Förbannade folk !#!#!??!!

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
Måste bara dela med mig av det som hände mig å min polare ida på våran första runda ute med hojarna!

vi är på väg hem till min mor på öland( bonnland mkt allvar längs vägarna), vägarna vi kör är 70/90. Första incidenten följer såhär : vi kommer åkandes jag först han efter, precis kört igenom en lite dunge på sidorna av vägen, en raksträcka framför oss på ett par hundra meter vi ligger kanske i 120 klm/h

Ja ser framför mig en bil som vi kommer ifatt ganska fort ?! :confused:
Jag börjar motorbromsa men ser ganska snart att bilen inte rör sig!! :va mitt på en 90 väg den står alltså still utan blinkers åt något håll!!?? vi hinner med nöd å näppe bromsa innan vi är precis bakom bilen då ja slänger fingret på tutan , personen i bilen( äldre dam med en passagerare ålder svår att säga!)

Slänger då i sin blinkers då hon suttit å pekat åt sidan å pratat med sin vännina bara vrider på ratten svänger in på den lilla grusvägen åt vänster kollar inte backspegel eller sånt ne ne!! :huvet (kunde ju kommit någon mer bakom liksom!!! vi fortsätter sen lite lugnt hem till mor på kaffe!:)

Del 2!

Vi är på väg hem nu kör polaren före mig vi kör inte fort men inte sakta typ 90 kanske på 70 väg.. de kommer en go kurva framför oss som är ganska skymd ja lägger mig runt åttio tänker glida igenom , men ser sen att mitt i kurvan står det en bil eller den rullar typ kryp fart fram !!:va ?? Polaren får bromsa te lite men kör sen över i motsatt vägsida förbi bilen möter med sekunden till godo en bil som får bromsa rejält ... tyvärr...:rolleyes:
jag hinner däremot bromsa kör å stannar framför bilen då mkt j#vla irriterad,
Dom kör upp jämte mig vevar ner rutan ( 2 pensionärer ) Ja frågar rätt ut va fan håller ni på med allvarligt talat ni kan ju för helv!#e inte stå still eller krypköra igenom en dold kurva!! vad tänker ni med??
:mad:
Tanten säger då men han höll ju på att köra på oss!

Då blir man ju i princip galen : Är det så jävla lustigt tycker du när ni står nästan still här?? han fick ju nästan köra på bilen han mötte!!:gnissla
Då säger gubben nått nästan lika idiotiskt..

Men ja känner hur han stinker gammal öl typ!!:mad:

Jag avbryter han å frågar : Ursäkta men är du verkligen nykter?? du stinker nämligen sprit! hör inte vad han säger tillbaka är så förbannad!! ja backar lite fö kolla gubbens reg plåt sen säger ja till han att ja kanske skulle ta å ringa polisen! han bli lite skakig i rösten sen orka ja inte glo på fanskapet mer slänger ner visiret å drar.. möter då min kompis som vänt för att kolla vad ja donade med !?

När vi sen pratat om va som hände sa han att gubben aldrig körde så länge han såg honom i backspeglen,, antagligen vågade han inte fortsätta ? men ja ringde aldrig snuten vet inte vad som varit bäst men man blir ju så arg när vi mc förare få så mkt skit sen finns det precis lika mkt idioter i bilarna men de e sällan det är lika illa!!:va

Ja känns bra nu allafall ,hemma hela båda 2 tack gode gud för det!!:pannkyss

Det som iaf är ett ljus i tunneln är att jag äntligen börjat höra talas om poliser som bötfäller sådana här trafikanter som kör alldeles FÖR SAKTA. Jag kan bli helt skogstokig på puckon som kör markant under laglig hastighet eller väldigt ojämt upp och ner mellan säg 60 och 75 på en 70 väg. Så, nu har jag oxå fått tala ut :)

Det som iaf är ett ljus i tunneln är att jag äntligen börjat höra talas om poliser som bötfäller sådana här trafikanter som kör alldeles FÖR SAKTA. Jag kan bli helt skogstokig på puckon som kör markant under laglig hastighet eller väldigt ojämt upp och ner mellan säg 60 och 75 på en 70 väg. Så, nu har jag oxå fått tala ut :)

Har hört samma sak! det är ju positivt men finns ju alldeles för många tyvärr som kör så!

Ja det finns idioter, och kommer alltid finnas. Lika bra att vänja dig för dom kommer inte ändra på sig för din skull. Du körde för fort i båda fallen, så enkelt är det.

Har själv varit med om tillfällen då jag hållt på att stryka med, men jag har ändå mig själv att skylle OM det skulle hända nåt.

Ja det finns idioter, och kommer alltid finnas. Lika bra att vänja dig för dom kommer inte ändra på sig för din skull. Du körde för fort i båda fallen, så enkelt är det.

Har själv varit med om tillfällen då jag hållt på att stryka med, men jag har ändå mig själv att skylle OM det skulle hända nåt.

Jo visst är det sant men kanske inte det ja ville påpeka med denna tråden..

Det stämmer, och dom blir lika paff varje gång ;)

Men då pratar vi inte om 60 på 70 väg. Det funkar inte. När det är så pass att de kraftigt stör trafiken så går det, typ bmw/mercedes raggare i stan. När det gäller äldre personer så får man göra en bedömning på plats om de skall ha böter eller om de ens skall ha kvar körkortet....lika svårt varje gång.

Last edited:
Tja, Öland vad tänker man på då?
Turister, fågelskådare som tvärnitar mitt på vägen när de får
se en rödnäbbad flaxtratt:gnissla

Tja, Öland vad tänker man på då?
Turister, fågelskådare som tvärnitar mitt på vägen när de får
se en rödnäbbad flaxtratt:gnissla

Ha Ha .... ja de stämmer men denna gången var det nått annat typ nån bonde som köpt ny traktor kanske, alltid kul att skvallra om! :)

Det är det som är det fantastiska med vårat system med körkort, gör några 1X2 frågor och vissa upp vid minst ett tillfälle att du kan trafikreglerna så är körkortet ditt. Att hantera ditt fordon (då främst bilister) är en VÄLDIGT underårdnad fråga?

Tyvär är det nog så att det är bara att vänja sig vid tanken att det inte finns så många medtrafikanter utan mest mottrafikaner, och domflesta har fått för sig att dom har väldigt mycket rättigheter ute i trafiken:va

Enda försvaret är att köra med innsidan, gärna fort men med innsidan:tummenupp

//Ash

Vad som slår mig efter att ha läst igenom tråden är, marginaler !!!

Att köra som om alla andra trafikanter är packade och det står en ko på vägen i var skymd kurva har räddat mitt liv mer än en gång.

Men visst, är det öppet o fri sikt så kan jag också köra som cyklen är stulen.

En vis man sa en gång till mig, "Du behöver inte delta i varje fight du är inbjuden till"

Betyder kanske olika för olika personer, men för mig så satte det sig som en fläskläpp

Ungefär som killen i 20-årsåldern som la sig en meter bakom mig på landsväg i typ 100 knyck idag när han för en gångs skull hade fått låna pappas BMW. :finger

Det kanske borde vara något slags teoriprov och uppkörning var 5 år :confused:

Jag håller med om det, tänker ofta på att förmågan behöver underhållas mer än att man bara slökör till Konsum och skapar egna trafikregler.
Gärna i kombination med vidareutbildning som förare. Finansiera så gott det går med pengar som nu går till fartkameror...

Jag hoppas det hinner gro lite trafikmognad i dig innan du planterar dig i nästa grej du inte uppfattar i tid längs vägarna.

Körkotet förnyas var tionde år.
Varför inte en läkarkoll och en "uppkörning" bestående av en runda på stan plus ett par km landsväg innan man får kvittera ut nya lappen?
Samma sak vid indraget körkort.
Är själv inne på tredje lappen och är medveten om att både syn och körteknik ändrat sig genom åren.

hade en kul upplevelse idag på väg mot kalmar strax efter borås är det 90 väg med vajer räcke. Tack och lov var det två filigt just då. Bilen framför mig ställer sig plötsligt på bromsenn slänger sig ut i andra filen. Och ja se där dök en liten a lagare på cykel upp som tyckte att han behövde båda filerna. tur att man låg så långt bakom annars hade han suttit som en fluga på visiret

Som min far en gång sa.

"Räkna med att alla andra är idioter" =P
Fick han lära sig på körskolan :tummenupp

Körkotet förnyas var tionde år.
Varför inte en läkarkoll och en "uppkörning" bestående av en runda på stan plus ett par km landsväg innan man får kvittera ut nya lappen?
Samma sak vid indraget körkort.
Är själv inne på tredje lappen och är medveten om att både syn och körteknik ändrat sig genom åren.

Uppkörning igen kommer nog aldrig hända då det förmodligen skulle kosta alldeles för mycket samt en jävla massa tid men många nya jobb hadde det ju blivit men ett prov borde ju inte vara helt omöjligt.

Last edited:
Vad som slår mig efter att ha läst igenom tråden är, marginaler !!!

Att köra som om alla andra trafikanter är packade och det står en ko på vägen i var skymd kurva har räddat mitt liv mer än en gång.

Men visst, är det öppet o fri sikt så kan jag också köra som cyklen är stulen.

En vis man sa en gång till mig, "Du behöver inte delta i varje fight du är inbjuden till"

Betyder kanske olika för olika personer, men för mig så satte det sig som en fläskläpp
:tummenupp
Jag tog mitt hojkort i England. Min lärare sade att man ska alltid kunna stanna inom det avståndet som man har frisikt. Detta betyder tyvärr (eftersom det är ju kurvorna som är roliga) att man måste sakta ned rejält vad det gäller t.ex. blindkurvor!!!

Jag följer hans råd och detta har räddat mig flera gånger.

Med tiden kommer man till insikt att det enda sättet att köra säkert på gata är att anta det värsta runt varje kurva. Rullgrus eller en bil som fått stop precis runt hörnet. Innan man drar järnet på den där långa rakan kanske man bör tänka på om man hinner stanna för en älg som hoppar upp på vägen. Dessa tankar brukar få mig att hålla igen på gasen.

Visst, det blir inte lika kul att köra om man tänker så här, men jag tar i alla fall det säkra före det osäkra. Vill man köra järnet är bana det enda som gäller.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...