förbjuda sporthojar

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj.
Ulrica Mässing tycker visst det är en alldeles utmärkt idé.
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vart FAN har dem fått de ifrån?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.

a_xc skrev:
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.

jag fyller 25 den 27de så det är ok för mig :tungan :tungan :tungan :tungan

Känns inte som man behöver va orolig, så där säger dom ju varje månad typ

Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(

Dettta har diskuterats i trådar förut. Tar säkert många år om det skulle gå igenom. Politiker snackar så mycket dynga.

Har skrivit det förut, skriver det igen.

Antalet motorcyklister ökar för varje år. Antalet bilister ökar för varje år MEN antalet döda i trafiken är det lägsta sedan 60-talet och det ÄR fakta :fakta

(55% av de omkomna mc-förarna är över 50 år.)

a_xc skrev:

Jag kan nog med egen erfarenhet säga att man inte var någon trafiksäker person på hojen för 10 år sedan, Chansade nog en hel del men den värsta klotningen har jag gjort i år.
Låt körkortsgränserna vara och utbilda ordentligt.
Det finns så många andra sorts trafikanter som skapar olyckor. Hur måga av dessa under 25 som förolyckats har, om man bortser från hastighet, varit den vållande.

Bättre utbildning, behövs snarare. Personen i artikeln avslöjar ju hela deras angreppsvinkel på det när hojarna benämns som "helvetesmaskiner", då är kursen utstakad :mad:

Kanske snart var på tiden att man fick ett klippkort till bankörning när man tar körkortet? Om alla nyblivna förare fick 5 kurv och bromskurser med till exempel SMC så hadde man ju fått bra mycket säkrare förare på allmän väg också....

2fast4hjo skrev:
(55% av de omkomna mc-förarna är över 50 år.)

Jag läste MC-OLA, VVs sammaställning av dödsolyckor i Sverige sedan 2000, den stödjer INTE din tes...

CBR900 var den absolut vanligaste hojen inblandad i dödsolyckor, den och förare under 25. Nästan samtliga hade dött av skallskador.

Vi som kör sporthoj är en liten del av hojkollektivet, ändå står vi för merparten av olyckorna, inte konstigt att det skriks om förbud.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vi som kör sporthoj är en liten del av hojkollektivet, ändå står vi för merparten av olyckorna, inte konstigt att det skriks om förbud.

Du har helt rätt, men om man börjar titta på varifrån det skriks så ser man snart en trend...

Förbjuder dom mycket mer så får dom nog också börja förbjuda folk/företag att lämna landet!

Psychodad skrev:
Blir inte alls förvånad om det blir så, vi får säkert exakt vad vi förtjänar i det här landet. Nån har väl röstat in sossarna och miljöpartiet till den plats där dom är idag.

...Skyll det bara inte på mej.. :(
Inte på mig heller,som man sår får man skörda........

Jag förstår att de vill förbjuda sporthojar, eller i alla fall försöka begränsa användningen av dessa. Det är (bevisligen) ett farligt fordon som egentligen inte hör hemma på allmäna vägar. Med 25-årsgräns skulle vi säkert få bort de värsta nötterna i alla fall.

Folk får börja tänka på hur de kör, annars dröjer det nog inte så länge innan det blir något sorts förbud eller begränsning.

Och så kommer den eviga frågan som soppatorsk efter en skogsväg...

Vad är en sporthoj då?
Hk/Kg, kubik, Hk, vikt, årsmodell?
:va

Plåtniklas skrev:
Skitbra förslag. Snorvalpar har inget på rejsmaskiner att göra. :tummenupp

Det finns en poäng där, men jag tycker mig se en trend hos nyblivna hojåkare att köpa rejshoj och köra för fort utan kontroll, och självklart har åldern stor betydelse men jag vill påstå att det är ganska generellt oavsett om du är 19 eller 29 när du tar ditt A-kort. Jag ser hellre ett krav på ett visst antal körkortsår innan du får köra sporthoj än en ren åldersgräns. Helst skulle jag se att folk tänkte själva men det är ju en utopi.

Det har ju som sagt diskuterats förr, och det är inte slut med den här tråden heller... :rolleyes:
Svensson kan inte mycket om hojar, men dom ser skillnad på plastraketer och glidare iaf. Och man kan nog utan att ljuga säga att majoriteten av idiotkörningarna och busandet görs med sporthojar, av ynge män, även om motarder nog stiger i statistiken.

Tror ni på fullt allvar att folk vill ha kamikazepiloter med r-hojar som slangar i 200 på allmän väg, vinglandes mellan filerna, eller folk som använder bilar som slalomportar i 2-3 ggr hastighetsgränserna? Att alla filmer som kommer ut här (bus i sthlm är bara ett exempel) bidrar till att göra sporthojskollektivet mer uppskattat? Nästa bil någon slangar förbi på innern kan innehålla en minister som sätter morgonkaffet i halsen och sen är förbudet här!

Sen kan alla köra som idioter, oavsett ålder, men generellt sett så ökar mognaden med åldern, man får bättre självinsikt och blir mer riskmedveten.
Men det finns folk i alla åldrar, kön osv som inte ska ha körkort :huvet

Utbildning är ju självklart! Jag tror på mindre pekpinnar och mer på förståelse, hur hojen fungerar, hur man själv fungerar osv i olika situationer, hur greppet förändras med olika temp, vid regn osv. Jag fick då aldrig lära mig bromsa i kurvor, hantera släpp, tänka på hur kalla däck greppar osv. :( All fokus var på krypkörning och titta rätt i korsningarna bara för att klara uppkörningen...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!