Förbjudet att förvara MC i garage

Om det är ljudet han irriterar sig på. Sätt raka rör på bilen och sen frågar du vad de föredrar. En hoj som startas på sommarkvällar eller en bil med raka rör varje morgon året runt.

Sen kommer väl ditt garage ändå inte att bli ledigt om det ingår i bostadsrätten? Står det inte i stadgarna kan jag inte se att de kan hindra dig från att ha dina motorcyklar där. Problemet är väl om de får det inskrivet. Måste finnas någon lagvrängare (advokat) som inriktar sig på bostadsbestämmelser som kan hjälpa till?

Han gör detta på ren jävulskap och för att driva sitt eget intresse. Som sagt så verkar styrelsen falla för hans ord. :död

Vissa behöver känna sig viktiga. Det spelar ingen roll om de kör över folk på kuppen. Det finns gott om folk med mindervärdeskomplex som lyckats nästla sig in i trötta föreningar och leker ormen i trädet med andra bara för att fylla ut sitt svältande ego.
Antingen kör man över dessa människor innan de hinner köra över en själv, eller så stryker man dem medhårs. Tyvärr måste man ofta välja, eftersom man inte undkommer dem.
Personligen kör jag gärna över dem. Kom i kontakt med en snubbe vid ett tillfälle som jobbade som dagisfröken och hade gått omkring som en tupp och sprätt där han jobbade, hävdandes att han var grym på datorer. Han hade sagt åt de övriga anställda där vad som gällde, och fixat och donat själv, vilket han stolt visade upp.
Plattade till fanstyget så han förmodligen aldrig mer kommer våga använda en dator när andra ser. Han hade dels sett till att allt datorlagrat arbete för alla anställda försvann bortom räddning, och dels kostat dem en massa pengar och funktionalitet för att de enligt hans rekommendation gått utanför vad som var upphandlat. Smart kille. Hoppas han lärde sig något när hans kollegor stod med gråten i halsen över allt förlorat arbete.
Man behöver inte ryta. Det räcker att se dem djupt i ögonen och ha sina fakta rätt, så är de inte lika häftiga sen.
Har väl inget med tråden att göra som så, men mer ett exempel på vad det lär röra sig om för typ.

Vore ju guld om man kunde få svart på vitt, hänvisa till någon lag eller liknande.
Hur fan går man vidare?[/QUOTE]

Ta kontakt med hyresnämnden, Dem kan hjälpa dej.

Har själv suttit i en BRF styrelse och så här är det : står det inte i stadgarna att MC är förbjuden på parkeringsgaraget så kan dom inget göra såtillvida det inte beslutas på årsmöte eller en extainkallad allmaän möte om detta , tills dess får du ha din motorcyckel där...
Men ibland kan det stå i stadgarna att fordon som står uppställd på P-platsen ska vara godkänt för vanlig vägtrafik och vara påställd (för att slippa ha en skrotupplaga på P-platserna)Men normalt får man disponera sin P-plats som man vill om denna ingår bostadsrätten speciellt så länge det inte kan klassas som sanitär olägenhet eller t.ex. ökar brandrisken och andra miljöaspekter...

/Juha

Har du bett om en rimlig förklaring till varför man inte får ha sin mc i garaget?

Som han förklarade för mig så anser folk att det är ett problem att folk använder sitt garage som förråd då det är ont om extra parkeringsplatser i området. Boende med 2 bilar skall ges företräde till dessa extraparkeringar.

Han likställde inte MC med bil och ansåg därmed inte att det skulle vara tillåtet att förvara MC i garaget. På frågan vart jag skulle ställa hojjarna istället valde han att inte svara.

Har själv suttit i en BRF styrelse och så här är det : står det inte i stadgarna att MC är förbjuden på parkeringsgaraget så kan dom inget göra såtillvida det inte beslutas på årsmöte eller en extainkallad allmaän möte om detta , tills dess får du ha din motorcyckel där...
Men ibland kan det stå i stadgarna att fordon som står uppställd på P-platsen ska vara godkänt för vanlig vägtrafik och vara påställd (för att slippa ha en skrotupplaga på P-platserna)Men normalt får man disponera sin P-plats som man vill om denna ingår bostadsrätten speciellt så länge det inte kan klassas som sanitär olägenhet eller t.ex. ökar brandrisken och andra miljöaspekter...

/Juha

Tack!

Verkar ju mycket underligt dock om en styrelse kan fatta beslut som innebär hinder i "nyttjanderätten" av garaget, eller huset. Jag försökte få ordföranden att förklara skillnaden mellan om man har en veteranbil (sommarbil) och en vinterbil kontra om man har hoj och bil, men hans uppfattning var att mc inte skulle få förvaras i garaget, punkt.

Last edited:
Bara be honom dra åt..
Min vicevärd har gnällt som fan över att min flickvän använder besöksparkeringen för han anser att hon bor här.
Men jag vet mkt väl att hon har all rätt att stå där trots allt han försöker med, men för fridens skull så har vi gett upp o hon parkerar 5 meter längre bort på gatan där det ändå är gratis o bötesfritt :D

Med andra ord försöker vicevärdar me allt möjligt skit för de råkar tycka en viss sak.

Jag skulle investera i en timme tillsammans med stadgarna och en advokat.

Tack för tipset, men det finns som sagt ingenting angivet i stadgarna om detta idag. Kruxet är att ordföranden har gjort det till sin privata quest att genomföra detta. Styrelsen består till största delen av trötta medelålders damer som inte lär vara så svåra att övertala.

Idag finns inget angivet om detta.

Har haft ett par p-platser i öppna garage hos olika bolag den senaste tiden. Och i det finstilta står det att man endast får förvara ett fordon i rutan. Så jag skulle alltså inte få ha 2 mc i rutan t.ex. Det tycker jag är sjukt oxå. Man får heller inte använda platsen som upplag för t.ex. bildäck o dyligt. Men det kan jag förstå... Jag tror inte att dom kan förbjuda dig att ha mc där, om det inte tagits beslut om det och står i någon paragraf...
Där emot så kan det bli svårt att få föreningen att betala för återställning av jobbet du lagt ner. Det är inte dom som velat att du ska bygga väggar o lägga golv där.

Det är inte så att din hoj väsnas tokmycket i området så att dom gör allt för att få bort din hoj där ifrån?

Last edited:
Tror jag inte då garaget ligger utanför bostäderna. Det stör ju däremot om jag åker hoj fram och tillbaka ifrån min bostad. Dvs om jag ställer hojjen framför dörren till mitt radhus.

Det står som sagt inte i någon paragraf idag, men ordföranden lovade att göra allt för att få in det i stadgarna.

Brf är kanske medlem i någon större förening typ HSB, kanske går att kontakta dom och ta reda på vad som gäller.
.

Om nu garageplatsen tillhör lägenheten, löser det väl ändå inte hans problem med att andrabilen inte får plats. Får du inte ha hojarna där står platsen tom, punkt.

Som tidigare nämnts kan han inte göra ett skit innan årsmöte där eventuella ändringar av stadgarna tas upp. Innan dess har du tid på dig att snacka lite med övriga styrelsemedlemmar och få dom att inse att ordförandes förslag är helt regelvidrigt och att det handlar främst om egenintresse.

Tack för stödet boys!

Föreningen tillhör HSB så jag skall slå dem en signal under dagen.
Återkommer när jag vet mer!

Som han förklarade för mig så anser folk att det är ett problem att folk använder sitt garage som förråd då det är ont om extra parkeringsplatser i området. Boende med 2 bilar skall ges företräde till dessa extraparkeringar.
Den delen kan jag förstå. Lite av samma problem här där det är brist på garage och en del ändå använder sitt garage för att lagra sin murkna soffa. Men å andra sidan så betalar vi separat för garaget och vill man betala månadshyra för sin soffa så är väl det ok. Lite synd bara om de som har fordon (av alla de slag) som de vill ha garage till.

Man kan ju förstå den typen av skrivna stadgar. Det underlättar för föreningen att ingripa. Om någon ställer sin avställda hobby bil i ett garage eller en motorcykel har jag svårt att se att någon sund förening skulle säga något som saken trots vad som står skrivet i stadgarna.

Det är ju rätt vanligt att folk fyller upp enskilda garage med massor av möbler och annat skrot. Ett sätt att komma runt den problematiken är att ta ut en högre avgift. Få skulle nog vilja vara villiga att hyra en plats för skrot för 1500 kr i månaden.

Jag skulle nog prata med övriga i föreningen och försöka öppna en diskussion samt koppla in en jurist ifall du anser dig (trådskaparen) inte komma någonstans.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT