Förbjudet att förvara MC i garage

Den delen kan jag förstå. Lite av samma problem här där det är brist på garage och en del ändå använder sitt garage för att lagra sin murkna soffa. Men å andra sidan så betalar vi separat för garaget och vill man betala månadshyra för sin soffa så är väl det ok. Lite synd bara om de som har fordon (av alla de slag) som de vill ha garage till.

Men om garaget tillhör själva radhuset (1 per radhus då antar jag) så är det en annan femma mot att du hyr ett garage på området. Det är ju uppenbarligen HANS garage då det tillhör radhuset och då ska han få ha en jävla sexgunga med en barbaradocka hängandes där inne om han vill. Så BÖR det vara åtminstone. Eller så har jag fattat fel.

Du har helt rätt.

1 garage per radhus + en option att hyra en uteplats för ex. extrabil.
Problemet är att det är ca 6 mån kö för att få plats för att få en extraplats för bil.
Ordföranden resonerade att det inte är OK att man förvarar saker i sitt garage som inte är en bil och sedan hyr en plats för att ställa sin bil på.

Men att särskilja en bil från en motorcykel är ju helt galet. Han ansåg att bilar var viktigare än motorcyklar.

Styrelsen har medlemmarnas uppdrag att genomföra det som står i stadgarna
inget annat, vad dom tycker är ointressant tills det står i stadgarna
Jag kan svårligen tänka mig att han kan driva igenom ett förbud för en viss
fordonskategori .. Då skulle ingen få förvara nåt annat än bil i garaget
Och har du fått tillstånd av en tidigare ordförande " även muntligen "
så gäller det tills styrelsen eller medlemmarna sagt sitt
Jag tror dessutom att det står i BRF lagen nåt om meddelnade tid innan planerad service
man kan inte komma tre dagar innan ... dessutom är det din mark
du hyr den även om det är ett garage ... olaga intrång. inbrott. skadegörelse

Du har helt rätt.

Problemet är att det är ca 6 mån kö för att få plats för att få en extraplats för bil.
Ordföranden resonerade att det inte är OK att man förvarar saker i sitt garage som inte är en bil och sedan hyr en plats för att ställa sin bil på.

Men att särskilja en bil från en motorcykel är ju helt galet. Han ansåg att bilar var viktigare än motorcyklar.

Sex månaders kö? Det är ju fan ingenting! :mad:

Men om garaget tillhör själva radhuset (1 per radhus då antar jag) så är det en annan femma mot att du hyr ett garage på området. Det är ju uppenbarligen HANS garage då det tillhör radhuset och då ska han få ha en jävla sexgunga med en barbaradocka hängandes där inne om han vill. Så BÖR det vara åtminstone. Eller så har jag fattat fel.
Jag håller med. Om sedan Agda känner att hon inte behöver ett garage till rullatorn och väljer att frivilligt ge bort garaget är en annan sak.

Sen anser jag att grundrätten till garaget är större än den eventuella extrarätten. Dvs om nu ordföranden får igenom detta så måste ju de som får ett extra garage vara villiga att ge upp detta om den som ursprungligen har rätten till garaget skaffar en bil igen (eller vad som nu är godkänt att ställa i garaget). Som bäddat för bråk.

Du har helt rätt.

Borde han inte isf försöka häva ditt kontrakt på extraplatsen istället? Garaget är ju ändå "ditt" från början.

Last edited:
Bor själv i en HSB förening och där är det inget gnäll på vad för typ av fordon som förvaras i garagelängan, dock så är dom jääävligt petiga med att garagen inte används som förråd men det är pga. brandrisken.

Inget gnäll om hojjar här inte. Sommartid så parkerar alla som åger hoj sina maskiner på framsidan av husen, inget gnäll då heller.
Se till att hitta en massa skit på din ordf. istället.
Dom brukar ju som sagt "stå över" stadgarna och tycker att regler skall följas av alla andra medans han själv kan göra lite som han vill...

Spräng garaget. Sen ger du dom förslaget att bygga ett större.

Problemet är ju att de står att man inte får köra hojar+mopeder i området. Detta gör ju i princip att man inte får förvara hojjar någonstans. Har för övrigt en hoj i huset redan ;)

Köra är inte samma sak som att leda. eller för den delen förvara.

Vad han verkar störa sig på är att Mc:n förvaras i förrådet istället för användas. Om du vrider och vänder på resonemanget så går det att sätta han på pottkanten...

Har du helårsförsökring? Om du har det så är fordonet inte förvarat utan det är ett fullt vägdugligtfordon året runt.

Vad du gör är att säga att du kör året runt med undantag för de allra jävligaste dagarna. Det finns ingen chans att kontrollera och tittar man på vintern i södra sverige så är den rätt så kort typ ett par månader.

Kruxet är ju som sagt, svag styrelse - stark ledare. Detta innebär att han i princip kan diktera "fritt".

Styrelsen har medlemmarnas uppdrag att genomföra det som står i stadgarna
inget annat, vad dom tycker är ointressant tills det står i stadgarna
Jag kan svårligen tänka mig att han kan driva igenom ett förbud för en viss
fordonskategori .. Då skulle ingen få förvara nåt annat än bil i garaget
Och har du fått tillstånd av en tidigare ordförande " även muntligen "
så gäller det tills styrelsen eller medlemmarna sagt sitt
Jag tror dessutom att det står i BRF lagen nåt om meddelnade tid innan planerad service
man kan inte komma tre dagar innan ... dessutom är det din mark
du hyr den även om det är ett garage ... olaga intrång. inbrott. skadegörelse

Borde han inte isf försöka häva ditt kontrakt på extraplatsen istället? Garaget är ju ändå "ditt" från början.

Det är nog dit han försöker sträva

Bor själv i en HSB förening och där är det inget gnäll på vad för typ av fordon som förvaras i garagelängan, dock så är dom jääävligt petiga med att garagen inte används som förråd men det är pga. brandrisken.

Inget gnäll om hojjar här inte. Sommartid så parkerar alla som åger hoj sina maskiner på framsidan av husen, inget gnäll då heller.
Se till att hitta en massa skit på din ordf. istället.
Dom brukar ju som sagt "stå över" stadgarna och tycker att regler skall följas av alla andra medans han själv kan göra lite som han vill...

Precis samma som vi har i vår förening. De som inte kör hoj glor surt på hojförarna ändå, trots att alla kör hur lugnt som helst. Misstänker att missnöjer ligger däri från början. Jag kan köpa att man inte skall förvara 200 liter bensin, eller andra brandfarliga substanser då detta strider mot svensk lagstiftning om förvaring i garare, men i övrigt har föreningen inte ett skit att göra med vad folk har i garagen.

Vad han verkar störa sig på är att Mc:n förvaras i förrådet istället för användas. Om du vrider och vänder på resonemanget så går det att sätta han på pottkanten...

Har du helårsförsökring? Om du har det så är fordonet inte förvarat utan det är ett fullt vägdugligtfordon året runt.

Vad du gör är att säga att du kör året runt med undantag för de allra jävligaste dagarna. Det finns ingen chans att kontrollera och tittar man på vintern i södra sverige så är den rätt så kort typ ett par månader.

Hojjarna är påställda och försäkrade året om, men det var ointressant enligt ordföranden.

Har för övrigt sökt HSB sedan kl.11 då deras jurisidka enhet öppnar, bara telefonsvarare..

Efter ett samtal med ordföranden vid lunch sades följande:
- Entreprenören tar bort halva mitt golv (Pergolagolv) och skyddstäcker i garaget. Exakt hur detta demontage skall gå till kunde han inte svara på.
- Ordföranden lovade att släppa frågan gällande hurvida hojjars varande eller icke varande i garagen. Jag litar dock inte på detta utan kommer att skaffa fram så mkt info jag kan om (snarare när) frågan lyftes igen. Mitt lås på garagedörren glömde vi lyfta igen :(

Last edited:
Precis samma som vi har i vår förening. De som inte kör hoj glor surt på hojförarna ändå, trots att alla kör hur lugnt som helst. Misstänker att missnöjer ligger däri från början. Jag kan köpa att man inte skall förvara 200 liter bensin, eller andra brandfarliga substanser då detta strider mot svensk lagstiftning om förvaring i garare, men i övrigt har föreningen inte ett skit att göra med vad folk har i garagen.

Så är det att leva svensson liv. Man får liksom jante svennar på köpet! =)
- "Varför kan han inte sluta köra sin jävla maskin på gården" säger Bertil när han rullar in SUV:en och lastar ur matkassarna!

Jag tycker att dom flesta i vår förening visar förståelse för varför vi som åker hoj parkera inne på gården sommartid men det finns ju några som tycker tvärtemot.
Bla. sa en att hon inte vågade släppa ut sina ungar på gården för att det var ett sånt hiskeligt åkande (?) med våra motorcyklar (har aldrig sett någon överskrida 5km/h, förutom moppefuckona då).

Panzaa skrev:
Efter ett samtal med ordföranden vid lunch sades följande:
- Entreprenören tar bort halva mitt golv (Pergolagolv) och skyddstäcker i garaget. Exakt hur detta demontage skall gå till kunde han inte svara på.
- Ordföranden lovade att släppa frågan gällande hurvida hojjars varande eller icke varande i garagen. Jag litar dock inte på detta utan kommer att skaffa fram så mkt info jag kan om (snarare när) frågan lyftes igen. Mitt lås på garagedörren glömde vi lyfta igen :(

Han kanske insåg att han inte kan göra något åt att du parkera/förvarar hojjarna i garaget och istället för att be om ursäkt för sitt beteende så ser han till att fixa lite av det du ville ha ordnat?

Empati är nog inte hans starka sida tyvärr. Jag får som sagt samla på mig en massa info ifall ämnet dyker upp igen, vilket jag är övertygad om att det kommer att göra.

Enligt honom var det citat "En tentakel som flög ut i diskussionens hetta"..

Hej!
Vilka jäkla människor det finns. Mina två cent:
Som redan nämnts, försök kontakta HSB, de bör vara proffs på sånt här.
Och om du är medlem i SMC så har väl de nån form av allmän gratis juristservice för sina medlemmar? Kolla upp det också.

Även om ordföranden har lugnat sig för nu så kommer ju han säkert grubbla på detta fram tills nästa årsstämma, så se till att vara förberedd då! Hoppas det löser sig.

Av mångårig erfarenhet kan jag intyga att det ofta är struligt att hyra lokal av bostadsrättsföreningar. Oftast är ju ingen i styrelsen kunniga på varken fastighetsförvaltning eller fastighetsjuridik. Därtill är det ofta skiftande bud beroende på att en ny styrelse/ordförande sällan får en bra avlämningen eller bryr sig om att ta reda på vad som uppgjorts/sagts av den gamla styrelsen/ordföringen. Gamla löften och överenskommelser glöms bort/förträngs osv.

BRF-styrelser tycker ofta det är roligt att leka tuffa förhandlare i övertygelsen att det finns mycket pengar att hämta och för att impa på audi-grannarna med sina ekonom-skills. Men att däremot hålla dagbrunnar och hängrännor rena för att undvika översvämning och fuktskador, att byta trasiga lysrör och utomhusarmaturer, snöskottning och sandning....ja de gillar de inte lika mycket.

Är det därtill ngn i styrelsen (eller anhörig till denne) som själv helt plötsligt är intresserad av lokalen så skarvar man ofta godtyckligt för att få ut den nuvarande hyresgästen. I takt med ökad andel bostadsrättföreningar så har den här typen av tvister vuxit enormt i Sthlm. Stabilast är att hyra av en bostadsrättförening som låter en proffessionell fastighetsförvaltningsfirma sköta hyresförhandlingar, förvaltningen av huset etc. Ty då har man en proffessionell motpart. Det är iaf min erfarhet som garagehyresgäst.

Last edited:
Eftersom det är en bostadsrättsförening det handlar om och du inte får tag på HSB är ett tips att du kontaktar SBC under tiden.
LÄNK

Dessa skall kunna assistera med juridisk hjälp och kunnande etc.

Har en liknande variant i mitt hus, där är det dock en boende som klagade på att en av hojjarna läckte soppa o doften tog sig in i hennes lägenhet. Nu har hon bussat Brandskyddsföreningen på huset och de skall göra inspektion.
Men i hela denna vevan kan man konstatera att hyresvärden / styrelsen har väldigt mycket att säga till om här (men jag hittade i gamla ritningar att där har varit garage tidigare + att det står på föreningens hemsida att lokalen är till för MC / mopeder).

Fortsättningsvis blir det mycket spekulerande så jag väljer däremed att runda av här.

Lycka till med ditt garage !

Det där låter ju helt sjukt. Om du har en "brukshoj" istället för en bruksbil ska väl han skita i det.

Jag skulle vänligt men bestämt påtala att det inte står något om att det skulle vara otillåtet. Och om han gör detta till sin "grej" att ta upp på styrelsemötet bara för att han är en idiot utan reson så kan jag jävlas tillbaka. Sen skulle jag göra det till min sak. Sakta men säkert skulle jag bryta ner den jävla tratten psykiskt.

Last edited:
Hej!
Vilka jäkla människor det finns. Mina två cent:
Som redan nämnts, försök kontakta HSB, de bör vara proffs på sånt här.
Och om du är medlem i SMC så har väl de nån form av allmän gratis juristservice för sina medlemmar? Kolla upp det också.

Även om ordföranden har lugnat sig för nu så kommer ju han säkert grubbla på detta fram tills nästa årsstämma, så se till att vara förberedd då! Hoppas det löser sig.

Du har nog helt rätt i att han inte kommer att ge sig.
Kommer garanterat att finnas en motion nästkommande år att det skall förbjudas med mc-parkering i garagen. Skall så långt det går försöka lösa detta utan att håva stålar ur min egen ficka, men går jag bet får jag väl kontakta jurist.

BRF-styrelser tycker ofta det är roligt att leka tuffa förhandlare i övertygelsen att det finns mycket pengar att hämta och för att impa på audi-grannarna med sina ekonom-skills. Men att däremot hålla dagbrunnar och hängrännor rena för att undvika översvämning och fuktskador, att byta trasiga lysrör och utomhusarmaturer, snöskottning och sandning....ja de gillar de inte lika mycket.
QUOTE]

Jag arbetar ju proffesionellt med fastighetsförvaltning (teknisk förvaltare och byggledare). Hade jag behandlat mina hyresgäster på liknande sätt hade jag åkt på tafsen för länge sedan. Helt otroligt egentligen hur pass oseriösa människor som kan få så pass mycket makt utan att kunna någonting.

Min utgångspunkt är alltid att försöka nå konsensus i mina förhandlingar med hyresgäster. Skulle man gå ordagrant på exakt varje paragraf skulle man inte få några hyresgäster. Men när det gäller bostäder verkar det vara en helt annan figur.

Det där låter ju helt sjukt. Om du har en "brukshoj" istället för en bruksbil ska väl han skita i det.

Jag skulle vänligt men bestämt påtala att det inte står något om att det skulle vara otillåtet. Och om han gör detta till sin "grej" att ta upp på styrelsemötet bara för att han är en idiot utan reson så kan jag jävlas tillbaka. Sen skulle jag göra det till min sak. Sakta men säkert skulle jag bryta ner den jävla tratten psykiskt.

Vill ju inte köra samma race som han har gjort, men utrrycket "Never fuck a fucker" kanske kommer till rätt här. :tummenupp

Eftersom det är en bostadsrättsförening det handlar om och du inte får tag på HSB är ett tips att du kontaktar SBC under tiden.
LÄNK

Dessa skall kunna assistera med juridisk hjälp och kunnande etc.

Har en liknande variant i mitt hus, där är det dock en boende som klagade på att en av hojjarna läckte soppa o doften tog sig in i hennes lägenhet. Nu har hon bussat Brandskyddsföreningen på huset och de skall göra inspektion.
Men i hela denna vevan kan man konstatera att hyresvärden / styrelsen har väldigt mycket att säga till om här (men jag hittade i gamla ritningar att där har varit garage tidigare + att det står på föreningens hemsida att lokalen är till för MC / mopeder).

Fortsättningsvis blir det mycket spekulerande så jag väljer däremed att runda av här.

Lycka till med ditt garage !

Misstänker att detta är mer vanligt förekommande än man tror!

Last edited:
Jag arbetar ju proffesionellt med fastighetsförvaltning (teknisk förvaltare och byggledare). Hade jag behandlat mina hyresgäster på liknande sätt hade jag åkt på tafsen för länge sedan. Helt otroligt egentligen hur pass oseriösa människor som kan få så pass mycket makt utan att kunna någonting.

Min utgångspunkt är alltid att försöka nå konsensus i mina förhandlingar med hyresgäster. Skulle man gå ordagrant på exakt varje paragraf skulle man inte få några hyresgäster. Men när det gäller bostäder verkar det vara en helt annan figur.
Misstänker att detta är mer vanligt förekommande än man tror!

Ja det är nog ett område som kommer att regleras hårdare om det här fortsätter. Man kan ju tänka sig stressen hos en kämpande enmansföretagare, där firma, levebröd, utrustning och maskiner står i en lokal som förvaltas på detta sättet.:näsblod

Men bäst är att sköta sitt prickfritt, aldrig vara sen med hyran osv.
Igår var jag så less på kolmörkret utanför vårt garage där jag stod och försökte få fram rätt nyckel till låset. Så jag tog fram en 2,5 meter hög stege och bytte glödlampa i utomhusarmaturen på fasaden. Den ena lampa slocknade för ett år sedan, för två månader sedan slocknade den andra. Så sedan dess har vår hojgarageport och samtliga styrelsemedlemmars bilar på parkeringen stått i kompakt mörker.

Det är som att styrelsen de inte ser såna saker, eller så förstår inte slipsmänniskorna varför det är mörkt vid bilen helt plötsligt. Så nästa gång det är gnäll så tar man bara upp såna saker. "Jag fixade lite av era uppgifter gratis förresten! Bra va?"
Då biter de sig i läppen.

Last edited:
Helt rätt!
Tack för tipset ;)

Liten update!

Fick äntligen tack i HSB idag och snackade med en tjej på juridikenheten.
Här följer ett kort utdrag ur mitt mail till styrelsen:

Hej!

Kollade upp lite saker med juridikenheten på HSB under dagen (XXX XXXX - Förbundsjurist), kan vara bra för styrelsen/föreningen att ta del av detta framgent.

Garage
- Då garaget ingår I upplåtelsen med bostaden och inte är upprättad med separat hyresavtal faller detta under samma regler som borätten, dvs. bostadsrättsinnehavaren ansvarar själv för
låsningen. Föreningen behöver ej ges tillträde till garaget. Får be om ursäkt om jag inte kollade detta med er innan, men då det inte står I stadgarna trodde jag inte att så behövdes.

- När det gäller förvaring I garagen så kan föreningen endast tillse att en större mängd brandfarligt, eller på annat sätt hälsovådligt material ej förvaras I garagen.
Jag undersökte lyckades hitta reglerna kring detta på "Räddningsverkets" hemsida. Bifogar reglementet kring detta (lägga upp på hemsidan?)
Ett förslag på att lösa bristen på boendeparkeringar kanske kan vara att göra om ett antal gästparkeringar till fasta platser för boende? Det är aldrig fullt på gästparkeringen så detta
kanske kan vara ett bra alternativ?

- Framgent så vore det bra om man informerade lite tidigare exakt vilka garage som berörs av framtida planerat underhåll. Det kan finnas personer som ex. är bortresta, eller har fordon som inte
är så lätta att förvara eller flytta på kort varsel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman