förbättra en YZF-R125 till våren??

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
stockholm
Hoj
YZF-R125
hej det är så att jag just har köpt en YZF-R125 yamaha. och jag har inte tänkt att köra något tills våren men nu när jag har lite extra jobb. så tänkte jag att man kan förbättra lite och med finns något att förbättra,

som jag har förståt är att man ska byta avgasrör och reghållaren men finns det något annat man kan byta
 
Backspeglarna, ensits-cuts om den inte redan har det, fetare däck, fälgstripes om man känner för det.
 
Inbyte till 600cc;)

Nä men om du ska lägga pengar på något så kom ihåg att OM du ska sälja den om 1-2 år får du knappt igen något på tillbehören. Går ju byta hur mycke som helst egentligen: handtag, broms o kopplingsgrepp, fälgstripes, ljuddämpare, helsystem, förgasare, luftfilter, bestyckning, speglar, blinkers, miniskylthållare, xenon lyse osv=D
 
Lägg inga direkta pengar på den, för du får ändå inget extra för den när du skall sälja den så Spara pengarna tills du ska köpa en mellan hoj istället.
 
Lägg inga direkta pengar på den, för du får ändå inget extra för den när du skall sälja den så Spara pengarna tills du ska köpa en mellan hoj istället.

Lägger man 40k på en 125:a så bryr man sig nog inte om man får tillbaka pengarna man la ut på fälgstripes eller inte...

Klart du ska moda, kolfiber slipon kanske?
 
det jag menade med förbättra vara tophastigheten och acceleration.
turbo låter intressant men finns det någon så liten så den inte spränger motorn?
 
Eller också står man ut och kör på. Så jäkla sur är den väl ändå inte. Kan vara bra att "börja lagom" istället? Alternativet är att byta till en 2-taktare.

2 år till mellankort går fort...
 
det jag menade med förbättra vara tophastigheten och acceleration.
turbo låter intressant men finns det någon så liten så den inte spränger motorn?

trimkammar, större cylinder, öppnare filter och avgas,bänkning och eventuellt annan förgasare. Det är väll ungefär vad du kan göra. Men är det värt det? Knappast...
 
YZF125 trim

Finns 54mm (MX135), 57mm (FAzer 150), 58.5mm och 60mm (bägge sista från TDR) cyllar. Sen kan man special beställa 63.5mm cylle from Singapore eller Thailand som med 6mm stroke pinne ger modiga 205cc. Det mesta jag sett ur en 205a är 24hk på hjulet men då är det 'fullrace' dvs 14:1 i komp,FCR35 och mycket vassa kammar.
60mm (166cc) cylle, en lite vassare kam, portning/planing av topp,ombetyckning + ett bra avgas kan vara en bra medelväg. Brukar ge ca 13.5-14.5hk på slangen...

På bild min Spark MX135 med 60mm cylle, mild trimkam, portning, 10.9:1 i komp, ombestyckad Mikuni 24mm 'ovalslide' och ett avgas som ger bra vrid.
Ca 13hk och toppar lätt 140km/t...
Cylinder och topp passar rakt av på YZF125...
 

Bifogat

  • DSC00352.JPG
    DSC00352.JPG
    188.8 KB · Visningar: 62
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top