Vi har råkat ut för en dispyt med vår ordförande i föreningen gällande vårt garage. Garaget är placerat i en länga separat från husen. Jag fick tillåtelse av förra ordföranden att sätta upp en mellanskiljande vägg då garagen är öppna mellan platserna. Jag passade även på att måla och lägga in ett luftat plastgolv godkänt för garage. Föreningen skall nu renovera betongpelarna i garagen. 3 dagar innan detta arbete skulle påbörjas sattes en lapp upp på garaget att bilen måste flyttas.

Då jag har 2 st motorcyklar i detta garage + vinterdäck och diverse utrustning så var det inte helt enkelt för mig att bara lösa plats för förvaring av detta. Jag ringde upp ordföranden och framförde att föreningen i så fall skulle få stå för ett tillfälligt förråd under byggtiden då 3 dagar är en väldigt kort tid att lösa problemet på. Jag ville dessutom att man skulle skyddstäcka garaget för att minimera skadorna av byggarbetena. Till svar fick jag att garagen inte får användas till något annat än att ställa upp en bil i, samt att föreningen inte tog någon hänsyn alls till att jag iordningställt mitt garage.

Jag valde att undersöka stadgarna och häri finns ingenting angivet om att garagen endast får nyttjas för att ställa upp en bil. Jag pratade med ordföranden igen och han påtalade att han skall verka för att det skall förbjudas att förvara något annat i garagen än just en bil, motorcykel skall vara förbjudet. Jag hade även satt in ett extralås tidigare för att förhöja säkerheten, detta var jag tvungen att ta bort enligt honom.

Mina frågor är således:
- Kan ordföranden/styrelsen få igenom att jag och andra med mig inte får förvara en motorcykel etc i garagen?
- Måste jag ta bort mitt lås?
- Om min vägg+golv etc. blir förstört under renoveringen trots att jag påtalat problemet, får jag ändå betala och återställa?

Verkar ju helt sanslöst att jag måste sälja hojjarna bara för att föreningen har fått för sig att man inte skall få ha hojjar i garagen.. :död

Tack på förhand!

Låter ju helt sjukt... Känns som om det inte borde spela nån roll vad man har i garaget så länge det inte är något olagligt eller stör någon annan?

Håller helt med, men man blir ju lite orolig. Grejjen är det att han förmodligen har 2 bilar och det är kö för att få extra bilparkering.

Låt mig gissa; Ordförande är ca 60+ och har en fet hustru och antagligen fula barnbarn och kör en Volvo V70?
Sån älskar att jävlas verkar det som, vad fan spelar det för roll om du har en bil, hoj eller gräsklippare i ditt garage?
Ok att de måste ges åtkomst till garaget för att renovera det hela, och inte heller kan man väl kräva att de ska fixa något annat till dig under tiden men man kan ju försöka visa lite medmänsklighet...

Håller helt med, men man blir ju lite orolig. Grejjen är det att han förmodligen har 2 bilar och det är kö för att få extra bilparkering.

Likförbannat så ska ju det inte spela någon roll om du har hoj eller bil i ditt garage. Du borde väl få hyra det och inte ha något alls där?

Last edited:
Men det är väl själva faaa-an vad folk är emot hojar då! :mad:

Nånting säger mig att han inte fick någon moped när han var liten, eller att han sitter fast i köerna 3h om dagen med bil, istället för att åka kommunalt på 20 min, och blir bittrare å bittrare för varje gång det åker förbi en hoj.

Kolla så att han inte har en cykel eller ens vinterdäck i sitt garage!

Betalar du för garageplatsen eller ingår den i bostadsrätten? Måste väl finnas ett skrivet kontrakt för platsen du har och där står det väl om det gäller enbart bil eller fordon? Står det inte specifikt bil utan bara fordon så kan han väl inte neka dig att ha en hoj där.

:va

Haha!
Nädå faktiskt runt 35.
Det står i stadgarna idag att man inte får åka hoj eller moped inne i områder (bilfritt).
Om styrelsen nu klubbar att man inte får ha hojjar i garaget så innebär det i praktiken att det är förbjudet att äga hoj om man bor här. Låter ju rimligt?!

Betalar du för garageplatsen eller ingår den i bostadsrätten? Måste väl finnas ett skrivet kontrakt för platsen du har och där står det väl om det gäller enbart bil eller fordon? Står det inte specifikt bil utan bara fordon så kan han väl inte neka dig att ha en hoj där.

:va

Platsen ingår i bostadsrätten, det utgår ingen separat avgift.
Står ingenting i stadgarna om garagen, kollade precis igen.

Last edited:
varför ska mc förbjudas? :confused:

Ett inte helt ovanligt förekommande fenomen bland folk i maktpositioner.
De går under intrycket att besluta är synonymt med att säga nej.
För det mesta utan rim eller reson. Så fort de känner minsta tillstymmelse till att de gör/gjort något dumt slår de allt ifrån sig allt och bygger upp en mur av dumheter såsom ovanstående.
En osund och tråkig inställning.

Vad fasiken gör man då?
Vem kan man vända sig till?

Skall han förbjuda hojar måste det som ett minimum till en ändring av stadgarna. Första åtgärden blir väl att inför föreningsstämman samla röster mot den jäveln, så att han inte får igenom sina ideer. MAn kan ju även tänka sig att du ställer upp som motkandidat mot fanskapet i val till ordförandeposten. Det borde ju lösa problemet.

Absolut, kruxet är väl det att det finns fler som tycker precis som honom.
De är sura att de inte får ha sina bilar på extraparkeringarna, förmodligen fler än som kör och förvarar hoj i garaget.. :(

Argumentationen bör således inte inriktas specifikt på hojar, utan på att han vill förbjuda annat än bilar. Då kan man ju inte ha vinterdäcken där t ex.

Han verkade se det så, att det är hans garage. Låter ju som sagt helt sjukt att förbjuda en viss fordonstyp i garagen.

Och sedan kommer mannen med glasögon och i de 30-åren snart säga att alla bilar i garagen måste vara samma modell som hans, alla andra fordon är inte lika "biliga", och passar således icke in i hans värld.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back