Stötdämparservice / uppgradering

2017 kollade NCCR igenom min dåvarande hoj eftersom jag var intresserad av en uppgradering då hojen ändå gått 8000 mil.

Han mätte och mätte, förare på, förare av, skrev i sitt block och räknade. Kände på dämpning och ändlägen.

Han sade att ”ja, jag skulle ju gärna sälja en ny fjädring men faktum är att den fortfarande håller lika bra spec som ny så du behöver inte göra något åt den alls. Men välkommen tillbaka när du känner att den blivit sämre.”

Skickade en kamrat dit 2022 då hans hoj började kännas trött, han blev extremt nöjd och tycker fortfarande att det är den bästa förbättring han någonsin gjort på en hoj. Han kör mycket med frun bakpå och väjer inte för någon sorts väg (1200GSA).

Förutsatt att man åker dit med hojen så tror jag att man kommer att få en objektiv värdering kring behovet och dessutom få bästa möjliga service runtom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet inte om jag missförstår men som jag tolkar din beskrivning låter som ett jävligt ignorant sätt för att bedöma att skicket på en fjädring är "som ny". Däremot kan han se när oljan i dämparna är totalt slutkörd så om han bara hade sagt att du kan köra vidare ett tag till kunde jag ha accepterat slutsatsen men inte slutsatsen "som ny".

Mäta? Vad mätte han? Hänget? Det är bara beroende av fjäderstyvheten och fjädrar utmattas nästan inte alls.

Kände? Vadå kände? Gungade han hojen med händerna som vissa gör och betraktade hur den rörde sig? Visst om fjädringen är sopslut så märks det ju då men när stötdämparoljan blir varm då? Eller vid högre krafter som ger högre hastighet på rörelsen?

Hur lyckades han få fjädringen till ändläget i botten?

Det enda jag tycker låter vettigt i beskrivningen är dessa ord:
...när du känner att den blivit sämre...

En van förare känner när fjädringen inte längre fungerar som den ska. Tyvärr skulle jag tro att runt 90% av Sveriges motorcyklister är oförmögna att känna det.

När jag tänker på saken så tror jag att han kanske inte sagt "som ny" utan det kanske var din egen tolkning/formulering som fick mig att gå igång helt i onödan.
 
Ja kanske det. :) Du har sannolikt helt rätt.

Det avgörande i sammanhanget var förstås att befintlig fjädring inte var renoveringsbar så det var byta eller inte byta. Och jag var ännu sämre än nu på terminologin så jag kan absolut ha missförstått allt han gjorde.

Det viktiga var att han inte bara försökte sälja utan göra en bedömning utifrån hoj, förare och användningsområde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
En van förare känner när fjädringen inte längre fungerar som den ska. Tyvärr skulle jag tro att runt 90% av Sveriges motorcyklister är oförmögna att känna det.
En vågad gissning, du tycker du tillhör de 10% som kan :) Haha alltid kul med alla gamla gubbar som kan bäst o ingen annan fattar nåt.
 
En vågad gissning, du tycker du tillhör de 10% som kan :) Haha alltid kul med alla gamla gubbar som kan bäst o ingen annan fattar nåt.

Ja, jag märker när min fjädring slutar fungera som den ska. Det är då jag servar.

Och jag servar tillräckligt mycket fjädring för att inse hur många sk motorcyklister det finns som fortsätter köra långt efter att dämparna är slutkörda. Det kan ibland sluta med extra kostnader.

Det gäller för övrigt även folk som kör snöskoter.

Sen har jag ju kunder som är extremt känsliga för även extremt små justeringar. Tex en pappa som berättade hur han förskjöt gaffelbenen 1mm.
Det tog inte lång stund innan sonen stannade och frågade farsan: Vad fan har du gjort?

Så känslig är inte jag, numera har jag även svårt att känna tex när det är lite glapp i fjädringslänkaget. Det fanns en tid då jag körde mera och kände det direkt. Men när oljan I dämparna är slut så känner jag det direkt. Eller ibland så snart dämparen blivit varm.

Och det är förresten bland de där 10 procenten som jag hittar mina stamkunder. De där 90% som inget märker fortsätter ju bara köra trots att det inte fungerar som det en gång var tänkt. Sen kommer dom med sina problem när dämparen gått utan olja så länge att den är skrot eller när bilprovningen påpekar att den läcker olja på däck/bromsar.
 
Last edited:
Jag har köpt Hagon till Thruxtonen av NCCR anpassade efter vikten och då var det billigare än köpa direkt från England dock så verkar priserna gått upp nu men det kan ju vara värt att kolla upp om priset skiljer sig mycket.

Till KLR:en blev det Wilbers fjädar fram från NCCR då Hagon, YSS och Wilbers alla hade likadan styvhet och liknnande pris men det kändes smidigt att handla från NCCR, bak blev det YSS tror jag köpte den från Tyskland. På KLR:e blev det enormt skillnad med uppdaterad fjädring jämfört med den svampiga original fjädringen.

Undra om inte Hagon måste vara ett av bästa budgetalternativet då man får dom viktanpassade? YSS var ju lite av en chansning då det var svårt att få fram för vilken vikt dom passar för.
Håller med gällande Hagon. Hade en BMW R1100S och bytte original till Hagon för många år sedan - kostade en tredjedel av Öhlinaren jag köpte till min nuvarande MT-09, men skillnaden blev större.

Fler bikers borde prioritera stötdämpare framför ljuddämpare :squid
 
Tex en pappa som berättade hur han förskjöt gaffelbenen 1mm.
Det tog inte lång stund innan sonen stannade och frågade farsan: Vad fan har du gjort?

Någon gång ska jag berätta om den lille, ilskne spanjoren som detekterade ett (1) klick skillnad i returdämpning hos stötdämparen…på ett utvarv…
 
Någon gång ska jag berätta om den lille, ilskne spanjoren som detekterade ett (1) klick skillnad i returdämpning hos stötdämparen…på ett utvarv…

Jag ser fram emot det.

På en crosshoj känner jag definitivt skillnad redan med 1 klick trots att jag bara kör några timmar om året numera, och andra sidan kör jag ju originaldämpare och inte Öhlins som säkert har tätare steg. Och jag behöver inte ett helt varv, bara "rätt" sektion av banan.
Men asfalt är ju en annan sak, där krävs det nog mer innan jag märker skillnaden. Det blir nog lite som när jag kört isbana med crosshojen, det är betydligt svårare att avgöra ifall några klick blir bättre eller sämre.

Jag skulle också bli ilsken ifall någon experimenterade med min hoj utan min vetskap.

Men på 90-talet när jag började köra cross då drog jag ju 3 klick åt gången när jag testade.
 
Var det inte Rossi som kände om motorbultarma var massiva eller ihåliga, både främre och bakre?

Det kommer jag inte ihåg, men det är väl inte omöjligt. Styvheten i vissa av motorcykelns strukturella kopplingar har stor effekt på dels vibrationer, dels styregenskaper vid höga bankingvinklar. Det finns fler än en MotoGP- och WSB hoj som körts med någon av motorbultarna helt demonterad.
 
Det kommer jag inte ihåg, men det är väl inte omöjligt. Styvheten i vissa av motorcykelns strukturella kopplingar har stor effekt på dels vibrationer, dels styregenskaper vid höga bankingvinklar. Det finns fler än en MotoGP- och WSB hoj som körts med någon av motorbultarna helt demonterad.
Man ska känna grejerna ordentligt för att kunna avgöra så skillnader men det är häftigt. Pedrosa sägs ju vara en av de bästa på det här området.
 
Jag ser fram emot det.

På en crosshoj känner jag definitivt skillnad redan med 1 klick trots att jag bara kör några timmar om året numera, och andra sidan kör jag ju originaldämpare och inte Öhlins som säkert har tätare steg. Och jag behöver inte ett helt varv, bara "rätt" sektion av banan.
Men asfalt är ju en annan sak, där krävs det nog mer innan jag märker skillnaden. Det blir nog lite som när jag kört isbana med crosshojen, det är betydligt svårare att avgöra ifall några klick blir bättre eller sämre.

Jag skulle också bli ilsken ifall någon experimenterade med min hoj utan min vetskap.

Men på 90-talet när jag började köra cross då drog jag ju 3 klick åt gången när jag testade.
Det var en intressant artikel i Bike för väldigt många år sen, typ mitten på 80-talet, där de intervjuade Andre Malherbes svenska mekaniker (kallades han Masen?).

Han pratade mycket om psykologi och om hur Andre hade kommit in efter en träning och tyckt att hojen var skit. Då satte de sig ner med en kaffe och diskuterade där mekanikern ställde frågor om hur kändes i olika partier. Sen slutade det ofta med att han (Masen) sa att han skulle kolla på stötdämparen för att det lät som att det var ett problem där.
Han gick och skruvade och bytte dämpare, för han hittade något i den som inte var okej, och Andre åkte ut och körde som en gud.
Han sa också att han vid några tillfällen bara sa att han bytte dämpare men gjorde ingenting, och Andre körde som en gud i iallafall... :)

Andre dog 2022, endast 66 år... en av världens bästa crossförare

 
Lite sen in. men vad är det för en mekaniker (första inlägget) som inte vill byta en bakdämpare och fjädrar. Bakdämparen sitter med två bultar och öppna en gaffel tar 10 minuter. Jag hade inte gått tillbaka.

Gällande känslighet och kunnande. En RR-anekdot är när Honda bytte fjädringstekniker till Mick Doohan. En liten japan som inte kunde någon engelska. Mick var förbannad, det blev inte bättre av att när han klagade på dålig känsla i gaffeln så japanen skruvade på bakdämparen. Mick klagade men japanen sa bara "you go", till sist valde han att testa och känslan var betydligt bättre. Mick kommer in och säger att det blev bättre men han fattade inte hur, problemet var fram men han ändrade bak. "I know" var japanens enda svar. Det blev senare goda vänner. (Allt enligt ett kåseri från Matt Oxley).
 
Ja, jag märker när min fjädring slutar fungera som den ska. Det är då jag servar.

Och jag servar tillräckligt mycket fjädring för att inse hur många sk motorcyklister det finns som fortsätter köra långt efter att dämparna är slutkörda. Det kan ibland sluta med extra kostnader.

Det gäller för övrigt även folk som kör snöskoter.

Sen har jag ju kunder som är extremt känsliga för även extremt små justeringar. Tex en pappa som berättade hur han förskjöt gaffelbenen 1mm.
Det tog inte lång stund innan sonen stannade och frågade farsan: Vad fan har du gjort?

Så känslig är inte jag, numera har jag även svårt att känna tex när det är lite glapp i fjädringslänkaget. Det fanns en tid då jag körde mera och kände det direkt. Men när oljan I dämparna är slut så känner jag det direkt. Eller ibland så snart dämparen blivit varm.

Och det är förresten bland de där 10 procenten som jag hittar mina stamkunder. De där 90% som inget märker fortsätter ju bara köra trots att det inte fungerar som det en gång var tänkt. Sen kommer dom med sina problem när dämparen gått utan olja så länge att den är skrot eller när bilprovningen påpekar att den läcker olja på däck/bromsar.
Jag tillhör förmodligen de 90% som inte märker någon skillnad. :) Har du möjligen några tips att ge angående vad man ska vara uppmärksam på när det gäller huruvida dämparna börjar ge sig eller inte? Jag har bytt oljan en gång i gafflarna på min hoj men bak har jag aldrig rört. Hojen är från 2016 och är nog inte utrustad med de bästa dämparna på marknaden. :)
 
Mick klagade men japanen sa bara "you go", till sist valde han att testa och känslan var betydligt bättre. Mick kommer in och säger att det blev bättre men han fattade inte hur, problemet var fram men han ändrade bak. "I know" var japanens enda svar.

Ett skolboksexempel på en duktig fjädringstekniker som ser motorcykeln ur chassiedynamikens perspektiv istället för att stirra sig blind på motorcykelns individuella delar.

Till skillnad från bilar så framförs ju motorcyklar dels med hög pitchvinkel framåt / bakåt, dels med snabba ändringar av pitchvinkel framåt / bakåt. Och denna pitchvinkel kontrolleras ju både av framgaffel och stötdämpare. Så bara för att föraren är övertygad om att problemet sitter i den ena änden behöver så inte vara fallet…

Sedan är en gammal NSR ett extremt exempel. Titta på gamla foton eller gamla videos och försök notera skillnader mellan nittiotalets NSR, YZR och RGV. Då kommer du sannolikt att notera att NSR’en ser ut som att den har kortare slaglängd hos framgaffeln, men också att den höjer bakänden desto mer under inbromsning. Man skapar helt enkelt sin pitch till framhjulet genom mer negativ slaglängd hos stötdämparen än positiv slaglängd hos framgaffeln. Således än större anledning att leta efter framkänsla medelst stötdämparens topoutfjäder eller returdämpning…
 
Det var en intressant artikel i Bike för väldigt många år sen, typ mitten på 80-talet, där de intervjuade Andre Malherbes svenska mekaniker (kallades han Masen?).

Han pratade mycket om psykologi och om hur Andre hade kommit in efter en träning och tyckt att hojen var skit. Då satte de sig ner med en kaffe och diskuterade där mekanikern ställde frågor om hur kändes i olika partier. Sen slutade det ofta med att han (Masen) sa att han skulle kolla på stötdämparen för att det lät som att det var ett problem där.
Han gick och skruvade och bytte dämpare, för han hittade något i den som inte var okej, och Andre åkte ut och körde som en gud.
Han sa också att han vid några tillfällen bara sa att han bytte dämpare men gjorde ingenting, och Andre körde som en gud i iallafall... :)

Andre dog 2022, endast 66 år... en av världens bästa crossförare


Det ligger nog nåt i det också. Jag har hört samma historia från många crosspappor.
Även med den här känsliga kompisen jag nämnde så nu senast tyckte jag att oljan I bakdämparen såg förvånansvärt påverkad ut. Det var och andra sidan hans träningshoj så det kan vara så att dom inte servade förebyggande utan körde tills den slutade fungera.
 
Last edited:
Ja, jag märker när min fjädring slutar fungera som den ska. Det är då jag servar.

Och jag servar tillräckligt mycket fjädring för att inse hur många sk motorcyklister det finns som fortsätter köra långt efter att dämparna är slutkörda. Det kan ibland sluta med extra kostnader.

Det gäller för övrigt även folk som kör snöskoter.

Sen har jag ju kunder som är extremt känsliga för även extremt små justeringar. Tex en pappa som berättade hur han förskjöt gaffelbenen 1mm.
Det tog inte lång stund innan sonen stannade och frågade farsan: Vad fan har du gjort?

Så känslig är inte jag, numera har jag även svårt att känna tex när det är lite glapp i fjädringslänkaget. Det fanns en tid då jag körde mera och kände det direkt. Men när oljan I dämparna är slut så känner jag det direkt. Eller ibland så snart dämparen blivit varm.

Och det är förresten bland de där 10 procenten som jag hittar mina stamkunder. De där 90% som inget märker fortsätter ju bara köra trots att det inte fungerar som det en gång var tänkt. Sen kommer dom med sina problem när dämparen gått utan olja så länge att den är skrot eller när bilprovningen påpekar att den läcker olja på däck/bromsar.
När du kör crossbanan känner du stor skillnad på en helt nyservad gaffel och när de gått 10 timmar och från tex 10 timmar till 20 timmar?
 
Jag tillhör förmodligen de 90% som inte märker någon skillnad. :) Har du möjligen några tips att ge angående vad man ska vara uppmärksam på när det gäller huruvida dämparna börjar ge sig eller inte? Jag har bytt oljan en gång i gafflarna på min hoj men bak har jag aldrig rört. Hojen är från 2016 och är nog inte utrustad med de bästa dämparna på marknaden. :)

Sätter jag mig på en hoj jag aldrig kört så har jag ju svårare att sätta fingret på problemet än med en hoj jag kört och desto mer man kör samma hoj desto mer exakt vet man hur den ska bete sig.

Jag har också en sån där hoj, en custom som kanske inte är bättre. Den känns inte helt trygg i högre fart men jag misstänker att den helt enkelt inte är bättre än så och den är nog inte byggd för att köras i 140. Kanske skulle den bli bättre med nya bakdämpare men i lagliga farter så duger den.

Framgaffeln brukar vanligtvis börja läcka före oljan är slut så där är svaret ganska enkelt men har jag köpt en beg crosshoj jag ska köra med så servar jag gaffeln mer eller mindre direkt för jag vill veta min baseline, dvs vilken viskositet och oljemängd jag har i gaffeln.

Vad gäller bakdämparen så kommer försämringen inte smygande som man skulle kunna tro utan väldigt snabbt när oljan är slut.
Symtomen kan vara olika men jag anser att hojen blir i princip okörbar på crossbanan. När oljan skummar i dämparen så går ju mest bara luftbubblor genom ventilerna och jag tror egentligen att det inte riktigt sker varje millisekund utan lite slumpmässigt och mer vid snabbare rörelser.

Ibland kommer de första signalerna när dämparen blir varm och den kan fungera några minuter sedan den kallnat men vanligtvis är det bara att åka hem när man når den punkten.

Skoterfolket som hör till den där gruppen 90% brukar komma med bakdämparen när dom börjar få en massa genomslag med passagerare.
Allt som oftast så kommer de och vill att jag ska shimsa den hårdare men när man börjar fråga så framgår det oftast att de inte vet sin baseline eftersom de aldrig kört sin maskin med fräsch dämpare.

Skulle jag då både serva och shimsa dämparen hårdare så är det ju en uppenbar risk att det blir kaka på kaka och de kommer uppleva dämparen som alldeles för styv.

Skulle jag sakna moral skulle nog förstås kunna tjäna extra pengar genom att bara serva och ljuga om att jag även shimsat. Dom kommer ju ändå uppleva dämparen som styvare än vad de lämnade in.

Men nu har jag villat iväg allt för mycket utan att ha besvarat frågan. Jag har helt enkelt inget bra svar utan det är mest bara att jag kört mycket och vet hur det ska kännas.
Jag har ju även mycket tid av justerande av min egen fjädring som väl lärt mig att känna igen olika symptom. Även mycket övrig idrottande utan tvåhjulingar har säkert bidragit till att jag har en viss kroppskontroll och bättre känsla.
 
När du kör crossbanan känner du stor skillnad på en helt nyservad gaffel och när de gått 10 timmar och från tex 10 timmar till 20 timmar?

Nej, jag känner ingen skillnad på 1h eller 25h gammal olja i gaffeln om den inte börjat läcka före det. Börjar den läcka så känner jag ju däremot skillnad när oljenivån minskar och gaffeln blir mjukare i slutet av slaget. Hojen blir nervös på rakorna.

Samma med bakdämparen, den brukar hålla 45-50h för mig och jag känner ingen skillnad på 1h eller 44h. Sedan när den väl är slut blir den tvärdålig, från en minut till nästa och då är det bara att åka hem.

Tävlingsförare brukar jag därför rekommendera att serva förebyggande så det inte sker mitt under en tävling.
 
När du kör crossbanan känner du stor skillnad på en helt nyservad gaffel och när de gått 10 timmar och från tex 10 timmar till 20 timmar?
Som "halvdan" förare så är det ju en krypande förändring. Normalt märker man inte så mycket "på vägen" tills dess att de blir för dåligt, och sedan efter service så tänker man att "det där borde jag gjort tidigare".
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top