Förbannade folk !#!#!??!!

Nåt liknande hände mig häromdagen.
Tant i vit VW Polo (vad annars?) tillverkad någon gång mellan krigen.
Jag kommer i helt kontrollerade 50 km/h. 2-filigt så jag glider om tanten i ytterfil då hon håller 40 km/h.
Vid rödljuset så kommer hon ikapp i filen bredvid och ligger nervöst och gnider lameller på 5500 varv i den stackars polon. Det är rött länge eftersom att klockan är runt kvart över fyra.

Efter rödljuset så är det en backe med lite korsningar, mycket bilar, rondell lite längre fram och framförallt så går två filer ihop till en.

Jag och alla andra lägger oss tidigt i vänsterfil eftersom att den högra försvinner strax. Vem kommer då alldeles för fort, lika slirande på kopplingen, lika skräckslagen blick? jodå, hon håller sina 5500 varv och slirar i uppförsbacken och hamnar förstås bakom mig i kön.

Jag blev ju skitskraj och spände ögonen i henne (hon var ca en halv meter bakom mig) och varvade fortfarande 5500 slirandes. Vad hade hänt om hon tappat pedalen? Jag hade väl suttit som ett frimärke på lastbilen framför mig med en förvirrad tant på min nummerplåt.

Inför kontroll var femte år, iaf efter att objektet gått i pension!

Nåt liknande hände mig häromdagen.
Tant i vit VW Polo (vad annars?) tillverkad någon gång mellan krigen.
Jag kommer i helt kontrollerade 50 km/h. 2-filigt så jag glider om tanten i ytterfil då hon håller 40 km/h.
Vid rödljuset så kommer hon ikapp i filen bredvid och ligger nervöst och gnider lameller på 5500 varv i den stackars polon. Det är rött länge eftersom att klockan är runt kvart över fyra.

Efter rödljuset så är det en backe med lite korsningar, mycket bilar, rondell lite längre fram och framförallt så går två filer ihop till en.

Jag och alla andra lägger oss tidigt i vänsterfil eftersom att den högra försvinner strax. Vem kommer då alldeles för fort, lika slirande på kopplingen, lika skräckslagen blick? jodå, hon håller sina 5500 varv och slirar i uppförsbacken och hamnar förstås bakom mig i kön.

Jag blev ju skitskraj och spände ögonen i henne (hon var ca en halv meter bakom mig) och varvade fortfarande 5500 slirandes. Vad hade hänt om hon tappat pedalen? Jag hade väl suttit som ett frimärke på lastbilen framför mig med en förvirrad tant på min nummerplåt.

Inför kontroll var femte år, iaf efter att objektet gått i pension!

Kan nog vara bra med kontroll även för yngre förmågor som verkar ha en övertro på sin egen körförmåga!

Hade en incident idag!

skulle köra till jobbet på Sturup, från Ystad och körde E65 an, riktigt skönt och
varmt väder! närmar mig en ökänd korsning där det hänt många
olyckor med folk som kör ut när dom verkligen inte borde!

ser en mörkgrön volvo längre fram som ska ut, ligger i ca:92 km/h
och flyter fram,ca 75 m innan jag kommer till korsningen kör biljävelen rakt
ut framför mig .. som tur är jag vaken och trycker ner bromsarna och
blir skogstokig, tutar och blinkar med ljuset och ger snällt fingret innan
jag smyger förbi bakom!

i bilen satt en kärring halvvägs in i framrutan och såg helt livrädd ut!
hon fick stanna över min körbana för en bil som kom i mötande trafik
från mitt håll sätt, vajerräcke imellan !!

inför körkortskontroll på alla över 60 !!!!

Söndagens trafikpucko var föraren till en grön Kawa ZX-6 som låg på motorvägen, vände hela huvudet för att titta bakåt och körde i 60! SEXTIO! km/h.

Det kan hända i låga hastigheter också!

Var ute och körde i utkanten av stan och precis när jag ska passera en parkerad bil så kör den ut rakt framför mig i den tväraste vinkel ut jag någonsin sett någon starta i. Hade jag inte tagit ut avstånd i rädsla för en bildörr hade det smällt.

Nu till det värsta - när jag med en hårsmån passerar och chokad tittar in i bilen ser jag att kärringen med ena handen (klumpigt) håller på att ta på sig sina solglasögon.. blundandes. Samtidigt som hon kör ut! Snacka om blindstyre.

Dagens höjdare:

Ligger bakom en glidare som i sin tur ligger bakom en färdtjänstbuss i bussfilen (utanför naturhistoriska museet i sthlm). Bussen kör väldigt långsamt i cirkus 50km/h, men det är mycket köer och så i de andra körbanorna så jag förstår det. Men rätt vad det är så kommer en moped körandes i bussfilen och skall promt köra om mig och glidaren på höger sida för att sedan själv hamna bakom bussen. Visst jag hajjar att han tyckte det var ballt att köra om 2 mc med sin moped och kunna skryta lite för polarna, men är det verkligen värt att riskera en olycka för det?

Reb0

Här i Norge är det väldigt mkt högerregel som gäller. Finns vissa partier här i bostadrsområden med 50km/h där folk bara åker rakt ut i vägen för att andra ska lämna företräde. Många saktar inte ens in när de ska svänga utan brassar på med (nästan) skrikande däck. Skitkul när man kommer och måste tvärbromsa 3 m innan :grrr
Spelar nästan ingen roll om man är inne i korsningen, många åker på ändå :mad:

En till grej. 80% av invånarna här i Fredrikstad vet fan inte vad blinkers är. De bara svänger utan att visa vart de ska. Blinkar de är det oftast när de börjar svänga :va

Last edited:
Min mor tillhör ovan nämnda kategori trafikanter. Hon kör hellst med två hjul på fel sida mittlinjen (det kan ju komma rådjur) och alltid minst tio km/h under rådande begränsning.

Hon tog körkort under sextiotalets första hälft. Men det är knappast någon ursäkt.

Jag orkar inte längre klaga utan blundar och hoppas på det bästa.

så var ja förbannat nära men sen öland och på vischan å så vidare innan dom kommit dit.. ja behöver ja säga mer!

Misstänker man ölning, krökning eller dylika substanser i omloppet hos medtrafikanter skall man omgående förvandlas till en mottrafikant och med ordningsmaktens hjälp, eller själv handgripligen förflytta vederbörande till därför avsedd plats*.

Att inte göra det, utan att istället börja slira på vad som är rätt och fel blir i slutändan värdenihilism.. Att ingripa, det är civilkurage, medmänsklighet, syskonskap eller solidaritet, kalla det vad ni vill! Bättre lycka nästa gång, och bra att ni klarade er!

*lämpligen dike i väntan på färdtjänst mot hotell gripen..

Skönt att ni klarade er. Jag vet hur jävligt det är med en massa idioter i trafiken, men lets face it, Ni körde för fort, ganska mycke för fort om ni låg i 90 på en 70 väg. Vill inte vara moraltant, jag kör också för fort ibland, men det är bara ert eget fel att ni hamnar i sånna situationer. hade du legat i 60 i den där kurvan så hade du antagligen hunnit bromsa för gubben oavsett om han var full, bild eller sovandes i sin bil.

Skönt att ni klarade er iaf, kanske blev en liten tankeställare.

Skönt att ni klarade er. Jag vet hur jävligt det är med en massa idioter i trafiken, men lets face it, Ni körde för fort, ganska mycke för fort om ni låg i 90 på en 70 väg. Vill inte vara moraltant, jag kör också för fort ibland, men det är bara ert eget fel att ni hamnar i sånna situationer. hade du legat i 60 i den där kurvan så hade du antagligen hunnit bromsa för gubben oavsett om han var full, bild eller sovandes i sin bil.

Skönt att ni klarade er iaf, kanske blev en liten tankeställare.

60 på 70 väg , det har väl aldrig hänt inte ens när man körde trimmad moppe!
men visst man kan ju gardera sig precis som gubben gjorde som låg kanske i 20 klm/h.... knappt!

vet att många skrivit att vi körde fort men lets face it hur ofta ligger man inte 40 - 50 klm/h för fort under sommaren.. nu körde vi max 10 klm/h för fort innan vi såg gubben men ja hade absolut inga problem att stanna hade gott om marginaler!polaren kanske gjorde en chansning han hade säkert kunnat stanna men men , hade vi kört bil hade vi nog klarat oss sämre!

grejen är ju den att vi som kör sporthoj ,annan hoj, mm mm. Får ju alltid massa skit från andra trafikanter å så vidare ville nog bara kommentera att fan vad mkt idiot bilister det finns oxå men det hörs sällan lika mkt skit om dom!

Fan vad härligt att våren kommit!!!!:tummenupp

Det kan hända i låga hastigheter också!

Var ute och körde i utkanten av stan och precis när jag ska passera en parkerad bil så kör den ut rakt framför mig i den tväraste vinkel ut jag någonsin sett någon starta i. Hade jag inte tagit ut avstånd i rädsla för en bildörr hade det smällt.

Nu till det värsta - när jag med en hårsmån passerar och chokad tittar in i bilen ser jag att kärringen med ena handen (klumpigt) håller på att ta på sig sina solglasögon.. blundandes. Samtidigt som hon kör ut! Snacka om blindstyre.

Word !! Malmö är en skräckstad när det gäller idioter i trafiken!
speciellt när det gäller att göra ut från parkeringsplatser eller parkerings
fickor .. då ligger man hellre vid mitten på vägen än för nära in på bilarna!
folk bara drar rakt ut i banan!

Word !! Malmö är en skräckstad när det gäller idioter i trafiken!
speciellt när det gäller att göra ut från parkeringsplatser eller parkerings
fickor .. då ligger man hellre vid mitten på vägen än för nära in på bilarna!
folk bara drar rakt ut i banan!

Tar en runda i Malmö vilken dag i veckan som helst. Där finns åtminstoned tempo o rytm i trafiken. Här är det rysk rolette om de ens ska köra på rätt sida i rondellen......

Tar en runda i Malmö vilken dag i veckan som helst. Där finns åtminstoned tempo o rytm i trafiken. Här är det rysk rolette om de ens ska köra på rätt sida i rondellen......

Skåne är fullt av idioter
Tidigare idag på väg från Lund till Ripa crossbana körde jag om en Harley med kompis på BMW och som körde 120 där det var tvåfiligt och men vågade inteköra mer än 100 när det blev enfiligt! Och motorcyklister använder ju aldrig vägrenen för att släppa om bakomvarande heller så kön bakom dom var lång.

Harleyföraren förstod nog att jag hade en hoj inne i skåpet för han hälsade genom att visa mig långfingret!
Tyvärr insåg jag lite för sent att min vindruta behövde en spolning.

Just att släppa förbi bakomvarande finns inte i Skåningens värld, han ligger och såsar i vänsterfilen. Ingen annan form av hjälpsamhet och hänsyn finns heller i Skåne.
Själv gillar jag att köra bil o Stockholm där släppar man in folk i sin fil och man vet att vänsterfilen är till för omkörning.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden