Förbjud sporthojar....

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.
 
Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt.
Mmm.

Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Genom att inte acceptera höga risknivåer.

Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken
Ja, om man sänker risknivån -- så måste resultatet bli en ändring i beteende.

tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN
Jag brukar tänka 33 steg framåt. Det är bättre att öka hastigheten. Om man kör för sakta, så ligger bilar nära och gör konstiga omkörningar. Ibland är det dock bra att sänka hastigheten -- exempelvis när det går för fort.

Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom
Utan gas kommer man ju ingen vart. Ju mer man gasar -- desto mer kommer man. Du når fram till oss genom Diana Ross's -- Reach out and touch. (stavning)


..det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd.
När man tror man kör med förstånd -- så är man den farligaste dåren av alla.

..vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare.
Alla måste gasa.


Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet.
Det är inte bra för Dig. För mig är det perfekt.

Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst.
Det blir svårt att hitta de omdömeslösa. Gasa gör alla.

Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kanske lägga av helt? Det kanske är omdömeslöst att som far, köra sporthoj. Dessutom retar sig folk.
 
Om man nu har en viss mängd vildpannor i befolkningen, och dessa är överrepresenterade bland sporthojsåkarna är väl det nåt bra - då kan man ju faktiskt lättare nå dom med riktade insatser såsom utbildningar mm.
Om man istället förbjöd sporthojarna skulle dessa "vildpannor" dra iväg "utom synhåll" till mellanklassare, turbobilar och gud vet vad.
Och allvarligt, alla som tror att det inte går lika bra att krascha med en mellanklassare som en sporthoj kan ju räcka upp en hand...
I ljuset av det resonemanget gör nog SMC med sina sporthojskurser en tjänst för en större del av samhället än man tror.

Och försäkringsbolagen sen, försök att ta ut en riskpremie av en vanvetting i en fultrimmad b-ascona, han försvinner ju bara i ett större kollektiv. Naturligtvis bättre att han själv får välja sin plastraket och betala premie därefter.
 
Mmm.

Genom att inte acceptera höga risknivåer.


Ja, om man sänker risknivån -- så måste resultatet bli en ändring i beteende.


Jag brukar tänka 33 steg framåt. Det är bättre att öka hastigheten. Om man kör för sakta, så ligger bilar nära och gör konstiga omkörningar. Ibland är det dock bra att sänka hastigheten -- exempelvis när det går för fort.

Utan gas kommer man ju ingen vart. Ju mer man gasar -- desto mer kommer man. Du når fram till oss genom Diana Ross's -- Reach out and touch. (stavning)


När man tror man kör med förstånd -- så är man den farligaste dåren av alla.

Alla måste gasa.


Det är inte bra för Dig. För mig är det perfekt.

Det blir svårt att hitta de omdömeslösa. Gasa gör alla.

Kanske lägga av helt? Det kanske är omdömeslöst att som far, köra sporthoj. Dessutom retar sig folk.

Skulle tippa att du med din mogna kommentar snart är med i olyckstråden 2007 , tyvärr.

Romi, varför har du en Honda CBR 954 RR-02?
.

Den går även på bana , så klart och även i trafik , tänkte inte du på det ? :yoparty
 
Last edited:
För att få kompisar?? :tungan
Inte en rolig hoj att INTE vara gasglad på...
Kompisar har jag nog av så det är inte nåt problem.
Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem.
Klart man vill gasa med en sådan hoj , men det kan man göra på bana där inte nån bil sticker fram nosen eller gör någon idiotisk vänstersväng.
 
Kompisar har jag nog av så det är inte nåt problem.
Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem.
Klart man vill gasa med en sådan hoj , men det kan man göra på bana där inte nån bil sticker fram nosen eller gör någon idiotisk vänstersväng.


jag har fått massa nya kompisar, nästan alla hojar jag möter hälsar på mig :tungan :tungan :D
 
Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.

Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?

Jamen tänk självför bövelen:gnissla ,,,, mänskligheten har slutat tänka, då synnerhet i trafiken, för storebror säger att köra sakta så blir allt bra.
,,,,,,, ta en stund och kolla lite olika bilister i olika situationer,,,,,,



Sen blir jag så urbota förbannat trött på SÄNK HASTIGHETEN,,, klart som korvspad att det blir färre olyckor om man sänker farten,,,,,,,,, men vissa trafikanter har slutat tänka och då ska de fan inte ut på vägarna över huvud taget.:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Så här enkelt är det:

Ha koll.

Visa hänsyn även om nån vill köra om.

Ta ansvar för ditt fordons framfart.

Underlätt för andra.

Jag såga en kärring på ICA som skulle backa ut från sin parkeringsficka,,, jag säger bara,,, herregud:va
 
Kompisar har jag nog av så det är inte nåt problem.
Vem köper hoj för att få kompisar , gör DU ? I så fall har du lite problem.
Klart man vill gasa med en sådan hoj , men det kan man göra på bana där inte nån bil sticker fram nosen eller gör någon idiotisk vänstersväng.

Känns det inte som om jag kom åt en lite öm punkt iaf :hihi
Jaja självklart gör jag det, vad ska jag annars med mc:n till? ;)
 
Vi har ett stort problem i Sverige. Våra mottrafikanter är inte beredda på att vi finns. Skitsamma hur vi kör, det var en senast idag som svängde ut dead ahead of me med ett par meters marginal när jag höll 60 på 70-väg. Folk måste öppna ögonen och inse att det inte bara finns fyrhjuliga aluburar på vägarna utan även andra trafikanter. Detta beteende gäller också när jag är ute på trampcykeln, jag vet inte hur många gånger jag nästan kört in i en bildörr som öppnats utan att nån kollade först.

Sveriges trafikanter är inte vakna. Åk ner till t.ex. Frankrike eller Italien där folk har lite hets i humöret så ska ni se på riktig fulkörning av tvåhjulingarna. Vi i Norden kör ju fint som körskolebarn i jämförelse.
 

Klart man vill gasa med en sådan hoj , men det kan man göra på bana där inte nån bil sticker fram nosen eller gör någon idiotisk vänstersväng.

Varför har du cbr? ...eller, alltså, varför ha en sån hoj om man alltid kör enl gällande hastighetsregler - du kan ju förlora körkortet på 1ans växel på motorväg.

Jag skulle aldrig i livet köra hoj, om man från myndigheterna införde ett system som gjorde att man inte kunde köra över gällande hastighet. Då skulle jag byta intresse helt enkelt. Exempelvis, om man i framtiden skulle införa krav på "ett slags chip" kontra en databox, uppkopplad via gps, så all körning blev loggad, och automatiskt - man får böter varje gång man kör för fort.

jäkla tjat om bana, pysslar du själv med banåkning?

orka...

--

Det "dör" 400 pers varje år, i sverige - pga av självmord. Varför ska alla tjata om "nu måste vi ta det lugnt i trafiken", det kommer aldrig ske sålänge hojjar finns.

Vill du bidra med något som räddar liv, så proklamera för en bättre psyk-vård, införa tot rökförbud mm mm.

En hojåkares liv är väl inte mer värt än en som begår självmord?
 
Varför har du cbr? ...eller, alltså, varför ha en sån hoj om man alltid kör enl gällande hastighetsregler - du kan ju förlora körkortet på 1ans växel på motorväg.

Jag skulle aldrig i livet köra hoj, om man från myndigheterna införde ett system som gjorde att man inte kunde köra över gällande hastighet. Då skulle jag byta intresse helt enkelt. Exempelvis, om man i framtiden skulle införa krav på "ett slags chip" kontra en databox, uppkopplad via gps, så all körning blev loggad, och automatiskt - man får böter varje gång man kör för fort.

jäkla tjat om bana, pysslar du själv med banåkning?

orka...

--

Det "dör" 400 pers varje år, i sverige - pga av självmord. Varför ska alla tjata om "nu måste vi ta det lugnt i trafiken", det kommer aldrig ske sålänge hojjar finns.

Vill du bidra med något som räddar liv, så proklamera för en bättre psyk-vård, införa tot rökförbud mm mm.

En hojåkares liv är väl inte mer värt än en som begår självmord?

Du har så dj,,,la rätt :tummenupp ,,, fuck the moralkärring :arsele
 
Sporthojsmentalieten är och har alltid varit lite outlaw och kommer så förbli... att säga varken det ena eller det andra ang hur vi skall bete oss är väl dubbelmoral.

Själv gillar jag inte lagar och regler särskilt mycket även om jag försöker leva efter sunda värderingar. Varför lev från vagga till grav under stränga regler, moral och etik, inlåst som en liten ekorre i ett ekorrehjul, ett sådant samhälle gynnar endast dom starka, framgångsrika och lyckligtlottade, efter vilka samhället är skapat. Resten av oss jobbar och sliter tills vi dör för att dra in pengar till dessa människor... så lite anarki skadar inte trotts allt.
 
Sporthojsmentalieten är och har alltid varit lite outlaw och kommer så förbli... att säga varken det ena eller det andra ang hur vi skall bete oss är väl dubbelmoral.

Själv gillar jag inte lagar och regler särskilt mycket även om jag försöker leva efter sunda värderingar. Varför lev från vagga till grav under stränga regler, moral och etik, inlåst som en liten ekorre i ett ekorrehjul, ett sådant samhälle gynnar endast dom starka, framgångsrika och lyckligtlottade, efter vilka samhället är skapat. Resten av oss jobbar och sliter tills vi dör för att dra in pengar till dessa människor... så lite anarki skadar inte trotts allt.

:tummenupp
 
Hemsk tanke och otänkbart för mig. Rubriken skrevs för att få många läsare och väcka debatt. Hur skall man minska risken för olycker och i synnerhet dödsolycker ?
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.

Vem skrev och i vilken tidning skrevs den artkeln?
 
Om de kommuner som vill ha ner olyckorna och buskörningarna kanske satsade lite istället.

Subventionera bandagar på den banan närmst ortsen så det är bara att köra dit o köra av sig då och då..

Överlåt en gammal parkering till dom som vill stunta.. T ex Parkeringen bakom turning torso.. Nä,, dom jagar bort hojarna därifrån så dom kör i traffiken istället..

Tänker dom till så kanske det blir något av det..

Kommer ihåg på min tid när det var allmänt babbel om hur farliga skateboards va och hur mycket dom förstörde m.m. Nu bygger dom upp skateparker.. Kanske man inte kan jämnföra dessa direkt men nu slipper dom folk som grindar ner för trapporna på stadshuset ialla fall...

Mer bana och mer stuntplatser åt hojfolket..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top