Stötdämparservice / uppgradering

2017 kollade NCCR igenom min dåvarande hoj eftersom jag var intresserad av en uppgradering då hojen ändå gått 8000 mil.

Han mätte och mätte, förare på, förare av, skrev i sitt block och räknade. Kände på dämpning och ändlägen.

Han sade att ”ja, jag skulle ju gärna sälja en ny fjädring men faktum är att den fortfarande håller lika bra spec som ny så du behöver inte göra något åt den alls. Men välkommen tillbaka när du känner att den blivit sämre.”

Skickade en kamrat dit 2022 då hans hoj började kännas trött, han blev extremt nöjd och tycker fortfarande att det är den bästa förbättring han någonsin gjort på en hoj. Han kör mycket med frun bakpå och väjer inte för någon sorts väg (1200GSA).

Förutsatt att man åker dit med hojen så tror jag att man kommer att få en objektiv värdering kring behovet och dessutom få bästa möjliga service runtom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet inte om jag missförstår men som jag tolkar din beskrivning låter som ett jävligt ignorant sätt för att bedöma att skicket på en fjädring är "som ny". Däremot kan han se när oljan i dämparna är totalt slutkörd så om han bara hade sagt att du kan köra vidare ett tag till kunde jag ha accepterat slutsatsen men inte slutsatsen "som ny".

Mäta? Vad mätte han? Hänget? Det är bara beroende av fjäderstyvheten och fjädrar utmattas nästan inte alls.

Kände? Vadå kände? Gungade han hojen med händerna som vissa gör och betraktade hur den rörde sig? Visst om fjädringen är sopslut så märks det ju då men när stötdämparoljan blir varm då? Eller vid högre krafter som ger högre hastighet på rörelsen?

Hur lyckades han få fjädringen till ändläget i botten?

Det enda jag tycker låter vettigt i beskrivningen är dessa ord:
...när du känner att den blivit sämre...

En van förare känner när fjädringen inte längre fungerar som den ska. Tyvärr skulle jag tro att runt 90% av Sveriges motorcyklister är oförmögna att känna det.

När jag tänker på saken så tror jag att han kanske inte sagt "som ny" utan det kanske var din egen tolkning/formulering som fick mig att gå igång helt i onödan.

Ja kanske det. :) Du har sannolikt helt rätt.

Det avgörande i sammanhanget var förstås att befintlig fjädring inte var renoveringsbar så det var byta eller inte byta. Och jag var ännu sämre än nu på terminologin så jag kan absolut ha missförstått allt han gjorde.

Det viktiga var att han inte bara försökte sälja utan göra en bedömning utifrån hoj, förare och användningsområde.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

En van förare känner när fjädringen inte längre fungerar som den ska. Tyvärr skulle jag tro att runt 90% av Sveriges motorcyklister är oförmögna att känna det.
En vågad gissning, du tycker du tillhör de 10% som kan :) Haha alltid kul med alla gamla gubbar som kan bäst o ingen annan fattar nåt.

En vågad gissning, du tycker du tillhör de 10% som kan :) Haha alltid kul med alla gamla gubbar som kan bäst o ingen annan fattar nåt.

Ja, jag märker när min fjädring slutar fungera som den ska. Det är då jag servar.

Och jag servar tillräckligt mycket fjädring för att inse hur många sk motorcyklister det finns som fortsätter köra långt efter att dämparna är slutkörda. Det kan ibland sluta med extra kostnader.

Det gäller för övrigt även folk som kör snöskoter.

Sen har jag ju kunder som är extremt känsliga för även extremt små justeringar. Tex en pappa som berättade hur han förskjöt gaffelbenen 1mm.
Det tog inte lång stund innan sonen stannade och frågade farsan: Vad fan har du gjort?

Så känslig är inte jag, numera har jag även svårt att känna tex när det är lite glapp i fjädringslänkaget. Det fanns en tid då jag körde mera och kände det direkt. Men när oljan I dämparna är slut så känner jag det direkt. Eller ibland så snart dämparen blivit varm.

Och det är förresten bland de där 10 procenten som jag hittar mina stamkunder. De där 90% som inget märker fortsätter ju bara köra trots att det inte fungerar som det en gång var tänkt. Sen kommer dom med sina problem när dämparen gått utan olja så länge att den är skrot eller när bilprovningen påpekar att den läcker olja på däck/bromsar.

Last edited:
Jag har köpt Hagon till Thruxtonen av NCCR anpassade efter vikten och då var det billigare än köpa direkt från England dock så verkar priserna gått upp nu men det kan ju vara värt att kolla upp om priset skiljer sig mycket.

Till KLR:en blev det Wilbers fjädar fram från NCCR då Hagon, YSS och Wilbers alla hade likadan styvhet och liknnande pris men det kändes smidigt att handla från NCCR, bak blev det YSS tror jag köpte den från Tyskland. På KLR:e blev det enormt skillnad med uppdaterad fjädring jämfört med den svampiga original fjädringen.

Undra om inte Hagon måste vara ett av bästa budgetalternativet då man får dom viktanpassade? YSS var ju lite av en chansning då det var svårt att få fram för vilken vikt dom passar för.
Håller med gällande Hagon. Hade en BMW R1100S och bytte original till Hagon för många år sedan - kostade en tredjedel av Öhlinaren jag köpte till min nuvarande MT-09, men skillnaden blev större.

Fler bikers borde prioritera stötdämpare framför ljuddämpare :squid

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...